Voisiko se mennä niin, että periaatteessa tuote on ihan sama, mutta käytännössä ei. Johtuen juuri noista itse pelin ulkopuolisista jutuista. Lauantaina on (useimmilla) vapaapäivä. Lauantaina hallissa on enemmän väkeä ja parempi tunnelma. Lauantaina voi juoda kaljaa ja olla jopa humalassa. Lauantaina paikalla on vierasmobi. Lauantaina voi ottaa koko perheen mukaan. Jne.
Se riippuu siitä, kuinka määrittelet pelituotteen. Pelihän ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole tuote vaan se on enemmänkin asiakkaita varten luotava palvelu, joka syntyy samalla, kun asiakas kuluttaa sitä. Kaikki pelin osapuolet ovat osa palvelua ja palvelu voi vaihdella päivästä ja pelistä toiseen, inhimillisistä syistä. Ja sehän jääkiekkopelissä kai viime kädessä on se juttu, että et koskaan tiedä, mitä saat. Jokainen peli on omansa, jokainen peli on oma tarinansa jne.
Jos taas ajatellaan laajemmin, että tuote tai palvelu muodostuu siitä hallin kokonaistarjonnasta ja kaikesta, mitä siellä on ja ajatellaan vielä, että yleisö osallistuu aktiivisesti palvelun tuottamiseen niin sitten ollaankin jo isojen asioiden kynnyksellä. Siitä näkökulmasta on selvää, että lauantain pelissä todennäköisesti (ei aina, mutta todennäköisesti) yleisö on erinäisistä mainitsemistasi syistä paremmin mukana palvelun tuottamisessa. Kyse on siis kokonaisesta elämyksestä, joka tuotetaan siinä hetkessä ja aina elämykset eivät ole samanlaisia.
Tämän koko massan käsittely on mahdotonta ja siihen liittyy niin monta eri juttua, että on käytännössä pakko erottaa pelin kokonaispalvelu kaikesta muusta palvelusta ja katsoa sitten asioita yksi näkökulma kerrallaan. Näkökulmien järjestys on about seuraava:
1. pelituotteen on oltava kunnossa eli suomeksi joukkueen pitää taistella joka ilta voitosta
Jos itse pelituotteessa on puutteita eli joukkue ei taistele voittamisesta niin silloin koko tuotteen muu markkinointi on mahdotonta.
2. katsotaan pelitapahtumaan kokonaisuutena ja kaikkea sitä ympärillä olevaa toimintaa ja miten se käytännössä toimii
- asiakkaiden segmentointi -> kuka on meidän asiakkaamme ja miten asiakassuhdetta kehitetään?
- kuka on meille tuottava asiakas ja mihin asiakassuhteen kohtaan haluamme panostaa? Haluamme orientoitua ensisijaisesti kohti uusia asiakkaita (ns. transaction marketing eli pyrimmekö maksimoimaan yksittäisten ostotapahtumien määrän eli asiakkaiden määrän hallissa) vai haluammeko orientoitua kohti nykyisiä asiakkaitamme (relationship marketing) ja kehittää nykyisiä asiakassuhteita eteenpäin sillä tavalla, että asiakassuhteen laatu paranee (pituus, tuottavuus, sitoutuminen) jolloin asiakkaan arvo yritykselle korostuu.
- mitä erilaisia vaihtoehtoja asiakkaalla on? Mihin meidän tulisi paneutua? Millainen on markkinatilanne, missä markkinaympäristössä toimimme? Millaista kilpailua meillä on? (Ovatko kilpailijoitamme kaikki muut lajit, saman lajin muut tiimit, elokuvat, vapaa-ajan harrastukset?)
- keskitämmekö markkinointimme kotipeleihin ja yritämmekö maksimoida asiakkaiden määrän kotipeleissä?
- keskitämmekö markkinointia ulos (houkuttelemmeko muita ryhmiä kuten isoja vierasfaniryhmiä?)
- miten hallissa koettu jääkiekkoelämys poikkeaa kotisohvalla tuotetusta jääkiekkoelämyksestä? Onko hintamme kilpailukykyinen?