Miro Heiskasen ketjussa oli aiheesta viriämässä keskustelua (quotet alla) ja ainakin itse lukisin mieluusti kommentteja aiheesta enemmänkin, palstalla kuitenkin asiantuntijoita pyörii.
Mukava olisi kuulla enemmänkin teränkäytöstä ja kuinka moderneilla luistimilla tulisi luistella. Itsekin huomannut, että modernit luistimet on paremmat omaan jalkaan: kevyemmät, jäykemmät ja istuvat "lenkkarimaisesti", vaikka ennen tykkäsin kun vedettiin nauhat kireällä ylös asti, ei kuitenkaan nilkan ympäri, että tuki nilkkaa. Muistan kun hyppäsin n. vuonna 2000 tehdyistä Bauereista n. 2010-mallisiin RBK:in niin jäykkyyttä tuli enemmän mutta nauhat tulivat aikalailla ylös vieläkin. Nyt taas lähempänä 2020-lukua olevat Bauerit on edelleen kevyemmät, yhä jäykemmät ja nauhat tulevat huomattavan paljon alemmas. Myös jalan asento on erilainen, ehkä enemmän päkiällä painoa ja painopiste eteenpäin? Hankala sanoa mikä luistin on sitten ketterämpi tms kun terän muotoilulla se kai suurelta osin tehdään.
Onhan tämä kuin laittaisi rahaa pankkiin, kun miettii mitä kokemusta Heiskanen saa jo noin nuorella iällä. Ei pelkästään useita playoff-otteluita, mutta vielä täydet Stanley Cup-finaalit. Ja kaikki ihan avainroolissa, isoilla minuuteilla. Aikamoista luksusta tulevaisuutta ajatellen, ei tuota poikaa kyllä hetkauta näiden kokemusten jälkeen yhtään mikään. Tuskin olisi hetkauttanut muutenkaan.
Internetissä hieno video Heiskasen teränkäytöstä. Ei tuollaista täydessä vauhdissa tehtyä slalom-käännöstä ihan joka päivä näe. Ei paljon liike hidastu, melkein päinvastoin.
Teränkäyttö on mulle vähän mystillinen sana, mutta tuosta näkyy että Heiskanen ei pujota luistimennauhoja ylimpien reikien läpi ja sitoo vielä nauhat löysästi. Nilkat saa liikkua.
Tästä asiasta sain joskus vääntää kun väitin liian jäykkien luistimien ja nilkkojen pilaavan luistelun.
Tuosta on monenmoista koulukuntaa, jotkut kiertää nauhat vielä nilkankin ympäri, joka taas osalle ihan ehdoton ei. Varmasti paljon tottumiskysymyskin.
Teränkäyttö on sen sijaan ihan ehdoton asia nykykiekossa, ja tuo tuleekin jo junnukiekossa hyvin aikaisin mukaan, ja siksi nykypelaajat ovat ihan omaa luokkaansa luistimilla verrattuna 80-90-lukujen pelaajiin. Tämä avautui itselle aika konkreettisesti, kun katsoi oman pojan treeneissä aikoinaan, kun alle kymmenvuotiaat pojat liukui jäällä käyttäen terää tavalla, jota ei itse aikoinaan tullut ajatelleeksikaan ja johon ei itse olisi pystynyt millään, vaikka luistelutaito silloin oli vielä itselläkin "hyvä".
Minä edustan samaa koulukuntaa kuin Heiskanen, kerro mulle niistä muista koulukunnista, olen ilmeisesti pudonnut kelkasta. Joskus oli muoviluistimiakin, oli tärkeetä tukea nilkkaa, ettei vaan nyrjähdä. Miksi kiedotaan nauhat nilkan ympäri? Jos lapsi opetetaan alusta alkaen jäykkiin muoviluistimiin tai kietomaan nauhat nilkan ympärille, onko se silloin hyvä, koska siihen on tottunut? Sama peliasennon tai mailan pituuden kanssa.
Haluaisin kuulla tarkemmin tuosta teränkäytöstä, mitä se tarkoittaa. Mitä se on, mitä ei ennen ole osattu? Minä en näe tuossa muuta kuin uuden termin jolla jotkut yrittävät päteä. Tiedän paljon pelaajia jotka ovat varmasti yhtä hyviä "teränkäyttäjiä" kuin nykyiset pelaajat. Luistimen teriä minäkin olen aina käyttänyt luistellessani.
Jännä väite, varsinkin kun nykyään luistimet ovat paljon jäykempiä kuin vaikka 2000 -luvun alkupuolella. Eihän nuo välinevalmistajat toki mitään tiedä.
Omalla luistelukokemuksella on ne 2000 -lukulaiset löysemmät luistimet "helpommat" luistella, mutta kun ruvetaan oikeasti voimaa potkuun työntämään, niin kyllä ne hukkaavat selkeästi siitä voimasta ison osan muualle. Tekniikkaa ja voimaa toki jäykemmät enemmän vaativat.
On sille syy miksi harrastekiekkoa pelaan mieluummin nykyisillä Bauerin S1 luistimilla, kuin vanhemmilla Reebokin 9k:lla. Molemmat ovat PRO-tason luistimia. Ja jos nykyinen harrastepelaajakin huomaa ison eron luistimissa, niin voi sitä miettiä miten isolle ero ammattilaisesta tuntuu...
Toki huomaahan sitä eroa muutenkin kuin jäykkyydessä, esim. terän kulmassa. Nykyisellään ainakin Bauerissa terä on aavistuksen sisäänpäin kääntynyt(jo kelkasta lähtien siis), kun vanhemmissa kulma on ollut aikalailla tasasuora.
Omien ja pelikavereiden kokemuksen perusteella uskallan väittää, ettei luistimen jäykkyys ole selittävä tekijä luistelutaitoon. Luistin toki voi olla liian jäykkä tai löysä, mutta ei millään tavalla ratkaiseva tekijä, kun pysytään ammattilaistason välineissä. Hyviä luistelijoita yhdistää mielestäni eniten loistava motoriikka ja yleinen vartalonhallinta. Nilkkojen rooli luistelussa ei ole mielestäni kovin suuri, enemmän merkitystä on keskivartalon syvillä lihaksilla. Yleisesti ketterät ihmiset ovat yleensä hyviä luistelijoita. Teränkäyttö on hyvä termi kuvaamaan sitä, kuinka huomattavasti heikommalla fysiikalla voidaan mennä huomattavasti vahvempaa nopeammin ja ennenkaikkea ketterämmin. Esimerkkinä voima- vastaan motoriikkaluistelusta vaikkapa Jani Rita ja Erik Karlsson. Rita saattaa olla suorassa luistelussa hieman Karlssonia nopeampi, mutta silti selvästi huonompi luistelija.
Vahvalla keskivartalolla hallitaan rytmiä ja saadaan yläkroppa mukautumaan jalkojen liikkeisiin tasapainon horjumatta. Nilkoissa täytyy toki olla riittävästi voimaa, jotta ne eivät anna periksi nopeissa suunnanmuutoksissa, mutta hyvällä ja tukevalla luistimella vaatimus ei ole kovin suuri. Tukevan luistimen voi kompensoida vahvoilla nilkoilla, mutta se on mielestäni riskialttiimpi yllättävissä tilanteissa, sillä voimantuotto on aina tahdonalaista, eikä äkkitilanteisiin välttämättä ehdi mukaan. Optimaalista tietenkin on, että vahva nilkka riittävästi tukevissa luistimissa.
Mukava olisi kuulla enemmänkin teränkäytöstä ja kuinka moderneilla luistimilla tulisi luistella. Itsekin huomannut, että modernit luistimet on paremmat omaan jalkaan: kevyemmät, jäykemmät ja istuvat "lenkkarimaisesti", vaikka ennen tykkäsin kun vedettiin nauhat kireällä ylös asti, ei kuitenkaan nilkan ympäri, että tuki nilkkaa. Muistan kun hyppäsin n. vuonna 2000 tehdyistä Bauereista n. 2010-mallisiin RBK:in niin jäykkyyttä tuli enemmän mutta nauhat tulivat aikalailla ylös vieläkin. Nyt taas lähempänä 2020-lukua olevat Bauerit on edelleen kevyemmät, yhä jäykemmät ja nauhat tulevat huomattavan paljon alemmas. Myös jalan asento on erilainen, ehkä enemmän päkiällä painoa ja painopiste eteenpäin? Hankala sanoa mikä luistin on sitten ketterämpi tms kun terän muotoilulla se kai suurelta osin tehdään.