Uskaltaisin kyllä lyödä melkein vetoa, että kadulta sattumanvaraisesti reväistyistä tyypeistä suurin osa jää alle 40 metrin. Itse heittelin yhden kesän kaverin keihäällä joskus lukioaikaan, ja kyllä se uskomattoman vaikeaa oli ilman minkäänlaista tekniikkaopastusta ja niillä naruilla. No, eipä tästä kannata kiistaa rakentaa kun ei kummallakaan mitään mutua kummempaa ole taustalla, mutta sen vain halusin tuoda esille, ettei se niin äärettömän helppoa ole kuin tennispallon heittäminen.
Kerronpa tässä oman tarinani aiheesta. Minä harrastelin keihäänheittoa pikkupoikana. Urani kovin saavutus osui jonnekin viidentoista ikävuoden tuntumaan, jolloin sijoituin pistesijoille, eli kahdeksanneksi Lahden piirin mestaruuskilpailuissa. Hävisin tuolloin viimeistä edelliselle yli kymmenen metriä. Kunnanmestaruuskilpailuissa saavutin joskus hopeaa. Olin tuolloinkin viimeinen, ja hävisin voittajalle yli 20 metriä. Pisimmilläni taisin nakata tuota naisten keihästä 36 metriä.
Mutta minä olenkin aina ollut urheilijan irvikuva. Nopeutta ei ole. Olen kankea kuin kanki, eikä kropassani ollut ikinä räjähtävää voimaa. Tekniikan opin kuitenkin siihen malliin, että monta urheilullista mutta lajia vain kokeillutta ikätoveria jäi taakse. Mutta ne, jotka vähänkin treenasivat, menivät ohi. Miksi heittelin? Siksi, että se oli kivaa. Ja Pulttibois-urheilijan sanoen: "Täytyyhän olla joku laji, jossa meikäläiselläkin menee vähemmän huonosti". Asiaa auttoi toki se, että tuolloinen paras kaverini oli keihään piirinmestari. Siis tuo sama, joka voitti minut aina noin 20 metrillä. Hänkin lopetti uransa samoihin aikoihin, pitkälti keskittyäkseen jalkapalloon ja toisaalta myös harjoittelukauden vamman ansiosta, joka vei sitten vähän jo motivaatiota. Hänestä olisi tullut ehkä kansallisen tason heittäjä.
Noh, joskus muutamaa vuotta myöhemmin, huomattavasti vahvempina, mutta tekniikat melkein kokonaan unohtaneina saimme idean, että "käydäänpä kokeilemassa taas". Se oli ihan kivaa. Tekniikka oli kuitenkin ehtinyt kadota. Minä heitin vähän yli 30 metriä, kaverini muistaakseni 45 metriä.
Eli tulokset olivat pudonneet. Minulla, huonon tekniikan heittäjällä vähemmän kuin hänellä, jolla oli aina hyvä tekniikka. Tekniikkaa tuo vaatii pirusti. Jo pelkästään se, ettei enää osannut tai uskaltanut vetää ristiaskelilla, pudotti tuloksesta usean metrin.
Noh, takaisin aiheeseeen: Nyt Tuuli vauhtia!