Kun olin ulkoistamassa ulkomaalaisista nimenomaan Murphya, se ei missään tapauksessa tai muodossa tarkoittanut sitä, että olisin tyytyväinen hänen sentteriinsä Whiteen. Murphy on kuitenkin laitahyökkääjänä helpommin uhrattavissa kuin White. Jonka jättäisin jengiin kahdesta syystä: 1) Hän osaa sentterin perusduunin eli aloitukset ja syötöt omille kovalla prosentilla. Edes Borsato aikanaan ei kiilannut niin korkealle SM-liigan aloitustilastoissa kuin White on nyt. Whitessa on paljon samaa kuin myös värittömässä Mike Stapletonissa. Ei todellakaan pelaa ulospäin näyttävää peliä, mutta raakojen tilastojen valossa on itse asiassa omalla kapealla sektorillaan huipputasoa. Tiedän, että Shedden haluaa lähteä playoffeihin kahdella aloituksia voittavalla sentterillä erikoistilanteitakin ajatellen. Ajatusleikki toisinpäin - mitkä olisivat Whiten tehot, jos hänen rinnallaan luistelisi motivaatiovammaisen Murphyn sijaan huippulaituri mallia Hyvönen? Jos Hannes tekee nykyjokereissakin pinna/matsi, niin Whiten rinnalla...äh, en jaksa edes ajatella. Jos White lähtee, kuka olisi kakkossenamme playoffeissa? Häbä? Hirso? Kaikella kunnioituksella; taso ei riitä kummallakaan. Whitelta ei puutu kuin -hohhoijaa- jalat, jotta hän olisi huippu. Mutta noilla käsillä kuuluu itseoikeutetusti jengiin. 2) Omat pelaajamme arvostavat Whitea. Kapteenisto on itse asiassa antanut eräänlaisen rauhoituspyynnön Whiten suhteen.
Whitelle on enemmän käyttöä kuin Murphylle, jonka sijaan näkisin helvetin mielelläni joko tasokkaan maalintekijän, jolloin Lennulle jäisi sen ketjun Luttisen rooli tai sitten puupäisen taistelijan mallia Vopat/Toporowsky, joka nostaisi ketjun erikostilannepelaamisen varmastikin nykyistä korkeammalle. Laakkonen on väliinputoaja; 1/1 -tilanteissa neiti eikä tarpeeksi taitava koko ketjunsa tason nostajaksi. No joo, epärealistinen huomautus, sillä sellaista tasoa saisi Caloun/Peltonen -osastosta. Laakkonen on hyvä hankinta niin ikään kapeassa genressään, vaikkei olekaan erityisemmin pelaaja meikäläisen makuun. White ja Laakkonen eivät omaa kumpikaan pätkääkään yleispelaajan vikaa, which is not nice. White tarvitsisi ylipäätään rinnalleen puolustusvastuun ottavan laiturin tai taakseen superpakin. Joten Vopat-stuntti - White - Lennu huutaisi huippuvireistä Pasi Saarista taakseen. Laakkosta peluuttaisin yv:ssä Whiten kentällisessä ylimääräisenä hyökkääjänä ja yhdellä pakilla mentäisiin.
Kotimaisista pelaajista puhuttaessa kannattaa tähyillä myös Ruotsiin. Mäkkärikään ei viihtynyt siellä, miten mahtaa olla Sami Torkin laita? Hassunhauska erikoisuus nyky-HIFKissä on se, etten todellakaan löytäisi Pärssiselle luontevaa paikkaa hyökkäyksessämme, jos näillä mennään. Laakkosen pitäisi lähteä Pärssisen tieltä, jotta joukkue kokonaisuudessaan saisi suurimman hyödyn. Ja pahahan noilla tehoilla on kenellekään monoa antaa, vaikka Laakkonen onkin huonoimmillaan Kimmo Salmisen varjokuvaa muistuttava kontaktien väistelijä. Pelkään ja uskon Laakkosen tehojen romahtavan playoffeissa - ja toivottavasti olen väärässä.