Nyt selkeni ja kyllä, ENG-tilaston voisi ihan hyvin ympätä mukaan, joskaan se ei omalla toivomuslistalla ole kärkipäässä. Itse kaipaisin eniten aloitustilastoja sekä kuntopuntarin korjaamista. Myös jonkunlaisia heat-mappeja olisi kiintoisa nähdä laukaisukartoista/maalikartoista.
Ei mitenkään provoiluna, mutta eikö tämä juuri ole tuota perse edellä puuhun kiipeämistä? Tämähän olisi täysin samanlaista puusilmäistä räpeltämistä kuin SM-liigan toiminta on jo tällä hetkellä.
Lähtökohta pitäisi olla se, että itse perustuote on kunnossa. Mikä on SM-liigan perustuote? Jääkiekko on kuitenkin maalintekopeli, joten niistä on hyvä lähteä liikkeelle. Mikä joukkue on tehnyt, kuka pelaaja on tehnyt, missä tilanteessa, mitä joukkuetta vastaan, mille maalivahdille jne. Käsittääkseni kaudesta 1975-76 SM-liiga on vaatinut jokaisesta ottelusta ottelupöytäkirjan. Näissä pitäisi olla tilastoituna jok'ikinen maali, syöttö, jäähy, maalivahdin vaihto/poisotto, rangaistuslaukaus jne. Miksi tällaista tilastoa ei voida tuoda kaiken kansan nähtäville?
Esimerkki 1: minulla on hämärä muistikuva, että joskus 90-luvulla (keväällä 1994) TPS voitti kotihallissaan jonkun vastustajansa (saattoi olla Reipas) erittäin suurinumeroisesti (jopa 17-2). Mistä voisin saada tuon matsin tietoja? Jääkiekkokirjassa ei ole ottelukohtaisia tilastoja, SM-liigan sivuilla ottelukohtaiset tilastot alkavat kaudesta 2000-01, TPS:n kotisivut... en edes viitsi mainita. Pitäisikö minun mennä kirjastoon ja tilata varastoista Turun Sanomien vuosikerrat vuosilta 1990-1995? Tällä hetkellä paras tietolähde on
Jatkoajan keskustelupalsta.
Vasta tällaisten perusasioiden ollessa kunnossa, mielestäni voitaisiin alkaa harkita lisätilastojen (aloitukset, peliajat, taklaukset, blokkaukset jne.) pitämistä. Nämäkin ovat tietysti tärkeitä, mutta ymmärtänet pointtini.
Esimerkki 2: palaan vieläkin tuohon kauteen 2007-08. Sarjataulukossa TPS:n maaliin on isketty 164 maalia. TPS:n maalivahtien taakse on isketty 157 maalia. Kävin yksitellen läpi TPS:n tuon kauden otteluraportteja. Löysin kolme ottelua, joissa vastustaja on iskenyt kiekon tyhjään maaliin:
06.10.2007 Lukko-TPS 4-0
06.01.2008 Jokerit-TPS 4-2
31.01.2008 Blues-TPS 3-1
sekä kolme TPS:n tappioon päättynyttä voittomaalikilpailua:
09.10.2007 TPS-Kärpät 2-3vl
11.10.2007 SaiPa-TPS 3-2vl
03.11.2007 TPS-Jokerit 3-4vl
Edelleen yksi maali jää hämärän peittoon. Multa itse asiassa loppuu jo ajatuksetkin, että mihin se on voinut kadota. Seuraava askel on kai ottaa ja tarkastaa ottelu ottelulta TPS:n otteet kyseisellä kaudella. Tämähän ei voi olla SM-liigan virallisten tilastosivujen tarkoitus! Eihän?
Säälittävintähän tässä hommassa on se, että on tiettyjä "virallisia" tahoja, joihin luotetaan. Nyt esim. TPS:n kausikirjan tekijät voivat napata suoraan "virallisilta" SM-liigan tilastosivuilta virheellistä (tai puutteellista) tietoa ja liittää sen suoraan tulevan kauden kausikirjaan. Tätä kausikirjaa ja sen virheellistä tietoa taas käytetään lähdemateriaalina esim. johonkin tutkimustyöhön ja näin virhe jää elämään ehkä jopa vielä kertautuneena. Jääkiekkokirjassa on huomattavasti vähemmän virheitä kuin SM-liigan tilastosivuilla, mutta siellä vastaavasti tieto on niin puutteellista, että osa tiedoista on pakko löytää muuta kautta. Jääkiekkokirjastakin löytyy muuten yllättävän paljon aivan selkeitä (huolimattomuus-) virheitä.