Mainos

Luonnonsuojelu

• 37 520
  • 373

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti Chip
Itse vietin kuukauden saksalaisperheessä kesällä 2000, asuinkyläni sijaitsi Frankfurtin eteläpuolella. Minä en suuremmin nähnyt mitään kierrätysastioita tai muitakaan tuolla alueella. Pantilliset puolentoista litran limppapullot kyllä kannettiin kauppaan, mutta kukaan ei ollut vielä tuolloin keksinyt, että puolen litran pullojakin voisi kierrättää. Ja jätehuoltokin toimi niin, että kertyneet jätesäkit kannettiin tien varteen juuri sinä iltana, kun ukkosmyrsky iski ja levitteli jätteet ympäriinsä... Seuraavana aamuna olikin roska-autolla pieni vaiva korjata se tyhjentynyt jätesäkki kitaansa. Näin siis Keski(?)-Saksassa, Hessenissä.

No niin, näyttäisi siis siltä, että Saksassa(kin) on suuria alueellisia eroja. Jäi vielä mainitsematta tuosta Pohjois-Saksasta, että sakkojen lisäksi roskat jätettiin noutamatta, jos kierrätyssääntöjä oli rikottu. Se paikka, jossa olin, oli muuten aika pieni kyläpahanen, mutta käsittääkseni koko aluella noudatettiin samoja sääntöjä. Ainakin läheisessä kaupungissa.

USA:sta voin kertoa sen verran, että ainakin Keskilännessä, kierrätysmahdollisuudet oli järjestetty ihmisille varsin hyviksi, mutta porukka käytti niitä vaihtelevasti hyväkseen. Esim. yliopistojen asuntoloissa oli valtava jätekuilu, jonne ihmiset heittivät jätteensä. Monesti sinne heiteltiin pizzalaatikoita, tölkkejä ja muovipulloja, vaikka ulkona olisi ollut niille tarkoitetut kierrätyslaatikot. Minusta se jätekuilujärjestelmä oli muutekin aika älytön, koska muutaman kerran se meni yksinkertaisesti tukkoon, ja jengi jätti jätteitä kuilun aukon eteen, siis asuntolan käytäville! Mitään hajuongelmia en muista tuosta seuranneen, koska asia korjattiin suht ripeästi, mutta näky ei ollut mitenkään mieltä ylentävä. Eikä varmaan kovin hygieenistäkään tuo lie.

Toisaalta USA:sta löytyy ns. vaihtoehtokauppoja, jotka painottava nimenomaan ympäristökysymyksiä. Kun suuret marketit myyvät kaikki pakattuna, nämä erikoisliikkeet antavat asiakkailleen mahdollisuuden esim. täyttää tuomiaan vesipulloja ja astioita suoraan hanajärjestelmistä. Minusta tuo on fiksu idea, koska USA:ssahan ostetaan pullotettua vettä runsaasti. Samoja astioita voi siis käyttää uudestaan.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Carlos
Jotenkin minä arvelinkin että kohta joku jenkki-fani vetoaa tähän suuren maan erilaiseen asemaan.
Kuka vitun jenkkifani?!!! Jenkkejen ulkopoliittikka on perseestä, mutta mistään sisäpolitiikasta on tyhmä täältä edes puhua, koska osavaltioiden väliset erot ovat isompia kuin euroopassa valtioiden väliset erot. Pitää vielä loppuun sanoa, että saatana!

"Suomessahan löytyy nykyään kierrätyspisteet käytännössä joka kylästä ja pitäjästä, kun taas muualla euroopassa tulee usein semmoinen olo että sitä tehdään lähinnä näön vuoksi siellä täällä."

Jutun pointti on että siellä on Suomen kokoisia paikkoja, joissa asiat on hoidettu, mutta koska alue ei itsenäinen, niin se ei saa tunnutusta.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pienen ihmisen pienet teot - onko niistä hyötyä?

Käännynpä suurista ympyröistä hetkeksi takaisin pieniin yksilötason ympyröihin, lähinnä ajattelin jonkun sanan rustata jätteiden lajittelusta.

Taloyhtiössä jossa asun, on roskakatoksessa kokonaista neljä laatikkoa eri jätteille. Omansa on sekajätteille ja biojätteille, samoin pahville löytyy oma laatikko, aivan kuin paperillekin. Laatikot ovat vieläpä erivärisiä ja hyvin selkeästi merkittyjä joten erehtymisen vaaraa ei luulisi olevankaan. Niin, näin läpinäkyvästä alustuksesta lienette jo päätelleet ettei homma toimi siten kuten suunnittelija on olettanut, tai kuten minä olettaisin sen toimivan kun kerran kaikki on näinkin selkeää.

Se minua kummastuttaa yhä edelleen, että siinä vaiheessa kun tämä neljäs (pahvit) roskalaatikko ilmaantui katokseen jokunen aika sitten, alkoi ongelmia ilmaantua oikein urakalla.

Harvase kerta pahvien joukkoon on heitetty jotain muuta jätettä, milloin muovisäkeissä talousjätteitä, milloin joku on ajatelemattomuuksissaan laittanut muovipusseissa pahvit sinne, milloin jotain muuta roinaa. alkuun jaksoin muutaman kerran sijoitella jätteitä oikeisiin laatikoihin mutta nyt- tyydyn vain kohauttamaan harteita ja viskaamaan pahvit sekaan. Ei jaksa, ei kiinnosta.

Eipä tässä kaikki, samalla alkoi paperinkeräyslaatikkoon ilmaantua pahvia (mikä on erityisesti kielletty) ja muuta roskaa alkaen biojätteestä ja päätyen vanhoihin taloustavaroihin.

Samaan syssyyn voinen sitten mainita biojätteen kohdalla asian laidan olevan samoin. Sieltä löytyy muovista lähtien kaikkea mahdollista, osa muovipusseista varmasti on näitä biohajoavia mutta osa on kaikkea muuta kuin niitä.

Entäpä sitten sekajäte... no mitä siitä enää valittamaan, johan nimi kertoo, että sinne voi heittää kaiken tietokoneennäytöistä alkaen.

Miksi "itkeä" tätä tässä ketjussa. En tiedä ja tavallaan tiedän. Meinaan, jos tilanne muissakin taloyhtiöissä on yhtä heikko, niin mitä hyötyä tästä lajittelusta edes on? Ainakaan minä en koe tätä enää kovinkaan hyödyllisenä toimintana, ja jos jätän ekologisen näkökohdan huomiotta, niin minulle ei vielä se tunne siitä, että teen kaiken oikein, anna niin suurta tyydytystä, että viitsisin tehdä täysin turhaa työtä.

Onko koko jätteiden lajittelusysteemi vain suuri kupla myös Suomessa?

vlad#16.

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Enpä ole omassa taloyhtiössäni havainnut vastaavaa, ja minusta kierrätys toimii varsin malliikkaasti. Tosin täällä näyttäisi olevan varsin hyvä yhteishenki muutenkin, sillä talkootkin keräävät melkein kaikki asukkaat aina mukaan, ja yhteiset tavarat pysyvät tallessa ja hyvässä kunnossa. Pahville ei muuten ole omaa konttiansa, mitä olenkin vähän ihmetellyt. Tilaa siinä kopperossa ei ole kyllä yhdellekään jäteastialle lisää.

Lapissa asuvat vanhempani ja vanhemman polven sukulaiseni toimivat niin, että kierrätys ei kuulu heidän arkipäiväiseen elämäänsä. Kaikki roskat muutamia ongelmajätteitä lukuunottamatta (esim. lääkkeet ja patterit) menevät samaan roskapussiin.

Tuo vladin kysymys on siis esittämisen arvoinen. Jotta voisi tehdä pidemmälle meneviä johtopäätöksiä, asiaa pitäisi varmaa tutkia laajemmalti (yllätys, yllätys). Siltihän voi kysyä, millaisia kokemuksia tai mielikuvia muilla on suomalaisen kierrätysjärjestelmän tehokkuudesta ja toimivuudesta? Osaisiko joku muuten kertoa, millä tavalla ympäristöasiota opetetaan kouluissa?

Jos vielä siirryn hetkeksi suurempiin ympyröihin, niin muistan aikoinaan nähneeni laskelmia, joiden mukaan kierrätys saattaakin itseasiassa kuluttaa enemmän energiaa kuin mitä siitä saadaan hyötynä takaisin. Juttu taisi olla New Scientist -lehdessä viitisen vuotta sitten. Silti jos raaka-aineita halutaan säästää ja varsinkin jos niistä on pulaa, kierrätys on tehokasta. Siinä käytetään jo luonnosta otettuja materiaaleja, eikä haeta uusia tilalle.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti finnishninja
Suurin osahan siitä Euroopassa tapahtuu tänä päivänä rekka-autoilla. Isot diiselit syytävät sontaa ja homma vaan lisääntyy koko ajan. Varsinkin länsi-Euroopassa ajellessa tuntuu hullulta nähdä samat rekat, joka päivä, edes takaisin, viitenä päivänä viikossa, vuodesta toiseen. Rekka jonot ovat usein niin pitkiä, ettei tahdo päästä moottoritieltä ulos, jos ajaa vasemmalla kaistalla.

Minusta tämä täysin järjetöntä hommaa! Liikennettä lisätään koko ajan, mutta vaihtoehtojen kehittely on ihan jumissa
Vai jatkoajan keskusteluilla ole väliä:
http://www.ikea.fi/about_ikea/press_room/press_release_int.asp?pr_id=634

Eli Ikea rakentaa oman rautatien järjestelmänsä Eurooppaan tavaroiden kuljetukseen. Yksityiset juna-yhtiöt kilpailutetaan toimittamaan tavarat. Kuukaudessa voidaan poistaa 600 rekkaa pois liikenteestä. Tavaran toimitukset ovat tulleet huomattavasti täsmällisemminksi. Keskimääräinen myöhästyminen on vain 15 min.

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Tämä kuulostaa minusta erittäin hienolta. Vanhaa tietoahan tämä näyttäisi olevan, mutta uutta ainakin minulle. Jälleen osoitus siitä, ettei ole kuin tahdosta kiinni saada ahneuteen perustuvista järjestelmistämme irti jotain oleellisesti luontoystävällisempää ja kestävää eli kilpailu todella voidaan pienellä vaivannäöllä valjastaa keinotekoisesti palvelemaan luonnon etua (tästä päästäänkin siihen, että olen päivä päivältä vakuuttuneempi siitä, että tarvitsemme markkinoiden vahvaa "säätelyä", mitä luontokysymyksiin tulee)... vaikka sivulauseessa tekisikin mieli horista jotain siitä, että Ikeallakin on vielä paljon tehtävää, ennen kuin sitä voi oikeasti luontoystävälliseksi kutsua, en sitä hienotunteisuussyistä taida nyt tehdä :). Toivottavasti heidän hieno toimintansa toimii esimerkkinä muille firmoille, jotka parhaillaan punnitsevat uudestaan näitä imago-kustannukset-luonto -akselin asioita. Tuommoiset asiat lujittavat uskoa siihen, että niillä pieniltä tuntuvilla asioillakin on väliä, ja että tämä tulee olemaan kehityksen suunta. Ehkä huomenna lapsiperheissä leikitään ympäristöystävällisillä maissilegoilla ja syödään taas paperikääreisiä karkkeja ja muita sapuskoita ja mennään töihin rypsiöljyllä tai vedyllä tankatulla autolla? Houp sou.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sinne vaan aktivisti-mielenosoittajat teille tukkimaan rekkakaistat ja näin säätelemään talouden lakeja. vakavasti otettaen tämä on yksi parhaista uutisista helvetin pitkään aikaan. Yllättäen taas Ruotsalaiset ovat edelläkävijöitä.

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Nyt en oikein ymmärtänyt tuota viestiäsi. Huono päivä? Tulisiko tuo tulkita niin, että nyt tämän jälkeen on sinun mielestäsi vähemmän syitä osoittaa mieltä yhteiskunnan epäkohtia vastaan? Olet ilmeisesti käsittänyt mielenosoituksen funktion hivenen "vituralleen", eihän mielenosoituksen ensisijainen tarkoitus ole aktiivisesti häiritä jotain toimintaa, edes säädellä talouden lakeja, vaan tuoda esille epäkohta. Mahdollinen "haitta" on lähinnä symbolista, kuten tässäkin ketjussa on todettu (pidempi kaffipaussi metsätyöläiselle). Jos vandalisointi olisi tarkoitus, jengi varmastikin koittaisi vallata ydinvoimaloita ja aiheuttaa mahdollisimman paljon tuhoa ennen kiinnijäämistä, eikö? Kun tarpeeksi monta äänestää jaloillaan, sillä on merkitystä, eikä "aktivistien" ajattelussa ensimmäisenä agendana varmaankaan ole mahdollisimman näyttävien mielenosoitusten järjestäminen. Se on vain yksi, joskin erittäin näkyvälle jalustalle nostettu keino tuoda esille kansalaisten näkemyksiä. Jäävuoren huippu olisi varmaan aika osuva kuvaus, luulen.

"Sinne vaan aktivisti-mielenosoittajat teille tukkimaan..." Ja pliiiiiis, älä rupea vauhkoamaan mistään kivien heittelystä ja kettutytöistä, se kun on aika halpa olkinukke. Tässä ketjussa voidaan minun puolestani keskustella ihan asiatasolla, eikä kenenkään tarvitse alentua sellaiseen paskanjauhantaan. Kukaan ei pakota.

Kuten varmaan ymmärrät, tällaiset päätökset (Ikea)eivät varmastikaan synny altruistisesta hyväntekeväisyydestä ja pyhästä hengestä, vaan esimerkiksi näiden samojen kansalaisjärjestöjen muulla kampanjoinnilla ja lobbauksella on ollut hyvinkin merkittävä rooli ympäristöstä huolestuneiden ihmisten näkökantojen välittämisessä yhtiöiden johtajille. Ja minusta on hyvä että joku tekee sitä työtä minun puolestani vain koska olen itse liian läski (80 kg) toimimaan. Ja ei, minusta ei ole ollenkaan eettisesti arveluttavaa, että koen omatuntoni puhtaammaksi pienen kuukausittaisen jäsentukeni kilahdettua valitsemani järjestön tilille.

Rauhaa, kastelukannuja, landoloita, puhdasta ilmaa ja viikonloppuja,
rapster

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No tätä nyt ei pitänyt ottaa olleskaan noin vakavasti. Tai ainakaan minä en sitä mitenkään vakavissani kirjoittanut. Kuten sanoit Ikea ei tee päätöksiä hyväntekeväisyydestä tai pyhästä hengestä, vaan business syistä, joten nyt yhteiskunnallisella sääntelyllä pitäisi vallitsevat olot saada sellaisiksi että yhä useamman yrityksen olisi kannattavaa tehdä vastaavanlainen valinta.

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Onko joku sensuroinut viestiäni?!?

Viestin lähetti dana77
Kuten sanoit Ikea ei tee päätöksiä hyväntekeväisyydestä tai pyhästä hengestä, vaan business syistä, joten nyt yhteiskunnallisella sääntelyllä pitäisi vallitsevat olot saada sellaisiksi että yhä useamman yrityksen olisi kannattavaa tehdä vastaavanlainen valinta.

Mitä ihmettä?

Minäkin muistan tuossa viestissä sanoneeni jotenkin niin, että "olen päivä päivältä vakuuttuneempi siitä, että tarvitsemme ylhäältä tulevaa säätelyä juuri tällaisten olosuhteiden edistämiseksi eli ympäristölle ystävällisten valintojen helpottamiseksi", mutta nyt uudella luvulla tätä kohtaa viestissäni ei enää näykään. Dana77, sinä luit viestini. Eikö siinä niin seissytkin? Jos mielestäsi ei, on mahdollista, että deletoin vain itse vahingossa tuon kohdan ennen viestin lähetystä. En varmasti ole ainakaan itse poistanut tuota kohtaa jälkeenpäin, jos se viestissäni oli. Enkä kyllä nyt muista, onko viestistä kadonnut jotain muutakin. Tämä selviää jo sillä, että viestin alalaidassa ei lue "Viimeksi muokannut..." italicilla. Jos joku nyt harrasti sensuuria, herää kysymys, kuka poisti, miksi, ja onko muidenkin viestejä poistettu kaikessa hiljaisuudessa? En tiedä tekniikasta, mutta jos tätä lukevan moderaattorin on mahdollista tarkistaa tämä asia (onko joku muu kajonnut viestiini), olisiko tämä mahdollista tehdä, ja jos sensurointia ei tapahtunutkaan, vaan kyseessä oli joku bugi tai vastaava, pyydän nöyrimmin anteeksi turhia epäilyjäni. Kiitos.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ulkoa en viestiäsi muista, mutta tuskin olisin samaa asiaa toistanut, jos siinä olisi niin lukenut. Minä veikkaan että olet joko kirjoittanut mainitsemasi asian johonkin toiseen ketjuun tai sitten vahingossa poistanut kappaleen ennen lähettämistä. Muokkaaminen (modejenkin taholta) näkyisi varmasti merkintänä, sitäpaitsi ei kellään ole mitään motivaatiota tuollaista kohtaa poistaa.

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Niinpä, eipä tuo juttu nyt niin ihmeellinen ollut. Ehkä tämä on vain sitä nuoruusiän dementiaa tai sitten olen tietämättäni söhlö. Joka tapauksessa taidetaan sittenkin olla suunnilleen samoilla linjoilla näissä asioissa, eihän teistä kyynikoista ota selvää erkkikään :)

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olkiluodossa mielenosoitus!

Viestin lähetti Moto

Sen sijaan kaikkea ihan periaatteesta vastustaville viherkommarihipeille ei heru sympatioita. Vastustetaan ydinvoimaa, kun... öööh...se kuulostaa niin pelottavalta
Radiossa kerrottiin äsken, että Teollisuuden Voiman ydinvoimala-alueella Eurajoen Olkiluodossa on tänään käynnissä suurehko mielenosoitus. Paikalla oli kuulemma muutamia kymmeniä vasemmistonuoria sekä luontoaktivisteja Kyseessä on kuitenkin suurempi mielenilmaisu kuin muutamiin vuosiin tätä ennen. Äsken ajelin valtatie kasia Porin suuntaan ja Olkiluodon tiehaarassa oli valtava kyltti jossa luki isoin kirjaimin YDINHULLUUSALUE!

Uutisten mukaan mielenosoittajat ovat tunkeutuneet laitosalueen liikkumakieltoalueelle. Rauman poliisi sekä liikkuva poliisi ovat ainakin tilannetta rauhoittamassa. Rauman keskustassa kaupungintalon kulmalla näytti olevan jokin Greenpeacen koju jossa jaettiin tiedotelehtisiä ym.

Vittu saatana! Lähtisivät huitsin helvettiin kaikki nuo viher-hihhulit. Heidän mielipiteet eivät paina enää pätkääkään kun Olkiluodon kalliossa on jo kymmenen metriä syvä monttu kolmatta reaktoria varten. Ja sitten vielä Posiva kaivaa sinne sitä kauheeta ydinjätehautaa.. Vituttaa tuollaiset luontouskovaiset!

Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Olkiluodossa mielenosoitus!

Viestin lähetti Eino_Mies
Vittu saatana! Lähtisivät huitsin helvettiin kaikki nuo viher-hihhulit. Heidän mielipiteet eivät paina enää pätkääkään kun Olkiluodon kalliossa on jo kymmenen metriä syvä monttu kolmatta reaktoria varten. Ja sitten vielä Posiva kaivaa sinne sitä kauheeta ydinjätehautaa.. Vituttaa tuollaiset luontouskovaiset!

Varsinkin, kun noilla torspoilla ei kenelläkään tunnu olevan minkäänlaista käsitystä energiatekniikasta. Ydinvoimaa pidetään tappavana, kun taas tuulivoimaa ja vastaavia tarvitaan. Ainoa ongelma vaan on, että nämä vastaavat ovat niin tehottomia, että energiavaje salakavalasti täytetään fossiilisilla polttoaineilla...

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)

Uutisten mukaan mielenosoittajat ovat tunkeutuneet laitosalueen liikkumakieltoalueelle.
Monissa muissa maissahan tuo täyttää terrorismin tunnuspiirteet ja tietää vankilatuomioita. Toivottavasti myös Suomessa nämä helvetin viherpellet saadaan istumaan vankilan porttien sisäpuolelle niin nämä typerät iskutkin loppuvat.

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho

Paikalla oli kuulemma muutamia kymmeniä vasemmistonuoria
Varmaankin myös Kimi Räikkönen?

Itse olen sitä mieltä että on tavallaan kunnioitettavaa kuinka asiaansa uskovat laittavat itsensä likoon (muita vahingoittamatta!) tärkeänä pitämänsä asian puolesta. Onko siitä sitten hyötyä on toinen asia.

Kuka sitten on torspo ja tyhmä? Niin, eivät asiat ole mustia tai valkoisia vaan harmaan eri sävyjä.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Onkohan joku maailmassa oikeasti niin imbesilliäpäräurpo, että ei koe luontoa suojelemisen arvoiseksi?

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti BigRedBob
Onkohan joku maailmassa oikeasti niin imbesilliäpäräurpo, että ei koe luontoa suojelemisen arvoiseksi?

Minä suojelen luontoa kannattamalla ydinvoimaa.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Sistis
Minä suojelen luontoa kannattamalla ydinvoimaa.
Kukin tavallaan. Mä henkilökohtaisesti en pidä pitkällä aikavälillä niin erikoisen turvallisena.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti BigRedBob
Kukin tavallaan. Mä henkilökohtaisesti en pidä pitkällä aikavälillä niin erikoisen turvallisena.

Minä pidän sitä riittävän turvallisena, jos vain voimaloiden kunnossapito on pidetty riittävällä tasolla ja turvallisuusmääräyksiä noudatetaan.

Olen valmis luopumaan ydinvoimasta heti, kun tilalle saadaan realistinen vaihtoehto, joka on vähintään yhtä puhdas ja luotettava. Pienen lisähinnankin olisin vielä valmis maksamaan sähköntuotannosta.

Niin kauan, kuin tällaista energiamuotoa ei ole saatavilla, menkäämme tällä.

Ihan vain tästä ydinvoima-asiasta kysäsen sen verran, että kuinka kauan niitä radioaktiivisia jätöksiä pitää kalliossä säilöä? Entäs sitten kun on kaikki jemmat jo pullollaan?

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Hazardipakki
Ihan vain tästä ydinvoima-asiasta kysäsen sen verran, että kuinka kauan niitä radioaktiivisia jätöksiä pitää kalliossä säilöä? Entäs sitten kun on kaikki jemmat jo pullollaan?

Niin, luontohan on säilönyt radioaktiivista uraania maaperässä jo miljoonien vuosien tai 6000 vuoden ajan, riippuen siitä että uskotaanko evoluutioon vai Raamattuun.

Säilöntä vastaa luonnollista uraaniesiintymää, joskin ydinjäte on käsitelty vähä-aktiiviseksi ja koteloitu erittäin vahvoilla koteloilla. Vilpertti voinee energia-tekniikkamiehenä kertoa enempi niistä...

Eli eipä tuo kauhu-skenaariosi tule toteutumaan - auringon kuolema tekee lopun tästä pallosta jo kauan sitä ennen.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Viestin lähetti Hazardipakki

Se riippuu aktiivisuudesta, mitä aktiivisempaa, sitä vähemmän aikaa se on sitä.
Eli yleistäen, mitä vaarallisempaa jätettä, sitä vähemmän aikaa se on riesana ja toisaalta taas pitkällä aikavälillä vain vähäisemmät aineet jäävät haittaamaan ja niittenkin vaikutus on kyseenalainen.

Kukin tavallaan. Mä henkilökohtaisesti en pidä pitkällä aikavälillä niin erikoisen turvallisena

Tuota joo, "mä en pidä" on argumenteista parhain.
Ota laskin käteen ja laske ihmishenkiä vaatineet ydinvoimaonnettomuudet per käyttötunti.
Sadat ydinvoimalat ovat jauhaneet kymmeniä vuosia 24/365 ja oikeastaan yksi onnettomuus on todella tapahtunut (Harrisburg), Tsernobyl on enemmänkin osoitus siitä mitä kaikkea veli venäläinen osaa, kun intoa riittää mutta ajattelua ei niinkään.
Fossiilisten voimaloitten pienhiukkaspäästöt tappavat vuosittain enemmän ihmisiä kuin ydinvoimalaonnettomuudet koko käyttöaikana. Mutta kun pienhiukkasiakaan ei näy ja ne kuulostavat vähemmän pelottavilta kuin säteily niin...

Parasta viihdettä yleensä saa kun kuuntelee "luentoa" energiatalouden mallimaasta Tanskasta, jossa tuulivoimaa on niiiiiiin paljon....ja sitten oikea sähkö tehdäänkin hiilellä (90%).

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Maailma pelastuu

Tuntuu siltä että vakavasti otettavia todellisia keinoja energian (tässä tapauksessa sähkön) kulutuksen merkittäväksi vähentämiseksi ei mieti tosissaan kukaan. Ja miksi miettisi, eihän tuollaisella rikastu.

Tanskalaiset perkeleet voisivat ainakin aluksi eristää talonsa, sivuhuomautuksena mainittakoon.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy