En ole moderaattori (vaikka voinkin vilkaista) joten en kerro kellekään mitä pitäisi tehdä mutta kainon pyynnön esitän, että keskittäisitte nuo jutut johonkin koronaketjuun tai vitutusketjuun ja jättäkää tämä jääkiekolle. En ole syytön minäkään ja olen itsekin noista jutuista kyllä Lukko-osiossa joskus jauhanut mutta aion parantaa näin playoffien kynnyksellä tapani ja keskittyä pelkästään oleelliseen.
Koronavirus on arkea, joten ei sitä kokonaan poiskaan voi pitää, mistä esimerkkinä yllä oleva juttu kuplasta. Minun pointtini oli kuitenkin se, että poliitikot tekevät päätöksiä suurempien linjausten kuin SM-liigan pudotuspelien perusteella niin on vastenmielistä repiä sitä tähän. Ja etenkin vielä sen jälkeen, kun joukkueen päävalmentaja on tuonut terveysasioitaan julkisuuteen, jotta ihmiset ymmärtäisivät tilanteen vakavuuden.
Jos jokin viimeisen vuoden aikana olisi pitänyt mennä kaikkien tajuntaan, niin se, että Suomessa hallituksen valta tällaisessa tilanteessa on vähäinen, ja siksi Lukonkin kotipelien alkamisaikoihin suurempi valta on seuralla itsellään, SM-liigalla, AVI:lla ja paikallisella tartuntatautilääkärillä. Televisio-oikeudet omistavalla yrityksellä ei näköjään ole tai sitten ei ollut kiinnostusta puuttua asiaan, mitä kovasti ihmettelen.
Koronavirus vaikuttaa pudotuspeleihin monin tavoin, ja joillekin se tuntuu olevan kiinnostus ja jopa arvostus kuluvaa kautta ja tulevaa mestaria kohtaan. Ymmärrän tämän, jos on tottunut katsomaan asioita vain omasta itsekkäästä näkökulmasta, mutta jokainen pelejä katsonut on nähnyt, että pelaajat haluavat edelleen pelata ja voittaa. Ei tällä hetkellä kesälomalla olevat joukkueet ole lomalla siitä syystä, että koronaviruksen ja tyhjien katsomoiden takia tämä on välikausi. Tai jos tämä on asenne, ei silloin ansaitsekaan olla jatkossa, koska kyseessä on ammattilaisurheilusta.
Koronavirus vaikuttaa pudotuspeleihin myös sillä tavalla, että Pekka Virran sairastuminen ja parantuminen on todella iso osa sitä tarinaa, jota Lukko on kirjoittamassa. Monia saattaa harmittaa, jos vuosikymmenten odotus saa täyttymyksensä juuri sillä kaudella, kun pudotuspelit pelataan lyhyellä mittakaavalla ja ilman katsojia. Minä taas katson asiaa niin, että oli katsojia tai ei, niin juuri tällä kaudella Lukon mestaruus olisi unohtumaton tarina. Miettikää:
– Joukkueen pitkäaikaisten pelaajien lähtö tämän kauden jälkeen
– Kapteeni, joka on ollut koirankopissa ja välillä Mestiksessä
– Toni Koivisto, jolla on nykypelaajista eniten pelattuja pelejä ilman mestaruutta
– Päävalmentajan nelivuotisen projektin päätös
– Pekka Virran sairastuminen ja parantuminen
– Kausi, jossa on ollut kaukalon ulkopuolisia riskejä enemmän kuin kertaakaan aikaisemmin
Ei Lukko tietenkään varma mestari ole, mutta ei mestaruuden voittaminen tällä kaudella ole yhtään sen vähäisempää kuin muillakaan kausilla, ehkä jopa päinvastoin. Yleisellä puolella olen saanut lukea jostain koronamestaruudesta, mutta ei ole seurojen vika, jos maailma elää poikkeustilaa ja yleisö ei arvosta pelejä, joissa ei ole yleisöä. Pelejä katsoneena olen kuitenkin vakuuttunut, että pelaajat suhtautuvat kauteen vakavasti myös urheilullisesti. Miksi muuten pelaajat tuulettavat maaleja, hymyilevät, hyppivät, halailevat toisiaan ja heittävät pettymyksen takia mailoja katsomoon.
Jos teillä on mahdollisuus katsoa C Morelta Heikki Liedeksen haastattelu viime tiistain pelin jälkeen, niin katsomalla sen ymmärrätte, miten iso henki Lukon joukkueessa on. Ei siellä ainakaan vähätellä ja itketä, kun katsomoissa ja baareissa ei voi olla yleisöä, vaan keskittyvät olennaiseen, minkä on tarkoitus johtaa siihen, että me kaikki saisimme kokea kauan odotettua asiaa. Ja mitä yhtään olen seurannut seuran nykyistä toimintaa, en usko tämän kevään jäävän ainoaksi (yritykseksi).
Muoks. pronominirokkasin eli laitoin pronominit oikeaan järjestykseen