Joulukuussa jäi kotipelit isolla prosentilla välistä ja katsomoon astellessani huomasin sukupolvenvaihdoksen tapahtuneen - lehtereillä seisoi paljon keski-iän ylittäneitä herrasmiehiä. Yleensä nuo vaihdokset menevät toiseen suuntaan, mutta ilmeisesti ilmaisliput olivat löytäneet ottajansa. Todella paljon uusia naamoja näkyi. Itse peli taas osoitti vanhan viisauden todeksi. Halvalla ei saa hyvää eikä varsinkaan ilmaisella priimaa.
- Olen kovasti sitä mieltä, että ensimmäisessä erässä jää oli kovin huonossa kunnossa. Lukon syötöt ja löperöt rannarit menisivät perinteiseen kotijoukkueen kiroamisen piikkiin, mutta kun espoolaisetkin syyllistyivät samaan. Kapteenin tolppalaukauksen jälkeen ei näkynyt loppuerään yhtään napakkaa rannetta tai onnistunutta lättysyöttöä kummaltakaan joukkueelta.
- Nousiainen on heittänyt aiemmin patenttipyörähdyksiään vain omassa päässä paineen alla. Nyt tekee noita myös hyökkäyspäässä.
- Lukon ensimmäinen ylivoima oli ihan ok, 5-3 sitten taas niin huonoa, että tuomaritkin ymmärsivät jättää Espoon jäähyt siihen. Syöttöjen hitaus voi mennä jään piikkiin, mutta jalkoihin menneitä ei oikein saa siihen kuittivihkoon laitettua.
- Kahdessa ensimmäisessä erässä ajoitukset olivat Lukolla kovasti hakusessa. Kolmannessa parani.
- Gelinas on kyllä aika seppä hyökkäyssuuntaan. Stenqvistin pelikäsitys laukaisutaidolla. Ihan hyvä paketti. Ai että kun Saarela olisi kolmannessa erässä naulannut siitä poikkarista. Ei ihan kaikki noita syöttöjä tarjoile.
- Krannilalla on klassinen nuoren pelaajan kasvuvaihe menossa: tulos ohjaa peliä ihan liikaa. Maalia on pakko yrittää epätoivoisesti. Tänään yksi potentiaalinen pitkä pyöritys loppui väkisin puskettuun laukaukseen. Niin ja tuo naaman pitely ja tuomareille kiukuttelu on uusi juttu. Aiemmin on noussut pystyyn vaikka kuinka olisi puun takaa vedetty pystyyn. Paradoksaalisesti tulosta alkaa varmasti jälleen tulla, kun Jami lakkaa tulosta tavoittelemasta. Kokemus. Hyvä pelimies siellä tuskan alla on ja tulee tekemään hyvän uran.
- En tiedä mikä mussa on vikana, mutta nuo pelikatkohaastattelut pääsee mun ihon alle. Vaivaannuttavia ja ärsyttäviä. Toki jos tuovat jollekin iloa, antaa palaa vaan. Koitan sulkea silmät ja korvat noiden ajaksi.
- Harmi homma, jos Hämäläinen menetetään muualle. Kyllä yksi 2020-luvun Jonni Vauhkonen jokaiseen joukkueeseen kuuluu.
- Yleisöä oli, mutta noinkohan ilmaiset liput näkyivät tunnelmassa? Vähän vaisuksi jäi. Mikäs minä olen silti sanomaan, kun en tuo mitään muuta halliin kuin ruuminlämpöni ja puuskassa olevat kädet. No huusin voittomaalia ja annoin Liedekselle aplodit Super-Hessun poistuessa kaukalosta.
Vaikka peli ei klassikoiden joukkoon nouse, oli autossa kotiin ajellessa hyvä fiilis. Vaikka sitä alkua tuntuivat kaikki tuskailevan, kehittymistä keväästä ja alkukaudesta on näkyvissä. Aiemmin koko matsi olisi ollut norsua ja hybridi-pitkää. Nyt siitä sumpusta pyrittiin tulemaan kiekolla yli toki useasti epäonnistuen, mutta kuitenkin. Kiekollisella pelillä on mahdollisuus kehittyä, kun kiekosta ei heti luovuta. Alivoimilla Lukko taitaa olla etevin paineistaja. Ongelmat alkavat siitä, kun vastustaja saa rauhoitettua. Tuohon pitää Eepin taikoa ryhtiä. Kehitys luo uskoa. Paljon pitää parantaa edelleen, mutta huomattavasti paremmalla mielellä hallille voi mennä kuin syksyllä. Ja varsinkin poistua sieltä.