Linnan juhlat 2011

  • 59 963
  • 291

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Joo, järkevä päätos sinänsä koska tuskin olisi osannut edes pukeutua asiaan kuuluvan koodin mukaan. Eipähän joudu Iken tai muiden herrojen puhutteluun.

Ellei ole Ike sitä ennen puhuttelussa vankilassa, syyttäjä vaatii kahden vuoden kakkua.

Leikki leikkinä, ei Suomessa sentään "maan tavasta" ketään tuomita, kukaan ei koskaan eroa eikä mitään johtopäätöksiä tehdä, oli puolue mikä tahansa. Muissa maissa poliitikot tajuavat yleensä edes itse erota skandaalien tullen eivätkä odota väistämätöntä erottamista, mutta ei meillä Suomessa. Briteissäkin puolustusministeri lähti saman tien kun hänen lobbaajakaveristaan tuli pienimuotoinen kohu, ja Ruotsissa on savustettu puoluejohtajia ulos jos on vahingossa maksettu valtion kortilla suurin piirtein joku hapansillipurkki. Ei meillä. Sen sijaan nämä samat möhisijät, isoherrat ja Anni "kolme litraa viiniä neuvotteluihin ravintolaan" Sinnemäet juhlivat - ja me katsomme heidän juhlimistaan kiltisti kotona.

Tiedän, että monet sanovat etteivät katso juhlia mutta katsovat kumminkin. Itse olen kuitenkin ihan aidosti vieraantunut Linnan juhlista ja niiden seuraamisesta. Vittuako sitä tuijottamaan tuntikaupalla, kun erilaiset silmäätekevät kekkuloivat kättelyjonossa ja myöhemmin selventävät haastattelussa itsenäisyyden merkitystä omahyväisen näköisenä. Ainoa ilo Linnan juhlissa on ollut se, että vetääkö joku kalkkunan näköinen turvonnut tantta nupit punaisella matolla, ja löytyykö Juice linnan vessasta kravatti pään ympärille sidottuna. Juicekin tosin on aikoja sitten kuollut, joten eipä ole tätäkään iloa enää.

Jos sitä sitten vain keskittyisi siihen perinteiseen linjaan, eli synkistelisi kotona, söisi pakastepizzan, katsoisi Tuntemattoman sotilaan (ja ihan silkkaa itsepäisyyttäni dvd:ltä Mollbergin version sen takia, että sitä ei kumminkaan näytetä televisiosta) ja joisi pari paukkua viinaa. Puolalaista laatuvodkaa, ei mitään suomalaista tikkuviinaa tai Leijona-viinan kaltaista kamalaa tinneriä vaikka miten itsenäisyyspäivä olisi.

Tai sitten jätetään Zubrowka korkkaamatta, koska keskiviikko on kumminkin ankea arkipäivä ja Halosen edustama itsenäisyysjuhlinta ei sytytä suuria tunteita, kuten ei myöskään tämän nöyristely rikastavien kulttuurien lähettiläiden oikkujen ja alistuksen edessä. Täytyy sanoa, että jos olisin itse Halosen asemassa ja joku rauhan ja rakkauden uskonnon partajehuinen edustaja kieltäytyisi kättelemästä Suomen Tasavallan Presidenttiä Suomen itsenäisyyspäivänä typerään taikauskoonsa vedoten, niin käskisin adjutantteja vetämään moista tyyppiä kekkuliin ja raahaamaan tämän parrasta kiinni vetäen ulos linnasta - ja koko maasta. Rajansa se itsenäisyysjuhlien isännän/emännän ja maan tapojen loukkaamisellakin.

Jos itse joskus pääsen Suomen Ylikeisariksi (Rakastettu Johtaja Musta Nuoli I, Kupittaan herttua ja Turun Tsaari), niin itsenäisyysjuhlien vieraslista kokisi kyllä melkoisen muutoksen. Kansanedustajien oletusarvoinen pääsy loppuisi siihen (toki niin loppuisi senaatinkin toiminta), samoin turhat julkkikset jäisivät oven ulkopuolelle uskonnollisten hihhuliporukoiden pääjehujen seuraksi. Linnan orkesterina toimisi Judas Priest, ja samalla Rob Halford* antaisi läsnäolollaan oman panoksensa ikuiseen homokeskusteluun. Linnan ulkopuolelle taas jäisi Jani Toivola - ei homoutensa vuoksi vaan sen takia, että eihän hän muuten voisi järkyttyä ja närkästyä, ellei häntä jätettäisi ulkopuolelle.

* = Rob on hieno mies, jonka olen tavannut työn yhteydessä ja poseerannut kaulakkain perinteisessä heavy metal -henkisessä pönötyskuvassa. Mutta Robin ammattina ei olekaan järkyttyminen medialle vaan laulaminen.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toivottavasti Pekka Haavistosta tulee seuraava presidentti, niin sitten on ensi vuoden Linnan juhlissa homopari ensimmäisenä tanssiparketilla. Jäävät varmaan loputkin Persut pois juhlista, jos tämä skenaario toteutuu.

On muuten yleisesti ottaen ihmeellistä että joka vuosi, riippumatta mille viikonpäivälle itsenäisyyspäivä osuu, niin aina tämä Ylen suora lähetys kerää reilut kaksi miljoonaa suomalaista töllöttimien ääreen. Onkohan tämäkin yksi junttimaisuuden suomalainen ilmenemismuoto?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
No linnanjuhliinhan mennään puolison kanssa, niin mitä järkeä olisi olla tanssimatta sen oman rakkaan kanssa? Ihan naurettavaa sanoa, että pitäisi muka ajatella niitä ketä se voi ahdistaa.

Oinonenhan tätä ei edes vaatinut, vaan muutama nimimerkki jatkoajalla. Ei mielestäni ole "homouden julistamista" tanssia oman rakkaan kanssa linnanjuhlissa. Tai jos on, niin sitten heteroparit julistavat heterouttaan. Tämäkö ei ole yhtä paha asia?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No linnanjuhliinhan mennään puolison kanssa, niin mitä järkeä olisi olla tanssimatta sen oman rakkaan kanssa? Ihan naurettavaa sanoa, että pitäisi muka ajatella niitä ketä se voi ahdistaa.
Tässäpä se pointti on. Lähes poikkeuksetta seuralainen on oma tyttöystävä/poikaystävä, avo/aviovaimo tai avo/aviomies. Sinkut taitaa pääsääntöisesti saapua yksin, en tiedä käytännöstä tarkemmin, mutta kaveria ei kai aveciksi voi pyytää?

Olisi siis jotenkin outoa, jos homo tai lesbo ei voisi oman elämänkumppaninsa kanssa saapua juhliin ja tanssia tämän kanssa. Tietääkseni se ei ole laissa kiellettyä, vaikka joitain se nyt sattuneesta syystä harmittaa tai ottaa koville tai kovaksi (mistä näitä ikinä tietää).

Juu, minun puolestani Hakkaraiset ja Oinoset saavat olla ihan mitä mieltä haluaa ja myös sanoa sen, on nähkääs tämä sananvapaus vielä olemassa. Myös jättää tulematta näihin juhliin, jos kokee, ettei se ole oma juttu tai siellä on ärsyttäviä tekijöitä. Mielestäni se on ihan täysin ok ja perusteltua omalta puolelta. Eikä tuon Oinosen lausunnot nyt niin erityisen leimallisia ollut. Kunhan sanoi vaan oman mielipiteensä.

Sinänsä hauskuuttaa vähän tuo kalabaliikki juuri Oinosen sanomisista, jotka tuntuu joidenkin tahojen mielessä suurentuneen vähän suhteettomiksi. Mietin vaan sellaista, että jos joku sanoisi jättäytyvänsä pois Linnan juhlista siksi, että on absolutisti eikä siedä humaltuneiden seuraa, niin asia tuskin saisi erityisesti puintia. Moni varmaan toteaisi, että onpas siinä suoraselkäinen ja terveitä elämäntapoja kannattava ihminen! Vaikka tuosta voisi helposti vetää halutessaan johtopäätöksen, että tämä henkilö halveksuu ihmisiä jotka on erilaisia kuin hän kun tykkäävät vähän rentoutua vaikka kuohuviinin parissa ja kenties olla huppelissa.

No, kenties hiukan ontuva vertaus, mutta periaatteessa kuitenkin pätee: Hyväksyminen on valikoivaa ja se tehdään sen mukaan mikä palvelee omia tarkoitusperiä.

Eli näissä asioissa on vähän molemmat osapuolet hukassa juttunsa kanssa yleensä ja ei hahmota kokonaiskuvaa.

Noh, hienoa kuitenkin, että asioista puhutaan.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
On muuten yleisesti ottaen ihmeellistä että joka vuosi, riippumatta mille viikonpäivälle itsenäisyyspäivä osuu, niin aina tämä Ylen suora lähetys kerää reilut kaksi miljoonaa suomalaista töllöttimien ääreen. Onkohan tämäkin yksi junttimaisuuden suomalainen ilmenemismuoto?

Lähtökohtaisestihan sellaisen tv-ohjelman katsominen, jossa näytetään lähinnä juhlissa jäykisteleviä ihmisiä, on aika hassua. Mutta, itsenäisyys on suomalaisille tärkeä asia, ja Linnan juhlien katsominen televisiosta on valtaosalle suomalaisista ainoa keino osallistua noihin juhliin. Meillä itsenäisyyspäivän lähetystä on perinteisesti seurattu siten, että siinä se ohjelma pyörii taustalla, kun samalla hoidellaan normaaleja iltatoimia. Iltapala on yleensä kyllä ollut muutamaa astetta juhlavampaa kuin tavallisina iltoina.

Jos tämä on yksi junttimaisuuden suomalaisista ilmenemismuodoista, niin ihan mukava sellainen se on. Ja kyllähän tietty junttimaisuus suomalaisuuteen kuuluu.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Linnan juhlathan on vähän kuin Heikki Hietamiehen Lauantaitanssit, mutta paremmissa vaatteissa.

Ja kyllähän tietty junttimaisuus suomalaisuuteen kuuluu.
Tämä on tärkeä pointti. Vaikka miten kuulutaan nyt olevinaan Eurooppaan ja ollaan sivistyneitä, niin kyllä oikeassa Euroopassa kukoisti sivistys kun täällä vielä asuttiin luolissa ja syötiin raakaa oravanlihaa. Ei meistä koskaan tule sujuvasti poskisuudelmoivia ranskalaisia, ja hyvä niin.
 

sake

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, sitä lähinnä tarkoitin, että onhan se myös kirkolle kuuluva asia. Ei minulla ole kompetenssia sanoa, mikä on kirkon kanta esittämässäsi tapauksessa. En kyllä lähtisi vaikka paperitehtaallekaan neuvomaan, miten selluloosat pitää sekoitella. Saavat ihan itse päättää, kuten kirkkokin vihkimiset.

Ei kun sitä vaan mietin, että mites hauvelit ja lampaat? Ovatko samassa sarjassa, ja pääseekö hauveli ikämiessarjaan koiranvuosissa mitattuna?

Anteeksi, tässä nyt viimeinen OT: Mielestäni naimisiinmeno on sellainen tilanne, jossa kaksi aikuista ihmistä rakastaa toisiaan ja haluaa rakkaudelleen siunausta. Kenellä on oikeus päättää, minkälainen suhde on jotenkin väärin tai huonompi kuin muilla, eikä täten ansaitsisi kirkon mainostamaa Jumalan rakkautta ja armoa? Kaikissa meissä on vikoja, samoin myös kaikissa ihmissuhteissa.
Eläimet eivät liity tähän asiaan mitenkään. Vai näetkö siinä jotain samaa, että on kaksi aikuista ihmistä, jotka yhdessä päättävät elää tai vaikka tanssia yhdessä - versus ihminen, joka päättää elää tai tanssia eläimen kanssa?

Sitten itse ketjun asiaan. Jostain syystä aina itsekin liimaudun ruudun ääreen koko itsenäisyyspäivän illaksi. Lähinnä mielenkiinto kohdentuu pukuihin, joita on aina niin ihanaa haukkua. Toki olisi kivaa, jos joskus nähtäisiin jotain ihan oikeata draamaa: joku yrittäisi iskeä varattua, tms. Jokatapauksessa kadehdin aina sitä herkullisen näköistä ruokaa, kun itse syön samaan aikaan sipsejä ja suklaata omalla sohvalla.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Minun mielenkiintoni kohdistuu tällä kertaa Anssi Salmelan seuraamiseen. Kai hän pääsee paikalle? Salmelan seuraaminen tv:ssä voitaisiin aloittaa jo aamusta kuten joidenkin kutsuttujen kohdalta tehdään. Millaiseen syliotteeseen mahtaa nyt pressan ottaa kun kävelee sisälle? Ja saammeko nyt kuulla ylistyssanoja Jeonsuusta ja Hovisesta?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei nähdä ilmaveiviä

Skandaali. Jääkiekkomaajoukkueen johto- ja valmennusryhmään kuuluvat Nupe, Juti, Kurri ja paskansyöjä ovat tulleet kylmän viileästi skipatuiksi linnan juhlien kutsulistalta. Mikä tätä maata vaivaa? Homot siellä kyllä tanssii ja jopa keskenään, mutta koko kansan todelliset sankarit eivät juhliin pääse.
 

scholl

Jäsen
Ehdotan, että its.päisyyspäivän rinnalle tulisi kansallispäivä kesälle. Siinä olisi suomalaisuuden elementit vahvasti esillä kuten makkaran syöminen ja viinanjuonti. Voisi olla rillijuhlat Kultarannassa Presidentin järkkäämänä.
 

fourtyone

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minun mielenkiintoni kohdistuu tällä kertaa Anssi Salmelan seuraamiseen. Kai hän pääsee paikalle? Salmelan seuraaminen tv:ssä voitaisiin aloittaa jo aamusta kuten joidenkin kutsuttujen kohdalta tehdään. Millaiseen syliotteeseen mahtaa nyt pressan ottaa kun kävelee sisälle? Ja saammeko nyt kuulla ylistyssanoja Jeonsuusta ja Hovisesta?

Eipä ole Salmelakaan mukana. Näin kertoo iltalehti.

linkki iltalehden sivuille
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Ehdotan, että its.päisyyspäivän rinnalle tulisi kansallispäivä kesälle. Siinä olisi suomalaisuuden elementit vahvasti esillä kuten makkaran syöminen ja viinanjuonti. Voisi olla rillijuhlat Kultarannassa Presidentin järkkäämänä.

Ja sinne pääsisi Jutikin!
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Enemmän minua kiinnostaa Jenni Vartiaisen avec. Olen yrittänyt olla tavoitettavissa koko ajan kun se soittaa ja kysyy juhliin mukaan, mutta onkohan sillä Jennillä väärä numero?
Eikös se oo se tuottaja, se Immonen.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
On muuten yleisesti ottaen ihmeellistä että joka vuosi, riippumatta mille viikonpäivälle itsenäisyyspäivä osuu, niin aina tämä Ylen suora lähetys kerää reilut kaksi miljoonaa suomalaista töllöttimien ääreen. Onkohan tämäkin yksi junttimaisuuden suomalainen ilmenemismuoto?

On. Katsotaan nöyrästi eliitin pönötystä syöden itse sipsejä ja juoden halpaa kaljaa tai siideriä. En sitten tiedä sitä, että onko se yhtään sen huonompaa ajanvietettä, kuin toisen maailmansodan suomalaisittain "väärän" lopputuloksen kertaaminen kossua juoden ja Linnan pensasfarssia siteeraten.
 

scholl

Jäsen
Uosukainen väittää, että Linnan juhliin on kansanedustajien mentävä, koska se on muuten äänestäjien pettämistä. Miten niin äänestäjien pettämistä? Entä jos ehdokkaan äänestäjätkin vastustavat Tarja Halosta? Entä jos äänestäjätkään eivät vietä itsenäisyyspäivää tai katso Tuntematonta Sotilasta? Miksi sinne olisi sitten pakko mennä? Aivan käsittämätöntä, ettei kukin saa ikäänkuin itse päättää kuinka päivää viettää.

Mielestäni on niin, että jos juhliin menee niin pitää noudattaa etikettiä, mutta jos sinne ei halua mennä niin sitten ei mene. Meillä on edellisellä kerralla Presidentin vaalit menneet aivan käsittämättömän huonosti ja kansa valinnut aivan uskomattoman huonosti, joten mitä hittoa sinne mennä vielä pokkuroimaan. Halonen pääsee koko kaudestaan kuin koira veräjästä, kun juurikaan kukaan ei uskalla julkisesti boikotoida juhlia. Nyt on mennyt jo 12 vuotta.
 

scholl

Jäsen
On. Katsotaan nöyrästi eliitin pönötystä syöden itse sipsejä ja juoden halpaa kaljaa tai siideriä.

Ei tuo pelkästään kansan vika ole, vaan vika on siinä, ettei järjestetä riittävästi ohjelmaa kuten muiden maiden kansallispäivinä on tapana. Ensinnäkin vuodenaika on huono ja toisekseen kaikkea saakelin vanhaa paskaa kuten sotajuttuja tuodaan vain esille. Pitäisi järjestää jotain hyviä tapahtumia niin silloin ihmiset menisivät niihin, eivätkä katsoisi joka kanavalta samoja juhlia telkkarista.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Mainittakoon kuriositeettinä, että ulkomailla järjestetään omat "Linnan juhlat" itsenäisyyspäivänä, ja sinne pääsee vain rekisteröitymällä paikalliseen Suomen suurlähetystöön tai konsulaattiin. Washington DC:ssä tuli käytyä kerran tai kaksi lähetystön järjestämissä itsenäisyyspäiväjuhlissa, ja nyt Losissa olen käynyt sitten lähes kymmenen kertaa. Parhaan pukuni laitan sinne päälle, vaikkei siellä nyt olekaan sellaista pukuloistoa kuin oikeissa linnan juhlissa. Kiitän Suomen veronmaksajia ilmaisesta sapuskasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös