Sivuhuomiona, mutta oivana analogiana lukon tilanteeseen: suosikki-korisjoukkueellani Golden State Warriorsilla oli viime vuonna ihan vastaava tilanne kuin lukolla: fanit eivät olleet innostuneet seuran uudistetusta logosta jota oli tungettu fanien mieliin jo yli 10 vuotta. (Joukkue on toki ollut saman ajan sysipaska, jolla voi olla jotain vaikutusta...)
Samaan aikaan kuitenkin retro-logon eri versioilla varustetut sunnuntaipaidat ja fanituotteet myivät kuin häkä. (Omistan itse n. 5-6 kpl w'sin fanituotteita: pelipaidan ja t-paitoja, kaikki paitsi yksi eri retrologoilla)
Warriors julkisti tällä viikolla uuden logon ja visuaalisen ilmeen. Se perustui kolmeen asiaan: historiaan, paikallisuuteen ja fanien osoittamaan suosioon. (krhöm, Lukko)
http://www.nba.com/warriors/news/warriors_unveil_new_logo_061710.html
Omasta (vaikkakin lähinnä yrityselämän) kokemuksesta katsoen tällaiset brändi-, logo-, strateginen markkinointi- yms-päätökset ovat aina erityisen vaikeita, etenkin koska kaikilla on helppo olla niihin joku mielipide. Mutta kunnon perusteluja onkin vähän vaikeampi löytää. Rajala sanoi joskus haastattelussa että "kahdella brändillähän tässä mennään" tms. Aika hassu juttu, että moni ihan globaalikin yritys on ääneen sanonut että heillä ei ole taloudellisesti varaa kasvattaa kuin yhtä brändiä.
Ja fanien ääntä on aika tärkeä kuunnella, voisi ainakin hätäiseen kuvitella talousaluetta katsoen, että Lukolle fanien tyytyväisyyteen ja sitäkautta uskollisuuteen panostaminen voisi painaa vaakakupissa kun vertaa vaikka uusien fanien hankinnan haasteellisuuteen.
Siksi, lukkofanina suosittelen: Mokka, Rajala ja kumpp. ketkä näiden päällä istutte, ottakaa koodit oikein hyvälle brändi-osaajalle (joita suomessa on muutamia). Tehtävä: vastaus kettu-lukko dilemmaan, Lukolle tuohon verkkosivulla olevaan strategia-pdf:ään pohjautuva brändistrategia ja -hierarkia, palkkioksi prosentti-pari vehasrahoista. Investointi maksaisi itsensä takaisin aika nopeasti julkisuusarvossa, fanituotemyynnissä, fanien ylpeydessä sekä raumalaisten logo-vittuiluoikeuksien takaisinsaannissa.