Luistelutekniikka ja luistimet

  • 11 127
  • 19

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Miro Heiskasen ketjussa oli aiheesta viriämässä keskustelua (quotet alla) ja ainakin itse lukisin mieluusti kommentteja aiheesta enemmänkin, palstalla kuitenkin asiantuntijoita pyörii.

Onhan tämä kuin laittaisi rahaa pankkiin, kun miettii mitä kokemusta Heiskanen saa jo noin nuorella iällä. Ei pelkästään useita playoff-otteluita, mutta vielä täydet Stanley Cup-finaalit. Ja kaikki ihan avainroolissa, isoilla minuuteilla. Aikamoista luksusta tulevaisuutta ajatellen, ei tuota poikaa kyllä hetkauta näiden kokemusten jälkeen yhtään mikään. Tuskin olisi hetkauttanut muutenkaan.

Internetissä hieno video Heiskasen teränkäytöstä. Ei tuollaista täydessä vauhdissa tehtyä slalom-käännöstä ihan joka päivä näe. Ei paljon liike hidastu, melkein päinvastoin.




Teränkäyttö on mulle vähän mystillinen sana, mutta tuosta näkyy että Heiskanen ei pujota luistimennauhoja ylimpien reikien läpi ja sitoo vielä nauhat löysästi. Nilkat saa liikkua.
Tästä asiasta sain joskus vääntää kun väitin liian jäykkien luistimien ja nilkkojen pilaavan luistelun.

Tuosta on monenmoista koulukuntaa, jotkut kiertää nauhat vielä nilkankin ympäri, joka taas osalle ihan ehdoton ei. Varmasti paljon tottumiskysymyskin.

Teränkäyttö on sen sijaan ihan ehdoton asia nykykiekossa, ja tuo tuleekin jo junnukiekossa hyvin aikaisin mukaan, ja siksi nykypelaajat ovat ihan omaa luokkaansa luistimilla verrattuna 80-90-lukujen pelaajiin. Tämä avautui itselle aika konkreettisesti, kun katsoi oman pojan treeneissä aikoinaan, kun alle kymmenvuotiaat pojat liukui jäällä käyttäen terää tavalla, jota ei itse aikoinaan tullut ajatelleeksikaan ja johon ei itse olisi pystynyt millään, vaikka luistelutaito silloin oli vielä itselläkin "hyvä".

Minä edustan samaa koulukuntaa kuin Heiskanen, kerro mulle niistä muista koulukunnista, olen ilmeisesti pudonnut kelkasta. Joskus oli muoviluistimiakin, oli tärkeetä tukea nilkkaa, ettei vaan nyrjähdä. Miksi kiedotaan nauhat nilkan ympäri? Jos lapsi opetetaan alusta alkaen jäykkiin muoviluistimiin tai kietomaan nauhat nilkan ympärille, onko se silloin hyvä, koska siihen on tottunut? Sama peliasennon tai mailan pituuden kanssa.

Haluaisin kuulla tarkemmin tuosta teränkäytöstä, mitä se tarkoittaa. Mitä se on, mitä ei ennen ole osattu? Minä en näe tuossa muuta kuin uuden termin jolla jotkut yrittävät päteä. Tiedän paljon pelaajia jotka ovat varmasti yhtä hyviä "teränkäyttäjiä" kuin nykyiset pelaajat. Luistimen teriä minäkin olen aina käyttänyt luistellessani.

Jännä väite, varsinkin kun nykyään luistimet ovat paljon jäykempiä kuin vaikka 2000 -luvun alkupuolella. Eihän nuo välinevalmistajat toki mitään tiedä.

Omalla luistelukokemuksella on ne 2000 -lukulaiset löysemmät luistimet "helpommat" luistella, mutta kun ruvetaan oikeasti voimaa potkuun työntämään, niin kyllä ne hukkaavat selkeästi siitä voimasta ison osan muualle. Tekniikkaa ja voimaa toki jäykemmät enemmän vaativat.
On sille syy miksi harrastekiekkoa pelaan mieluummin nykyisillä Bauerin S1 luistimilla, kuin vanhemmilla Reebokin 9k:lla. Molemmat ovat PRO-tason luistimia. Ja jos nykyinen harrastepelaajakin huomaa ison eron luistimissa, niin voi sitä miettiä miten isolle ero ammattilaisesta tuntuu...
Toki huomaahan sitä eroa muutenkin kuin jäykkyydessä, esim. terän kulmassa. Nykyisellään ainakin Bauerissa terä on aavistuksen sisäänpäin kääntynyt(jo kelkasta lähtien siis), kun vanhemmissa kulma on ollut aikalailla tasasuora.

Omien ja pelikavereiden kokemuksen perusteella uskallan väittää, ettei luistimen jäykkyys ole selittävä tekijä luistelutaitoon. Luistin toki voi olla liian jäykkä tai löysä, mutta ei millään tavalla ratkaiseva tekijä, kun pysytään ammattilaistason välineissä. Hyviä luistelijoita yhdistää mielestäni eniten loistava motoriikka ja yleinen vartalonhallinta. Nilkkojen rooli luistelussa ei ole mielestäni kovin suuri, enemmän merkitystä on keskivartalon syvillä lihaksilla. Yleisesti ketterät ihmiset ovat yleensä hyviä luistelijoita. Teränkäyttö on hyvä termi kuvaamaan sitä, kuinka huomattavasti heikommalla fysiikalla voidaan mennä huomattavasti vahvempaa nopeammin ja ennenkaikkea ketterämmin. Esimerkkinä voima- vastaan motoriikkaluistelusta vaikkapa Jani Rita ja Erik Karlsson. Rita saattaa olla suorassa luistelussa hieman Karlssonia nopeampi, mutta silti selvästi huonompi luistelija.

Vahvalla keskivartalolla hallitaan rytmiä ja saadaan yläkroppa mukautumaan jalkojen liikkeisiin tasapainon horjumatta. Nilkoissa täytyy toki olla riittävästi voimaa, jotta ne eivät anna periksi nopeissa suunnanmuutoksissa, mutta hyvällä ja tukevalla luistimella vaatimus ei ole kovin suuri. Tukevan luistimen voi kompensoida vahvoilla nilkoilla, mutta se on mielestäni riskialttiimpi yllättävissä tilanteissa, sillä voimantuotto on aina tahdonalaista, eikä äkkitilanteisiin välttämättä ehdi mukaan. Optimaalista tietenkin on, että vahva nilkka riittävästi tukevissa luistimissa.

Mukava olisi kuulla enemmänkin teränkäytöstä ja kuinka moderneilla luistimilla tulisi luistella. Itsekin huomannut, että modernit luistimet on paremmat omaan jalkaan: kevyemmät, jäykemmät ja istuvat "lenkkarimaisesti", vaikka ennen tykkäsin kun vedettiin nauhat kireällä ylös asti, ei kuitenkaan nilkan ympäri, että tuki nilkkaa. Muistan kun hyppäsin n. vuonna 2000 tehdyistä Bauereista n. 2010-mallisiin RBK:in niin jäykkyyttä tuli enemmän mutta nauhat tulivat aikalailla ylös vieläkin. Nyt taas lähempänä 2020-lukua olevat Bauerit on edelleen kevyemmät, yhä jäykemmät ja nauhat tulevat huomattavan paljon alemmas. Myös jalan asento on erilainen, ehkä enemmän päkiällä painoa ja painopiste eteenpäin? Hankala sanoa mikä luistin on sitten ketterämpi tms kun terän muotoilulla se kai suurelta osin tehdään.
 

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Sasun harjoittelukeskuksen HDC-sivuilla on videoclippejä youtubessa siis,joista voi vähän ottaa osviittaa mihin nykypäivänä luistelussa painotetaan.

Pari clippiä:
Puke
Tapparan poikia

Ite kävin teroituttaa omat luikkeet (Bauer Supreme MX3) justiinsa niin terään tehtiin todella erikoiset profiilit, suunnilleen samanlaiset mitä pro-pelaajille tehdään, toki teroitus on hyvin yksilöllinen.
Se ainakin että terät on todella pienellä kourulla, siihen suuntaan mennään että pitkää liukua.
 
Viimeksi muokattu:

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Ei voi sanoa mitään kyllä sen perusteella, jättääkö ylimmän eyelettiparin käyttämättä vai ei. Itellä jäällä Grafit Ccm:n toppa-ilteillä, ylös asti kiinni, nilkka vapaana, ja rullilla vähän vanhemmat Grafit, joissa ylin pari vapaana, suunnilleen sama tuntuma nilkan osalta. Kerran kokeilin Nexusia ja tuntu, että olis pitänyt jättää kaksi paria ylhäältä käyttämättä, että olis ollut sama fiilis kuin Grafeilla.

Jatkan vähän lisää asiasta, ylipäätään luistimista olis jotain.

Oon luistinten kanssa aikas paljon tekemisissä ja mitä oon pannut merkille, löytyy valtavasti tapoja luistinten narutukseen kuin käyttäjiäkin on.

Topatut/custom iltit on yleensä niin hyviä (ettei nauhat paina jalkapöydän yläosaa vrt normaalit ) ne yleensä pystyy kiinnittään viimeiseen holeen asti. Mitä siis ite nähnyt. Myös silikonit iltin alla toimii yleensä ottaen hyvin.

Oon nähnyt lukuisten pelaajien luistimia jotka korkannut takaläpän osalta kun pelaaja teipannut 50 kierrosta erkkaa ympäri..

On luistinmerkkejä joissa todella ahdas nilkan kohta, esimerkiksi eräs Eastonin pro-luistin, jollaisia ei voi suositella kuin kapeanilkkaisille.
Sen takia tärkeää käydä asianatuntevalla luistinkaupiaalla missä jalan istuvuus tsekataan ties millä värkeillä. Uunitettaan nyt ainakin aluksi, eli lämmitetään hokkarit ja laitetaan jalkaa missä saavat muotonsa.
Lähes kaikkia nyky ja vähän vanhempiakin luistimia voi uunittaa. (itellä 2 kertaa kun ostin omat luikkeet käytettynä)

Ehdottomasti suosittelen uudempia luistimia painon, terien vaihtosysteemien (mikä missäkin mallissa on) ja tukevan kenkäosan takia. Ei tarvi välttämättä laittaa nauhoja esimerkiksi 2 ylimmän sirkan läpi kun kenkä on niin jämäkkä että pärjää ilmankin. Kun ylempiä nauhoja ei laita niin tietty iltin osalta jää löysemmäksi ja tuo joustavuutta nilkalle eteenpäin suunnassa. Siis perussasioita.

Käytettynä 200-300e saa jo laadukkaat pro-tason luistimet käytettyjä myyvissä kaupoissa.

Meikä kun pappakiekkoa pelaa ja jalat on kuin puuta mitä joskus, niin kaikki mahdollinen hyöty hyvistä luistimista...jos ne muka jotain auttais.

Jos on massia lompsassa niin Truen customit oman jalan mukaan, tulee vimpan päälle sopivat kiiturit.

Ja on nilkat vapaana tai ei, niin sitten kuitenkin jostain löytyy joku eläkeikäinen ex-jääpalloilija, joka tulee hokkarit teipattuna puoleen sääreen ja perse jäänpintaa viistäen kiertämään ympyrää. Koska sillä on vaan vitusti vahvemmat jalat ja keskivartalo.

Heh heh, juurikin näin. Kerran pelissä oli vastustajalla liki 70v mies pelaamassa vanhoilla takaläpättömillä nahkiksilla.
Oli kertoman mukaan pelannut jääpalloa 50/60-luvulla näsijärvellä. Äijällä vähän jalka liikkui, 3+1 meitä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Joku tuossa mainitsi nauhojen sitomisesta nilkan ympäri. Selännehän tuota teki, en muista, tekikö ihan uran loppuun saakka. Ja voihan ne nauhat vetää nilkan ympäri, vaikkei ylimpiin reikiin nauhoja laitakaan. Joskus olen huvikseni kokeillut tuota nilkan ympäri sitomista, enkä kyllä voi sanoa, että nykyluistimilla se toisi muka jotain lisätukea.

Olen nähnyt monia tosi hyviä luistelijoita, jotka teippaavat takaläpän nilkkaan kiinni ja toisaalta yhtä monia, jotka vetävät kaksi ylintä reikää nauhoitta ja tosi löysällä sidonnalla. Ite tykkään pitää ylimmän reiän ilman nauhoja, mutta nauhat hemmetin kireällä.

Kyllä nämä ovat mielestäni ihan tottumiskysymyksiä. Toki tottumukseen voi vaikuttaa joku nilkan liikkuvuus jne., mutta kuinka moni sitten tiedostaa tuollaisa asioita, kun alkaa tietyllä tavalla luistimiaan sitoa.

Sama tottumiskysymys koskee mielestäni myös teroitusta (ura ja terän profiili). Ei ole kirkossa kuulutettu, että hyvällä liukujalla on pikaluistelijan profiili (pikku kärjistys) ja väkkärällä pyörijällä kahdeksan jalan säde.
 

Piiskuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oranssi, sympatiat sinisille
Joku tuossa mainitsi nauhojen sitomisesta nilkan ympäri. Selännehän tuota teki, en muista, tekikö ihan uran loppuun saakka. Ja voihan ne nauhat vetää nilkan ympäri, vaikkei ylimpiin reikiin nauhoja laitakaan. Joskus olen huvikseni kokeillut tuota nilkan ympäri sitomista, enkä kyllä voi sanoa, että nykyluistimilla se toisi muka jotain lisätukea.
Tähän pakko tarttua... Yllättävän moni pelaaja - niin junnu kuin aikuinenkin - kiertää nauhat edelleen nilkan takaa. Itse olen tulkinnut pitkään junnuja valmentaneena, että tuo on ennen kaikkea tottumiskysymys ja lisäksi ehkä tapa saada luistimet pysymään tietyssä kireydessä. Tässäkin tosin fiilis-puoli lienee aika korostunut. Komposiittiluistinten jäykkyyteen tuolla nilkan takaa kiertämisellä ei taida olla minkäänlaista vaikutusta, enkä ainakaan itse ole havainnut, että tämä olisi omien pelaajieni nilkan liikkuvuutta haitannut.

Jossain määrin hassuna pidän tyyliä, jossa nuoremmissa junnuissa valmennus tai huolto linjaa, että luistimet tulee nauhoittaa tavalla x tai y (useimmiten joko ylös asti nauhoitettuna tai ylin reikäpari tyhjänä), ja tämä on sitten se totuus oikeasta nauhoituksesta, jolla koko joukkue menee. Tähän kun lisätään vielä sääntö, jonka mukaan joka ikisen pelaajan on jo x-vuotiaana osattava kiristää luistimensa itse, ei lopputulos ole monenkaan kohdalla ehkä se paras mahdollinen luistelun kehittymisen kannalta. Nauhoitukseen liittyviä vinkkejä olen joskus itsekin jakanut jos niitä on pyydetty tai jos on näyttänyt siltä, että niistä voisi yksittäisessä tapauksessa olla hyötyä, mutta yleispätevää totuutta näissä asioissa ei nähdäkseni ole.
 

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Tähän pakko tarttua... Yllättävän moni pelaaja - niin junnu kuin aikuinenkin - kiertää nauhat edelleen nilkan takaa. Itse olen tulkinnut pitkään junnuja valmentaneena, että tuo on ennen kaikkea tottumiskysymys ja lisäksi ehkä tapa saada luistimet pysymään tietyssä kireydessä. Tässäkin tosin fiilis-puoli lienee aika korostunut. Komposiittiluistinten jäykkyyteen tuolla nilkan takaa kiertämisellä ei taida olla minkäänlaista vaikutusta, enkä ainakaan itse ole havainnut, että tämä olisi omien pelaajieni nilkan liikkuvuutta haitannut.

Vähemmässä määrin nauhoja enää kierretään kun mitä oli joku vuosikymmeniä sitten. Silloin se kuului asiaan. En muista nähneeni hetkeen pelaajaa joka kiertäisi nauhat vielä ympäri, jopa nää entiset liiga starbat kiristäänn pääsääntöisesti edestä....

se taas kuten skriivasin aiemmin etttä polketeippiä ladataan kymmen kierrosta iltin ja takaläpän ympäri on edelleen suosittua.
Sillä saa sitä jäykkyyttä muhevasti ja kuten sanottua, jokainen omalla tyylillään miten itsellään on parhaimmaksi nähdä. Varmasti hyvinkin perusteltua, en epäile.

Se juontaa juurensa takaläppiin, voin sen aika saletisti sanoa. Nykyluistimissa on vähän milllainen nyt sattuu lärppä olemaan, esimerkiksi Bauereissa on joustava läppä eteenpäin oikein sen näköisenä että tarkoitettu veto (aina ei ja ei kestäneet kovaa käyttöä) ja se puoltaisi reippaan teippaamisen niin antaa liikkumatilaa ilttia kohden, Jalan painopiste tulee eteenpäin. Bauerilla oli vuosikausia ongelmia takaläppien kestävyyden kanssa, on tullut korjailtua niitä paljon....3-4 vuotta (?) sitten tulleet mallit on vähän kuin saranoitu ja ei hajoa niin herkästi. Kyse siis semi-pro/pro malleista

Normaaleissa on samanlaiset takaläpät kuin ennenkin. Kestää mainioisti höntsyissä ja harrasteessa. Sekään ei ole facta, jos hajoo niin hajoo

Truen luikkeissa onkin aika jännät takaläpät--> iltit . Hyllymalleissa on vahvistettu eteenpäin nojaava, taas pelaajan jalan muotista kertalaakilla tehtävissä toisenlaisia ratkaisuja. Saa varmasti myös antaa toiveita ilttien ym suhteen. Ennen ei tainnut alle tontun saada nitä, nyt jo vähän edullisempaa. Aikaisempia malleja vuosia sitten kun tuli näkyviin niin oli aivan huippua, parasta.
Nykyään ei tietoa.


Kaikenlaista hokkaria nähnyt ja evoluutioita joltain osin, laitan helmenä Maha-Jutti Aaltosen luistimet, on hieman paakkaroitu meinaan: Graf ja vähän muuta

Jossain määrin hassuna pidän tyyliä, jossa nuoremmissa junnuissa valmennus tai huolto linjaa, että luistimet tulee nauhoittaa tavalla x tai y (useimmiten joko ylös asti nauhoitettuna tai ylin reikäpari tyhjänä), ja tämä on sitten se totuus oikeasta nauhoituksesta, jolla koko joukkue menee. Tähän kun lisätään vielä sääntö, jonka mukaan joka ikisen pelaajan on jo x-vuotiaana osattava kiristää luistimensa itse, ei lopputulos ole monenkaan kohdalla ehkä se paras mahdollinen luistelun kehittymisen kannalta. Nauhoitukseen liittyviä vinkkejä olen joskus itsekin jakanut jos niitä on pyydetty tai jos on näyttänyt siltä, että niistä voisi yksittäisessä tapauksessa olla hyötyä, mutta yleispätevää totuutta näissä asioissa ei nähdäkseni ole.

Pätee kyllä nassikoihin muutaman ikävuoden aikana. Huoltajat/valmennus ohjeistettu varmaankin siihen tyyliin, annettu koulutusta miten nassikoissa toimitaan. Luistelukoulu 4v --->

Ei haittaisi yhtään jos olisi joku joka voisi neuvoa variaatioissa mutta sitten vasta kun perusasiat: eteenpäin, taaksepäin, kaarteet jarrutukset, makkarat(heh ) ym jo pulkassa. Sirklaukset kumpaakin suuntaan on jo osaavampaa settiä.
Neuvova taho olis myös hyvä olla vähän keskustelemassa vanhempien kanssa millaiset luistimet olis hyvät suhteutettuna juniorin ikään. Kai huoltajat varsinkin neuvoa osaavat antaa, en usko että täällä härmässä pahempia ongelmia sen asian suhteen on (?)

Myöhemmin jokainen pikkujunnusta asti ollut alkaa löytää omia set upeja, toisen mallin mukaan tai aivan itse.
Siinä aikuinen joka tietää luistimista paremmin, nauhoituksista ja sen sellaisista mies /nainen paikallaan.

Kuten sanoit, yleispätevää ohjetta ei taida olla. Jokaisella ihmisellä on vähän erilainen jalka, eripariakin vielä.
 
Viimeksi muokattu:

F#21

Jäsen
Kaikenlaista hokkaria nähnyt ja evoluutioita joltain osin, laitan helmenä Maha-Jutti Aaltosen luistimet, on hieman paakkaroitu meinaan: Graf ja vähän muuta
Heh, mielenkiintoiset hokkarit! Easton Mako kenkänä, johon taakse tuunattu lisäjäykkyyttä tuohon läppään. Teräkotelo on sitten Grafia(!), joka kyllä yllätti. Loppujen lopuksi aika vähän kustomisoitu.

Meikäläinen ei muista, että 15 vuoden takaa omassa jengissä kukaan olisi nauhoja nilkan takaa käärinyt. Eikä myöskään 10 vuotta sitten kun valmensin ~10 vuotiaita. Tuota @Petros in mainitsemaa nilkan teippausta olen kyllä nähnyt, edelleen.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Nostetaanpa vanhempi ketju ylös kun en parempaakaan löytänyt.

Onko paikalla Bauerin luistimista tietäviä? Mulla on Vapor APX2 -luistimet jotka olivat 5v sitten malliston parhaat(?) ja siis erittäin hyvät luistimet. Alkaa vaan olemaan käyttöikä lopussa. Osaisiko joku kertoa millaiset olisivat vastaavat Bauerin Vaporit uusissa malleissa tai mitä malleja tässä välissä on tullut ja mennyt? Ovat uudet luistimet tuolta malliston kärjestä +700e niin pitäisi katsoa jos löytäisin viime tai toissavuoden malleja jotka olisivat suunnilleen vastaavat mutta edullisemmat.

Ei vain pysy ollenkaan mukana että mitkä voisivat olla samanlaiset kun muutamaan vuoteen ei ole tarvinnut luistinten ostoa miettiä. Tietysti jos menee kauppaan ja sanoo että parasta mitä saa rahalla...
 

Canis Lupus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki, LuPo
Nostetaanpa vanhempi ketju ylös kun en parempaakaan löytänyt.

Onko paikalla Bauerin luistimista tietäviä? Mulla on Vapor APX2 -luistimet jotka olivat 5v sitten malliston parhaat(?) ja siis erittäin hyvät luistimet. Alkaa vaan olemaan käyttöikä lopussa. Osaisiko joku kertoa millaiset olisivat vastaavat Bauerin Vaporit uusissa malleissa tai mitä malleja tässä välissä on tullut ja mennyt? Ovat uudet luistimet tuolta malliston kärjestä +700e niin pitäisi katsoa jos löytäisin viime tai toissavuoden malleja jotka olisivat suunnilleen vastaavat mutta edullisemmat.

Ei vain pysy ollenkaan mukana että mitkä voisivat olla samanlaiset kun muutamaan vuoteen ei ole tarvinnut luistinten ostoa miettiä. Tietysti jos menee kauppaan ja sanoo että parasta mitä saa rahalla...
Icehockey Warehousen tuotteista Vapor 2X Pro:ssa mainitaan Heritage-kohdassa APX2:t. Eli tarkoittaa suomeksi, että jonkinlaista muistumaa on jäljellä kyseisestä mallista. Kyseinen verkkokauppa värkkäilee käytännössä aina uutuustuotteista tuote-esittelyvideot. Itse olen ainakin omasta mielestäni saanut hyvää infoa niistä. Ja kohtuullisen samanlaisena ovat Bauerin mallien lestit jo pitkään pysyneet, joten Vapor -> Vapor luulisi toimivan. Ja sitten vielä sekin pitää todeta, että meidän perheen jäsenille on aina sopinut Supremet paremmin, joten Vaporit ovat vain käväisseet parissa sovituksessa jalassa. Eli tietoa aivan varmasti puuttuu.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Icehockey Warehousen tuotteista Vapor 2X Pro:ssa mainitaan Heritage-kohdassa APX2:t. Eli tarkoittaa suomeksi, että jonkinlaista muistumaa on jäljellä kyseisestä mallista.
Tuli hommattua juuri nämä luistimet, kiitos vaan vinkistä @Canis Lupus ... nyt vaan sisäänajoa suorittamaan. On noi uudet "pro"-luistimet aivan järjettömän kalliita (omani sain edullisesti hankittua kyllä), näissä taitaa ovh olla lähes 1000€. Toki ovh hintaa ei varmaan kukaan maksa.. Mahdottoman hyvän oloiset ja tyylikkäät luistimet ovat.
 

Luoto

Jäsen
Viime sunnuntaina oli pikaluistelun EM-kilpailujen miesten 500 m kilpailu, kisa on nähtävissä Ylen Areenassa. Pikaluistelu on mulle outo laji, mutta kiinnitin huomiota luistimiin. Alla on kuvakaappaus tuosta kisasta jonkun kilpailijan luistimista.
Joku taisi siellä aikaisemmassa keskustelussa, josta taisi tulla idea tähän ketjuun, sanoa että jos nilkka ei ole tarpeeksi jäykkä, menee osa ponnistuksen voimasta hukkaan. Olen eri mieltä ja kerroin siellä esimerkkinä muoviluistimet, joilla kukaan ei oppinut luistelemaan hyvin. Mielestäni niissä sai nilkan hyvin jäykäksi.
Pikaluistimissa ei näytä olevan minkäänlaista tukea nilkalle ja niiden muotoilukin on sellainen, että ne saa mahdollisimman kallelleen ponnistaessa, varsinkin lähdössä. Kisassa joillain näytti olevan siltikin lähdössä kenkä kiinni jäässä.
Minusta on ihan selvää että tuollaisella luistimen muotoilulla ja joustavalla nilkalla saadaan eteenpäin suuntautuva voima jään pinnan suuntaisesti mahdollisimman suureksi. Taipumattomalla nilkalla voimavektori suuntautuu ylöspäin ja sen vaakasuora komponentti on pieni.
En väitä että tuollainen avoin nilkka olisi paras kiekossa, vaikka ei ajateltaisi vammautumista. Varmaan siinä nilkka väsyisi ennen aikojaan, mutta olen edelleen sitä mieltä että joustoa on jääkiekkoluistimissakin hyvä olla.
 

Liitteet

  • vlcsnap-2022-01-10-21h48m00s005.jpg
    vlcsnap-2022-01-10-21h48m00s005.jpg
    197,1 KB · kertaa luettu: 334

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Viime sunnuntaina oli pikaluistelun EM-kilpailujen miesten 500 m kilpailu, kisa on nähtävissä Ylen Areenassa. Pikaluistelu on mulle outo laji, mutta kiinnitin huomiota luistimiin. Alla on kuvakaappaus tuosta kisasta jonkun kilpailijan luistimista.
Joku taisi siellä aikaisemmassa keskustelussa, josta taisi tulla idea tähän ketjuun, sanoa että jos nilkka ei ole tarpeeksi jäykkä, menee osa ponnistuksen voimasta hukkaan. Olen eri mieltä ja kerroin siellä esimerkkinä muoviluistimet, joilla kukaan ei oppinut luistelemaan hyvin. Mielestäni niissä sai nilkan hyvin jäykäksi.
Pikaluistimissa ei näytä olevan minkäänlaista tukea nilkalle ja niiden muotoilukin on sellainen, että ne saa mahdollisimman kallelleen ponnistaessa, varsinkin lähdössä. Kisassa joillain näytti olevan siltikin lähdössä kenkä kiinni jäässä.
Minusta on ihan selvää että tuollaisella luistimen muotoilulla ja joustavalla nilkalla saadaan eteenpäin suuntautuva voima jään pinnan suuntaisesti mahdollisimman suureksi. Taipumattomalla nilkalla voimavektori suuntautuu ylöspäin ja sen vaakasuora komponentti on pieni.
En väitä että tuollainen avoin nilkka olisi paras kiekossa, vaikka ei ajateltaisi vammautumista. Varmaan siinä nilkka väsyisi ennen aikojaan, mutta olen edelleen sitä mieltä että joustoa on jääkiekkoluistimissakin hyvä olla.
Nyt vertaat eri lajeja keskenään. Pikaluistelussa ei tule mm. nopeita suunnanmuutoksia, kuten jääkiekossa. Pikaluistelussa myöskin terä on täysin erimallinen, kuten luistelutekniikkakin. Pitkän terän myötä myös potkun nilkan saatto on pidempi ja tämän takia jääpallossakin leikataan läpät pois jotta jalka saadaan potkaistua pidemmälle.
Täytyy kyllä myöntää, ettei itsellä ole noista muoviluistimista ole kokemusta, joten uskoisin niistä löytyvän muutakin "ominaisuutta" kuin pelkän jäykkyyden. Toki itseasiassa tiistaina työpaikan kahvipöydässä vanhempi työkaveri mainitsi ja kehaisi pitäneensä muoviluistimista, kunnes pakkaskelissä otettiin kiekko luistimella vastaan...
 

Luoto

Jäsen
Vertasin nilkkaa, en lajeja. Edellisen viestini kuva osoittaa vakuuttavasti, että nilkassa ei tarvitse, eikä saa olla sen liikettä estävää jäykistettä jos halutaan potkuun paras mahdollinen eteenpäin vievä teho. Voimaa ei häviä mihinkään jos nilkkaa ei tueta, päinvastoin. Kenkä on varmaan tiukka pikaluistelijoilla, oletan vaikka en tiedä.
Tässä vielä toinen kuva, jossa oikeanpuoleisen luistelijan jalat ovat luultavasti edellisen viestini kuvassa. Vaikka kenkä on muotoiltu kallistumaan ja terä on lähellä sisäreunaa, näyttää kenkä koskettavan jäätä. Luistelija haluaa, että voimavektori suuntautuu mahdollisimman vaakasuoraan, eikä katonrajaan. Eniten eteenpäin vievää voimaa tarvitaan lähdössä ja noin sitä saadaan. Potkut eivät siinä ole pitkiä, vaan lyhyitä ja juoksua se näkyy olevan. Vauhtiin päästyään pikaluistelija menee kyllä kyyryyn ja potkut ovat pitkiä, mutta se ei liity mitenkään jääkiekkoon.
Tämämän kiistan ulkopuolelta vielä sellainen huomio, että luistelijat ovat lähdössä aika suorana, mutta kallellaan eteenpäin. Sillain saadaan nähtävästi käsistä ja kropasta voimaa potkuihin.

Vertasit Heiskasen ketjussa kaksia nykyluistimia, joita en tunne, mutta ajattelin sinun kehuvan jäykempiä. Opettelin luistelemaan luistimilla, joiden varret eivät tukeneet juuri ollenkaan. Myöhemmin luistelin kyllä vähän tukevammilla, mutta ei lähelläkään nykyisiä. Niillä vanhoilla olin kyllä ketterämpi. Muoviluistimia kokeilin jalassa, mutta ei puhettakaan että olisin mennyt niillä pelaamaan, aivan onnettomat kapistukset.
En muista että olisin missään peleissä tai höntsissä nähnyt yhdelläkään pelaajalla muoviluistimia, ainakaan niissä joukkeissa ei ollut missä minä olen pelannut, tyyppihän olisi naurettu pois kaukalosta. Niitä oli joillain yleisöluisteluissa käyvillä, jotka yrittivät heikkoine nilkkoineen pysyä pystyssä.

Kiekkoilijalla on kyllä oltava nilkassa tukea, ei ne jaksaisi muuten koko peliä. Pidän kuitenkin kiinni mielipiteestäni, että nilkkojen pitää joustaa. Foorumilla kehutaan kuinka Heiskanen on vastustajan maalilla, mutta on saman tien ottamassa vastaan vastahyökkäystä. Mirolla on kova lähtönopeus kun nilkat joustaa.

Alla vielä linkki, jos haluat katsoa vaikka pikaluistelijan potkun pituutta lähdössä.

 

Liitteet

  • vlcsnap-2022-01-20-12h26m22s949.jpg
    vlcsnap-2022-01-20-12h26m22s949.jpg
    221,6 KB · kertaa luettu: 177

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Vertasin nilkkaa, en lajeja. Edellisen viestini kuva osoittaa vakuuttavasti, että nilkassa ei tarvitse, eikä saa olla sen liikettä estävää jäykistettä jos halutaan potkuun paras mahdollinen eteenpäin vievä teho. Voimaa ei häviä mihinkään jos nilkkaa ei tueta, päinvastoin.
Lueppas tämä kohta nyt vielä uudestaan.
Pikaluistelussa ei tule mm. nopeita suunnanmuutoksia, kuten jääkiekossa.
Voiman välittymistä tapahtuu hyvin monella muullakin tavoin, kuin suorassa luistelussa. Itseasiassa suora luistelu on loppujenlopuksi aika pieni osa jääkiekon luistelua pelitilanteissa. Lisäksi lyhyt terä ei vaadi samanlaista saattoa nilkasta kuin pitkä terä, kuten jo aiemminkin kirjoitin. Ihan turhaa kahden eri lajin luistelua verrata keskenään, kun jo luisteluteknisesti puhutaan aivan eri asiasta.
Nyt selkeästi et ymmärrä missä kohdin sitä jäykkyyttä haetaan.
Luistelun aina, niissä nopeissa suunnanmuutoksissa on nimenomaan tärkeää että nilkka on jäykkä ja energiaa ei huku luistimen kenkään.
Kummassa kohdin koet, että enemmän voimaa välittyy luistimeen: a) suorassa luistelussa b) nopeassa käännöksessä ja/tai suunnanmuutoksessa mikä tapahtuu vauhdissa?

Mikä tästä keskustelusta tekee naurettavinta, niin luuletko tosiaan että luistimia olisi tähän suuntaan kehitetty, jos selkeää etua jäykästä luistimesta ei olisi?

Niin ja onhan itseasiassa kuvailemiasi jääkiekkoluistimia olemassa, missä nilkkoja ei tueta. Nimittäin maalivahdin luistimet.
 

Luoto

Jäsen
Lueppas tämä kohta nyt vielä uudestaan.

Voiman välittymistä tapahtuu hyvin monella muullakin tavoin, kuin suorassa luistelussa. Itseasiassa suora luistelu on loppujenlopuksi aika pieni osa jääkiekon luistelua pelitilanteissa. Lisäksi lyhyt terä ei vaadi samanlaista saattoa nilkasta kuin pitkä terä, kuten jo aiemminkin kirjoitin. Ihan turhaa kahden eri lajin luistelua verrata keskenään, kun jo luisteluteknisesti puhutaan aivan eri asiasta.
Nyt selkeästi et ymmärrä missä kohdin sitä jäykkyyttä haetaan.
Luistelun aina, niissä nopeissa suunnanmuutoksissa on nimenomaan tärkeää että nilkka on jäykkä ja energiaa ei huku luistimen kenkään.
Kummassa kohdin koet, että enemmän voimaa välittyy luistimeen: a) suorassa luistelussa b) nopeassa käännöksessä ja/tai suunnanmuutoksessa mikä tapahtuu vauhdissa?

Mikä tästä keskustelusta tekee naurettavinta, niin luuletko tosiaan että luistimia olisi tähän suuntaan kehitetty, jos selkeää etua jäykästä luistimesta ei olisi?

Niin ja onhan itseasiassa kuvailemiasi jääkiekkoluistimia olemassa, missä nilkkoja ei tueta. Nimittäin maalivahdin luistimet.
Luin kyllä sen kohdan, mutta en katsonut tarpeelliseksi siihen erityisesti puuttua. Vastasin jo aikaisemmin, että ilman tukea ei jaksaisi koko peliä. Keskityin painottamaan nilkan käyttöä voiman tuottamiseen eteenpäin luistelussa ja väitteeseesi että joustossa häviää voimaa. Tietysti tukea pitää olla nilkoissa sen verran että kestää pysäytykset ja käännökset, ei tullut mieleenkään etteikö tuo ole itsestäänselvyys.
Kerroin edellisessä viestissäni ensimmäisistä nilkkoja lähes tukemattomista luistimistani, ja kyllä niilläkin hyvin sujui pysäytykset ja käännökset. Kuten sanoin, olin niillä ketterämpi kuin myöhemmin jäykemmillä luistimilla, joilla nilkan käyttö oli tehottomampaa.

Tämä vääntö alkoi Heiskasen tavasta solmia luistiminsa ja vääntö meni naurettavuuksiin, kuten yleensäkin. Kannatan nilkan joustoa, sinä jäykkyyttä.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Luin kyllä sen kohdan, mutta en katsonut tarpeelliseksi siihen erityisesti puuttua. Vastasin jo aikaisemmin, että ilman tukea ei jaksaisi koko peliä.
Mutta jos reenaisi tarpeeksi niin varmaan jaksaisi. Onko se järkevää, on sitten eri asia.

Omissa luistimissa on nauhat kolmanneksi ylimpään reikään ja en minä niitä oikeastaan edes kiristä. Hyvin sillä tavoin pelasi aikanaan ja valmentamisessa niillä ei ole niin väliäkään. Kunhan ovat terävät.
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
No onhan tämä nyt taas.

Suorassa luistelussa, jossa tarvitaan pitkää potkua ja liukua (pikaluistelu) maksimaalisen vauhdin ylläpitoon, on tärkeää, että jalan jokainen nivel taipuu.

Jääkiekossa tuollaisella luistimella, jossa on matala nilkka, ei ole mitään käyttöä. Suunnan muutokset, lähdöt, käännökset jne.onnistuvat huomattavasti paremmin erityisesti sivullepäin jäykällä luistimella. Tuo eteenpäin jäykkyys taas on enemmän pelaajan henkilökohtainen mieltymys- luistelutekniikkakysymys. Pavel Bure oli ihan ok nopea luistelija, vaikka veti takaläpän ja nilkan ympäri pari rullaa eristysnauhaa. Joku toinen pelaaja taas tykkää pitää 1-2 nauhan reikää tyhjänä.

Itse jätän yhden reiän tyhjäksi ja vedän luistimet niin kireälle kuin saan. Olen koittanut myös laittaa nauhat ylimpiin reikiin ja jättää hieman löysemmälle, mutta silloin nilkka on eteenpäin MINULLE liian jäykkä.

Ja kuten yllä mainittiin, sille on syynsä, miksi luistimet ovat nykyään paljon jäykempiä kuin joskus kasarilla, nimenomaan sivusuuntaan.

En tunne pikaluistelun välinesääntöjä, mutta onkohan säännöissä määrätty, että pikaluistimen kenkä ei saa olla tuota korkeampi kuin mitä se on?
 

Luoto

Jäsen
No onhan tämä nyt taas.

Suorassa luistelussa, jossa tarvitaan pitkää potkua ja liukua (pikaluistelu) maksimaalisen vauhdin ylläpitoon, on tärkeää, että jalan jokainen nivel taipuu.

Jääkiekossa tuollaisella luistimella, jossa on matala nilkka, ei ole mitään käyttöä. Suunnan muutokset, lähdöt, käännökset jne.onnistuvat huomattavasti paremmin erityisesti sivullepäin jäykällä luistimella. Tuo eteenpäin jäykkyys taas on enemmän pelaajan henkilökohtainen mieltymys- luistelutekniikkakysymys. Pavel Bure oli ihan ok nopea luistelija, vaikka veti takaläpän ja nilkan ympäri pari rullaa eristysnauhaa. Joku toinen pelaaja taas tykkää pitää 1-2 nauhan reikää tyhjänä.

Itse jätän yhden reiän tyhjäksi ja vedän luistimet niin kireälle kuin saan. Olen koittanut myös laittaa nauhat ylimpiin reikiin ja jättää hieman löysemmälle, mutta silloin nilkka on eteenpäin MINULLE liian jäykkä.

Ja kuten yllä mainittiin, sille on syynsä, miksi luistimet ovat nykyään paljon jäykempiä kuin joskus kasarilla, nimenomaan sivusuuntaan.

En tunne pikaluistelun välinesääntöjä, mutta onkohan säännöissä määrätty, että pikaluistimen kenkä ei saa olla tuota korkeampi kuin mitä se on?
Ei tule näköjään ilmoitusta uusista vastauksista, joku vipu on vaihtanut asentoa.

Kun pikaluistelija on päässyt täyteen vauhtiin, ei potkuun tarvita maksimivoimaa ja nilkan pituussuuntainen joustavuus riittää.
Maksimivoima tarvitaan lähdössä joka ei ole pitkää potkua, vaan varsinaista töpötystä ja juoksua. Siinä tarvitaan sivuttaisjoustoa.

Oliskohan luistimien valmistajat tehneet pari ylimääräistä reikää niille, jotka haluavat tukevoittaa nilkkaa? Ehkä Heiskanen ja muut jotka jättävät reikiä vapaaksi, nauhoittavat luistimet niihin reikiin mihin on tarkoituskin.
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Ei tule näköjään ilmoitusta uusista vastauksista, joku vipu on vaihtanut asentoa.

Kun pikaluistelija on päässyt täyteen vauhtiin, ei potkuun tarvita maksimivoimaa ja nilkan pituussuuntainen joustavuus riittää.
Maksimivoima tarvitaan lähdössä joka ei ole pitkää potkua, vaan varsinaista töpötystä ja juoksua. Siinä tarvitaan sivuttaisjoustoa.

Oliskohan luistimien valmistajat tehneet pari ylimääräistä reikää niille, jotka haluavat tukevoittaa nilkkaa? Ehkä Heiskanen ja muut jotka jättävät reikiä vapaaksi, nauhoittavat luistimet niihin reikiin mihin on tarkoituskin.

Maksimivoimaa pikaluistelija tarvitsee sekä kiihdytyksessä että täydessä vauhdissa. Itse asiassa täydessä vauhdissa sille maksimivoimalle on kiihdytystäkin enemmän käyttöä, koska voimatuottoajat ovat kiihdytysvaihetta pidemmät.

Kyllä ihan jokainen ammattikiekkoilija nauhoittaa luistimensa kuten on tarkoituskin, siis niin mikä parhaiten omaa jäällä liikkumista palvelee.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
On se kumma, ettei noi pikavaihtoteräiset luistimet ole vieläkään varustettu jollain sahalaitasysteemillä tai edes parilla nastalla. Noi pelaajathan ovat ihan Bambeja, kun terä irtoaa. Jos siinä ”kehyksen” alareunassa olisi edes vähän pitoa, yksijalkaiset voisivat itse potkia itsensä vaihtoon. Nythän ne on käytännössä autettava sinne. Eihän tuosta mitään haittaakaan voi olla?
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Ilves vs KalPa
  • 2.04
  • 3.80
  • 3.25
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös