Tuhkaa voinee kaiten tässä vaiheessa aiheesta päälle ripotella. Mutta kun en niin en. Kävin tossa vielä koiran ulkoiluttamassa ja keräämässä positiivista raivoa.
Tämän illan peli antoi kyllä uskoa tulevaan. Lukon kunnon ajoitus saattaa olla kohdillaan poffeja ajatellen, mutta jos katsoo muita joukkueita näissä peleissä, niin Kärppiä ja TPSiä lukuunottamatta on henkisen kunnon ajoitus niin pielessä kuin olla voi. Alkukausi mentiin hurmoksessa ja sitten alkoi vähän yskia ja sen jälkeen vielä enemmän. Kalpa, Tappara, Jyp ja HPK ovat tehneet toisen näköisen käyrän. Ja Kärppien ja TPSinkin poukkoilevat käyrät on korjaantuneet viimeistään sääläreisä heidän kannalta oikeaan suuntaan. Viimeinen peli antaisi viitteitä paremmasta Lukon suhteen. Siis ainakin periksiantamattomuuden suhteen.
Ei tietenkään ole mukavaa hävitä, mutta mukavempaa se oli kuin ensimmäisessä pelissä paikalla ja toisessa pelissä radiossa kun näki, ettei kaikki ole kohdallaan. Voihan olla, että tänään TPS oli vaan huonompi kuin aiemmin ja antoivat löysiä, tähän ottakoon joku muu kantaa joka ymmärtää paremmin. Lukko oli mun mielestäni parempi, mutta kun ei pompi niin ei pompi. Tai sitten voisi sanoa, että puristus tai taito viime metreillä vaan loppui kesken.
En sano, että TPSille pomppi mitenkään ihmeemmin, mutta sen sanon, että Lukolle ei pomppinut, ei sitten yhtään. Tietenkin aina sanotaan, että hyvälle joukkueelle pomppii, mutta oli kyllä aika erikoisia TPSin kaksi vai kolme hyökkäykseen lähtöä. Lukon pakki vetää maalille ja TPSin hyökkääjä saa jonkun ruumiinosan väliin. Ammattimaisesti TPSillä kärkkyjä jo vauhdissa. Tähän mennessä mielestäni kaikki taitoa, mutta sitten, että tuo blokkaus lepakkona ilmassa suoraan hyökkääjän eteen kuin taivaan lahjana ja mielettömästi rynnimään Lukon maalia kohden. No, Lukon pakit paikkasivat kohtuullisesti nämä, mutta nyt vaan esimerkkinä.
Tai Tukosen 5vs3 aiheuttanut kiekko katsomoon. Tukonen huitaisee putoavaa kiekkoa kuhan vaan sinisen suuntaan. Kiekko ihmeellisen kimmokkeen saamana lepattaen yli pleksin toimitsija aition kohdalla. Lisäksi itse sain laskettua kolme tolppaa/ylärautaa ottelun aikana ja yhtä käytiin katsomassa videolta saakka. Kuhan nyt vaan esimerkkinä kun ei vaan pompi. Engren oli hyvä, mutta ei mielestäni joutunut noiden kolmen tolpan lisäksi mitään game savereita toteuttamaan. Kuten ei myöskään Telkkä, joka muuten pelasi paljon paremman pelin kuin ekassa. Toista radiosta kuultuna on vaikea kommentoida. Eli molemmin puolin joko hyökkäys kevät terässä tai sitten vaan puolustus toimi molemmilla hyvin.
TPS jäädyttää tosi hyvin ykkösen ja kakkosen vauhdin. Kolmoseen ja neloseen niiden materiaali ei mun mielestäni riitä. Siis numerokentät vastakkain ajateltuna. Tämä näkyi mielestäni Lukon ylivoimissa aika hyvin. (tähän joudun tunnustamaan ammattitaidottomuuden kun en edes tiedä ketkä TPSin alivoimaa pelasivat...) Mikä vaivaa varsinkin tänään kasassa ollutta ykköstä ja Mäkkäriä, ei jymmärrä.
Ei mies mielestäni mitään jäätymisiä esittänyt, muttei kuitenkaan mitään loistavia väläytyksiä. Näin ollen en olisi kyllä miestä miksikään lapaseksi sanomassa. Silloin tällöin, kuten runkosarjassa hienoja aloitusvoittoja. Ei toki läheskään joka kerta, mutta kohtuullisen usein kuten runkosarjassa. Pari hyvää raivokasta puolustuksen avitusta, mutta näkymätön hyökkäyksissä. Petru sama juttu. Tosin väkivaltaisuudesta saaman jäähyn aikana oli toisaalta lystikästäkin katsoa kun pieni ja pippurinen pelaaja vie lähes päätä pidempää kaveria minne tahtoo. Ehken turhautumista, mutta ei tuumaakaan periksi antamista. Täst mie piän.
Mä olen edelleen luottavaisin mielin, tosin hermostuneena. Veitsi kurkulla on aina ankee pelata. TPSin ei tarvi onnistua enää kuin yhdessä ottelussa. Jos yrityksen intensiteetti ja periksi antamattomuus on tota luokkaa huomenna joku neljästä alkaa toimia:
1. Ykkönen tai kakkonen peittoaa TPSin vastaavat ja toinen pysyy samoissa asetelmissa kuin tänään
2. Ylivoima alkaa toimia
3. Kolmonen tai nelonen onnistuu viimeistelyssä
4. Lukolle pomppii edes vähäsen
on TPSi peitottavissa. Ja tästä saadaan aivan varmasti edes hitunen sitä viimeistä uskoa omaan toimintaan ja mailan puristamiseen on homma käännettävissä aivan varmasti. Tietenkin olisi kiva, että kaikki toimisi, mutta aikaa tuohon on liian vähän. Jos kaikki alkais toimimaan, niin päästäis päätyyn asti aivan varmasti. Mutta tosiaan joku noista neljästä täytyy onnistua, muutoin noutaja tulee.
Melkein uskaltaisin putelista lyödä vetoa, notta jos jokin noista neljästä toteutuu huomenna niin Lukko tämän vielä vie. No posetiivari kun olen. Mun mielestäni maailma on vaan näin päin paljon mukavampi ottaa vastaan.