Mainos

Liigapelaajat rikoksen tiellä

• 595 459
  • 2 563

JPL

Jäsen
Lähinnä tarkoitin asianomistajan omaa reagointia. Erittäin hyvä, että viranomaistoimintaa nopeutettiin.
Niin no... Kun teet ilmoituksen viranomaisille, ensimmäiseksi sanotaan että tästä ei sitten kannata huudella eteenpäin, koska jos syyt ei olekaan riittäviä, niin tilanne kääntyy äkkiä kunnianloukkauksen puolelle. Varsinkin, jos levittää kuvia viestittelyistä tms. ja varsinkin kun toinen osapuoli on julkisuuden henkilö. Ei voi toisin sanoen kyllä sanoa, että asianomistaja olisi jotenkin hitaasti reagoinut, kun ei sitä tiedä. Ja varsinkin kun kyse on lapsista, niin ymmärrys siitä, mikä on kiellettyä ja mikä on "normaalia" kehittyy tuossa iässä vielä paljonkin.

Aapee79

Jäsen
En usko että useampi turkulainen valehtelisi ihan vaan huvikseen asiasta.
Sinulla on kyllä yllättävän paljon monen eri joukkueen/kaupungin ketjuun asiaa ja varmoja huhuja aina heittää. Taitaa vaan olla aika puhdas nolla sinun osumaprosenttisi KalPan kuin muidenkin joukkueiden asioista.

No, eipä kai tuo asia minulle kuulu ja eiköhän palstaveteraanit tämän jo tiedä. Ihmetyttää tietysti, että onko nämä puhdasta trollausta vai onko sinulla joku muu syy heitellä näitä "huhuja".

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Sinulla on kyllä yllättävän paljon monen eri joukkueen/kaupungin ketjuun asiaa ja varmoja huhuja aina heittää. Taitaa vaan olla aika puhdas nolla sinun osumaprosenttisi KalPan kuin muidenkin joukkueiden asioista.

No, eipä kai tuo asia minulle kuulu ja eiköhän palstaveteraanit tämän jo tiedä. Ihmetyttää tietysti, että onko nämä puhdasta trollausta vai onko sinulla joku muu syy heitellä näitä "huhuja".
Kuka tahansa on vapaa ottamaan asioista selvää ja puhumaan ihmisille. En tartu sun syöttiin tän enempää. Mukavaa kesää.

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Muuten kantaa ottamatta, kun en mistään mitään tiedä, mutta eikö Muna-Ruben olisi paljon harmonisempi kuin Muna-Rafkin?

PorinPoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voiko 20-vuotias jääkiekkoilija ja 15-vuotias teinityttö olla aidosti samalla kypsyyden tasolla, toisilleen sopivia ja pystyä tasapuoliseen rakkaudelliseen suhteeseen.
Hyi, ei voi. Tai no voi varmaan heidän mielestään, mutta onneksi jo Suomen lakikin sanoo tähän jotain. KENELLÄKÄÄN 20-vuotialla taikka edes täysi-ikäisellä ei pitäisi olla minkään sortin romanttisia suhteita 15-vuotiaisiin.

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
En itsekään keski-ikäisenä miehenä aiemmin ollut. Mutta minä en pääsääntöisesti olekaan yhteyksissä alaikäisten tyttöjen kanssa
Mutta sitten keski-ikäisenä kuopiolaisoletettuna selvitit yhdessä illassa millä nimellä turkulaiset alaikäiset tytöt kutsuvat Rafkinia?
En ole itse kuullut Muna-Rafkinia, mutta kyllä juttua on liikkunut jo aikaisemmin.
Kyllähän kaikkia juttuja kuulee, joskus totta joskus ei. Kun kuopioilainen keski-ikäinen mies kertoilee lempinimestä, johon kukaan ei ole aiemmin törmännyt, voidaan miettiä kumpaan kategoriaan se menee.

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jossain määrin ohi aiheen, mutta kertokaas henkiselle buumerille, miten tuo Snapchat toimii. Toisin sanoen miten tuolla aikuinen päätyy käymään tuntemattomien pikkulasten kanssa kahdenkeskisiä keskusteluja ja lähettelemään jotain seksivideoita/-kuvia? Eikö palvelussa ole mitään turvatoimintoja, joka tuollaisen estäisi...?

Snapchat näytti olleen palvelu, jota myös se satoihin lapsiin rikostekoja kohdistanut tyyppi suosi.

Viimeksi muokattu:

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Jossain määrin ohi aiheen, mutta kertokaas henkiselle buumerille, miten tuo Snapchat toimii. Toisin sanoen miten tuolla aikuinen päätyy käymään tuntemattomien pikkulasten kanssa kahden keskisiä keskusteluja ja lähettelemään jotain seksivideoita/-kuvia? Eikö palvelussa ole mitään turvatoimintoja, joka tuollaisen estäisi...?

Snapchat näytti olleen palvelu, jota myös se satoihin lapsiin rikostekoja kohdistanut tyyppi suosi.

Ei siellä mitään turvatoimia ole. Voit lisätä toisen käyttäjän vähän samalla tavalla kuin jossai instagramissa tai facebookissa pyytää kaveriksi. Jos toinen osapuoli hyväksyy tämän pyynnön, niin molemmat pystyvät lähettämään toisilleen videoita, kuvia ja viestejä.

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Toiset ne teki sopimuksia NHL:ään toiset Slovakiaan. Aika kallis sormella tökkiminen oli. Toivottavasti edes ottaa opikseen.
Ja mikäli rikosilmoitus tulisi vasta vuoden päästä seuraisimme kaikki onnesta soikeana kuinka se Rönni pärjäisi NHL-peleissä. Eihän siinä mitään, mutta katoavaista on maine ja kunnia. Ite pyrin olemaan nostamatta koskaan yksittäisiä ihmisiä jalustalle kun ihmisenä voit olla mitä vain. Jääkiekkoilijat ovat hyviä jääkiekossa, mutta siinä se. Roolimalleja toki nuoriso kaipaa, mutta kaikista ei siihen ole.

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kertokaapas nyt @Moderaattorit selvällä suomen kielellä, että mitä täällä ketjussa nyt saa kirjoittaa ja mitä ei. Ketjunootissa sanotaan, että huhut toisista foorumeista ei kelpaa lähteeksi, mutta niin vain täällä asiasta puhutaan kahden pelaajan nimellä.

Luettujen huhujen perusteella en osaa sanoa, onko rikosta tapahtunut.

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Voisiko nämä raiskaaja/hyväksikäyttöketjut siirtää ns. vittuun yleisestäosiosta? Ihan kuten Jokeri-haihattelut.

Ketjut ja puhe joukkueen osiossa ihan pelaajan omalla nimellä ja naamalla.

Viimeksi muokattu:

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän kaikkia juttuja kuulee, joskus totta joskus ei. Kun kuopioilainen keski-ikäinen mies kertoilee lempinimestä, johon kukaan ei ole aiemmin törmännyt, voidaan miettiä kumpaan kategoriaan se menee.

Kyllä itsekkin olen tuohon lempinimeen törmännyt. Silloin ohitin aiheen olankohautuksella, mutta kyllähän tuo nyt aukeaa uudessa valossa.

Touko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Niin no... Kun teet ilmoituksen viranomaisille, ensimmäiseksi sanotaan että tästä ei sitten kannata huudella eteenpäin, koska jos syyt ei olekaan riittäviä, niin tilanne kääntyy äkkiä kunnianloukkauksen puolelle. Varsinkin, jos levittää kuvia viestittelyistä tms. ja varsinkin kun toinen osapuoli on julkisuuden henkilö. Ei voi toisin sanoen kyllä sanoa, että asianomistaja olisi jotenkin hitaasti reagoinut, kun ei sitä tiedä. Ja varsinkin kun kyse on lapsista, niin ymmärrys siitä, mikä on kiellettyä ja mikä on "normaalia" kehittyy tuossa iässä vielä paljonkin.
Tarkoitin yleisellä tasolla asioiden päätymistä isolla viiveellä suoraan julkisuuteen, kuten Heljangon tapauksessa.

En tiedä onko, tai pitäisikö olla joku matalan kynnyksen viranomaistaho asianosaisen tueksi, joka voisi olla puuttumassa tuohon toimintaan mahdollisimman nopeasti, jotta saadaan häiritsevä käyttäytyminen heti poikki. Nykyinen tutkintapyyntö, tutkinta, syyteharkinta, syyte, oikeudenkäynti, mahdolliset valitukset ketjun kesto on kaikkien osapuolten kannalta täysin kestämätön näissä keskustelluissa asioissa.

Koulussa voisi myös yläasteella pitää jokusen oppitunnin hyväksyttävästä somekäyttäytymisestä ja mahdollisen rikollisen toiminnan rajoista.

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muuten kantaa ottamatta, kun en mistään mitään tiedä, mutta eikö Muna-Ruben olisi paljon harmonisempi kuin Muna-Rafkin?
Voi olla mutta lempinimet nyt muodostuu usein vähän sattumanvaraisesti. Ja kysehän on tunnetusta suvusta etenkin tuolla kylällä.

Lempinimen aitoudesta en toki tiedä mitään.

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Topi Rönni pelaa vähemmän yllättäen jatkossa Slovakiassa. En nyt jaksanut tarkistaa oliko sama seura kuin Severi Lahtisella, mutta en yllättyisi.
Mua vähän ihmetyttää että jengi on suurimmalta osin sitä mieltä että ihminen joka tekee mokan, tässä tapauksessa massiivisen sellaisen ei ole jatkossa oikeutettu jatkamaan elämää ja harjoittamaan ammattiaan. Mitäköhän Rönnin pitäisi tehdä?
Ja ei, en missään nimessä puolustele Rönnin tekoa, se oli erittäin raukkamainen teko ja sietääkin saada rangaistuksen, riittävän kovan sellaisen mutta pitääkö siinä kieltää myös elämä?

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Itse olen sitä mieltä, että molemmat ovat saaneet ikuisen mainehaitan ja joutuneet jättämään unelmansa.

En pidä kohtuuttomana että saavat urheilla, mutta toisaalta en kyllä itse palkkaisi raiskaajia.

Alavaari

Jäsen
Mua vähän ihmetyttää että jengi on suurimmalta osin sitä mieltä että ihminen joka tekee mokan, tässä tapauksessa massiivisen sellaisen ei ole jatkossa oikeutettu jatkamaan elämää ja harjoittamaan ammattiaan. Mitäköhän Rönnin pitäisi tehdä?
Ja ei, en missään nimessä puolustele Rönnin tekoa, se oli erittäin raukkamainen teko ja sietääkin saada rangaistuksen, riittävän kovan sellaisen mutta pitääkö siinä kieltää myös elämä?

Uskoisin, että jos jengi hetken kelaa erilaisia kannustinvaikutuksia, mitä eri vaihtoehdoilla näissä tilanteissa on, niin enemmistön mielestä on suht OK että ihmisellä on hyvin käyttäytymällä mahdollisuus palata jokseenkin normaalien kuolevaisten joukkoon eikä tulla leimatuksi lopullisesti hylkiöksi. Jälkimmäinen saattaisi johtaa melko tuhoisiin kehityskulkuihin.

Toisaalta kuitenkin, jääkiekko on viihdebisnestä, jossa kiinnostavuus syntyy muustakin kuin pelitaidoista. Seurat (=yritykset) joutuvat varmasti miettimään, mitä vaikutuksia kenenkin yksilön mukanaololla joukkueessa on nimenomaan liiketoimintamielessä. Jos väki kaikkoaa katsomoista tai tulee työsuhteissa hankalia harha-askelia, rahaa palaa. Tietyllä tavalla on varsin ymmärrettävää, että tartutaan mieluummin pelureihin, joihin ei liity tunnettuja ristiriitaisuuksia.

Loppujen lopuksi kyse on aika samasta asiasta kuin siinä, että joku näyttelijä tai laulaja menettää keikkansa rötöstelyn takia. Viitaten ensimmäiseen kappaleeseen, en sinänsä pidä mitään täyscancelointia perusteltuna. Mutta toisaalta, laajojen ihmisjoukkojen julkisessa painekattilassa muhiviin sentimentteihin liittyviä riskejä on jonkin verran vaikea hallita.

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Itse olen sitä mieltä, että molemmat ovat saaneet ikuisen mainehaitan ja joutuneet jättämään unelmansa.

En pidä kohtuuttomana että saavat urheilla, mutta toisaalta en kyllä itse palkkaisi raiskaajia.
Ehkä Rönnin kohdalla on helpompi antaa vähän siimaa että pelatkoon nyt sitten jossain Slovakiassa koska älysi olla valittamatta tuomiosta ja kuitenkin erittäin nuorena tuohon tekoonsa lähti mikä ei kaikesta huolimatta ollut se raakalaismaisin ja törkein tekomuoto. Liigassa toivottavasti ei ikinä nähdä.

UJ42

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ja mitäs sitten kun tuomi on suoritettu? Eikös se ole vähän ideana, että tuomio kärsitään ja sitten pyritään jatkamaan taas normaalia elämää lain oikealla puolella.

Ja tuomio josta Rönni ja Lahtinen on nyt tuomittu ovat oksettavia, ovat ansainneet tuomionsa, ehkä jopa kovemmatkin mitä nyt on tullut. Onko kuitenkin Rönnin tapauksessa niin, että ei enää koskaan Liigassa saa pelata? Nuorena tehty todella typerä rikos, mutta eikö oikeusjärjestelyn tavoite ole saada rikolliset hyvittämään tekonsa ja palaamaan siviiliin normaalilla tavalla.

Ymmärrän toki että Rönnin palkkaaminen nyt Liiga joukkueeseen aiheuttaisi isot ongelmat seuralle, mutta mitäs vaikka 5 vuoden päästä? Onko silloin ok?

Ja nämä nyt vain pohdinnaksi ilmoille, en ole sitä mieltä että tämmöiset tapaukset pitää unohtaa pelaajien kohdalla, mutta jos mietitään vaikka Rönnin joskus palaavan Liiga jäille, varmasti hän saisi siitä kuulla vieraskatsojilta ja ehkä jopa vastustajan pelaajilta. Haluaako edes tuomion saanut pelata enää kotimaassaan?

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Uskoisin, että jos jengi hetken kelaa erilaisia kannustinvaikutuksia, mitä eri vaihtoehdoilla näissä tilanteissa on, niin enemmistön mielestä on suht OK että ihmisellä on hyvin käyttäytymällä mahdollisuus palata jokseenkin normaalien kuolevaisten joukkoon eikä tulla leimatuksi lopullisesti hylkiöksi. Jälkimmäinen saattaisi johtaa melko tuhoisiin kehityskulkuihin.

Toisaalta kuitenkin, jääkiekko on viihdebisnestä, jossa kiinnostavuus syntyy muustakin kuin pelitaidoista. Seurat (=yritykset) joutuvat varmasti miettimään, mitä vaikutuksia kenenkin yksilön mukanaololla joukkueessa on nimenomaan liiketoimintamielessä. Jos väki kaikkoaa katsomoista tai tulee työsuhteissa hankalia harha-askelia, rahaa palaa. Tietyllä tavalla on varsin ymmärrettävää, että tartutaan mieluummin pelureihin, joihin ei liity tunnettuja ristiriitaisuuksia.

Loppujen lopuksi kyse on aika samasta asiasta kuin siinä, että joku näyttelijä tai laulaja menettää keikkansa rötöstelyn takia. Viitaten ensimmäiseen kappaleeseen, en sinänsä pidä mitään täyscancelointia perusteltuna. Mutta toisaalta, laajojen ihmisjoukkojen julkisessa painekattilassa muhiviin sentimentteihin liittyviä riskejä on jonkin verran vaikea hallita.

Siinäpä on aika hyvin tiivistetty kuvio. Viihdebisnes, intohimobisnes, massoja liikuttava ammattilaisurheilu ja julkiset ammatit on vähän oma maailmansa.

Seura/seurayhteisö voi toki tehdä omia päätöksiään, pohjustaa ja viestiä tilanne, mahdollinen paluu fiksusti.

Ja varmaankin mietitään hyötynäkökulmaa, miksi ja kenenkä takia lähdetään tuolle polulle jossa tiedetään saavan ulkoista painetta.

Urheilumaailma(kin) osaa olla eettis-moraalisissa kysymyksissä, sietämisissä ja anteeksiannoissa oma lukunsa. Siltikin, tuolla suuressa maailmassa, sarjoissa joissa on kova kilpailu (NHL) ja jossa pyöritetään satojen miljoonien bisnestä, yritetään kyllä scoutata taustat aika tarkasti. Ja jos ns. punalippuja alkaa nousta ilmaan, mitä tahansa riskitekijöitä tai potentiaalista mainehaittaa, niin keskivertopelaajan draft-osakkeet laskevat ja sitä NHL-sopimusta harkitaan useamman kerran.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Ymmärrän toki että Rönnin palkkaaminen nyt Liiga joukkueeseen aiheuttaisi isot ongelmat seuralle, mutta mitäs vaikka 5 vuoden päästä? Onko silloin ok?
Ei Liigassa pelaamista kukaan ole kieltänyt, eikä voi kieltää. Se on sitten joukkueiden johtoportaiden käsissä punnita, haluaako palkata Ronnin vaikka sen viiden vuoden päästä. Jonkinlaisen vastareaktion tuo palkkaus saattaisi aiheuttaa faneissa (niin omissa kuin muidenkin), sponsoreissa ja/tai mediassa. Tai sitten ei.

En toivo Rönnin päätyvän miksikään hylkiöksi yhteiskunnan laitamille, mutta on sekin ymmärrettävä ettei julkiseen ammattiin viihdebisneksessä palata tuomion suorittamisen jälkeen yhtä helposti kuin raksalle.

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Tässä on mielenkiintoinen kysymys. Mitä, jos vastaava tuomio olisi tullut vaikkapa pahoinpitelystä tai vaikkapa törkeästä liikenteen vaarantamisesta? Olisiko silloinkin ovet kiinni SM-liigaan ikuisesti?

Olen itse sillä kannalla, että tuomio kärsitään ja sen jälkeen pitäisi olla mahdollisuus harjoittaa ammattiaan. Leima on toki ikuinen ja joukkueet miettivät varmasti mainehaittoja, joilta ei voida välttyä.

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä on mielenkiintoinen kysymys. Mitä, jos vastaava tuomio olisi tullut vaikkapa pahoinpitelystä tai vaikkapa törkeästä liikenteen vaarantamisesta? Olisiko silloinkin ovet kiinni SM-liigaan ikuisesti?

Olen itse sillä kannalla, että tuomio kärsitään ja sen jälkeen pitäisi olla mahdollisuus harjoittaa ammattiaan. Leima on toki ikuinen ja joukkueet miettivät varmasti mainehaittoja, joilta ei voida välttyä.
Ei urheilun harjoittaminen ammatikseen ole mikään jokaisenoikeus. Varsinkin kiekkoammattilaisuuteen ei kellään ole mitään velvollisuuksia antaa mitään uusia mahdollisuuksia jollekin raiskaajille tms. Tehkööt sitten jotain, mitä tuomitut seksirikolliset esimerkiksi työkseen tekevät. Tuskin mitään, missä julkisesti esillä ollaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy