Niin onhan tämä aika outoa, kun niin moni Lukon pelaaja on epäonnistunut suhteessa vaikka viime kauteen. Kovanen, Generous, Rantanen, Tikkanen, Kauvosaari, Jasu, Keränen, Koskenkorva, Laaksonen, Bertrand ja Ilomäki. He nyt ainakin ovat flopanneet enemmän tai vähemmän, plus Vehanen maalissa.
Itse en ainaakan usko, että he olisivat nytten kesän aikana huonontuneen, niin kuin nykyiset pelit antaisivat osoittaa. Yhtä pelaaja on aina helppo syyttää tappiosta, mutta itse näkisin tämän vähän suuremmassa kuvassa.
Lukon peli onkin taktisesti erittäin köyhää, eikä pelitapa ainakaan helpota pelaajien oloa kentällä. Kentälle mennään ilman selvää päämäärää ja kuten aamun Länsi-Suomessa luki, Lukon pelistä puuttuu täysin syöttöketjut. Eli parilla hyvällä syötöllä keskialueen yli ja kohti vastustajan maalia. Mutta ei, Lukko jumittuu aina keskialueelle ja ainut keino päästä eteenpäin on iskeä kiekko vastustajan päätyyn.
Ja sitten ihmetellään, että hyökkääjät eivät tee pisteitä. Vaikea niitä onkaan tuolla tyylillä tehdä. Itselleni tämä on ollut yllätys, sillä pidin Dufvan vahvuutena juuri pelin taktista puolta. Ok, vielä on 50 peliä ja monta pistettä jaossa. Mutta samalla kun odotetaan Lukon pelin parantuvan pitää myös muistaa, että muutkin joukkueet parantavat jatkuvasti. Voittamisen kynnys nousee koko ajan, kun joukkueet tiivistyvät ja parantavat peliään.
Lukon valmennusta on toistaiseksi arvosteltu todella vähän, sillä Dufva nautti jo ennen ensimmäistä peliäänkään fanien keskuudessa todella suurta luottamusta. Kuitenkin mikäli siellä penkin takana olisi joku muu vähemmän meritoitunut valmentaja ja Lukon peli näyttäisi tältä, olisi valmennukselle jo vaadittu useasti potkuja.
Itse olen nähnyt Lukon liigapeleistä tällä kaudella yhdeksän kymmenestä ja mielestäni Lukko on pelannut vain yhden ehjän ja tasapainoisen pelin, Blues-peli kotona. Jatkossa toivoisin näkeväni Lukolta samanlaista kovaa karvausta, yksinkertaista syttöpeliä, oikein ajoitettuja lähtöjä ja asennetta kuin tuossa pelissä. Potentiaalia ja tarpeeksi hyviä pelaajia Lukolla on, nyt Dufvan pitäisi saada heidät vain pelaamaan voittavaa jääkiekkoa.