Luulisi, että HIFK:n seurajohtoa kiinnostaisi loukkaantumiset sen verran, että olisivat selvittäneet ulkopuolisilta asiantuntijoilta harjoitteiden laadun? Se on kuitenkin sellainen asia, jolla säästetään rahaa, jos nyt mikään muu ei kiinnosta.
Toinen asia on sitten se, miten pelaajat itse huolehtivat työkalustaan, eli omasta kropastaan. Siihen valmennus, seurajohto tai edes pelaajan äiti ei voi vaikuttaa, jos pelaaja ei itse ymmärrä sen tärkeyttä. Se ei riitä, että hoitaa vain pakolliset, vaan lihashuolto vaatii duunia myös "työajan" ulkopuolella. Siihen vaikuttaa myös se, milloin tämä sisäistetään. Jos asia on ymmärretty jo kasvuiässä, varsinkin ennen suurempia loukkaantumisia/vammoja, on todennäköisempää, että tukilihaksisto on paremmassa kunnossa kuin, jos asia tajutaan vasta kolmekymppisenä, kun kroppa on romuna. Aiemmassa kirjoituksessa viitattiin Elkinsiin, joka pitääkin omasta kropastaan erinomaista huolta. Ehkäpä on saanut kunnon opit koulujoukkueesta jo teininä, mutta siltikin siihen vaikuttaa oma halu ja työn määrä.
Yllättävän moni suomalainen kiekkoniilo ei aidosti ymmärrä, mitä kaikkea huippu-urheilu vaatii. Se on raakaa duunia, kurinalaista ja aikaavievää. Monesti juuri itselle parhaiten sopivia juttuja täytyy vieläpä itse hakea oma-aloitteisesti, mikä tarkoittaa sitä, että vapaa-ajalla asioista on otettava selvää. Ja kun miettii, miten moni liigakiekkoilijakin vain treenaa ja loppuajan hengailee, kun esim. opiskelulle "ei ole aikaa", eipä ole suuri yllätys, jos oman kropan hoidossa tehdäön vain pakolliset.
Huonoa tuuria on aina mukana eikä kaikkia loukkaantumisia pystytä ikinä estämään, mutta kyllä mä seurajohdon asemassa panostaisin syy ja seuraussuhteen selvittämiseen ja kaivaisin kuvettani. Lisäksi panostaisin siihen, että junnuille menee jakeluun, miten tärkeää on hoitaa kroppaa vapaa-ajallakin. Se luultavasti vaatii jotain muuta kuin kalvosulkeisia, mutta luulisi jostain löytyvän ex-pelaajia kertomaan junnuille asian ymmärrettävästi. Paras vaihtoehto olisi, jos esim. joku superatleetti kertoisi, miten hän sai uralleen lisävuosia ja vastapainona toisesta ääripäästä oleva "varoittava esimerkki" kertoisi, miten hän olisi paremmalla itsensä hoitamisella saanut jatkaa uraansa. Luulisi HIFK:n historiasta löytyvän useita molemman suunnan edustajia.