Mainos

Lukon tiedotuspolitiikka

  • 557 168
  • 2 347

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on pakko vähän avautua.

Minkä helvetin takia meillä on ottelun lehdistötilaisuudessa haastattelija, joka ei osaa kysyä yhden yhtä kysymystä? Okei, nyt siellä oli "mimmoset" -kysymyssana niissä "kysymyksissä" ennen molempien valmentajien puheenvuoroa - yleensä sekin on vain toteamus malliin "kommentit pelistä". Ei ainuttakaan tarkentavaa kysymystä, ei ainuttakaan lisäkysymystä, ei yhtään vitun mitään. Ihan oikeasti, ei voi jumalauta olla niin vaikeaa keksiä vaikka kahta pelin tapahtumiin liittyvää kysymystä, yhtä kummallekin valmentajalle. Edelleen sanon, että jättäkää se helvetin mikki siihen pöydälle ja antakaa kameran rullata, kyllä ne valmentajat saavat sen mikrofonin siitä pöydältä napattua ja pystyvät sen jargoninsa myös lausumaan ilman sitä huipputärkeää alustusta.

Ja sitten toinen. Tuo otteluraportti kotisivuilla. Laskin piruuttani äsken - VIISI VIRKETTÄ. Koko "raportti". VIISI. VIRKETTÄ! Jumalauta keskivaikeasti lukihäiriöinen kolmasluokkalainenkin kirjoittaisi kattavamman "raportin" kuin mikä siellä kotisivuilla nyt seisoo. Hävetkää nyt perkele, jotain ammattiylpeyttä pitäisi löytyä sieltä mediaosastoltakin. Eikä sillä, myönnettävä se on ettei minua vittuakaan kiinnosta joku kotisivuilta löytyvä otteluraportti, mutta ei se ole toisaalta ihmekään jos ja mitä ilmeisemmin kun niiden laatimiseen on käytetty sen noin kolme minuuttia. Tai ainakin kovasti huolestun, jos siihen on mennyt sekuntikin enemmän.

Ja loppuun myönnän, että vähän tässä nyt omaa vitutusta tulee purettua mediaosaston niskaan kun lähes kaikki muut aktiiviset ketjut on tästä osiosta tullut mielenterveydellisistä syistä piilotettua, mutta tästä huolimatta itse asia ei siitä miksikään muutu: aivan vituiksi vetävät mediahessut(kin).
 

Lock

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
aivan vituiksi vetävät mediahessut(kin).
Jos nyt saa vähän hassutella, niin tässä Rauman lähikuntien kolmosdivarijoukkueillakin (Eurajoki ja erityisesti Panelia) on raikkaampaa menoa somessa. Ja uskaltaisin väittää, että vetävät nollabudjeteilla omia somejaan.

Nämä viestintäasiat olisi helppo hoitaa jiiriin aika pienilläkin panostuksilla. Harmi vain, että Lukossa taidetaan nähdä tämäkin asia pakollisena pahana eli vedetään hommat nolla effortilla.
 

Kepakko

Jäsen
Nyt on pakko vähän avautua.

Minkä helvetin takia meillä on ottelun lehdistötilaisuudessa haastattelija, joka ei osaa kysyä yhden yhtä kysymystä? Okei, nyt siellä oli "mimmoset" -kysymyssana niissä "kysymyksissä" ennen molempien valmentajien puheenvuoroa - yleensä sekin on vain toteamus malliin "kommentit pelistä". Ei ainuttakaan tarkentavaa kysymystä, ei ainuttakaan lisäkysymystä, ei yhtään vitun mitään. Ihan oikeasti, ei voi jumalauta olla niin vaikeaa keksiä vaikka kahta pelin tapahtumiin liittyvää kysymystä, yhtä kummallekin valmentajalle. Edelleen sanon, että jättäkää se helvetin mikki siihen pöydälle ja antakaa kameran rullata, kyllä ne valmentajat saavat sen mikrofonin siitä pöydältä napattua ja pystyvät sen jargoninsa myös lausumaan ilman sitä huipputärkeää alustusta.

Ja sitten toinen. Tuo otteluraportti kotisivuilla. Laskin piruuttani äsken - VIISI VIRKETTÄ. Koko "raportti". VIISI. VIRKETTÄ! Jumalauta keskivaikeasti lukihäiriöinen kolmasluokkalainenkin kirjoittaisi kattavamman "raportin" kuin mikä siellä kotisivuilla nyt seisoo. Hävetkää nyt perkele, jotain ammattiylpeyttä pitäisi löytyä sieltä mediaosastoltakin. Eikä sillä, myönnettävä se on ettei minua vittuakaan kiinnosta joku kotisivuilta löytyvä otteluraportti, mutta ei se ole toisaalta ihmekään jos ja mitä ilmeisemmin kun niiden laatimiseen on käytetty sen noin kolme minuuttia. Tai ainakin kovasti huolestun, jos siihen on mennyt sekuntikin enemmän.

Ja loppuun myönnän, että vähän tässä nyt omaa vitutusta tulee purettua mediaosaston niskaan kun lähes kaikki muut aktiiviset ketjut on tästä osiosta tullut mielenterveydellisistä syistä piilotettua, mutta tästä huolimatta itse asia ei siitä miksikään muutu: aivan vituiksi vetävät mediahessut(kin).
Sanasta sanaan sama. Osan voi laittaa sen piikkiin, että Lukko ei ymmärrä että nykyään mediaosastoksi ei riitä pari miestä. Veikkaan, että monella muulla seuralla panostetaan huomattavasti enemmän tähän. Siinä väki piiputtaa aika huolella.

Tuttava on jalkapallon puolella noissa hommissa ja sanoi, että ei ymmärretä että usein nuo mediahessut ovat seuroissa joka paikan höyliä, eikä sitten ydinasiaan riitä aika ja jaksaminen. Tarkkaa tilannekuvaa Lukon osalta minulla ei ole, se myönnettäköön.

Tuntuu silti käsittämättömältä, että otteluennakot, raportit ja muut ovat sellaista tasoa, että tekoälykin hoitaisi ne laadukkaammin. Jotain yritetään aina välillä, mutta sellainen laadukas jatkumo puuttuu.
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin Lukko
Jos nyt saa vähän hassutella, niin tässä Rauman lähikuntien kolmosdivarijoukkueillakin (Eurajoki ja erityisesti Panelia) on raikkaampaa menoa somessa. Ja uskaltaisin väittää, että vetävät nollabudjeteilla omia somejaan.

Nämä viestintäasiat olisi helppo hoitaa jiiriin aika pienilläkin panostuksilla. Harmi vain, että Lukossa taidetaan nähdä tämäkin asia pakollisena pahana eli vedetään hommat nolla effortilla.
Samaa voi sanoa Luvian Kiekosta. Otteluennakoita, pelaajakortteja, Uusista pelaajista aina joku juttu… Tulevista peleistä aina mainosta sosiaalisessa mediassa jne. Esim. LuKin Insta on aktiivisempi kuin Rauman Lukon vastaava. Varsinkin, jos Lukolta jätetään ruokalistat pois.
 

Sinkilä

Jäsen
Samaa voi sanoa Luvian Kiekosta. Otteluennakoita, pelaajakortteja, Uusista pelaajista aina joku juttu… Tulevista peleistä aina mainosta sosiaalisessa mediassa jne. Esim. LuKin Insta on aktiivisempi kuin Rauman Lukon vastaava. Varsinkin, jos Lukolta jätetään ruokalistat pois.
LuKi:n GM myös aktiivisempi markkinoilla mitä Lukon. Tänään jälleen kovan luokan vahvistus debytoi.
 

Byyrman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Projekti-Tomin Dream Team kaudella 2026-2027
Samaa voi sanoa Luvian Kiekosta. Otteluennakoita, pelaajakortteja, Uusista pelaajista aina joku juttu… Tulevista peleistä aina mainosta sosiaalisessa mediassa jne. Esim. LuKin Insta on aktiivisempi kuin Rauman Lukon vastaava. Varsinkin, jos Lukolta jätetään ruokalistat pois.
Tätähän se on, että kun asioita tehdään talkoilla ja ennen kaikkea sydämellä 24/7, niin jälki on helposti laadukkaampaa eikä niin muovista kuin tutuksi tullut ja jo aika loppuunkulunut "arvoisa sinikeltainen yhteisö siellä meidän yhteisessä olohuoneessa" -skeida. Kääntöpuolena sitten, että siinäkin voi palaa loppuun. Parhaimmillaan toimii hyvin, kun kukaan ei mieti onko tehnyt riittävästi kontenttia sen oman tilinauhansa eteen, vaan sitä kuinka se oma yhteisö talkoopanoksesta mahdollisesti hyötyy.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jotenkin minusta tuntuu että sen Kuopion homopamauksen jälkeen viestinnästä hävisi se loppukin into/aloitteellisuus. Ihan kuin tekijöille olisi tullut jotkut suitset tms. Voi olla vain omaa virheellistä tulkintaani.
Hävisi palstalta myös Similä.
 

Danforth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Luleå HF
Jotenkin minusta tuntuu että sen Kuopion homopamauksen jälkeen viestinnästä hävisi se loppukin into/aloitteellisuus. Ihan kuin tekijöille olisi tullut jotkut suitset tms. Voi olla vain omaa virheellistä tulkintaani.
Hävisi palstalta myös Similä.
Samat fiilikset tulleet.
Onkohan siellä tullut käsky hyväksyttää kaikki julkaisut ylempänä?
 

joan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei media osaaminen Lukolla koskaan mitään erinomaista ole ollut, mutta edeltävinä vuosina ainakin jotain on yritetty ja ajoittain ollut ihan hyvääkin settiä. Nyt on otettu siitäkin vähästä takapakkia. Aiemmin joka kotipelin jälkeen tuli myös jonkun pelaajan jälkihaastattelu ja vuodenvaihteen tietämillä urheilijohtajan katsauksia, mutta harmillisesti nekin on taidettu kuopata.
 

Kyljys

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä oli hyvä nosto @Etälukko , ja kirvoitti myös ottamaan kantaa aiheeseen. Hieno tempaus Ilveksen mediahessuilta, mutta iso kuva on tässäkin yksittäistä juttua tärkeämpi.

Ilveksellä on julkinen, vuodet 2022–2027 kattava strategia, jonka koonti on luettavissa täältä. Samankaltainen setti löytyy esimerkiksi Ässiltä täältä. Molemmissa on kokonaisuudessaan paljon loistavia nostoja, tavoitteita, visioita ja toimenpidemalleja. Oleellisinta on kuitenkin näkökulma, jossa jääkiekkojoukkueen urheilutoiminta on yksi osa suurempaa kokonaisuutta. Esimerkiksi Ilveksellä urheilutoiminnan lisäksi näkökulmiin kuuluvat brändi, fanikokemus, myynti ja asiakkuudet sekä hallinto ja talous. Arvoissa korostuvat esimerkiksi vastuullisuus, avoimuus ja välittäminen.

Jos ja kun jääkiekkoseurat haluavat olla kokoaan suurempia organisaatioita, myös muun kuin urheilutoiminnan on välttämätöntä perustua strategiaan. Tämä hattutempaus ja muu Ilveksen edelläkävijyys esimerkiksi fanituotteissa tai ottelutapahtumassa perustuvat loppujen lopuksi strategiaan. Sinne on tietoisesti ja määriteltyjen arvojen pohjalta valittu näkökulmia, joiden pohjalle koko organisaation toiminta rakentuu. Jokainen näkökulma on pohjustettu kattavasti, tavoitetila on asetettu niin lyhyelle kuin pitkällekin aikavälille ja erikseen on kehitetty myös toimenpide-ehdotuksia.

Kyynisempi kaveri voisi pitää näitä sananhelinänä, mutta organisaation näkökulmasta kattava pohjatyö strategiatasolla mahdollistaa toiminnan kehittämisen, koska asetettujen tavoitteiden etenemistä pystytään mittaamaan. Onnistuneesti määritellyt mittarit kertovat toiminnan tilasta ja kehityksestä, eikä näiden mittareiden tarvitse alkuun olla esimerkiksi fanituotteiden ajantasaisia myyntilukuja tai yleisömääriä kummempia. Pointti on siinä, että toiminta ja etenkin sen johtaminen on johdonmukaista (strategia, arvot), tavoitteellista (tavoitteet, visio) ja perustuu tietoon (mittarit). Johdonmukainen, tietoperustainen organisaation johtaminen johtaa ajan mittaan siihen, että rivityöntekijälläkin on selkeä kuva siitä, mitä työpaikalla tavoitellaan, miten tavoitteisiin päästään ja miten etenemistä tavoitteita kohti mitataan. Tältä pohjalta ei ole mikään ihme, että Ilveksessä onnistutaan toistuvasti näissä ruohonjuuritason hattutempauksissa.

Lukossa realiteetit ovat ne, että urheilustrategia on muodostettu vuonna 2018, ja päivitetty ilmeisesti Sahlstedtin jatkosopimuksen tiimoilla vuoteen 2025 asti. Julkisesti tästä strategiasta on nähtävillä vain viisi vuotta vanha Youtube-video. Yleistä organisaation toimintaa vuosia seuranneena on perusteltua olettaa, että urheilutoiminnan lisäksi strategia ei juurikaan huomioi muita näkökulmia, joita nykyaikaisen jääkiekkoseuran toimintaan liittyy. Näin ollen näille osa-alueille, johon esimerkiksi tiedotuspolitiikkakin kuuluu, on tuskin asetettu mitään tavoitteita, toimenpideohjelmia tai visioita. Tämä johtaa vääjäämättä siihen, että toiminnan johtaminen johdonmukaisesti ja tietoon perustuen on yksinkertaisesti mahdotonta. Lopputulosta voi kukin arvioida esimerkiksi somesta tai Lukkoshopista, mutta rehellisesti todettuna vertailu esimerkiksi Ilvekseen ei ole edes tarkoituksenmukaista.

Tänne asti päässeille kertaan vielä tämän avautumisen pointin. Takeltelevista lehdistötilaisuuksien avauksista tai yksitoikkoisesta somesisällöstä on inhimillistä syyttää niiden tekijöitä. Vastuu on kuitenkin ylemmällä johdolla. Kunnas ja kumppanit lopulta määrittävät sen, mihin Rauman Lukko on menossa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eihän Lukko instituutiona voi ainakaan luvata ottaa asioita uudelleenkäsittelyyn.
 

Roje36

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Bruins
Kiinnitin huomiota, että eikö noissa hassutuksissa ole yleensä ne nimet väärin päin. Eli nyt olisi pitänyt olla vili munkin päällä berliini munkki. Siinäkin mielessä toteutus vähän uupui.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Olipa kiva kuunnella Ässien järjestämää lehdistötilaisuutta ottelun jälkeen. Ammattimaista, asiallista ja lisäarvoa tuottavaa tuotantoa.

Huomenna ei taida pystyä edes kuuntelemaan, niin kamala myötähäpeäkohtaus iski taas viimeksi.
 

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
Olipa kiva kuunnella Ässien järjestämää lehdistötilaisuutta ottelun jälkeen. Ammattimaista, asiallista ja lisäarvoa tuottavaa tuotantoa.

Huomenna ei taida pystyä edes kuuntelemaan, niin kamala myötähäpeäkohtaus iski taas viimeksi.
Kyllä, tuosta voi ottaa mallia miten tämäkin asia voidaan hoitaa ammattimaisesti. Tässä asiassa ollaa valovuosi Ässiä perässä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
vuodet 2022–2027 kattava strategia
Lyhensin reilusti, vaikka koko tekstistä samaa mieltä, niin haluaisin yhtä juttua painottaa.

Organisaation kulttuurin muuttaminen. Strategia yms ovat sellaisia joita hehkutetaan, joita hinkataan ja joita esitellään suurelle yleisölle. Mutta yritysmaailmassa tunnettu totuus on että kulttuuri syö strategian aamupalaksi.

Eli sinne pitäisi saada luotua kunnollinen yrityskulttuuri Mokasta, Kunnaksesta ja muista, aina sinne zambonikuskiin asti. Urheilupuoli on kuitenkin hyvässä kondiksessa, vaikka tulokset ollut hetken huonompia, mutta jos iso osa organisaatiosta puuhastelee, ei päivitetyt strategiat auta hirveästi. Puuhastelu pitää saada loppumaan ja jokaisessa tekemisessä tähdätään huipulle, sen pitää näkyä joka päiväisessä tekemisessä, fanituotteiden laadusta, some-kanavista lähtien ja päättyen sinne Mokan ja Kunnaksen puheisiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jostain syystä youtubee tarjosi minulle viime TPS-pelin ennakkoa, eli Piipposen haastettelua. Oliko se nyt sitten se rumpali-markkinointipäällikkö joka haastattelun teki, mutta minusta se oli aivan hyvä. Kysymyksiä oli mietitty edes se kaksi sekuntia, eikä haastattelijaa kuulostanut jännittävän ihan helvetisti.
Tämmönen pieni posi.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Laitetaan oikeampaan ketjuun.

Tässä kun eletään hieman haastavampaa pätkää muutaman vuoden aikajanalla seuramme olemassaolon aikana (mutta ei likikään haastavaa) niin omassa mielessä yhteisön huoltamisen merkitys korostuu jälleen.

Aika tekee aina tehtävänsä ja esimerkiksi Mika Toivolan kaudella Lukon identiteetti ja toimintatavat olivat isosti hakusessa. Niiltä vuosilta on kuitenkin jäänyt päällimmäisenä mieleen Mike Siklenka (ei ollut edes kovin kaksinen pelaaja) tai Straka, jonka tasoista virtuoosia hyökkäyssuuntaan ei sen jälkeen olla nähty (vaikka kokonaisvaltaisuudessa jäi parhaista Lukko-pelaajista).

Vaikeat ja turhauttavat vuodet ovat ihan olennainen osa Lukko-sagaa, vaikka jokainen vaihtaisi ne mestaruuksiin. Näin nyt ei vaan ole.

Urheilullisesti heikot kaudet kestää ja niistäkin voi löytää em. mainittuja valonpilkahduksia joista sitten kerromme legendaa tulevina vuosina.

Lukon identiteetti on nyt tavallaan uudistunut. Organisaatiolla on toiminnalliset ja taloudelliset edellytykset menestyä ja eniten turhautumista aiheuttaa kun ei päästä omaan potentiaaliin. Urheilussa näitä kausia tulee eteen väistämättä ja silloin mitataan myös miten yhteisöstä on pidetty huolta.

Tuntuu, että jääkiekossa usein pelätään vuorovaikutusta kannattajien kanssa. Mitä isommat panokset, merkittävämpi asema paikallisesti niin sitä suuremmat tunteet on pelissä. Siksi johdonmukainen vuorovaikutus yhteisön kanssa olisi myös seuroille eduksi kun myrskyssä vettä alkaa läikkyä yli reunojen.

Konkreettisia keinoja voisi olla seuran ja kannattajien väliset säännölliset tapaamiset ennen ja kauden jälkeen, aktiivinen osallistuminen somekeskusteluihin, Petri Vehasen tuoma idea Saksasta joissa eri kannattajayhteisöillä on kummipelaajia joiden kanssa vuosittaisia tapaamisia. Ylipäätään hyvällä maulla toteutettuja tapahtumia, joissa mennään yhteisö eikä raha edellä.

Tottakai nimetön kirjoittelu kärjistää, mutta tuskin moni muotoilisi pahinta vitutustaan samalla tavalla kasvotusten. Tunteeseen, että on tullut kuulluksi ja asiat oikein kerrottuna ei tule yksisuuntaisella viestimisellä.

Mitä yritän sanoa on, että vaikka jääkiekkoseurat ovat vahvassa asemissa, niin ehkä juuri siksi, yhteisöllisyydessä on paljon tekemistä. Niin myös Lukolla. Vaikka seura on isompi mitä yksikään persoona, niin persoonat seuraa johtavat. Liian usein avoimuus ja yhteisöllisyys ovat sananhelinää ilman konkretiaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös