Kerran olen käynyt tällä kaudella Raumalla katsomassa vierasmatsin, enkä ole enää hetkeen menossa uudelleen. Toistakymmentä kertaa on tullut todettua, kuinka syvältä koko touhu on, vaikka olisit siellä selvinpäin ja käyttäytyisit fiksusti. Mitäpä silti voi odottaa porukalta joka hoilaa pelin jälkeen jotain "nämäb boikki o' vast" -viisujaan ja kuiskivat korvaan väsyneitä kommenttejaan.
Ihmetyttää juurikin tämä, miten useimmiten satoja Ässä-faneja, jotka syytävät rahaa ko. tapahtumiin yleensäkin kohdellaan. Porissa taas useimmiten näkyy korkeintaan muutama kymmenen keltapaitaa, kun paikallismatseja pelataan. Miksi siis punapaidatkaan viitsivät enää käydä kantamassa rahojaan Raumalle, jossa kunnioitus MAKSAVAA katsojaa kohtaan on olemattomalla tasolla. Järkkärit pidättelevät porukkaa vaikka koko erän loppuun ylhäällä käytävillä poissa penkeiltään, paikalleen ei saa mennä mikäli et ole siellä ajoissa. Huutaminen ja taputtaminenkin, innoissaan pystyyn pomppaaminen tullaan kitkemään ulosheittämisen uhalla toisinaan. Uskomatonta mutta totta.
Koko komeus lisättynä vielä sillä, että kentällä pelaava joukkue sortuu provosoimaan ottelun jälkeen vieraskannattajia jollain lapsellisella "sun isi on homo - mun isi vahva" -henkisellä idealla. Ihan turha kenenkään väännellä ettei sitä ja sitä logoa oikeasti ollut siinä ja siinä, aika tyhmä pitää olla jos kykenee väittämään jotain muuta ja etteikö viesti olisi ollut harvinaisen selvä.
Noh, tämä on vain oma asiani, mutta en ole jatkossa kantamassa euroakaan niin pitsiturnaukseen kuin S/M-liigaotteluun Raumalle. Jos vastustajalle ilkkuminen ja vierasfanien provosointi on ainoa keino saada jotain elämää ja meteliä halliin, niin aika heikkoa on. Melko teennäistä "tunnelmaa" etten sanoisi, eihän siellä kukaan uskalla itse ottelun aikana kannustaa tai huutaa, vasta sitten kun peli on ohi ja voittolukemat taululla voi rohkeasti keskittyä vastustajan mollaamiseen ja oheisvittuiluun. Mitä nyt maalin tullen voi hiukan taputtaa ja ylivoimien aikana.
Mitä nyt ketjua luin, niin ei voi kuin nauraa useimmille jutuille. Miten esim. Nickerson liittyy tähän asiaan, IFK-matsissa Shedden pelaajineen koitti spedeillä Isomäen jäällä, uhosi jne. Shedden lähetti koiransa Nickersonin kimppuun (suoraan aloituksesta Nicken luo) ja Nickerson pyyhki apinalla jäätä. Hivenen eri asia heittää kuittia Lostedtille/Sheddenille/IFK:lle, kun kuitti oli itse tilattu. Mitä taas Ässät/Ässäfanit teki ansaitakseen ilkkumisen seuran rakkaalla pata-logolla? Saapuivat paikalle tuomaan hieman väriä katsomoon, elämää muovistuneeseen halliin. Oliko tähän oman itsetunnon kohottamiseen vastustajaa alentamalla joku erityinen syy, onko se oikeasti noin raskasta kun Ässät on menestynyt pienillä resursseilla lähiaikoina, Lukko taas ei suurista satsauksista huolimatta? Miksei raumalaiset oikeasti seiso joukkueen takana kannattamalla kaikin voimin omiaan, vaan päähuomio on aina Ässissä ja Porissa? Paljon tärkeämpää on saada vittuilla ja vinoilla voiton hetkellä, kuin nauttia itse pelistä ja saavutetusta voitosta ylipäätään.
Mitä taas tulee ketjun antiin, niin kaikki "olisi niin ja niin varmasti niin porilaiset kaikki niin -isi sitä ja olisi tätä" on ihan yhtä tyhjän kanssa. Huutakaa ja itkekää sitten kun jotain tapahtuu, turha se on puolustella omaa kantaa sillä että esittää luuloon ja olettamuksiin perustuvia "tietoja" siitä miten joku muu toimisi jos ja jos. Ässät on juhlineet voittoja täyden yleisön edessä siten, että porukka tulee kumartamaan/taputtamaan/kohottamaan mailaa oman kotiyleisönsä, Ässät!! Ässät!! huutavan ja villisti taputtavan seisomakatsomon eteen. Mielestäni se on tyylikästä. Yleensäkin kaikki Raumalla nähdyt kaatuilu-showt ym. sopisivat paremmin johonkin korttelikiekon voitonjuhliin, aikuisille äijille touhu on pikemminkin noloa, etenkin toistamalla samoja illasta toiseen. Mutta jatkakaa toki valitsemallanne linjalla.