Litmasen palkka on liian suuri seuroille kuten Ajax. Siis ei kyse ole taidoista suhteessa palkkaan, vaan ihan kylmästi rahasta. Otetaan esimerkki ZZ tahtoisi lähte Realisti Bordeauxiin ja Real suostuisi tähän, noh Bordeaux ei pysty millään maksamaan ZZ:lle edes puolta nykyisestä palkasta. Noh tekeekö se ZZ'sta ylipalkatun suhteessa taitoihin?
Litmanen sai ~50k puntaa viikossa Barcassa, puolet siitä nykyisin Liverpoolissa ja ei kai moni tahdo viimeisiä vuosia pelatessaan kauheasti alentaa palkkaa. Itse tosin voisin Jarin saappaissa niin tehdä, mutta ihan ymmärrettävää että mies tahtoo ottaa ne viimeiset eläkepunnat, nyt kun on vielä sopimusta jäljellä. Sen jälkeen voi ainakin vapaasti siirtyä minne tahtoo ja millä ehdoilla hän tahtoo. Nythän Liverpool voi sanoa mitä vain, siis Jarin yrittäessä siirtoa tai tahtoessa sitä. Virallisestihan Jaria ei ole ulos laitettu. Eikä esim. tehty Rivaldoja, vaan Jari on vielä mukana. Virallisesti ei ole myöskään sanottu, että mikä vain seura saa hänet ilmaiseksi.
Mitä Ajaxiin tulee, joukkue on kasvattajaseura, eikä sen intresseissä ole ostaa ulos Litmasen sopimusta, mitä todennäköisesti Liverpool tarjoaisi ilmaiseksi/halvalla, siis ettei itse siirtokorvausta joutuisi Ajax välttämättä maksamaan, mutta sopimuksessa voi toki olla joku pykälä mikä estää tämänkin. Ajax varmasti tahtoisi Litmasen, mutta halvalla, siis sekä seurakorvaus/pelaajakorvaus/palkka suhteessa.
Enkä minä itkisi Litmasen peliaikaa Liverpoolissa, jos en olisi itse nähnyt viime kaudella niin montaa ottelua Poolilta ja nähnyt selvää eroa Jari kentällä/Jari penkillä välillä. Eihän Litmanen sovi siihen tyyliin mitä Pool yrittää ajaa, mutta onko sitten ajettava tyyliä mikä ei koskaan tule tuomaan kunnon mestaruuksia, kun olisi toinenkin mahdollisuus. Owen olisi varmasti parhaimmillaan, kun saisi maatapitkin oivallisia syöttöjä.