Mainos

Liigan yleisömäärät kaudella 2016–2017

  • 111 332
  • 408

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Voisiko se mennä niin, että periaatteessa tuote on ihan sama, mutta käytännössä ei. Johtuen juuri noista itse pelin ulkopuolisista jutuista. Lauantaina on (useimmilla) vapaapäivä. Lauantaina hallissa on enemmän väkeä ja parempi tunnelma. Lauantaina voi juoda kaljaa ja olla jopa humalassa. Lauantaina paikalla on vierasmobi. Lauantaina voi ottaa koko perheen mukaan. Jne.

Se riippuu siitä, kuinka määrittelet pelituotteen. Pelihän ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole tuote vaan se on enemmänkin asiakkaita varten luotava palvelu, joka syntyy samalla, kun asiakas kuluttaa sitä. Kaikki pelin osapuolet ovat osa palvelua ja palvelu voi vaihdella päivästä ja pelistä toiseen, inhimillisistä syistä. Ja sehän jääkiekkopelissä kai viime kädessä on se juttu, että et koskaan tiedä, mitä saat. Jokainen peli on omansa, jokainen peli on oma tarinansa jne.

Jos taas ajatellaan laajemmin, että tuote tai palvelu muodostuu siitä hallin kokonaistarjonnasta ja kaikesta, mitä siellä on ja ajatellaan vielä, että yleisö osallistuu aktiivisesti palvelun tuottamiseen niin sitten ollaankin jo isojen asioiden kynnyksellä. Siitä näkökulmasta on selvää, että lauantain pelissä todennäköisesti (ei aina, mutta todennäköisesti) yleisö on erinäisistä mainitsemistasi syistä paremmin mukana palvelun tuottamisessa. Kyse on siis kokonaisesta elämyksestä, joka tuotetaan siinä hetkessä ja aina elämykset eivät ole samanlaisia.

Tämän koko massan käsittely on mahdotonta ja siihen liittyy niin monta eri juttua, että on käytännössä pakko erottaa pelin kokonaispalvelu kaikesta muusta palvelusta ja katsoa sitten asioita yksi näkökulma kerrallaan. Näkökulmien järjestys on about seuraava:

1. pelituotteen on oltava kunnossa eli suomeksi joukkueen pitää taistella joka ilta voitosta
Jos itse pelituotteessa on puutteita eli joukkue ei taistele voittamisesta niin silloin koko tuotteen muu markkinointi on mahdotonta.

2. katsotaan pelitapahtumaan kokonaisuutena ja kaikkea sitä ympärillä olevaa toimintaa ja miten se käytännössä toimii
  • asiakkaiden segmentointi -> kuka on meidän asiakkaamme ja miten asiakassuhdetta kehitetään?
  • kuka on meille tuottava asiakas ja mihin asiakassuhteen kohtaan haluamme panostaa? Haluamme orientoitua ensisijaisesti kohti uusia asiakkaita (ns. transaction marketing eli pyrimmekö maksimoimaan yksittäisten ostotapahtumien määrän eli asiakkaiden määrän hallissa) vai haluammeko orientoitua kohti nykyisiä asiakkaitamme (relationship marketing) ja kehittää nykyisiä asiakassuhteita eteenpäin sillä tavalla, että asiakassuhteen laatu paranee (pituus, tuottavuus, sitoutuminen) jolloin asiakkaan arvo yritykselle korostuu.
  • mitä erilaisia vaihtoehtoja asiakkaalla on? Mihin meidän tulisi paneutua? Millainen on markkinatilanne, missä markkinaympäristössä toimimme? Millaista kilpailua meillä on? (Ovatko kilpailijoitamme kaikki muut lajit, saman lajin muut tiimit, elokuvat, vapaa-ajan harrastukset?)
3. Jos kaikki yllä oleva on mietitty voidaan miettiä, että miten maksimoimme asiakkaiden määrän hallissa, jos he saavat samanlaisen palvelun muualta esim. Ruutu-palvelu)
  • keskitämmekö markkinointimme kotipeleihin ja yritämmekö maksimoida asiakkaiden määrän kotipeleissä?
  • keskitämmekö markkinointia ulos (houkuttelemmeko muita ryhmiä kuten isoja vierasfaniryhmiä?)
  • miten hallissa koettu jääkiekkoelämys poikkeaa kotisohvalla tuotetusta jääkiekkoelämyksestä? Onko hintamme kilpailukykyinen?
Latteuksien ja typeryyksien tilalle tarvitaan aitoja ideoita ja aitoja kehittämisajatuksia. Esimerkiksi motto "Kiekko on parasta hallissa" on asiakkaalle täysin yhdentekevä, jos tätä ei perustella mitenkään. Hallilla pelin on oltava jollakin tavalla selkeästi parempi elämys kuin kotisohvalla, jotta lähtökynnys ylittyy. Sen pelituotteen saa kyllä kotitelkkariin, joten pitää miettiä, että miten se eroaa sitten siitä hallielämyksestä. Tällöin kaikki muut toiminnot hallissa korostuvat. Ymmärrätkö mitä ajan takaa? Jos yritys (liiga) keskittyy liikaa puhtaasti itse palveluun eli peliin niin silloin on selvää, että asiakas ottaa sen pelin, mistä hän sen saa halvimmalla. Jos kotisohvalla saa saman elämyksen, hallille lähdön kynnys ei ylity.
 

paraspelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Täyden kierroksen yleisömäärälistaus:

Helsinki 7619
Turku 6264
Mikkeli 4200
Lahti 3737
Kuopio 3223
Vaasa 3159
Jyväskylä 3090

Jukureilla tosiaankin ollut nyt neljä kotiottelua, joista kolme loppuunmyytyjä (4200 katsojaa). Kun neljäskin lasketaan mukaan, on yleisö-ka 3956. Hauska katsoa miten yleisö reagoi jos/kun joukkueen otteet ns. tasaantuvat. Vaikea kyllä uskoa, että enää pudottaisiin budjetoituun 2700 katsojaan. Sen verran hyvä boogie on kesän erinomaisen markkinoinnin ja syksyn pelien myötä Mikkelissä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
En itse päässyt työkiireiden takia eiliseen peliin mutta näyttäisi siltä että Turussa on tehty jonkin sortin ennätys. :( Kuulutettu on 3700 mutta kuvamateriaalin perusteella näyttäisi olevan alta 1500 paikalla. Jotain tarttiis tehä.

TPS:n ottelussa hurja yleisökato – toimitusjohtaja: ”Purjehduskausi jatkuu” - SM-liiga - Ilta-Sanomat


Ilmeisesti Turussa on paljon purjehtimista harrastajia TPS faneja jos tuollaista "paskaa" aletaan suoltaan kulki. No ei se huono asia sit talouden kannalta ole. Olen luullut et purjehdus ei ole halpaa et ku kelit huononee niin seuran kassaan tulee hilloa ja marmeladia....

Tai sit se meni niin et kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Tai sit se meni niin et kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa

Näinhän se on. Mutta ei se välttämättä aukee, jos pyörii optarilla Näsijärvellä.
 

ath_lon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tein taulukon, jossa verrataan tämän kauden yleisömäärää viime kauteen ja budjetoituun. Otanta on vielä pieni, mutta voin kauden edetessä sitä päivittää, jos asia kiinnostaa.
 

Liitteet

  • tmp_21985-yleisömäärä-1878315322.pdf
    211 KB · kertaa luettu: 1 297

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Jyväskylän yleisömäärät ovat olleet kyllä surkeita, vaikka pelejä on ollut pelkästään pe-la - akselilla. Ei puhettakaan neljästä tuhannesta tai edes tavoitteeseen pääsemisestä. Mitähän sitten kun loka-marraskuu tulee ja arki-iltaisinkin pelataan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylän yleisömäärät ovat olleet kyllä surkeita, vaikka pelejä on ollut pelkästään pe-la - akselilla. Ei puhettakaan neljästä tuhannesta tai edes tavoitteeseen pääsemisestä. Mitähän sitten kun loka-marraskuu tulee ja arki-iltaisinkin pelataan.

Niin no paras vertailu on varmaan kuitenkin viimekausi jolloin 4 ekan pelin jälkeen keskiarvo oli alle 3000 katsojaa vaikka silloin oli 3 viikonloppupeliä ja yksi torstai matsi, nyt ollaan kuitenkin kutakuinkin viimekauden katsojakeskiarvossa jo alkukaudesta. Ehkä tuo HIFK peli perjantaina näyttää sitten hieman sen suunan, siinä pitää lähemmäksi 4000 päästä että taloudellisesti homma toimii, sitten on varaa vetää alle 3000 pelejä myöhemmin kauden aikana kun niitä taitaa pakosti tulla.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Vastoin yleistä käsitystä liiga tiedotti hetki sitten katsojamäärien kasvaneen viime vuoden vastaavasta hetkestä peräti 4,3%!
 
Suosikkijoukkue
HC TPS
Vastoin yleistä käsitystä liiga tiedotti hetki sitten katsojamäärien kasvaneen viime vuoden vastaavasta hetkestä peräti 4,3%!
Mielestäni täysin turhaa jeesustelua Liigan puolelta seitsemän pelatun kierroksen jälkeen. Esimerkiksi Tepsillä oli ennen lauantain Lukko-peliä yleisökeskiarvo "laskenut" viime kauden vertailuarvosta, mutta Lukko-pelin jälkeen keskiarvo olikin taas reilusti plussalla. Toivottavasti se on nousussa, mutta täysin turhaa vedellä mitään johtopäätöksiä noin pienellä otannalla oli sitten tulokset mihin suuntaan tahansa.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vastoin yleistä käsitystä liiga tiedotti hetki sitten katsojamäärien kasvaneen viime vuoden vastaavasta hetkestä peräti 4,3%!
Positiivinen muutos tulee pelkästään jo sillä kun vaihtaa Bluesin Jukureihin. Bluesin yleisökeskiarvo viime kauden neljässä ekassa pelissä oli 3192, kun Jukureilla on 3956.

E: Ja samaa mieltä edellisen kanssa. Katsotaan uudestaan vaikka maaottelutauolla, kun jokaisella joukkueella on vähintään 7-8 kotiottelua plakkarissa.
 

axe

Jäsen
Miksi positiivisen yleisöjutun kanssa pitää odotella lisäkierroksia, kun ne aiemmat jokavuotiset "Liiga kriisissä - yleisömäärät romahtaneet" -uutiset on otettu ihan gospelina ja myönnetty kuinka kaikki on paskaa, kaikille pitää antaa kenkää ja jotain tarttis tehrä. Niitä ulkopuolisten tahojen liigan yleisömääräjuttuja ei muuten ole tänä syksynä ollutkaan. No, CHL:stä niille olisi hyvää matskua, mutta kun CHL:ssä ei näytä kiinnostavan edes negatiivisuus.
 
Suosikkijoukkue
HC TPS
Miksi positiivisen yleisöjutun kanssa pitää odotella lisäkierroksia, kun ne aiemmat jokavuotiset "Liiga kriisissä - yleisömäärät romahtaneet" -uutiset on otettu ihan gospelina ja myönnetty kuinka kaikki on paskaa, kaikille pitää antaa kenkää ja jotain tarttis tehrä. Niitä ulkopuolisten tahojen liigan yleisömääräjuttuja ei muuten ole tänä syksynä ollutkaan. No, CHL:stä niille olisi hyvää matskua, mutta kun CHL:ssä ei näytä kiinnostavan edes negatiivisuus.

Niin asia on eri jos haluaa pelkän positiivisen uutisen ilman todellista informatiivista arvoa sen sijaan että käyttäisi jotain oikeita varteenotettavia tilastoja, mutta se taisikin olla tarkoituskin tässä. Olen samaa mieltä, että nykymedia hakemalla hakee negatiivisia uutisia Liigasta (kuten kaikesta muustakin), koska se on jostain syystä se myy paremmin, joka taas on haitallista Liigan brändille ja ruokkii taas lisää negatiivisuutta myös ihmisiin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tämä olisi kovinkaan korrekti "uutinen".

Tuo juttu on kaikenkaikkiaan mielestäni harhaanjohtava jo siinä, kun siinä painotetaan tätä 51 pelattua peliä, joka kuitenkin tarkoittaa alle neljää kotipeliä yhtä joukkuetta kohti. Kuten yllä jo mainitsin tepsin esimerkkinä niin tosiaan taisi olla, että ennen lauantain peliä yleisökeskiarvo oli noin -700 ja kyseisen pelin jälkeen se oli yli 300 plussalla (nämä nyt heitän ulkomuistista). Tuhannen katsojan heitto yhden pelin välissä kertoo mielestäni ihan tarpeeksi.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Onko muuten kellään tietoa Ipan ulkopelilippujen myyntitahdista, tullaanko viemään käsistä? Sorsapuiston kapasiteetiksi on ilmoitettu 13 000. Kaksi kertaa loppuunmyynti, niin se vaikuttaa Ilveksen kauden kotikeskiarvoon n.+500:lla katsojalla.

Edit.typoja...
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko muuten kellään tietoa Ipan ulkopelilippujen myyntitahdista, tullaanko viemään käsistä? Sorsapuiston kasiteetiksi on ilmoitettu 13 000, kaksi kertaa loppuunmyynti, niin se vaikuttaa Ilveksen kauden kotikeskiarvoon jo n.+500:lla katsojalla.

Taidettiin ainakin helmikuussa ilmoittaa että yli 10 000 mennyt kaupaksi, mutta siitä kun otetaan fanikiintiöt ja kausikorttilaiset niin ei montaa ole tainnutkaan mennä. Muttai lveksen talous pelastuu ja pelit ovat menestys. Harmi kun muut joukkueet ei ole tajunnut tätä rahasampoa vielä, saataisiin liigankin keskiarvo katsojamäärissä nousuun ja valitukset menisi ohi kun parilla seuralla nousee. Voitaisiin vaikka arpoa aina ne pelamaan joilla on keskiarvo laskussa.

Mutta onko joku muuten laskenut noita 7 ensimmäisen pelin keskiarvoa ilman Bluesia tai jukureita, onko liigan uutisessä perää ilman näitäkin?
 

ath_lon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Siivosin pois viime kaudelta Bluesin ja tältä kaudelta Jukurit. Laskin mukaan molempien kausien 49 peliä. Kausi 15/16 ka 4191 ja nyt ka 4202.
 

Ralph

Jäsen
Siivosin pois viime kaudelta Bluesin ja tältä kaudelta Jukurit. Laskin mukaan molempien kausien 49 peliä. Kausi 15/16 ka 4191 ja nyt ka 4202.
Viime kaudella Ässillä ei ollut tähän mennessä yhtään kotipeliä halliremontin vuoksi. Nyt kun on ollut, se nostaa väkisin keskiarvoa, koska Ässillä on aina yli tuon 4200.
 

Mace1970

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kiekko-Vantaa (Sympatiat Pelsuille)
Tarkistin tuolta otteluohjelmasta muutaman joukkueen kohdalta, että miten monta kotipeliä on pe-la, niin HIFK:lla ja Tapparalla 12 peliä koko kauden aikana ja esimerkiksi Kalpalla 19 peliä. Aika hemmetin iso ero noissakin, kun miettii että pe-la pelit ovat satavarmasti ne kaikkein tuottoisimmat päivät.

Tein tuohon taulukon pelipäivistä joukkueittain ja olihan siellä aika suuria eroja varsinkin kotipelien osalta (Pe ja La pelit). Kaikista peleistä 49,xx % pelataan Pe ja La.
 

Liitteet

  • Pelipäivät.pdf
    22,2 KB · kertaa luettu: 626

Kukko

Jäsen
Katselin tuossa Tapparan tämän kauden pysäköinti hintoja hallille. 5€ kipale ja koko kauden pysäköinti Tapparan peleihin maksaa 41€ enemmän, mitä Ässien viimekauden kausikortti tarjous kampanja (99\140€). Tampereelle et siis pysäköi sillä hinnalle, mitä Ässien pelit käyt katsomassa. Näistä pienistä puroista saa kasvatettua liikevaihtoa merkittävästi, mikäli paikalliset ihmiset vain missään määrin ovat tottuneet niistä jo ennestäänkin maksamaan. Lauantaina hakametsässä narunvetoa ja muumipeikko, asiat joita kysyin jo alkukaudesta, että miksi ei. Perhepäivä tosin on jo pisempään ollut. Perheillä menee useita kausia, ennen kuin löytävät hallille näihin tilaisuuksiin. Todettuaan hauskaksi niin tulevat myös uudemman kerran. Poukkoileva hinta ja kampanja politiikka ei toimi, vaan kaikkea pitäisi tehdä pisempi ajanjakso, että näkeen mikä toimii ja mikä ei.
 
4

444

Katselin tuossa Tapparan tämän kauden pysäköinti hintoja hallille. 5€ kipale ja koko kauden pysäköinti Tapparan peleihin maksaa 41€ enemmän, mitä Ässien viimekauden kausikortti tarjous kampanja (99\140€). Tampereelle et siis pysäköi sillä hinnalle, mitä Ässien pelit käyt katsomassa. Näistä pienistä puroista saa kasvatettua liikevaihtoa merkittävästi, mikäli paikalliset ihmiset vain missään määrin ovat tottuneet niistä jo ennestäänkin maksamaan. Lauantaina hakametsässä narunvetoa ja muumipeikko, asiat joita kysyin jo alkukaudesta, että miksi ei. Perhepäivä tosin on jo pisempään ollut. Perheillä menee useita kausia, ennen kuin löytävät hallille näihin tilaisuuksiin. Todettuaan hauskaksi niin tulevat myös uudemman kerran. Poukkoileva hinta ja kampanja politiikka ei toimi, vaan kaikkea pitäisi tehdä pisempi ajanjakso, että näkeen mikä toimii ja mikä ei.
Toisaalta IFK:n halvin kausari maksaa 199€ ja pysäköinti hallin eteen pahimpaan sumppuun maksaa 10€/ottelu eli jokaisen kotipelin koluavalle 300€/runkosarja. Tervejalkainen toki pysäköi patikkaetäisyydelle tuosta murto-osahintaan.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Perjantai, JYP vs. HIFK ja yleisöä alle 4000. Kuulostaa ainakin omaan korvaan todella pieneltä määrältä, mutta onko se sitä?
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Perjantai, JYP vs. HIFK ja yleisöä alle 4000. Kuulostaa ainakin omaan korvaan todella pieneltä määrältä, mutta onko se sitä?
Eihän tuo Vaasan 3195 myöskään kuulosta hyvältä, kun hallitseva Suomen mestari tulee ensi kertaa käymään. Jäätiin kuitenkin vain pari sataa tavoitteesta, mutta milloin hakataan niitä yli tavoitteen lukemia?
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Perjantai, JYP vs. HIFK ja yleisöä alle 4000. Kuulostaa ainakin omaan korvaan todella pieneltä määrältä, mutta onko se sitä?
Eikös tuo Jyväskylässä ole jokseenkin odotettavaa? Verraten aikaisempiin määriin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kausihan on vielä siinä tilanteessa, että 100 m pikajuoksijat ovat ottamassa verkkareita vielä pois ennen lähtötelineisiin siirtymistä. Ei se väki vielä oikein innostu paitsi tietenkin kausikorttilaiset ja fanaattiset fanit. Suuret massat jotka tuovat merkittävän summan rahaa irtolippujen ostolla eivät vielä aktivoidu. Ilmat ovat olleet aika hyvät, aurinkoa ja lämpöä on ollut aika hyvin. Ihmiset ovat vielä mökkeilleet jne. Kyllä ne pikku hiljaa alkaa löytää tiensä sinne halliin...

Mutta jotainhan noista yleisömääristä voi jo päätellä, jossain voi olla tyytyväinen ja jossain ei todellakaan:

Sekalaiseessa "Taulukossa" Ottelut, yleisömäärä ja ( "Tavoite" )

1. Hifk 4 7191 ( 6900 )
2.Tappara 3 5715 ( 5300 )
3. Tps 4 5348 ( 5700 )
4. Kärpät 4 4680 ( 5800 )
5. Ässät 5 4339 ( 5000 )
6. Ilves 4 4302 ( 5000 )
7. KooKoo 3 4000 ( 3700 )
8. Jukurit 4 3955 ( 2800 )
9. Pelicans 5 3636 ( 3550 )
10. Lukko 3 3548 ( 4000 )
11. Hpk 4 3547 ( 3300 )
12. Jyp 4 3432 ( 3550 )
13. Sport 4 3195 ( 3400 )
14. Saipa 5 3043 ( 3900 )
15. Kalpa 4 2866 ( 3250 )

Noihin lukuihin tottakai vaikuttaa pelipäivät ja vastustaja mutta sanotaanko näin et about 10 kierroksen jälkeen alkaa varmaan luvut suunnilleen "lutviutuun". Saattaa olla, että joillain paikkakunnilla talouspuolella on vähän "hiljaisempaa" ?
 

Mace1970

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kiekko-Vantaa (Sympatiat Pelsuille)
Vähän samaa asiaa kuin palstaveli @Niilo tuossa yläpuolella eli taulukkoa pukkaa. Tässä mukana koti-, vieras- ja kaikki pelit yhteensä. Mukana myös värit :)
Mielestäni tavoiteyleisömäärä hyvä verrokki yleisölukuihin. Oulussa ja Lappeenrannassa taidetaan vielä "purjehtia"...hymiö.
 

Liitteet

  • Yleisömäärät.pdf
    119,2 KB · kertaa luettu: 432
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös