Uusi Mitsubishi Pajero on aika kallis ja siksi minulla ei sellaista ole. Ei tämän toteaminen ole kritiikkiä, vaan valitettava tosiasia koskien minun taloustilannettani.
- - -
Mutta ei se Pajerokaan ole sellaiseksi autoksi mitenkään tolkuttoman kallis. Se ei silti tarkoita, etteikö hinta joillekin olisi liikaa.
- - -
Eihän tuo 70 euroa kallis hinta tuosta matkasta etäisyys huomioonottaen ole, eikä kukaan sitä ole väittänytkään tai hintaa kritisoinut.
Ei, ei, ei... ymmärretäänkö tämä nyt oikeasti näin väärin vai mikä tässä on?
Matkanjärjestäjä (Lasse Korpela) toteaa fanimatkan vähäisestä osallistujamäärästä: "
Matka on pitkä ja kallis."
Pajero-esimerkkiäsi käyttäen autokauppiaalta kysyttäisiin, miksi Lappeenrannassa on niin vähän katukuvassa Mitsubishi Pajeroita. Vastaisiko hän: "
Pajero on iso ja kallis auto."? Pajero voi olla kallis autokauppiaan henkilökohtaiseen taloustilanteeseen nähden - mutta ei autokauppias voi kalliilla hinnalla ja henkilökohtaisella taloustilanteellaan selittää sitä, miksi koko Lappeenrannassa on niin vähän Pajeroita. Samanaikaisesti kuitenkin katukuvassa näkyy Pajeron kanssa samanhintaisia Mersuja, Bemareita ja Audeja.
Kokonaan toinen asia olisi se, jos haastattelussa olisi ollut joku random-SaiPa-kannattaja. Haastattelija olisi tehnyt kysymyksen: "
Miksi et ilmoittautunut Oulun fanimatkalle? Eikö SaiPa kiinnostakaan?", johon kannattaja vastaa: "
SaiPa kiinnostaa aina, mutta tällä kertaa matka on liian pitkä ja kallis.". Tällöin se olisi mennyt oikein: matka on liian kallis tämän kyseisen kannattajan taloustilanteeseen nähden. Ei matkanjärjestäjä yksinkertaisesti voi mennä sanomaan potentiaalisten matkustajien puolesta, että matka on heille kallis.
Eihän minkään palvelun- tai tuotteentarjoaja voi mennä haastattelussa laukaisemaan, että hänen/heidän tarjoamansa palvelu tai tuote on kallis. Potentiaaliset asiakkaat tai kuluttajat sen voivat sanoa - ei palvelun- tai tuotteentarjoaja. Toinen esimerkki: jos vaikka uimahallin kassalta mennään kysymään, että miksi täällä on arkiaamupäivisin niin vähän kävijöitä, niin mitä luulette... vastaisiko tämä kassaneiti siihen, että koska lippu on kallis? Ei varmasti - tai jos vastaisi, niin silloin se olisi aivan suoraa kritiikkiä hinnoittelupolitiikkaa kohtaan.
Lappeenrannasta ei keskellä viikkoa olleelle fanimatkalle Ouluun ollut tarpeeksi lähtijöitä, koska aika oli hankala ja matka kuitenkin kohtuullisen kallis monen budjettiin. Etenkin kuin ne, jotka helpoiten saisivat sen tarvittavan vapaan järjestymään tuppaavat olemaan niitä, joilla budjetti on tiukimmillaan.
Ja taisi siellä Oulussakin porukkaa jo käydäkin, mutta lauantaipelissä. Eri asia.
Yksi outo tekijä asiasta kuitenkin löytyy.
Melko usein ne, joiden budjetti on tiukimmillaan ja valittavat kalliista hinnoista, pämppäävät kuitenkin sen saman seitsemänkymppiä paikallisissa kapakoissa ja yökerhoissa perjantai- ja lauantai-iltaisin. Pääsylippu, narikka, muutama juoma, grillimättö ja taksimatka... *HUPS* se sama seitsemänkymppiä on mennyt toisenlaiseen iloitteluun. Eipä se budjetti enää niin tiukoilla ollutkaan.
Miten tuo lauantaipeli on eri asia? Onko 70e halvempi hinta lauantaina kuin keskiviikkona?
Millaisessahan duunissa porukka sitten on? Itse en ainakaan viitsi olla jatkuvasti pyytämässä vapaita jonkun lätkäpelin(no lätkää ei täällä oikein voi seurata, mutta jonkun muun itselle tärkeän asian) takia, kun pienessä työyhteisössä olen. Voisi tulla ihmetystä jos jatkuvasti olisi itsellä jotain vapaatoiveita. Varmasti riippuu vähän työstäkin, mutta ei todellakaan kaikilla ole mahdollista tollasia järkkäillä.
Mitä pienempi työyhteisö, niin sitä helpompihan vapaita on järkkäillä.
Sitä kutsutaan joustavuudeksi, mutta sitä joustoa pitää olla myös toiseen suuntaan. Kaikkein joustavin työyhteisö, missä mä olen työskennellyt, koostui tasan kahdesta henkilöstä. Toinen tarvitsi vapaata, niin toinen teki! Eikä siinä syitä kyselty tai selitelty. Pomo ei todellakaan välittänyt kumpi meistä oli duunissa milloinkin, kunhan jompikumpi oli.
Aika harva työntekijähän on siinä asemassa, että kun ko. työntekijä poistuu työpaikalta, niin ovet menevät samalla lukkoon. Yksityisyrittäjät ovat tietysti asia erikseen, mutta heillähän omien vapaapäivien järkkääminen on maailman helpointa hommaa. Lappu vain luukulle matsipäivänä. Jos yrittäjän perse ei kestä ylimääräistä vapaapäivää, niin sitten liikettä pidetään auki jonain toisena - "normaalina" - vapaapäivänä.
Esimerkkinä duunarista on vaikkapa kaupan kassa. Kyllä se kauppa auki on myös niinä hetkinä, kun yksittäisellä työntekijällä on vapaa-aamu tai -ilta tai kokonainen vapaapäivä. Miksi sen yksittäisen SaiPa-kannattajan pitäisi olla siellä hihnalla myymässä kaljaa janoisille lappeenrantalaisille juuri silloin, kun SaiPa pelaa välieräottelua Oulussa?
"
OK, mä teen sun lauantai-aamuvuoron, jos sä teet mun keskiviikon, kun mä olen Oulussa."