Olihan se arvattavissa, kun ensitiedot Rodewaldin tulemisesta pääsivät valloilleen, että paskamyrsky saapuu jatkoaikaan kun Tuomitsevat Tuomakset kertovat, kuinka paska ihminen Rodewald on sen enempää taustoista tai hänen roolistaan tuossa jutussa tietämättä. En puolustele Rodewaldin tekoja, vaan tuomitsen ne, sillä ne (teot) olivat idioottimaisia, lapsellisia ja toisia halventavia. Sellainen käytös ei kuulu varsinkaan jääkiekkoilijalle, jonka pitäisi olla roolimallina nuorille. Siinä Rodewald epäonnistui toiminnallaan.
Sen sijaan haluaisin muistuttaa muutamasta asiasta. Ensinnäkin, vaikka Rodewaldin teko oli väärin, hänen roolistaan asiassa ei tosiaankaan tiedetä (tai ei ainakaan ole omiin silmiini osunut tarkkaa tietoa). Mukana olo on tuomittavaa, tottakai, mutta käsittääkseni Brendan Leipsic oli tuossa tarinassa se "pääpahis", joka heitti eniten vettä kiukaalle ja toimi kapellimestarina, "roast masterina". Muiden ringin osallistujien rooleista en ainakaan itse ole lukenut lisätietoja.
Toiseksi haluan nostaa tikun nokkaan sen, että olen melko satavarma, että about 99% palstan ihmisistä on jossain vaiheessa aikuisuuttaankin puhunut pahaa, eli ns. paskaa, jostakusta ihmisestä. Se on aika vakiovaruste ihmisluonteessa ja eritoten kohteena on yleensä joku, jonka tunnemme / tiedämme. Jos et kuulu siihen porukkaan niin onnittelut ja selkään taputukset. Mitä itse tiedän ihmisiä työ -ja kouluhistorian sekä muun elämän kautta, niin yhtäkään tälläistä ihmistä en ole vielä tavannut, joka ei olisi jollain tavalla puhunut paskaa yhtään kenestäkään. Nyt se vaan sattui tulemaan "julkisuuden henkilöltä" ja lipsahtamaan julkisuuteen. Loppujen lopuksi, jääkiekkoilijatkin ovat vain ihmisiä.
Kolmanneksi nostan alle hieman esimerkkejä. Billy Tibbetts, Patrik Bartosak, Martin Berger, Jere Karalahti, Pasi Nurminen... Näistä pelaajista löytyy henkilöitä joita on syytetty mm. raiskauksesta, aseellisesta päällekäymisestä, perheväkivallasta, huumausainerikoksista... Silti kun katsoo herrojen historiaa esimerkiksi sopimuksien julkistamisajankohtina, niin päälimmäiset reaktiot ovat positiivisia. Miksi?