Taito-Ojanen
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti Chip
Itse vietin kuukauden saksalaisperheessä kesällä 2000, asuinkyläni sijaitsi Frankfurtin eteläpuolella. Minä en suuremmin nähnyt mitään kierrätysastioita tai muitakaan tuolla alueella. Pantilliset puolentoista litran limppapullot kyllä kannettiin kauppaan, mutta kukaan ei ollut vielä tuolloin keksinyt, että puolen litran pullojakin voisi kierrättää. Ja jätehuoltokin toimi niin, että kertyneet jätesäkit kannettiin tien varteen juuri sinä iltana, kun ukkosmyrsky iski ja levitteli jätteet ympäriinsä... Seuraavana aamuna olikin roska-autolla pieni vaiva korjata se tyhjentynyt jätesäkki kitaansa. Näin siis Keski(?)-Saksassa, Hessenissä.
No niin, näyttäisi siis siltä, että Saksassa(kin) on suuria alueellisia eroja. Jäi vielä mainitsematta tuosta Pohjois-Saksasta, että sakkojen lisäksi roskat jätettiin noutamatta, jos kierrätyssääntöjä oli rikottu. Se paikka, jossa olin, oli muuten aika pieni kyläpahanen, mutta käsittääkseni koko aluella noudatettiin samoja sääntöjä. Ainakin läheisessä kaupungissa.
USA:sta voin kertoa sen verran, että ainakin Keskilännessä, kierrätysmahdollisuudet oli järjestetty ihmisille varsin hyviksi, mutta porukka käytti niitä vaihtelevasti hyväkseen. Esim. yliopistojen asuntoloissa oli valtava jätekuilu, jonne ihmiset heittivät jätteensä. Monesti sinne heiteltiin pizzalaatikoita, tölkkejä ja muovipulloja, vaikka ulkona olisi ollut niille tarkoitetut kierrätyslaatikot. Minusta se jätekuilujärjestelmä oli muutekin aika älytön, koska muutaman kerran se meni yksinkertaisesti tukkoon, ja jengi jätti jätteitä kuilun aukon eteen, siis asuntolan käytäville! Mitään hajuongelmia en muista tuosta seuranneen, koska asia korjattiin suht ripeästi, mutta näky ei ollut mitenkään mieltä ylentävä. Eikä varmaan kovin hygieenistäkään tuo lie.
Toisaalta USA:sta löytyy ns. vaihtoehtokauppoja, jotka painottava nimenomaan ympäristökysymyksiä. Kun suuret marketit myyvät kaikki pakattuna, nämä erikoisliikkeet antavat asiakkailleen mahdollisuuden esim. täyttää tuomiaan vesipulloja ja astioita suoraan hanajärjestelmistä. Minusta tuo on fiksu idea, koska USA:ssahan ostetaan pullotettua vettä runsaasti. Samoja astioita voi siis käyttää uudestaan.