Mainos

Lukon tiedotuspolitiikka

  • 556 327
  • 2 347

hokkikokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan se aika kummallinen tapa, että käytettäisiin viestintäkanavana pelkästään sellaista mediaa joita ei edes kaikki käytä. Puhdasta nettiä käyttää vielä niin iso osa ihmisistä, että pelkkä FB tai Twitterin käyttö on todella amatöörien puuhastelua ja toimintaa jossa rimaa ei edes viitsitä laittaa telineeseen.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Rauman Lukko on osakeyhtiö, jolla pitää olla oma tiedotus. Siihen ei sovi se, että Facebookiin linkataan kaupallisten medioiden juttuja, vaan asia on päinvastoin – mediayhtiöiden tehtävään kuuluu uutisoida urheiluseurojen tiedotuksia. Lukon Facebook-sivu on seuran oma tiedotuskanava, jatkolinkkien jakelusivu ulkopuoliselle taholle. Asia olisi täysin eri, mikäli Lukko linkittäisi uutisen esimerkiksi Länsi-Suomen sivuille osana sponsorisopimusta. MTV:llä ja Lukolla tuskin on sellaista.

Sinä voit olla mitä mieltä tahansa, mutta kysyin asiaa talossa olevalta tiedotuksesta vastaavalta henkilöltä, joka piti asiaa kummallisena.
Heh just. Lyhyt vastaus: Facebook on Some-kanava, jonka pääasiallisena tarkoituksena on jakaa tietoa sivutykkääjille, eli pääosin joukkueen faneille. Sisältöön kuuluu itse tuotettu ja muiden tuottama materiaali, sekä erilaiset keskustelut jne. Linkkaus on erittäin jopa erittäin suositeltavaa.

Pidemmän vastauksen voin tulla antamaan esim päivän mittaisen seminaarin muodossa aiheesta "yrityksen sosiaalisen median strategia".

T: Yritysviestinnän (erityisesti digi- ja some-viestinnän) ammattilainen ja konsultti.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Heh just. Lyhyt vastaus: Facebook on Some-kanava, jonka pääasiallisena tarkoituksena on jakaa tietoa sivutykkääjille, eli pääosin joukkueen faneille. Sisältöön kuuluu itse tuotettu ja muiden tuottama materiaali, sekä erilaiset keskustelut jne. Linkkaus on erittäin jopa erittäin suositeltavaa.

T: Yritysviestinnän (erityisesti digi- ja some-viestinnän) ammattilainen ja konsultti.

Sosiaalinen media on varmasti vielä eri asemassa kuin yrityksen nettisivut, vaikka Lukko ilmoittaakin Facebook sivullaan (huom. yhdyssanavirhe) sen olevan virallinen (Official). Mutta mitä sanot siihen, että Lukko ohjaa sivutykkääjät MTV:n nettisivuille, eikä esimerkiksi oman sponsorinsa Kiekkoareena.fi-sivustolle? Nyt Lukko antaa ilmaista mainosta MTV:lle ja sen rahoittamille mainostajille.
 

hokkikokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Heh just. Lyhyt vastaus: Facebook on Some-kanava, jonka pääasiallisena tarkoituksena on jakaa tietoa sivutykkääjille, eli pääosin joukkueen faneille. Sisältöön kuuluu itse tuotettu ja muiden tuottama materiaali, sekä erilaiset keskustelut jne. Linkkaus on erittäin jopa erittäin suositeltavaa.

Pidemmän vastauksen voin tulla antamaan esim päivän mittaisen seminaarin muodossa aiheesta "yrityksen sosiaalisen median strategia".

T: Yritysviestinnän (erityisesti digi- ja some-viestinnän) ammattilainen ja konsultti.

Milloin pidetään? Otan mielelläni vastaan ilmaisen konsultoinnin kyseisestä aiheesta. Pääsisin minäkin jääränä kärryille koko asiasta. ;)
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Sosiaalinen media on varmasti vielä eri asemassa kuin yrityksen nettisivut, vaikka Lukko ilmoittaakin Facebook sivullaan (huom. yhdyssanavirhe) sen olevan virallinen (Official). Mutta mitä sanot siihen, että Lukko ohjaa sivutykkääjät MTV:n nettisivuille, eikä esimerkiksi oman sponsorinsa Kiekkoareena.fi-sivustolle? Nyt Lukko antaa ilmaista mainosta MTV:lle ja sen rahoittamille mainostajille.
Käännetään asia toisin päin, miksi MTV kirjoittaisi Lukosta kun Lukko ei maksa sille mitään? Siksi, koska MTV arvioi, että kyseinen juttu kiinnostaa lukijoita. Lukko jakaa saman linkin omilla FB-sivuillaan samoin perustein, se kiinnostaa lukijoita. Linkkaus ulkoisiin medioihin on täysin normaali toimenpide, ja suositeltavaa tiedonjakoa.
Milloin pidetään? Otan mielelläni vastaan ilmaisen konsultoinnin kyseisestä aiheesta. Pääsisin minäkin jääränä kärryille koko asiasta. ;)
En kai missään sanonut, että ilmainen? ;)
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Käännetään asia toisin päin, miksi MTV kirjoittaisi Lukosta kun Lukko ei maksa sille mitään? Siksi, koska MTV arvioi, että kyseinen juttu kiinnostaa lukijoita. Lukko jakaa saman linkin omilla FB-sivuillaan samoin perustein, se kiinnostaa lukijoita. Linkkaus ulkoisiin medioihin on täysin normaali toimenpide, ja suositeltavaa tiedonjakoa.

Mainostelevisio kirjoittaa sellaisista asioista, joilla se saa lukijoita mainoksia täynnä olevalle sivulleen. Miksi Lukon pitäisi linkata lukijoilleen sivuja, joissa saattaa olla esimerkiksi sponsoreidensa kilpailijoiden mainoksia?

En ole tutustunut asiaan, mutta en usko minkään NHL-joukkueen linkkaavan Facebook-sivun lukijoitaan sivulle, josta he eivät saa taloudellista vastinetta.
 

hokkikokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En kai missään sanonut, että ilmainen? ;)
Pahus, et mennyt halpaan. No yrittänyttä ei laiteta, mutta aina kannattaa yrittää. Myös sitä tarjoilijaakin illan päätteeksi, vaikka kuinka surkealta tilanne näyttää. Näin sanoi yksi entinen heila. Oli baarimikkona silloisen asuinpaikan baarissa töissä...
 

ICE

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämäntyyppisiin nollainformaatiojuttuihin en välttämättä kyllä Facebookinkaan kautta mitään linkkiä jakaisi. (jaettu tänään)

http://www.mtv.fi/sport/jaakiekko/smliiga/uutiset.shtml/2014/02/1865714/tulikuuman-lukon-voittoputki-piteni-karpat-nollasi-saipan

Toisaalta sitten JZZ:n kannalla siinä, että kyllä kannattajia voi informoida _hyvistä_ jutuista muuallakin kuin Lukon sivuilla. Esim. jotain haastatteluja tai vastaavia mielenkiintoisia juttuja. Niidenkin osalta voisi toimia niin, että kirjoittaisi referaatin omille sivuille ja linkkaisi facebookissa sinne ja jutussa olisi sitten linkki varsinaiseen juttuun. Tällä tavoin saisi lisää kävijöitä omille sivuille ja näkyvyyttä omille yhteistyökumppanille. Tosin tämähän on täysin teoreettinen idea, koska Lukollahan ei siis ole sitä aktiivista tiedotusta tai toimitusta, joka tuollaista jaksaisi tehdä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mainostelevisio kirjoittaa sellaisista asioista, joilla se saa lukijoita mainoksia täynnä olevalle sivulleen. Miksi Lukon pitäisi linkata lukijoilleen sivuja, joissa saattaa olla esimerkiksi sponsoreidensa kilpailijoiden mainoksia?
Siksi. Koska. Se. Kiinnostaa. Lukijoita.

Ei nyt oo oikeesti niin vaikeaa? Tosiasia on, ettei Lukkoa juurikaan noteerata suuremmissa medioissa. Kuva + otsikkokin taitaa olla muutaman kerran kaudessa tapahtuvaa, ja vaatii melkeinpä silloinkin joko huikean tai surkean menestyksen. Silloin kun sitä vähänkin tulee, kyllä siitä olisi tietoa myös hyvä jakaa. Tulee olla ylpeä siitä, että Lukko kiinnostaa ja jakaa tietoa myös eteenpäin. Tuon jutun lukee (tai edes otsikon näkee) kuitenkin aika hemmetin monta silmäparia enemmän kuin Raumalaisen "Lankin takaa" -palstan.
Toisaalta sitten JZZ:n kannalla siinä, että kyllä kannattajia voi informoida _hyvistä_ jutuista muuallakin kuin Lukon sivuilla. Esim. jotain haastatteluja tai vastaavia mielenkiintoisia juttuja. Niidenkin osalta voisi toimia niin, että kirjoittaisi referaatin omille sivuille ja linkkaisi facebookissa sinne ja jutussa olisi sitten linkki varsinaiseen juttuun. Tällä tavoin saisi lisää kävijöitä omille sivuille ja näkyvyyttä omille yhteistyökumppanille. Tosin tämähän on täysin teoreettinen idea, koska Lukollahan ei siis ole sitä aktiivista tiedotusta tai toimitusta, joka tuollaista jaksaisi tehdä.
Tämä on ihan totta, eli ehdottomasti aina linkatessa pitäisi alustaa linkattava teksti omin sanoin. Alustuksessa olisi hyvä yrittää herättää keskustelua, jos mahdollista. Hyvä linkkausteksti tähän uutiseen voisi kaikessa yksinkertaisuudessaan olla: "Lukko on liekeissä, ja se on huomattu myös valtakunnallisessa mediassa. Kauanko mielestäsi Lukon voittoputki voi jatkua?".

edit: Ah, luin huonosti tekstisi, eli jos tarkoitus on vain viitata juttuun ilman sen suurempaa kommenttia itse juttuun, niin ei siitä tule tehdä enää erillistä juttua Lukon sivuille, johon Facebookissa viitataan. Linkkaus aina suoraan juttuun, ellei sitten tuo välivaihe tuo jotain merkittävää lisäinformaatiota jutun sisältöön.
 
Viimeksi muokattu:

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Lukon Facebook-seinällä on tällainen linkki kuin "Lukko15: Lukko - SaiPa 3.4.2014 | Rauman Lukko"

Ennustetaanko tässä jo puolivälieräpareja?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Voisiko joku kertoa tarkemmin, miten Lukko on uudistanut tapaansa sosiaalisessa mediassa? Jotain muutoksia on kuulemma tapahtunut.
 
Viimeksi muokattu:

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voisiko joku kertoa tarkemmin, miten Lukko on uudistanut tapaansa sosiaalisessa mediassa? Jotain muutoksia on kuulemma tapahtunut.

Köyrinsinkko siirrettiin sivuun ja mainostoimisto Kramp otti homman hoitaakseen. Muutoksen tuulet alkaa puhaltaa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Köyrinsinkko siirrettiin sivuun ja mainostoimisto Kramp otti homman hoitaakseen. Muutoksen tuulet alkaa puhaltaa.
Kyllä muutoksen parempaan suuntaan huomasi jo tiistain SaiPa-pelin yhteydessä, kun Krampin äijät ilmeisesti olivat jo ottaneet homman hoitoonsa. Hyvä että Lukon some-osasto alkaa olla 2010-luvun tasolla, vaikka "instituution" toimistolla muuten puuhastellaan jossain 1990-luvun vaiheilla.

Sama mainostoimisto duunasi tällä kaudella uudet sivut myös Rauman Lukko ry:lle. Eli junioripuolellakin on siirrytty nykyaikaan ja saatu omat tilit Twitteriin ja Facebookiin. Toki suuren yleisön mielenkiinto luonnollisesti kohdistuu yhä liiga-Lukon toimintaan, mutta tärkeintä että koko seurassa yritetään elää ajan hermolla.
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Kyllä muutoksen parempaan suuntaan huomasi jo tiistain SaiPa-pelin yhteydessä
Twitteriäkö meinaat? En kyllä huomannut mitään parannusta.


Täytyy sanoa se, että ei ainakaan vaikea homma ole tällä uudella mainostoimistolla, suunta kun ei yksinkertaisesti voi olla kuin ylöspäin, eli käytännössä epäonnistuminen ei ole mahdollista.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Twitteriäkö meinaat? En kyllä huomannut mitään parannusta.
Lähinnä tarkoitin FB-osastoa, joka päivittyi paljon paremmin kuin mihin on viime aikoina totuttu. Pieniä virheitä toki mahtui vielä sekaan edelleen, mutta inhimillistä toimintaa kaikki tyyni. Nyt kuitenkin nähdään mihin homma kääntyy, kun kevään kliimaksi läheneen. Ensi kauden alusta luulisi systeemit olevan jo täydessä tikissä, kun amatöörit on vaihdettu ammattilaisiin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Toisaalta tuo on enemmänkin kuittailua Lukkoa itseään kohtaan... Siis sellaiseksikin tuon voi käsittää.

Aluksi ajattelin tuon ihan vitsiksi mutta sitten mietin että miksi he vitsailisivat asialla.. ehkä videon tekijätkin haluavat heittää piikkiä johdon suuntaan kun videon innokkaimmat fanit olivat SaiPalaisia.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Eikös näitä videoita ole tullut pitkin kautta?

E. Onhan niitä Lukon mediasivut piukassa...
Videogalleria | Rauman Lukko

Melkein uskaltaisin väittää että nyt oli ensimmäinen kerta kun moinen video julkaistaan facebookissa. Sen takia ajattelinkin että juuri nyt hassutellaan oikein kunnolla kun laitetaan "tunnelma-paloja" ottelusta josta se tunnelma puuttuu.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Melkein uskaltaisin väittää että nyt oli ensimmäinen kerta kun kyseinen video julkaistaan facebookissa. Sen takia ajattelinkin että juuri nyt hassutellaan oikein kunnolla kun laitetaan "tunnelma-paloja" ottelusta josta se tunnelma puuttuu.

Joo, eipä noita Facebookiin ole ennen tungettu. Tässä muutaman viime päivän aikana Rauman Lukko Official postauksia onkin sinne paukkunut oikein olan takaa.
 

Dexu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestari 2021
Twitterissä oli illalla tällänen:

Rauman Lukko ‏@TeamRaumanLukko 14 t Nelosella pyörivä mainos herättänyt keskustelua, tiedoksi: Spotin poistamista pyydetty ajoissa, mutta sitä näköjään edelleen odotellessa.


Mä en nyt keksi mikä tää mainos on?

Voisko tää olla se maaliskuun kotiottelu mainos runkosarjan osalta. Se nyt ainakin vielä on pyöriny telkussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös