Lottovoitto on syntyä Suomeen

• 44 067
  • 276

Carlos

Jäsen
Pahoittelen heti aluksi mahdollisesti toiveikkaita ihmisiä, tämä viesti ei sisällä ironiaa, vaan otsikko on täyttä totta.

Meillä Suomessa aina kuvitellaan että muualla Euroopassa kaikki on niin paljon hienompaa ja paremmin ja suurempaa kuin meillä, ikävää maleksia täällä pohjolan perukoilla missä kaikki on päin helvettiä. Sikamaisen kalliit autot, korkeat verot, kylmä ilmasto, byrokratia rules, jne, jne...

Kerronpa tässä hiukan kokemuksiani, mitä matkan varrella on tarttunut kyytiin.

Kun muutin Hollantiin, ajattelin että ei tässä mitää, EU maasta toiseen, kyllähän tämä helposti käy, ilmoitusluontoinen muodollisuus ...tai sitten ei.

Ensinnä tein siis ilmoituksen lähtömaasta, että olen tulossa, sitten kävin Rotterdamissa hankkimassa oleskelu-luvan(!), samanlaisen mitä kaikilla afrikkalaisilla pakolaisilla vaaditaan jne. Siellä jonottelin niiden neekereiden kanssa samoissa tiloissa tuntitolkulla. Lopulta sitten minulle kerrottiin että sen voi saada enintään 6kk kerrallaan, sitten sitä pitää anoa uudestaan. Great.

Sitten mentiin verotoimistoon. Sama homma, 1,5 tuntia jonottamista muiden seassa, ja sitten pääsin hoitamaan hommani, sain sotu-numeron, annoin tulotiedot, jne. Jokohan nyt on kaikki kunnossa?

No ei. Sitten pitää mennä siihen kaupunkiin jossa asuu, kaupungintalolle rekisteröitymään asukkaaksi. Ei siinä mitään mennään sitten. Oho, no ei mentykään, kaupungintalo suljetaan klo 13. Huomenna sitten uudestaan.

Seuraavana päivänä kuulen että he eivät voi rekisteröidä minua, koska työsopimukseni ei ole allekirjoitettu tuona samana päivänä, eli olen nyt tavallaan luvattomasti maassa. Jahas. Takaisin konttorille, uusi "feikkisopimus" allekirjoitukseen ja sama uudestaan.

Minulla oli mukana siis tämä työtodistus, vuokrasopimus, passi, ja virkatodistus Suomesta. Ei riitä. He vaativat erilliset vakuutukset Hollannin kielellä siitä että vanhempani ovat ketä he ovat, mitä he tekevät, missä asuvat, ja toivon mukaan pysyvät siellä. Sitten pitäisi olla erillinen todistus missä todistan olevani siviilisäädyltäni "single". Minun virkatodistukseni kyllä kertoi että olen naimaton, mutta koska se ei ollut siinä muodossa kuin he haluavat, se ei kelvannut, ja se olisi myöskin pitänyt vahvistaa jollain Hollantilaisella notaarilla, hankkia häneltä leima, että asiakirja on aito. Voi vittu mä sanon, ja sanoi myöskin tämä firmamme työntekijä joka minua oli kuskaamassa ympäri kaupunkia. Tuumasimme, että en sitten rekisteröidy ko. kaupunkiin, mistä ne sen tietää missä asun. Maahanmuuton yhteydessä ilmoitin toimiston osoitteen, ja siellä nyt sitten asustelen virallisesti.

Byrokratia on rules.

No sitten, pankkimaailman ihanuuksiin. ABN-AMRO on pankin nimi, sinne pääkonttorilla avaamaan tili. Tämä kävi varsin helposti, yllättävän helposti, mutta huolimatta siitä että ko. pankki toimii ympäri maailmaa, heillä ei ole englanninkielistä palvelua. Eli siis kaikki asiakirjat, nettisivut, ym, löytyvät vain Hollanniksi. Olkoon, sama se, avataan nyt vain se hemmetin tili. No sitten pankkikortti tilattiin myös, ja sen piti tulla kotiin parin päivän kuluessa. Kahden viikon päästä ei kuulunut mitään, ja marssin pankkiin kysymään sen perään. Ei mitään havaintoa, he tilasivat sitten uuden, joka tulikin parin päivän päästä. Sitten täytyi taas vääntäytyä kortti kädessä pankkiin virka-aikana aktivoimaan se kortti, ja saamaan PIN-koodi. No tämä kävi suht. helposti ei siinä mitään, mutta kun pankit ovat auki ma-pe 9-17, täsmälleen saman ajan kuin normaali työaika, on tämän järjestäminen aina vähän hankalaa.

Huomasin sitten juuri eilen että suomalaisen Visa-korttini erääntyvä lasku on suurempi, kuin suomalaisella pankkitililläni oleva saldo, joten joudun siirtämään täkäläiseltä tilitäni rahaa Suomeen. Ok, mikäs tässä, pankin SWIFT-koodi on tiedossa, ja samoin IBAN (International Bank Account Number). Ei muuta kuin kävelen pankkiin passi mukana ja hoidan homman. Vai?

Työskentelen siis Utrechtissa, vaikka asun Rotterdamissa, välimatkaa on 65km. Eli otin töistä hiukan aikaa ja läksin käymään tämän upean pankkilaitoksen paikallisessa konttorissa. Sinne vaan tiskille kertomaan tilanne. Kassatäti kertoi että rahansiirtoa varten minun pitää tilata pankista tietyt lomakkeet, joiden saapuminen kestää 5 päivää, ja ne toimitetaan kotiini. Sitten minun pitää täyttää nämä lomakkeet, ja käydä tuomassa ne pankkiin henk. koht. Sen jälkeen kestää muutaman päivän että ne lopulta käsitellään ja sitten vielä muutama päivä että rahat ovat tililläni Suomessa.

Ajattelin että olkoon, tehdään se sitten näin vaikeasti. Mutta.
- Teillä on näköjään tili tuolla Rotterdamissa?
- Juu, niin on.
- Sitten emme voi auttaa, ne lomakkeet voi tilata vain sieltä konttorista missä olette avanneet tilin.
- Jahas.. onpas tämä joustava pankki. Mites, jos hankin internet-tunnukset, voinko hoitaa ko. toimenpiteen sitä kautta.
- Kyllä, voitte tilata ne lomakkeet internetistä, jos teillä on pankkiavaimet.
- Niin, mutta voinko hoitaa koko maksun netistä.
- Ette voi.
- Mitähän voisin nyt sitten tehdä kun olen töissä täällä Utrechtissa, enkä ole IKINÄ Rotterdamissa ma-pe 9-17?
- Tunteeko siellä Rotterdamissa kukaan teitä?
- Ei tunne, muutin vasta maahan.
- Sitten en voi valitettavasti auttaa, teidän täytyy hoitaa homma Rotterdamin kautta.
- Kiitos.
- Kiitos.

Siis voi vittu x 2!! Loistavaa palvelua, eikä byrokratiasta tietoakaan! No ei siinä mitään, vaihtoehto B. Soitto isille Suomeen, ja pyyntö: tilille rahaa. Maksan sitten takaisin käteisellä kun tulen jouluksi kotiin. On tämä hieno maa, joka hemmetin paikassa paperisota ja hankaluus on aivan käsittämätöntä.

Ja lisää hienouksia. Meneepä melkein mihin tahansa pienempään liikkeeseen, missään ei voi maksaa kortilla, vain käteinen käy. Kävin jopa eräässä paikallisen Quick-hampurilaisketjun ravintolassa, mutta ei ollut rahaa. Joo tota, otan tommosen Extramegagiant -aterian, niin ja kai voin maksaa kortilla. Juu, ette voi. Ei ole käteistäkään yhtään, joten en sitten syönyt. Kivaa. Mikään ei toimi missään.

Ja liikenneruuhkat. Kuten sanoin, matkaa on 65km, ja mikä parasta ihan kämppäni nurkalta lähtee moottoritie perille saakka, eihän se ole kuin puoli tuntia yhteen suuntaan. Paitsi että, jos ajan työmatkani aikavälillä 6.30 - 19.00, matkaan kuluu 1,25 - 2 tuntia yhteen suuntaan. Pahimmillaan olen ollut neljä tuntia työmatkalla yhdessä päivässä, taittanut matkaa yhteensä huimat 130km. Koko matkan on 6-8 kaistainen moottoritie, mutta kun kerran Hollanti on uudenmaanläänin kokoinen, ja asukkaita on 15 miljoonaa, ja kaikki menevät töihin yksin omalla autolla, mitä muutakaan voi odottaa.

Firman jäykkyydestä en jaksa edes aloittaa.

Saksa ja Ranska ovat byrokratialtaan vielä pahempia. Ja mites sitten noin muuten vaikka se Saksa? Hieno maa, halvat autot, jne. Tai sitten:

Saksassa on halvat autot, juu, mutta he maksavat käyttömaksua jokusen sata euroa vuodessa, JA heillä on aivan käsittämättömän korkea tuloverotus. Kaikilla Saksalaisilla kollegoillani on veroprosentti 50, ilman mitään progressiota. Repikää siitä sitten huumoria. Ehkä kaikki on halpaa, mutta siihen on sitten syynsä.

Mikään ei ole myöskään juuri sen suurempaa tai hienompaa missään mitä olen nähnyt.

Verrattuna kaikkeen kokemaani, Suomi on aivan mahtava paikka asua. Muista pohjoismaista en tiedä, mutta ainakin keski-eurooppaan verrattuna olemme teknologiassa, sivistyksessä ja yleensä elämisessä valovuoden edellä näitä takapajuloita. Hemmetti että oikein korpeaa, tulen takaisin kyllä heti kun vain pääsen.

Todella, on lottovoitto syntyä Suomeen.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Kieltämättä aika mielenkiintoinen kertomus. En sitten tiedä, miten helppoa ulkomaalaisen on muuttaa Suomeen. Eräs lähisukulaiseni juuri avioitui ulkomaalaisen kanssa, ja kuulemma paperisota oli viittä vaille helvetillinen. Sitä en tiedä, johtuiko se enemmän lähtö- vai tulomaasta. Jokatapauksessa Suomessa nyt asuvat onnellisina.

Puolisoni eräs kaveri oli juuri syksyn Hollannissa töissä ja kertoi mielenkiintoisesta keskustelusta erään paikallisen kanssa. Paikallinen ei millään meinannut uskoa, että Suomessa elintaso on samalla tasolla Hollannin kanssa, ja että mm. pankkiasiat voi hoitaa internetin välityksellä. Paikallisen mielestä Suomi on suunnilleen samalla tasolla kuin Baltian maat tai Venäjä. Oli kuulemma vielä oikein suuttunut, kun puolisoni kaveri oli sanonut, että Suomessa asuntoja ei päästetä niin huonoon kuntoon kuin se opiskelija-asuntola oli, missä hän siellä asui. Kaipa se hollantilaisittain ajateltuna on sitten ihan normaalia, että ikkunoiden pielissä kasvaa reipas homeviljelmä ja seinistä irtoilee sormenpään kokoisia palasia.

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Designer
Puolisoni eräs kaveri oli juuri syksyn Hollannissa töissä ja kertoi mielenkiintoisesta keskustelusta erään paikallisen kanssa. Paikallinen ei millään meinannut uskoa, että Suomessa elintaso on samalla tasolla Hollannin kanssa, ja että mm. pankkiasiat voi hoitaa internetin välityksellä. Paikallisen mielestä Suomi on suunnilleen samalla tasolla kuin Baltian maat tai Venäjä. Oli kuulemma vielä oikein suuttunut, kun puolisoni kaveri oli sanonut, että Suomessa asuntoja ei päästetä niin huonoon kuntoon kuin se opiskelija-asuntola oli, missä hän siellä asui. Kaipa se hollantilaisittain ajateltuna on sitten ihan normaalia, että ikkunoiden pielissä kasvaa reipas homeviljelmä ja seinistä irtoilee sormenpään kokoisia palasia.

Juu, voin vahvistaa tämän, harva tietää että Suomessa elintaso on todella korkea, maailman huippua, jopa Hollanti jää aika pitkälle taakse.

Näistä asunnoista piti vielä mainita muutama sana.

Ensinnäkin asunnot ovat täällä keskimäärin selkeästi heikommin ja huonommin rakennettuja kuin meillä, sekä ne myöskin todella päästetään heikompaan kuntoon ennenkuin mitään tapahtuu. Ja sitten se hinta!

Ei herranen aika, jossain laitakaupungilla kerrostalo-asunto n. 70 neliötä ja hintaa saattaa olla 350.000 euroa, eikä kämppä näytä vielä edes miltään! Hienosta omakotitalosta saa maksaa sitten jo helposti miljoona egeä. Että jos palkat ovat täällä hiukan isommat kuin meillä, niin kyllä sitä ostettavaakin sitten on.

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jaahas Jaahas no minulla on nyt sujunut kohta puoli vuotta kahdessa eri ulkomaassa.

Kesan olin USA:ssa tosin Suomalaisen firman sikalaisessa toimipisteessa joten suoranaisesti heidan tyokulttuuristaan on paha lahtea sanomaan. Asuin pienessa kaupungissa joten siella kaikki oli erittaen ystavallisia, mutta ennen maahan paasya oli aivan jarjeton paperisota.

Saadakseni tyoviisumin minun oli ensiksikin saatava itselleni "sponsori" eli joku joka kjertoo USA:n viranomaisille, etta tyoni on tyoharjoittelua joka liittyy opiskeluuni. Taytettavana oli taman jarjeston oma noin 10 sivuinen lapyska jossa oli kysymyksia koulusta miten ja miksi tyo liittyy opiskeluuni jne. Kun he totesivat sen liittyneen opiskeluuni sain noin 3 viikon paasta kirjeen jossa oli pieni lappunen joka todisti heidan otaneen minusta selvaa ja he puoltavat tyolupaani. Taman jalkeen USA:n oma viisumihakemus joka nyt on tynna kysymyksia tyyliin "olenko ollut natsihallinnossa -30 ja -40 luvuilla" etc. No nehan nyt on iiseja kun lyo vain kaikkiin rastit "no" kohtaan. Viisumiin oli tytettava myos lappunen joka oli tullut 9/11 jalkeen ja sen tayttaa vain 16-45 vuotiaaat miehet. Siina kysellaan muunmuassa kaikkia edellisia tyopaikkoja osoitteineen puhelinnomeroineen, kolmea edellista koulua ja rehtoreitten nimina etc, kaikkia jarjestoja johon kuulun ja mita jarjestot tekeva, asekoulutuksia, kemian koulutusta ja niin edelleen. Nama taytettyani sain leiman passiini ja painun matkatoimistoon mista ostin lipun seuraavalle paivalle.

Lentokentalla Admsterdamissa oli sitten jenkkilaisia turvamiehia jotka halusivat nahda paperi tyosopimuksesta lahtien. Kaikkia niita minulla ei ollut silla sopimusta en ollut tehnyt. Heita kiinnosti myos hirvittavasti se miksi olin ostanut liput eilen. Koneeseen paasin ja sen jalkeen oli edessa Tulliselvityksen kirjoittaminen, se on tosin aika yksinkertainen. Imigraatiossa meni aikaa vaikka kuinka hemmetisti, tosin suuri osa ajasta jonossa.
Tarvitsin tietysti myos sosiaaliturvatunnuksen jonka hankkiminen tosin kavi aika kivuttomsat. Korttia en kuitenkaan koskaan saanut.

Muuten jankkila nyt on ainakin pankkipalvelujen osalta aivan takapajula, shekkivihot kaikilla ja pankkineiti kummasteli kovasti kun en halunnut kuin 100 shekkia ja halusin pankkikortin shekit ovat kuulemma katevampia. Pankkikortilla saattoi maksaa siella missa visallakin. Muilrta osin se maa vastaa aika hyvin Eurooppaa kaikkien palveluiden osalta. Veroprosentti on alhaisempi ja kaikki on halvempaa.
Enaa on edessa USA:n veroilmoituksen taytto.

Etela-Afrikasta varmaan pitaa kirjoittaa samanlainen juttu kun on aikaa. Siita nimittaen tulee kanssa aika kivuliasta tarinaa, kun mikaan ei toimi.

Ja kylla kaipaan suomeen, vaikka olenkin valmis lahtemaan ulkomaille hommin koska tahansa

Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti erpe
Etela-Afrikasta varmaan pitaa kirjoittaa samanlainen juttu kun on aikaa. Siita nimittaen tulee kanssa aika kivuliasta tarinaa, kun mikaan ei toimi.

Juu, pistä ihmeessä tulemaan, odotan mielenkiinnolla.

Itselläni on myöskin passissa oleskelulupa ko. maahan, tosin vain aikavälille 11.-15. Syyskuuta, 2001. Lentokenttäprotokollat olivat jo itsessään sen verran mielenkiintoiset, että mahtaa olla miellyttävää hakea pidempiaikaista lupaa.

Menetkö muuten minnepäin ko. maata?

Minä olin Kapkaupungissa, ja se näytti jopa ihan sivistysmaalta. Tietysti siellä on ihan järkyttävästi rikollisuutta ja köyhyyttä, mutta todella upea kaupunki, ja varsinkin maisemat sekä sijainti ovat mahtavat, tulet ihan taatusti nauttimaan olostasi. Kysy paikallisilta neuvoja missä kannattaa liikkua ja mihinkäkin aikaan, niin tuskin tulet edes ryöstetyksi.

Hyvää on vielä se että siellä voit palkata itsellesi vaikka henk. koht. bodyguardin, puutarhurin ja palvelijan halvemmalla mitä McDonalds (Suomessa) maksaa rivityölaiselleen kuussa.

Hauskaa on ennenkaikkea elementtien läheisyys. Olin työkaverini kanssa työpäivän jälkeen menossa leffaan, kun huomasimme että meillä on vielä 1,5 tuntia aikaa. No ei se mitään, mennään tuonne Intian valtameren rantaan bisselle, siellä on kiva terassi, tullaan sitten takaisin tänne Atlantin puolelle leffaa katsomaan. Ja niin me tehtiin. :-)

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Carlos
Menetkö muuten minnepäin ko. maata?

Joo komennus alkaa paattya piakkoin. Olen Durbanissa ollut kohta kaksi kuukautta ja joulukuun puolen kieppeilla tulen pois. Tama maa on aivan jarjettoman kaunis, varmasti kaunein missa olen koskaan kaynyt, mutta voi herran jee mika kulttuuri. Siita tuonnempana pitaa pistaa loppuraporttia kasaan.

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Nyt se on sitten ihan tutkitusti niin, että Suomi on "maailman paras maa" ainakin tietyillä kriteereillä. Tässä Hesarin artikkeli Newsweekin tekemästä listauksesta. Aikalailla talouteenhan tuo tutkimus painottuu ja monia muita ainakin itselleni merkittäviä seikkoja jää selvittämättä (hinta-taso, sää ym.), mutta nautitaan nyt tästä saamastamme huomiosta täysin rinnoin.

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Suomessa on myös parhaat löylyt saunoissa...

Näin se vain Newsweek kulkee Suomen hallituksen talutusnuorassa. Selkeästi Suomelta tilattu tutkimus, jotta saunaepisodin aiheuttama negatiivinen julkisuus saadaan unholaan!

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kukaan ei voi ainakaan väittää, etteikö Suomi olisi lööpeissä, hyvissä ja pahoissa. Mutta huomio kai se on pääasia, ja hyvä tietysti, että tämä viimeisin huomio on näinkin positiivista. Hieno juttu.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt sitten odottamaan huomista kun tekstaripalstaajat ja Ek:n Fagernäs etunenässä kiirehtivät ampumaan tämän uutisankan alas. Väärin voitettu, vali, vali on täällä niin kamalaa, voi että! Noh, koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pari vuotta sitten kun matkustin junalla Euroopassa niin sattui seuraavanlainen tapaus. Vastapäätä istui kaksi pikkupoikaa, joista toinen kysyi minulta, että mistä olen kotoisin. Kerroin, että Suomesta, jonka jälkeen se poika kysyi, että onkos se jossakin Siperiassa (vai sanoikohan, että Venäjällä, en nyt muista). Mitään en oikein ehtinyt sanoa, kun se toinen niistä pojista korjasi, että ei, Suomi on siinä Ruotsin vieressä, ja että Suomi on vähän niin kuin Ruotsi, mutta huonompi maa. Mä vaan nyökkäsin ja olin hiljaa.

Mä en oikein ole mikään Suomifani. Joku voisi tähän tietenkin sanoa, että lähe sit menee!

Mutta jos miettii vaikkapa jotakin Keski-Euroopan maata, ja että mitä niistä tulee ensimmäisenä mieleen: Iso, menestynyt, vaikutusvaltainen, kansainvälinen jne. Kaikki ovat positiivisia sanoja. Mutta jos taas miettii, että mitä Suomesta tulee ensimmäisenä mieleen: Syrjäinen, helvetin kylmä ja ankea, tosi kallis, ihmiset ovat töykeitä ja sisäänpäinkääntyneitä, ei "historiaa", itsemurhaluvut pilvissä, alkoholi- ja mielenterveysongelmat jne.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Äläs nyt scholl viitsi.

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Suomi

Nyt kun Suomea on kehuttu noin julkisesti, niin parempi se on evankelis-luterilaisena kuitenkin palauttaa muistiin muutama muukin seikka tästä maasta.

Ilmasto. Talvella on liian kylmää tai loskaista. Pimeää kuitenkin. Kesällä on liian kuumaa ja valoisaa, ettei nukkumaan meinaa pystyä. Tai sataa koko kesän. Sen valoisan ajan pilaavat lopullisesti itikat, joita näillä leveysasteilla todellakin riittää. Muutamissa Suomen kaupungeissa ei itikoita juurikaan ole, mutta ne kaupungit ovatkin liikenteen vuoksi niin saastuneita tai sitten Venäjän metsäpalojen vuoksi pienhiukkaset tukehduttavat ihmisten lisäksi itikat. No onhan siinä puolensa, jos et saa hermoromahdusta itikoiden vuoksi, kuolet todennäköisemmin keuhkosyöpään. Suomessa on varmaankin paskin ilmasto kaikista maapallon asutuista maista!

Puhekulttuuri. Kun monissa maissa heitellään small talkina how are you'ta, tai vastaavaa, niin Suomessa sitä ei todellakaan tehdä. Rehellinen suomalainenhan vastaisi tuonlaiseen kysymykseen: Helvettiäkös utelet asioitani, pidä huoli vain omista asioistasi! Kiivaimmat olisivat jo lahdanneet utelijan siihen paikkaan. Jos tuon jälkeen silti kysymykseen hammasta purren vastaa, niin vastaus kuuluu jokseenkin seuraavasti: Eipä ole hääviä, vesisateet/helteet/pakkaset/kuivuus ahdistavat. Tämän lisäksi akka nalkuttaa/ukko on juoppo ja töissäkin on paineita. Lapsikin on kuriton ja aina ilkeyttä tekemässä. Siis vituttaa koko ajan kaikki. Mietin, että tapanko tässä vain itseni, koko perheen vai lahtaanko myös koko työpaikankin väen. Koitapas tuosta sitten hyvää juttua rakentaa, ei onnistune. Jos vaikka sattuisikin hyvin menemään, niin sitähän ei saa sanoa, vaan täytyy nuo samat kurjuudet kertoa joka tapauksessa, pitivät ne paikkaansa tahi eivät. Muutenhan se toinen osapuoli saattaa perisuomalaisena kokea kateuden tuskan ja sen vaarallisempaa ja vittumaisempaa ihmistä ei maailmassa ole kuin kateellinen suomalainen. Siksipä suomalaiset ovatkin kehittäneet oman turvallisuuden ja toisten viihtyvyyden takaamiseksi oman small talk -tapansa, he nimittäin alkavat hetimmiten vähintään kahden ihmisen kohdatessa puhua paskaa - muista! Siinä kun heti alkajaisiksi haukutaan kaikki mahdolliset lähimmäiset ja kaukaisetkin, niin mukavasti unohtuu oma kurja elämä ja pääsee toisen kanssa heti lokoisasti jutun alkuun, ilman kateusvaaraakin, kunhan vain saa ivaten naureskella muille. Seläntakana paskanpuhuminen on kansakuntamme small talkia - how are you'ta!

Yhteisöllisyys. Eihän täällä ole mitään yhteisöllisyyttä, eikä ole juuri ollutkaan, verrattuna esimerkiksi Etelä-Eurooppaan tai Afrikkaan tai itse asiassa mihin tahansa maahan tai maanosaan, sillä Antarktiksen pingviinitkin ovat rutkasti suomalaisia yhteisöllisempiä (nehän ne toki juuri ovatkin). Suomalaiset eivät esimerkiksi sukulaisiaan tapaile. Poikkeuksia toki on; suomalaiset tapaavat sukulaisiaan hautajaisissa - jossa uhri kohtuullisen usein on vieläpä toisen sukulaisen deletoima - ja käräjäoikeudessa perintöriitojen johdosta. Melko varmasti suomalaiset tappelevat vielä hovioikeuteen saakka, sillä suomalainenhan ei väärässä ole. Eikä periksi anna, vaikka olisikin. Muuten suomalaiset tapaavat toisiaan vain huonon tuurin johdosta vahingossa tai sitten jouluna jossakin mummolassa, tosin sinnekin yritetään mennä eri aikaan ja vuosien saatossa onkin monelle kehittynyt se oma aikansa visiteerata, ettei vain tarvitse niitä muita sukulaisia siellä samaan aikaan nähdä.

Fyysinen kanssakäyminen. Jos nyt jätetään huomioimatta nämä suomalaisten perinteiset fyysiset kanssakäymiset, siis tappelut grillijonossa aamuyöllä yms. ja tarkoitetaan tällä kertaa sitä ihmettä, kun kaksi perisuomalaisen rumaa suomalaista päättää harrastaa ns. vaakamamboa. Se tohinahan ei kauan kestä. Nylkytystä jatketaan maksimissaan se 30 sekuntia, jonka jälkeen mies toteaa naiselle: "Suomalaiset - maailman nopein kansa". Sen jälkeen ryhdytään nukkumaan ja kännissähän sitä äkkiä siihen läskin lahnan päälle sammuukin ja yhteinen korina kuuluu yleensä naapuriin saakka.

Ruoka. Kautta aikain suomalainen ruoka on ollut pahaa. Pettua ja pontikkaa, sieltä se lähti. Nykyisin perunaa ja makkarakastiketta. Sattui kerrankin se Berlusconin vatipää sanomaan jotakin viisasta, kun totesi suomalaisen ruuan olevan pahaa. Pahaahan se on! Kuinka moni on nähnyt maailmalla liikkuessaan makkarapottuloita tai läskisoosiloita? Entäpä sitten pizzerioita, kiinalaisia ravintoloita tai muita vastaavia? Ei niitä mämmilöitä ole kuin suomalaisten tekemissä sarjakuvissa ja juuri siitä syystä, että suomalainen ruoka on pohjimmiltaan helkutin pahaa!

Huippu-urheilijat. Voisiko ruotsalainen maajoukkue olla johdossa pelin puolivälissä numeroin 5-1 ja ehtiä lopulta vielä häviämään pelin 5-6? Voisiko kukaan muu, kuin suomalainen hävitä olympiakullan 15 km:n hiihdossa sadasosalla? Voisivatko norjalaiset kärähtää dopingista sankoin joukoin? Voisiko joku muu kuin Suomi, sössiä jalkapallon jatkokarsintapelin päästämällä ratkaisupelissä yliajalla tasoitusmaalin ja tekemällä sen maalin siten, että puolikymmentä omaa pelaajaa koskee viimeisimpänä palloon? Ei tietenkään, harvassa ovat sepporädyt, vain suomalainen kykenee tuonlaiseen velliperseilyyn. Suomi on penkkiurheilijan painajainen, nitrokauppiaan ja masennuslääkemyyjän unelmamaa. Köysikauppiaiden taivas.

Suomi on kuulemma paras maa meille suomalaisille. Voiko tuota suomenruotsalaisen kenraalin lausumaa ottaa mitenkään muuten kuin vittuiluna?!

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Newsweek muuten myytiin hetki sitten huimaan yhden dollarin hintaan. Ja en puhu nyt mistään irtonumeron hinnasta vaan koko puljusta.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Selkeästi Suomelta tilattu tutkimus, jotta saunaepisodin aiheuttama negatiivinen julkisuus saadaan unholaan!
Sama tuli minullakin heti mieleen. Kun venäläismies saunoo itsensä hengiltä Heinolassa, maailma tyrmistyy ja syyttää suomalaisia tyhmiksi. Ja heti seuraavalla viikolla Suomi paistattelee "maailma parhaana maana".

Onhan maassamme paljon hyviä asioita. Kiitän luojaani etten ole syntynyt esim Pakistaniin, Afganistaniin tai Sudaniin. Mutta kuten nimimerkki Käyttäjänimetön tuossa niputti asioita yhteen, niin on täällä myös asioita joita ei Newsweekin tutkimuksista tule ilmi. Monilla mitattavissa olevilla määritelmillä Suomi on huippumaa, sitä ei voi kiistää. Mutta sukupolvien jatkumossa perityvä henkinen pääoma, tapakulttuuri ja tunneilmasto jossa elämme, on ei ole niin ruusuista.

Mikko Kuustonen joka on kiertänyt kehitysyhteistyön merkeissä köyhiä maita, sanoi että kurjimmassa afrikkalaisessa hökkelikylässäkin näkee keskimäärin enemmän iloisia naamoja, kuin esim Helsingin Mannerheimintiellä marraskuussa. Aika hyvä ja varmasti paikkaansa pitävä vertaus.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nyt sitten odottamaan huomista kun tekstaripalstaajat ja Ek:n Fagernäs etunenässä kiirehtivät ampumaan tämän uutisankan alas. Väärin voitettu, vali, vali on täällä niin kamalaa, voi että! Noh, koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Totta on, että Suomi ei ole erityisen yrittäjämyönteinen tai yritysystävällinen valtio. Tuota Newsweekin uutisoimassa tutkimuksessa ei ymmärtääkseni käsitelty, joten tuskin EK:n pian väistyvällä toimitusjohtajalla on erityistä tarvetta kommentoida. Sitävastoin olettaisin, että jotain vitun mussutusta stratosfäärisestä tuloerojen kasvusta tulee vähintään, mutta ei tietenkään EK:sta...

Ennen huomista puoltapäivää joku viherpunikki keksii suomentaa tutkimuksen siten, että todistetusti korkeasta hyvinvoinnista tulee siirtää fyffeä lisää kehitysapuun ja muualta tulevien kotouttamiseen.

Viljuri

Jäsen
Sitävastoin olettaisin, että jotain vitun mussutusta stratosfäärisestä tuloerojen kasvusta tulee vähintään, mutta ei tietenkään EK:sta...

Ex-Stakesin tutkijatkin joutuvat tekemään nykyisin töitä selvin päin, ihan sydäntä riipaisee... Hymiö.

Voisi ounastella, että tälle PISA-tutkimukselle laitetaan liikaa painoa, varsinkin sen puutteisiin nähden. Ihan paska maa emme ole, mutta kyllähän sen jokainen varmasti tajuaa, ettemme ole lähelläkään parasta, yhtään missään.

Emme edes niissä itsemurhissa tai perheväkivallassa, muualla vain fuskataan enemmän tämänkaltaisten asioiden tilastoinnissa.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin, ja onhan se tunnettua että Suomessa ei ole totuttu jakamaan ja saamaan positiivista palautetta. Parempi vaan nöyristellä ja vähätellä omia saavutuksiaan. Tai luulevat vielä että sillä on "noussut kusi nuppiin", jos alkaa ylpeillä jollain saavutuksillaan. Siksi tämä Newsweek-tutkimuskin on kova pala suomalaiselle luonteelle. Joku kehuu meitä! Aika paha ristiriita, sillä vaatimattomuus pitäisi säilyttää viimeiseen saakka.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Niin, ja onhan se tunnettua että Suomessa ei ole totuttu jakamaan ja saamaan positiivista palautetta. Parempi vaan nöyristellä ja vähätellä omia saavutuksiaan. Tai luulevat vielä että sillä on "noussut kusi nuppiin", jos alkaa ylpeillä jollain saavutuksillaan. Siksi tämä Newsweek-tutkimuskin on kova pala suomalaiselle luonteelle. Joku kehuu meitä! Aika paha ristiriita, sillä vaatimattomuus pitäisi säilyttää viimeiseen saakka.
Äläs nyt Eino_Mies tee numeroa tästäkään asiasta. Eivät suomalaiset nöyristelyssä ja vähättelyssäkään niin erinomaisia ole. Japanilaiset osaavat näissäkin asioissa ruoskia itseään oikein kunnolla, kun muutoin seurauksena olisi kasvojen menettäminen ja sitä myötä umpikuja, josta pääsee vain survomalla miekkaa sisuskaluihin.

Äläs nyt Eino_Mies tee numeroa tästäkään asiasta. Eivät suomalaiset nöyristelyssä ja vähättelyssäkään niin erinomaisia ole.

Urheilulehdessä kyllä muistaakseni todettiin joskus, että jos itsensä vähättely olisi olympialaji, Suomi nappaisi kolmoisvoiton. Menestykselle tosin löytyisi nopeasti syykin: eihän sitä edes harrasteta tosissaan missään muualla.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Totta on, että Suomi ei ole erityisen yrittäjämyönteinen tai yritysystävällinen valtio. Tuota Newsweekin uutisoimassa tutkimuksessa ei ymmärtääkseni käsitelty, joten tuskin EK:n pian väistyvällä toimitusjohtajalla on erityistä tarvetta kommentoida.

Yksi kriteereistä oli talouden dynamiikka ja vireys tms.

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Tänä kesänä Suomi on varmasti ollut maailman paras maa.

Ainakin jos verrataan vaikka muihin paikkoihin minne suomalaiset ovat meneet aiemmin ja pitäneet niitä maailman hienoimpina paikkoina, otetaan nyt vaikka esimerkiksi Phuket ja Ibiza.

Voi olla, että suomalaiset tekivät kerrankin jotain oikein melkein koko heinäkuun ajan, kun vertasimme useampaan otteeseen lämpötiloja Itä-Suomen ja näiden kahden em. paikan välillä. Todella ihmeeksemme huomasimme, että jos meillä kerrankin oli sopivan lämmin, niin olisimme voineet lähteä vilvoittelemaan sekä Phuketin ja Ibizan kylmyyteen, sillä ne molemmat paikat jäivät joka kerta lämpötiloissa Heinävesiemme ja Punkaharjujemme taakse.

Tästä kaikesta johtuen ymmärrän täysin miksi Suomi on ollut tänä kesänä maailman paras maa. Uskon myös, että melkein kaikki muut pallomme asukkaat olisivat halunneet viettää tämän kesän Suomessa meidän lisäksemme, mukaanlukien japanialaiset ja eritrealaiset kanssasiskomme.

Tänä kesänä suureksi ihmetyksekseni Mikko Kuustonen olisi ollut väärässä suomalaisten ja eritrealaisten hökkelikylän asukkaiden iloisten hymyilevien kasvojen vertailussa...

Suomi - ainakin minullle maailman paras maa tänä vuonna. :)

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Mikko Kuustonen joka on kiertänyt kehitysyhteistyön merkeissä köyhiä maita, sanoi että kurjimmassa afrikkalaisessa hökkelikylässäkin näkee keskimäärin enemmän iloisia naamoja, kuin esim Helsingin Mannerheimintiellä marraskuussa. Aika hyvä ja varmasti paikkaansa pitävä vertaus.

Kumma juttu kuitenkin, että kaikesta hymyilystä huolimatta sieltä päin ollaan kovasti tulossa tänne murjottamaan. Luulisi, että olisi juuri päinvastoin.

Suomessa voisi olla monet asiat paljon paremmin. Yrittäjäystävällisyys, verotus tms. Aina löytyy jotain parannettavaa. Mutta kokonaisuutena katsoen Suomi on moneen maahan verrattuna hyvä paikka asua. Jokaisesta paikasta löytyy aina jotain parannettavaa ainakin jonkun mielestä. Mikään paikka ei ole kaikkien mielestä täydellinen. Mutta paskempikin munkki olisi voinut käydä kuin syntyä Suomeen. Kyllä minua vituttaisi olla Burkina Fasosta.

Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Ajetellaanpa tilannetta, että vieraalta planeelta kotoisin oleva ufo saa newsweekin tutkimuksen käsiinsä: Suomi on maailman paras maa, mennään sinne. Kovin erikoinen kuva ei Telluksesta välity.

Jos Suomi on maailman paras maa, kuinka viturallaan asiat ovat muualla. Suomessa käytännössä puolet potentiaalisesta työvoimasta on työelämän ulkopuolella, nuorisotyöttömyys on korkeampi kuin koskaan, itsemurhaluvut ovat maailman kärkeä, vanhukset tukehtuvat vaippoihinsa, velkaa on kymmeniä miljardeja, ekologinen jalanjälki on korkea ja keli on aina paska.

On helppo todeta, että tutkimuksen mittarit ovat väärät. Vanha kunnon mittari kaikelle olevaiselle on se, miten ulkomaalainen viihtyy mitattavan valtion satunnaisessa kyläjuhlassa. No niin, ajatellaan teoreettista kyläjuhlaa Kangasniemellä. Ensinnäkin, asutuksemme on sen verran hajanainen, että keskimääräiseltä juhlijalta kestää vähintään puolipäivää päästä juhla-alueelle. Keskimäärin juhlaan tulevista puolet ei pääse paikalle, koska osan syö sudet, osa hukkuu ja osa eksyy pusikkoon muuten vaan. Juhlaa ei voida kuitenkaan pitää sisätiloissa, sillä joko on liian kylmä tai hyttysiä on liikaa. Ruoaksi on piimälimppua, läskisoosia ja kiljua. Ensimmäiseen kolmeen tuntiin kukaan ei uskalla sanoa mitään. Kun puhetta alkaa tulla, sitä ei kestä kauan, koska kaikki ovat liian kännissä. Paluumatkalla loputkin kuolevat. Sama tilanne jossain Toscanassa: Jengi laulaa ensi minuutilta italialaisia kansanlauluja Toscanan messevän auringon alla, paikallinen viini virtaa vuolaana suoraan suuhun mozarellan kera ja viehättävät kaunottaret hierovat jalkojasi yrtein ja mirhamein.

Suomi on oikeasti melko paska maa. Me emme sitä vain tiedä, koska paremmastakaan emme tiedä. Vähän niin kuin paskakärpaset sonnassa.

Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Jos Suomi on maailman paras maa, kuinka viturallaan asiat ovat muualla. Suomessa käytännössä puolet potentiaalisesta työvoimasta on työelämän ulkopuolella, nuorisotyöttömyys on korkeampi kuin koskaan, itsemurhaluvut ovat maailman kärkeä, vanhukset tukehtuvat vaippoihinsa, velkaa on kymmeniä miljardeja, ekologinen jalanjälki on korkea ja keli on aina paska.

Ainakin tuon tyylilajin viljelyssä suomalaiset ovat maailman eliittiä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy