Käsittääkseni tasakentin ilman maalivahtia pelaaminen on alivoimaa. Mahdollisiin tilastomerkintöihinkin käsittääkseni ilmestyy joko että mahdollinen maali on AV IM tai YV TM, riippuen tietenkin kumpi tekee.
Olen kyllä 99% prosentin varma, että näin ei asia ole. Nuo ilmestyvät silloin, kun joukkue on ennestään ali- tai ylivoimalla.
Esimerkiksi alivoimalla pelaava joukkue ottaa maalivahdin pois, ja näin ollen kentällä on 5vs5 tilanne -> tilastoihin tuo merkitään AV TM, vaikka joukkueet ovatkin "tasalukuiset", jos lukumäärää lasketaan. Jos taas joukkueet ovat täysilukuiset, ja toinen ottaa maalivahdin pois, jolloin kentällä on 6vs5 tilanne -> tilastoihin merkitään pelkkä TM.
Periaatteessahan asia on helppo ajatella näin; joukkueella on sallittua olla yhtä aikaa kentällä kuusi pelaajaa koko pelin ajan. Ja kovin usein se kuudes pelaaja on maalivahti. Kuudennen pelaajaan vaihtaminen maalivahtiin ei tee tilanteesta ylivoimaa tai alivoimaa, vaan pitää pelin edelleen 6vs6 tilanteena. Eihän esimerkiksi siirretyn rangaistuksen aikanakaan tulleista maaleista puhuta ylivoimamaaleina, jos joukkueella ei ole ylivoimaa ennestään.
E:
@Heitingalle pahoittelut, mun lukihäiriö. Olisi pitänyt lukea tarkemmin tuo viesti johon vastasit. Sehän siis menee juuri noin kuten vastasit Kaukosäätimelle, mutta minä pölhö en lukenut kuin tuon pelkän vastauksesi, ja se johdatti harhaan. Mun moka tosiaan.