Hyvä ja oikeutettu pelikielto Ritchielle. Ainahan näiden pelikieltojen pituuksien suhteen on täälläkin peräänkuulutettu itse teon tuomittavuutta eikä pelkästään seurauksia. Yksipuolinen jäässä olevan pelaajan mätkiminen, jolta Ritchie on itse repinyt kypärän pois, ei kuulu jääkiekkoon millään tavalla. Aika harvassa taistelulajissakaan kuuluu maassa makaavan vastustajan lyöminen.
Monessa viestissä tätä tapausta verrataan päähän kohdistuneisiin taklauksiin tai polvitaklauksiin. Samalla on varmasti osattu tietää, että pelaaja N.N on juuri tietyssä tapauksessa tarkoituksella taklannut päähän. Minä en usko samaan. Taklaukset kuuluvat jääkiekkoon, joilla on tietty pelillinen tarkoitus. Taklaustilanteissa hyvin usein tapahtuu virhearviointeja nopeissa ja muuttuvissa tilanteissa, joissa myös taklattavalla on välillä osuutensa siihen että sattuu pahasti. Se ei poista sitä, etteikö epäpuhtaat taklaukset olisivat lajille ja henkilöille haitallisia sekä rangaistavia, mutta onhan se aivan eri asia verrata tekoa jolla ei ole mitään tekemistä jääkiekon pelaamisen kanssa ja asiaa joka syntyy väärin suoritetusta pelin elementistä.
Eri ketjuissa vilisseitä syitä, miksi Ritchie ei olisi ansainnut pelikieltoa ainakaan nykyisessä määrin:
- Nurmen rottailu, ämmäily ja filmaus
- NHL:n kurinpitolinja
- Nurmi ei saanut aivovammaa tilanteessa
- Ritchie ei lyönyt riittävän kovaa ja ilman hanskoja
- Joku muu oli saanut aivan erilaisesta rikkeestä vähemmän pelikieltoa joskus
- Median ajojahti
Onneksi Liigan kurinpito oli löytänyt muita syitä päätökseensä.
Toivottavasti Ritchie sisuuntuu tästä ja pelikiellon jälkeen nähdään mies tekemässä Kärpille peliä edistäviä asioita, sillä niitä hän myös todella tehdä.