Liigan tiedotustilaisuus sarjajärjestelmästä 12.10.2023

  • 74 919
  • 840

Aukeaako Liiga?

  • Kyllä, kunnolla

    Ääniä: 11 4,1%
  • Kyllä, mutta ei kunnolla

    Ääniä: 187 69,0%
  • Ei

    Ääniä: 73 26,9%

  • Äänestäjiä
    271
  • Poll closed .

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miten muuten käy liigasta pudonneen seuran liigaosakkeelle? Tuskin nousijaseura sitä pystyy ostamaan.
Tuskin ovat vielä miettineet. Liiga tekee päätöksiä sillä periaatteella, että sammutetaan tulipalo yhdestä paikasta ja laahustetaan sitten seuraavan luo. Suunnitelmallisuutta ei ole ollut havaittavissa lainkaan. Omaa selkeää päämäärää ei ole ollut, ei ole nyt, eikä tule jatkossakaan ainakaan Hiltusen johdolla.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Jep. Välillä pitää olla voitto alla Mestiksessä, että voi nousta. Välillä pitää olla pitkäkestoista menestystä, mutta ei välttämättä mestaruutta. Nuo urheilulliset kriteerit vaihtelevat aina sen mukaan, mikä joukkue on tarkoitus nostaa. Kaukana urheilullisuudesta.

K-Espoota ei ole/ollut tarkoitus nostaa liigan toimesta. Itse asiassa olen aika varma, että liiga halusi Jokerit liigaan ennen Espoota - siksi he ilmoittivat ennen kautta, että lisenssiä ei voi hakea tämän kauden aikana, antaen Jokereille vuoden lisäaikaa valmistautua.

Tämä ei vaan Espoolle käynyt ja haistoivat veren, juridisesti ja ilmoittivat hakevansa paikkaa joka tapauksessa. Liiga yllätettiin kesken kauden, minkä myötä liiga pyörsi puheensa koska tietäisivät että oikeudessa linjaus ei kestäisi.

Ei liiga erityisesti halua Espoota sarjaan, mutta he ovat itse soppansa keittäneet.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Olennaista on juuri se, että tippuminen on myös mahdollista. Tämä pakottaa liigaseuratkin suunnittelemaan talouttaan siten, että jos kaikki menisikin käsille, niin homma ei kaatuisi vaan lähdettäisiin rakentamaan uutta nousua määrätietoisesti.

Juuri tätä ainakin itse kaipaan: sitä, että nousu on aina mahdollinen ja mahdollinen putoaminen ei ole maailman loppu vaan pelkkä kuoppa matkalla.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
K-Espoota ei ole/ollut tarkoitus nostaa liigan toimesta. Itse asiassa olen aika varma, että liiga halusi Jokerit liigaan ennen Espoota - siksi he ilmoittivat ennen kautta, että lisenssiä ei voi hakea tämän kauden aikana, antaen Jokereille vuoden lisäaikaa valmistautua.

Tämä ei vaan Espoolle käynyt ja haistoivat veren, juridisesti ja ilmoittivat hakevansa paikkaa joka tapauksessa. Liiga yllätettiin kesken kauden, minkä myötä liiga pyörsi puheensa koska tietäisivät että oikeudessa linjaus ei kestäisi.

Ei liiga erityisesti halua Espoota sarjaan, mutta he ovat itse soppansa keittäneet.
Siitä olen samaa mieltä, että itse ovat todentotta soppansa keittäneet. Minä epäilen kuitenkin, että päätöksien takana on enemmän vanhaa katkeruutta Jokereita kohtaan Liigasta irtaantumisen vuoksi kuin monet uskovatkaan. Niin epämääräiset ja helposti muuttuvat nuo kabinettinousun kriteerit ovat olleet, että kyllä ne haluttaessa olisivat muuntuneet myös sellaisiksi, jotka olisivat mahdollistaneet muidenkin nousun kuin K-Espoon. Ja tässä tarkoitan tietenkin Jokereita.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
K-Espoota ei ole/ollut tarkoitus nostaa liigan toimesta. Itse asiassa olen aika varma, että liiga halusi Jokerit liigaan ennen Espoota - siksi he ilmoittivat ennen kautta, että lisenssiä ei voi hakea tämän kauden aikana, antaen Jokereille vuoden lisäaikaa valmistautua.

Sanoisin kohtuullisella varmuudella, että Kiekko-Espoo oli tarkoitus nostaa kunnes Jokerit sai nykyisen ryhmänsä kasaan. Silloin se meni preferensseissä edelle, mutta sitten realiteetit iskivät ja nyt Liiga joutuu etenemään sitten toisella tapaa.

Siitähän ei ole epäilystä, etteikö Jokerit lähivuosina liigaan palaa. Kysymys on vain siitä mikä silloisista liigaseuroista tippuu.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä epäilen kuitenkin, että päätöksien takana on enemmän vanhaa katkeruutta Jokereita kohtaan Liigasta irtaantumisen vuoksi kuin monet uskovatkaan.

Aikuiset ihmiset siis kiukuttelevat logolle ja nimelle?
Sanoisin kohtuullisella varmuudella, että Kiekko-Espoo oli tarkoitus nostaa kunnes Jokerit sai nykyisen ryhmänsä kasaan. Silloin se meni preferensseissä edelle, mutta sitten realiteetit iskivät ja nyt Liiga joutuu etenemään sitten toisella tapaa.

Samaa mieltä. Kun Liiga ilmoitti, että lisenssejä ei myönnetä Jokereiden voimamies oli Joel Harkimo ja touhu vaikutti junaonnettomuudelta. Miksi sellaista viritelmää kukaan olisi laittanut Espoon edelle?
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähänkin tartun vielä sen verran, että mutkia suoriksi vedettäessä minä irtisanoutuisin duunistani vaikkapa tiiminvetäjänä, lähtisin vuosiksi Venäjälle (tai mihin tahansa, maa nyt ei tässä kohtaa relevantti) ja kymmenen vuoden jälkeen muuttaisin takaisin Suomeen ja ilmoittaisin että tulen nyt takaisin tiiminvetäjäksi.

Samaan aikaan joku muu on painanut niska limassa hommia linjatyöläisestä lähtien tavoitteena päästä tiiminvetäjäksi määrätietoisesti.

Toinen tulee ohituskaistalta meriiteillä "tein tätä kymmenen vuotta sitten" ja toinen "olen tehnyt tätä varten töitä vuosia" - kumman valitset?

Kyllä se maa on oikeasti relevantti asia. Jokerit oli lähes 10 v. Putinin liittolainen ja nytkö pitäisi avoimin sylin ottaa suoraan liigaan? Oikea paikka olisi ollut Helsingin piirin alin sarjataso ja sieltä vaan ponnistamaan ylöspäin. Hyvä, että joutuvat edes karsimaan paikasta.
 
En ymmärrä tätä riemua. 16 joukkueen Liigassa ei ole mitään merkitystä karsinnoilla koska ei Mestikseen jää enää riittävästi seuroja jotka herättäisivät suuremman yleisön mielenkiinnon, nostaisivat sarjan profiilia lähemmäs ammattilaissarjaa ja toisivat Mestis-seuroille mahdollisuuksia haastaa tosissaan Liigajengejä. Tämä päätös iski viimeisen naulan Mestiksen ja suomalaisen sarjajääkiekon arkkuun.

Vaikea nähdä, että tämän päiväinen päätös olisi vienyt tilannetta huonompaan suuntaan. Mestis näivettyy kuten on tehnyt jo vuosikausia, mutta nyt siellä voidaan sentään myydä unelmaa pelkän diplomin sijaan.
 

alessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Markus Nurmi, Leevi Teissala, Lukas Wernblom
Kyllä se maa on oikeasti relevantti asia. Jokerit oli lähes 10 v. Putinin liittolainen ja nytkö pitäisi avoimin sylin ottaa suoraan liigaan? Oikea paikka olisi ollut Helsingin piirin alin sarjataso ja sieltä vaan ponnistamaan ylöspäin. Hyvä, että joutuvat edes karsimaan paikasta.

Joo, siis totta kai se on relevantti asia varsinkin tässä Jokereiden tilanteessa mutta tuossa omassa mielikuvituksellisessakin tilanteessa sillä ei olisi ollut väliä. Jokereiden tilanteessa se on lähinnä raskauttava tekijä.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rivien välistä sai kyllä sellaisen tunteen että Hiltunen tietää jotain SaiPasta mitä ei olla kerrottu julkisuuteen vielä

"Jos joukkue luopuu liigapaikastaan, sitä ei korvata toisella" on kyllä niin outo kommentti, ettei sen taustalla voi olla mitään muuta, kuin jonkun kriisijoukkueen aito pohdinta liigapaikasta luopumisesta. Kyllä tässä kunnon kabinettisuhmurointi saadaan vielä aikaiseksi. SaiPa luopuu paikastaan määräajaksi ja saa sitten villin kortin kun on valmis palaamaan tjsp.
 

Derksen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lippo
Paljon näyttää olleen vääntöä tuosta K-Espoon ja Jokerien ”kohtelusta”. Mielestäni tilanne on varsin selvä. K-Espoon liigahanke kerkesi valmistua vielä vanhan järjestelmän aikana. On heitä kohtaan oikeudenmukaista, että he voivat hakea kabinettinousua pitkän tähtäimen suunnitelmansa mukaisesti. Liigahan kesällä veti jo mattoa alta siltä mahdollisuudelta, mutta joutui vielä viime hetkessä pyörtämään sen, epäreilun päätöksensä. Espoo saa siis vielä yrittää nousua suunnilleen samoin kriteerein kuin kolme edellistä nousijaa, epäurheilullisella kabinettinousulla, liigajoukkuetta pudottamatta. Mutta se ei ole K-Espoon vika vaan vielä tässä kohtaa käytössä olevan järjestelmän.

Jokerien liigahanke taas ei ole vielä lähelläkään valmista. Heillä ei ollut tarkoituskaan hakea vielä ensi kaudeksi vaan siellä rakennetaan vasta pohjia ja halutaan pärjätä ensin Mestiksessä. Sarjajärjestelmän muutos toteutuu nyt tässä kohtaa aiheuttaen sen, että Jokerit pääsevätkin yrittämään nousua peräti pelaamalla. Se on huikea juttu ensin Mestikselle ja ehkä myöhemmin Liigallekin. Mestiksellehän olisi vaan eduksi, jos Jokerit tulisikin pysymään siellä vähän luultua pitempäänkin. Liigahan pärjää ilmankin, kuten tähänkin asti. Avoimen sarjan tuomaa boostia on kaivannut etenkin Mestis, ja nyt se tulee sen myös saamaan. Mahtavaa.
 

Vexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tästä en ole eri mieltä. Siltikään en näe miten tämä liittyy siihen ylimielisyyteen, johon alkuperäisessä viestissäsi viittasit. Jos Peliitoillakin olisi ollut pääomaa jatkaa edes Suomi-sarjassa, niin kai sieltä oltaisiin paikka heille myönnetty?
Mitään faktaa ei ole itsellä tuosta päätöksestä muuten kuin Suomi-sarjapaikka oli haettu, mutta sitä ei myönnetty syystä x.

Ylimielisyys kommentin haasto on oikeutettu, koska seuran osalta kirjottamaani on vaikea näyttää toteen. Sekoittuu joidenkin Jokeri kannattajien ja ehkä omakin asenne tässä asiassa. Pitää siis todeta omaksi virheeksi käyttämäni termi joukkueen osalta.

En ole tästäkään eri mieltä, mutta on tuolla muutkin Mestis-porukat avoimesti kertoneet jo aiemmin tähtäävänsä Liigaan. Ovat vaan olleet niin pitkään näivettyneessä Mestiksessä, joten nyt tämänpäiväisen päätöksen myötä hommat ikään kuin alkavat taas alusta.
Tämä on hyvä kaikkien kannalta, mutta unelmointi ja realiteetit pitää tunnustaa. Helppo sanoa liiga-paikan olevan tavoite. Käytännössä asia on sitten aika kaukana. Mestiksen näivettyminen ei johdu liigan sulkemisesta, vaan siitä realiteetista ettei Suomessa voi pyörittää taloudellisesti kahta ammattilaissarjaa. Jos tämä olisi taloudellisesti mahdollista, niin liigan sulkeminen ei olisi ollut ongelma tai liigaa ei olisi edes pitänyt sulkea.

Joka tapauksessa urheilullisesti ollaan taas hyvässä tilanteessa. Nyt vain odotetaan mikä joukkue ajautuu konkurssiin, kun Jokerit nousee liigaan.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
SaiPa luopuu paikastaan määräajaksi ja saa sitten villin kortin kun on valmis palaamaan tjsp.
Tuon "jonkin" joukkueen talousongelmat kyllä itsekin haistoin tuosta tiedostustilaisuudesta, mutta mitkä merkit viittaisivat siihen että konkan heittänyt seura saisi villin kortin takaisin? Eihän näin käynyt Jokereillekaan (tiedän, lähti ovet paukkuen).

Minusta tuo kommentti kertoo vain halusta pienentää sarjaa mahdollisimman kivuttomasti, ettei ns. terveitä saunojia tarvitse potkaista alasti talvipakkaseen.
 

Leitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wild, SaiPa, RM
"Jos joukkue luopuu liigapaikastaan, sitä ei korvata toisella" on kyllä niin outo kommentti, ettei sen taustalla voi olla mitään muuta, kuin jonkun kriisijoukkueen aito pohdinta liigapaikasta luopumisesta. Kyllä tässä kunnon kabinettisuhmurointi saadaan vielä aikaiseksi. SaiPa luopuu paikastaan määräajaksi ja saa sitten villin kortin kun on valmis palaamaan tjsp.

Tämä olisi kyllä kaikkein eniten perseestä. Monta vuotta lisää panoksettomia pelejä.
 
Rivien välistä sai kyllä sellaisen tunteen että Hiltunen tietää jotain SaiPasta mitä ei olla kerrottu julkisuuteen vielä
Onko Jukureilla tai HPK:lla paljon parempi tilanne taloudellisesti? Peli kyllä kulkee tällä kaudella paremmin...
 
Viimeksi muokattu:

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
SaiPa luopuu paikastaan määräajaksi ja saa sitten villin kortin kun on valmis palaamaan tjsp.
Eihän tällaisessa olisi mitään järkeä. Miksi SaiPan ei tarvitsisi pelata karsintoja?

Kyllä minun tulkintani mukaan sillä vauhdin hakemisella meinattiin juuri urheilullista nousua takaisin Liigaan.
 
Muuten tuo karsintojen palautus on hyvä juttu, mutta en ymmärrä siinä yhteydessä enää mitään Liiga-kriteerien tarkastelua. Jos pelaamalla karsinnat voitat niin siitä pitää pitäisi palkita suoralla nousulla.

Kai nyt jokin merkitys olosuhteilla, vakavaraisuudella ym. on? Onhan tuo kriteerien täyttäminen ja sen tarkastelu nousijajoukkueella ihan arkipäivää lajissa kuin lajissa.
 
Eli siis nostetaanko Espoo nyt jostain syystä saunan kautta ja sen jälkeen muut karsivat? Miksi Espoo ei karsi? Miksei Ketterää nostettu saunasta, eikö ne ole urheilullisesti vielä parempia? Jos nyt joku pitää suoraan nostaa, niin se on Jokerit ja siitä hyötyvät aivan kaikki.

Ketterä voidaan nostaa saunasta jos hakevat paikkaa ensi kaudeksi ja täyttävät kriteerit.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän tällaisessa olisi mitään järkeä. Miksi SaiPan ei tarvitsisi pelata karsintoja?

Kyllä minun tulkintani mukaan sillä vauhdin hakemisella meinattiin juuri urheilullista nousua takaisin Liigaan.

Koska sillä on liigalisenssi? En mä tiedä, mutta olisiko tämän tyylinen päätös kenellekään mikään yllätys. Päätös avoimesta liigasta mitataan aidosti vasta sitten jos joku ei niin toivottu nousija voittaa karsinnat. Tyylin IPK, JoKP tai vastaava.
 

Danone

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Kai nyt jokin merkitys olosuhteilla, vakavaraisuudella ym. on? Onhan tuo kriteerien täyttäminen ja sen tarkastelu nousijajoukkueella ihan arkipäivää lajissa kuin lajissa.
On siinä kuitenkin se ero, että monessa tapauksessa noususta saa sen verran paljon rahaa, minkä avulla uusia kriteerejä voi täyttää sekä käytössä on myös siirtymäajat. Jos lisenssiehtoihin ei tule suuria muutoksia niin Liigaan nousevan joukkueen täytyy maksaa nousustaan.
 
On siinä kuitenkin se ero, että monessa tapauksessa noususta saa sen verran paljon rahaa, minkä avulla uusia kriteerejä voi täyttää sekä käytössä on myös siirtymäajat. Jos lisenssiehtoihin ei tule suuria muutoksia niin Liigaan nousevan joukkueen täytyy maksaa nousustaan.

Miksi noususta pitäisi saada paljon rahaa? Ja jatkokysymyksenä kuka sen maksaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös