Itse menin kyllä ihan alakouluikäisen kanssa ja tulipa partnerinikin mukaan, jolloin Tapparan näkökulmasta yksi alakoululaisen junnulippu toi kaksi maksavaa aikuista mukanaan. Ostettinpa vielä tuotteitakin hallilta. Ja tiedän, ettei meidän paikalle tuoma ollut ainut alakoululainen hallissa, kun ympärilleen katseli.
Mikäs argumentti sieltä leiristä seuraavaksi keksitään? Ainahan ne on huijausta, mutta kiva nähdä mihin asti teidän mielikuvitus pääsee.
Hienoa, että näinkin homma toimii.
Yllä vain väitettiin, että lippukampanja oli alakouluikäisille ja sehän ei pitänyt paikkansa. Yläkouluihin jaettiin yhtä lailla.
Aihe on mielenkiintoinen ja siitä voi keskustella ihan asiallisestikin. Tätä markkinointimallia on yritetty eri lajeissa monta kertaa, mutta lopputulokset eivät ole olleet mitenkään hyviä mm. Veikkausliigassa. Shortsipoikien Ilveskin jakoi lippuja Hakametsän aikana niin paljon, että moni saattoi lopettaa kausikortin hankkimisenkin, kun lippuja oli aina jotain kautta tarjolla. Luulen, että Jalo on osin tästä syystä ollut nihkeä tätä kohtaan.
Kohderyhmissä on eroja. Yläkouluikäisten osalta kulutuskäyttäytyminen on erilaista kuin vanhempien kanssa halliin tulevien pienten lasten. Sen voi havaita hallin käytävillä. Teinit eivät omia rahojaan hallin palveluihin juurikaan käytä. Peleihin tullaan tyttö- tai poikakaverin kanssa tai porukalla. Kannatuksen osaltakin joukkuevalinta on jo tehty nuorempana. Toisaalta teinit saattavat olla hyvinkin uskollisia käymään peleissä (ja ostamaan halpoja irtolippuja), koska siellä saa olla kavereiden kanssa.
Ilves jakoi HPK-otteluun lippuja mm. vähävaraisille perheille ja sijaisperheille. Noissa kohderyhmissä ei ollut suoranaista lyhyen tai pitkän tähtäimen ansaintalogiikkaa, vaan kyse oli puhtaasta hyväntekeväisyydestä. Omien juniorijoukkueiden toimihenkilöille aiemmin jaetut liputkaan tuskin tuovat uusia kausikortin ostajia ja heillä seuratuotteitakin on jo.
Markkinoinnin näkökulmasta olisikin mielenkiintoista saada dataa siitä, että mihin kohderyhmiin suunnattuna nämä kampanjat tuottavat eniten vaikutusta sekä saadaanko lipunhaltija palaamaan maksavana asiakkaana. Isomman katsojamäärän tuoma lisäarvo tunnelmaan voi olla myös vaikutin, jolla nykyisiä irtolipun ostajia saadaan käymään useammin.