Toinen mahdollisuus KHLn kohdalla voisi olla venäläinen staili. Jos Putin on hengissä .. alkaa takaisin painostaminen jolloin nämä venäläiset NHL orjat nöyrästi palaavat Venäjälle ja ylistävät kuinka ihana maa Venäjä on ja kuinka KHL on upea sarja.
Sitten siellä viilettää Ovechkin, Kuznetsov sekä Venäjän kansallisuuden saaneet Lehtonen, Pulkkinen…
Hyi helvetti !
Tämä ei nähdäkseni ole lainkaan mahdollinen vaihtoehto, koska totuushan on se, että mikään ei ole niin makean elämän perään kuin länsimaalaistunut venäläinen. Miksi kukaan palaisi 1900-luvun alun meininkiin, jos ei ole pakko? Ja NHL-miljonäärien ei ole pakko. Eikä myöskään ole suomalaisten ei-miljonäärien. Itse jopa odotan, että moni venäläinen ammattiurheilija tulee pitämään hyvin matalaa profiilia venäläisyydestään, koska se ei varsinaisesti ole mikään käyntikortti. Mitään paluumuuttajien invaasiota en usko tapahtuvan.
Olen jostain medioista lukenut, että Ovechkinin vaimo ja lapset olisivat Venäjällä juuri nyt ja mä en kyllä purematta niele tällaisia väitteitä. Miksi ihmeessä juuri nyt, tällaisina aikoina, Ovechkinin perhe olisi Venäjällä? Ovat ehkä voineet olla käymässä alkuvuodesta, mutta kyllä sieltä on yksityiskone startannut jo ajat sitten kohti turvallisempia ympäristöjä, kun kävi selväksi, että länsi ei suhtautunutkaan välinpitämättömästi Putinin toimintaan. Itse pidän erittäin todennäköisenä, että perheen lokaatio on kyllä saattanut vaihtua johonkin rauhaisaan paikkaan, missä elelevät matalalla profiililla yhdessä Venäjältä roudattujen sukulaisten kanssa. Green cardit järjestynee näillekin myöhemmin, koska näin maailma toimii.
Paljon riippuu nyt siitä, miten uskottavan organisaation Jokerit saa kasaan ja millä aikataululla. Jos hommat halutaan tehdä oikeasti kunnolla, minä suosittelisin sitä, että ensi kausi suunnitellaan ja valmistaudutaan kauteen 2023-24. Toinen, ja mun mielestä paljon huonompi vaihtoehto on kerätä pikaisesti rahaa, palkata nopeasti henkilökuntaa ja laittaa hommia ikään kuin lennosta kuntoon. Tällaisen en kuitenkaan usko johtavan mihinkään muuhun kuin vaikeuksiin, väärin valintoihin ja taloudelliseen katastrofiin. Sinänsähän Jokereilla ei edes ole mikään kiire, vaikka toki palkkalistoilla oleva henkilökunta todennäköisesti kenkää tulee saamaankin. Pelaajat ovat kuitenkin ylivoimaisesti suurin yksittäinen palkansaajajoukko edustuksen puolella ja kyllä sieltä jokainen työllistyy, jos vain haluaa. KHL:n tilanne tulee joka tapauksessa muuttamaan pelaajatarjontaa, joten muutoksia on luvassa muillakin saroilla ja kilpailu pelipaikoista Euroopan sarjoissa tulee olemaan aiempaa kovempaa. Tämä tietenkin vaikuttaa varmasti palkkaukseen, mutta kyllähän jokaisen pelaajan on pitänyt tajuta, mihin ne kovat KHL-liksat ovat lopulta perustuneet.
Elämme mielenkiintoisia aikoja.