Olen tähän päivään asti ollut siinä uskossa, että täydellinen erikoistilannepelaaminen olisi korkeintaan sataprosenttista. Siksi äsken yllätyin kun huomasin Ilveksen tämän iltaisen vastustajan Pelicansin kahden miehen ylivoimaprosentin olevan 200.
Olin jo, lähtökohtaisesti Liigan tilastointiin luottavana, nostamaisillani tämän tilastollisen faktan palstaa lukevien tietoisuuteen ketjussa "Liigan tilastokummajaiset ja erikoiset ennätykset". Pysähdyin kuitenkin asiaa tarkemmin miettimään ja päätin kynsiä sitä pintaa syvemmältä.
Liigan tilaston mukaan Pelicans on ollut kerran kahden miehen ylivoimalla (36 sekuntia). Tehtyjä maaleja on kuitenkin merkitty kaksi. Pengottuani yksittäisiä otteluja löysinkin kaksi YV2-maalia.
30.11. HIFK-Pelicans (3-2)
32.12 2min. HIFK #10 Vesalainen (Kampitus)
32.12 2min. HIFK #31 Koivistoinen (Kampitus)
32.48 1-1 YV2 #97 Jämsen (#4 Kangasniemi, #42 Eronen)
24.9. Pelicans-Ilves (5-1)
39.02 2min. Ilves Joukkuerangaistus (Kärsijä #33 Nyman)
39.56 2min. Pelicans #97 Jämsen (Väkivaltaisuus)
39.56 2+2min. Ilves #97 Masin (Väkivaltaisuus)
40.31 3-1 YV2/VT #9 Jasek (#42 Eronen, #90 Kivenmäki)
Ensin mainittu maali täyttää Pelicansin tilastoidun YV2-ajan (36s.).
Jälkimmäisen maalin osalta tilastoimaton ylivoima-aika siis puuttuu. Lieventävänä seikkana toki ymmärrän, että samassa ajassa tuomitut, mutta erimääräiset rangaistukset (2min. ja 2+2min.) vaikuttavat jäällä olevien pelaajien määrään vain jälkimmäisen tuomion saaneen joukkueen osalta vähentävästi. (Kyseisen "aloittajan kakkosen" kärsi Ilveksen osalta #81 Oden, josta ei mainintaa tilastoissa).
Eli Pelicansin kahden miehen YV% on vain 100. Kaksi maalia kahdesta tilaisuudesta. Käytetty yhteisaika 1:11.
Olen kuitenkin taipuvainen uskomaan tähän caseen liittyvän muitakin tekijöitä kuin miljardeja maksaneet Liigan verkkosivut ja niistä löytynyt "yksittäinen" tilastollinen virhe.
Varmaankin ainakin osa aikalaisista muistaa valtaisan vesilasissa syntyneen mediamyrskyn ottelusta Pelicans-Ilves.
Pekko, tuo pussinokkainen lahelainen provokaattori, jota joissain piireissä epäillään jopa Matikaisen Petrin ja Nurmisen Pasin lehtolapseksi (itse en ole tästä toki aukottomia todisteita löytänyt), synnytti performanssillaan lukuisia arvokkaita klikkiotsikoita ja jopa traumatisoivaa mielen pahoittumista.
Luulen että silloiset ruutuvihkoihinsa ottelutilastoja raapustelleet, Liigan viralliset kirjurit, ovat vain ottelun jälkeisissä tunnekuohuissaan unohtaneet, käsin jälkikäteen suorittamassaan kirjaussessiossa, kyseisen yksityiskohdan.
Sinänsä inhimillistä. Harva asia tässä maailmassa on täydellinen. Eivät edes täydellisyyttä hipovat Liigan tilastot.