Toivottavasti ne sisältävät paljon muutakin kuin kapteeniuden poisottamisen Dustin Brownilta. Itse en juurikaan ymmärrä tuollaisen symbolisen eleen merkitystä. Jos kerran Brownista halutaan päästä eroon, niin treidataan hänet tai ostetaan ulos. Turha sitä on joukkueen kapteenia syyllistää seuran johdon tekemistä virheistä.
Itse olen myös pähkäillyt tätä tilannetta, ja olen tullut siihen tulokseen että ihmisiähän ne Brown, Sutter ja Lombardikin vain ovat. Brown saattaa kentällä olla vihattu apina, mutta haastatteluissa hän on ainakin minut vakuuttanut siitä, että kyseessä on oikeasti mukava mies jolla vain on tuollainen ärsyttävä rooli kentällä. Brown varmasti itsekin tajuaa sen, että hän ei ole joukkueen pelillinen johtaja. Nykyäänhän NHL:ssä on trendinä se, että kapteenin tulee olla johtaja sekä kopissa, että kentällä. Washingtonissakin kapteenina toimi ennen Ovechkinia Chris Clark, joka pelasi kolme kautta putkeen alle 40 pelin runkosarjoja loukkaantumisten takia. Ilmeisesti kyseessä oli sitten todellinen johtaja, koska tuossa vaiheessa natsat olisi ihan hyvin voitu antaa vaikka Laichille tai Ovechkinille kolmen vuoden odottelun sijaan.
Kapteenina toimiminen on kuitenkin myös paljon muuta, kuin sitä että käydään kättelemässä toisen joukkueen kapteenia ja tuomaristoa ennen peliä ja vinkumassa tuomarille kyseenalaisen jäähyn tai tilanteen jälkeen. En ihmettelisi, vaikka tämä olisi Brownin ja joukkueenjohdon yhteinen päätös, että C ommellaan Kopitarin tai Doughtyn rintaan. Perheellisen miehen arjessa on käsittääkseni pari kappaletta alle 10v ikäistä muksua, kapteenina on saavutettu jo mestaruus eikä joukkue ole enää omissa käsissä niin ehkä tämä on Browninkin kannalta vain hyvä asia, että taakkaa kevennetään. En tiedä kuinka yleistä tämä on nykyään, mutta ennenhän kapteenia ei vaihdettu kuin vain silloin, jos edellinen kapteeni on lopettanut tai treidattu muualle. Brownin tapauksessa olisi täysin ymmärrettävää, että hän treidin tai lopettamisen sijaan luopuu vapaaehtoisesti kapteeniudestaan ja jatkaa seurassa rivimiehenä. Peliotteistakin näkynyt viime vuosina, että lätkän sijasta perhe on nyt se asia, johon fokus kohdistetaan. Ja näinhän sen pitäisikin olla.
Sopimus on tietysti ongelmallinen, eikä tuo ulosostaminenkaan ole mahdottomuus. Jos näin tapahtuu, niin veikkaan että Brownin vaihtoehdot ovat joko Sharks, Ducks tai uran lopettaminen. Jos Dustinilla on niin suuri Kings-sydän kuin on antanut ymmärtää, niin tuskin siirtyy paikallisvastustajan riveihin ja ura onkin sitten siinä. Pari vuotta hiljaiseloa, kasvattelee lapsiaan ja viljelee vaikka tomaatteja ja kenties joku kaunis päivä siirtyy toimistolle töihin kuten Luc Robitaille.