Liigan kurinpitopäätökset kaudella 2023–2024

  • 275 579
  • 2 260

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikai se rasismia nyt missään nimessä ole sanan varsinaisessa merkityksessä, koska rasismihan on nimenomaan etniseen ryhmään kohdistuvaa syrjintää.

Voi olla että olet oikeassa, jonkinlaista syrjintää kai sitten vain.

Meillä duuneissa on aina näitä koulutusjuttuja jossa nämä laitetaan samaan lokeroon niin voi olla että itsellä on termien tarkka sisältö hukassa.
 

DrE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koomista kamaa. Ottelurangaistus pitäisi antaa jokaiselle pelaajalle, joka ivaa toista ihmistä kentällä. Ivaamisen alle menee suurin osa "ihon alle pääsemisestä", joten se loppunee nyt kokonaan, jos sääntöä ruvetaan noudattamaan.

"Pelaajalle, valmentajalle tai joukkueen toimihenkilölle, joka käyttää säädyttömiä eleitä, rasistista loukkausta tai ivaa..."

Toivon, että jatkossa pisteet jaettaisiin peleissä aina tasan ja pelaajilla olisi suukapulat. Näin kenellekkään ei tulisi paha mieli.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Vedetääs vähän sanoja takaisin, nyt kun selvisi haistattelujen sisältö. Kyllä kyseisestä haukkumasanasta jonkinlainen "palkinto" oli Reunaselle ihan kohdillaan.

Itse kun en junioreiden kanssa ole tekemisissä, niin mitenkäs siellä suhtaudutaan homotteluun? Huonoimmassa tapauksessa joku seksuaalivähemmistöä enemmän tai vähemmän avoimesti edustava junnu iskee pelihanskat naulaan, kun vastustajalta (tai omilta joukkuekaverilta) tulee vastaavanlainen kommentti, eli ihan asiallista isomman Liigan puolelta näyttää esimerkkiä ja suhtautua asiaan vakavasti.

Itse kun olen junioreiden kanssa tekemisissä, niin meidän joukkueestamme lentää yhden sarjapelin huilille juuri tämän kaltaisista oksennuksista.

Meillä ei ole pienen paikkakunnan joukkueena varaa siihen, että homma lahoaa kuppikuntaistumiseen tämän tyylisten, c-luokan möläytysten vuoksi, jotka voivat oikeasti johtaa kuvaamasi kaltaisiin seurauksiin.

Eiköhän Mäenpää tuosta yhtenä kappaleena selviä, ja totta kai sopiva suunsoitto ja psyykkaus kuuluvat joukkuelajeihin, mutta jos "vitun hintti" on parasta, mihin seitsemättä kautta ammattilaisena pelannut pystyy, niin ihan hyvä istua yksi matsi kehittelemässä vähän nasevampia lausahduksia.
 

Lepii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Olen täysin samaa mieltä, ei tuollainen kielenkäyttö kuulu tähän päivään.

Toivon että tähän puututtaisiin myös junioritasolla. Koska siellä nämä- "vitun homo" huutelut ovat myös valitettavan yleisiä. Näissä katse kääntyy tietysti ensimmäiseksi joukkueen valmennukseen, johtoon ja muihin mukana oleviin vanhempiin.
Samalla lailla tuohon on puututtu junnuissakin. Tuota sääntöä painotettiin tuomareille ennen kautta. Aika monta junnua on samasta huutelusta saanut pelirangaistuksen yällä kaudella.
 

ace

Jäsen
Jätän nyt junnukiekon ulkopuolelle, mutta onhan tää ihan naurettava pelikielto jos se tosiaan tuli "Vitun hintti" huudosta. Paljon pahempiakin solvauksia kaukalossa käytetään, eikä niistä kukaan traumatisoidu. Ei pelkästään jääkiekossa vaan ihan yleisesti joukkueurheilussa.

Rasistisesta kielenkäytöstä sietää saada kakkua, vähän hämmentää uutisointi tässä tapauksessa.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä tulee ikävä aikoja milloin maailma oli vailla somea ja kaukalossa viiletti Esa Tikkanen. Kelatkaa, Esa ei pelaisi nyky Suomessa erääkään. Tai jos pelaisi, pitäisi suu olla kirjaimellisesti tikattuna kiinni.

Joojoo, ymmärrän, eletään vuotta 2023, Helsingissä ei voi kohta ajaa autolla, palmuja kasvaa Espalla, ei syödä lihaa ja kaikki ollaan henkilöitä.

Silti, vittuilu, länkytys, urputus, ivailu ja muut asiat kuuluvat mielestäni lätkään - ovat aina kuuluneet. Ei se fyysisyys vaan valtava osa myös henkistä kamppailua.

Rasismi on asia erikseen ja se on täysin oikein jokaisessa urheilulajissa tai työelämässä sulkea pois.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kyllä tulee ikävä aikoja milloin maailma oli vailla somea ja kaukalossa viiletti Esa Tikkanen. Kelatkaa, Esa ei pelaisi nyky Suomessa erääkään. Tai jos pelaisi, pitäisi suu olla kirjaimellisesti tikattuna kiinni.

Joojoo, ymmärrän, eletään vuotta 2023, Helsingissä ei voi kohta ajaa autolla, palmuja kasvaa Espalla, ei syödä lihaa ja kaikki ollaan henkilöitä.

Silti, vittuilu, länkytys, urputus, ivailu ja muut asiat kuuluvat mielestäni lätkään - ovat aina kuuluneet. Ei se fyysisyys vaan valtava osa myös henkistä kamppailua.

Rasismi on asia erikseen ja se on täysin oikein jokaisessa urheilulajissa tai työelämässä sulkea pois.
Toisaalta eikö tikitalkki ollut vähän sellaista että ei kukaan edes tiennyt mitä se sanoi? Enemmän ärsytti ihan se että se puhui.
 

repalefarkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
per aspera ad astra
Silti, vittuilu, länkytys, urputus, ivailu ja muut asiat kuuluvat mielestäni lätkään - ovat aina kuuluneet. Ei se fyysisyys vaan valtava osa myös henkistä kamppailua.
Kuuluu jatkossakin, ei sitä kukaan ole kieltämässä.

Hokiäijjienkin on aika opetella vittuilemaan jotenkin muuten kuin homottelemalla ja ihan oikein että tollasesta junttiudesta rankaistaan.
 

Kalteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
En tiedä,tunne on että tästä rakastamastani urheilulajista tulee päivä päivältä enemmän neitien laji. Henkinen loukkaantuminen varsinkin katsomossa on paljon pahempi kuin polvitaklaus kaukalossa, ja nää videotuomiot saa enemmän sapen kiehumaan kuin virheelliset vihellykset ennen kameroita.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Laitetaan tänne sama mitä Reunasen ketjuun:

Tuota niin. Pitkään mietin, että pystynkö ottamaan tähän asiaan kantaa, mutta päätän ottaa. Ikäni olen kuullut joukkuelajeissa hamekankaita, neiteilyjä ja näitä hintittelyjä, eikä ne koskaan ole hyvältä tuntuneet. Me seksuaalivähemmistöt ollaan aika vasta päästy eteenpäin siitä, että meitä ei väheksyttäisi arkikielessä ja ihan vaikka valtamedian viihteessäkin. Ei jääkiekko voi olla mikään saareke, jossa on ihan ok käyttää meitä haukkuvia sanoja. Ja kyllä, hintiksi, homoksi, neidiksi haukkuminen alentaa nimenomaan meitä ihmisinä. En minä halua kuulla missään, että jotain haukutaan hintiksi, kun se haukkuminen on suoraan verrannollinen siihen, että se hintti olisi jotenkin huonompi pelaamaan.

Itse teen aktiivisesti töitä urheilun saralla näistä paskoista eroon pääsemiseksi, niin lähinnä surettaa Jatkoajan palstan kirjoittajien vähättelyt.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielenkiintoinen keissi kaikkiaan. Nyt kun on selvinnyt mitä Reunanen sanoi, niin rangaistuvuus ylittyi eittämättä. Eikä se yksi peli kakkuakaan liikaa ole jotta Tarmo pääsee treenaamaan verbaliikkaansa. Homofoobikoksi en miestä näillä perusteilla tuomitse, mutta ehkä hieman yksinkertaiseksi kyllä. Hyvät kiekkoilijat harvoin ovat mitään Göstä Sundqvistin kaltaisia sanankäyttäjiä.

Avoimia kysmyksiä tässä tosin vielä on muutama.

- Käsittääkseni tällaisista on tullut aikaisemmin käytöskymppi. Jos linja on muuttunut niin missä siitä on tiedotettu, onko joukkueille ja pelaajille ilmoitettu kaikessa hiljaisuudessa? Vai kävikö taas niin että linja tulee ikäänkuin vahingossa ja tiedotetaan ensimmäisen soveltamisen jälkeen.
- Millainen kommunikaatiovirhe mahdollistaa Kupion hallin kuulutuksen? Miksi tuomari on edes sanonut sanan rasismi tms.? Hiljattain toimitsijakoulutkse käyneenä itselle ainakin teroitettiin että tuomari sanoo pelkästään rangaistuksen syyn, ei se ala pykäliä toimitsijalle toistamaan.
- Jos kyse oli kommunikaatiovirheestä, niin miksei tuomarit korjanneet ulosajon syytä seuraavalla pelikatkolla? Kai niistä neljästä joku kuuli mitä halllissa kuulutettiin.
- Otteluvalvoja on saanut luultavasti jo ensimmäisellä erätauolla tietää mitä kentällä on sanottu. Miksei otteluvalvoja selventänyt heti pelin jälkeen ettei kyseessä ollut rasismi?

Jos haen foliohattuni, niin mieleeni tulee että Liiga halusi oman ”rasismikohunsa” nyt vain Reunanen pääsi syntipukiksi.
 

Kepakko

Jäsen
Itse teen aktiivisesti töitä urheilun saralla näistä paskoista eroon pääsemiseksi, niin lähinnä surettaa Jatkoajan palstan kirjoittajien vähättelyt

Haukut ja ivat tuntuvat monilla vasta sitten, kun osuvat omalle kohdalle tai lähelle itseä. Vähemmistöön kuuluneena ja siitä tasaisin väliajoin haukkuja saaneena tiedän miltä se tuntuu. Jääkiekon tulee kuulua kaikille.

Vähättely on täysin perseestä. Sitä on täällä ollut paljon. Omassa kuplassani Reunasen sanoja on kuitenkin pääosin pidetty typeränä, lapsellisena ja vanhanaikaisena.

Sen sijaan mistä monet ja myös minä olen kuohahtanut on se, että Reunanen on leimattu rasistiksi. Kommentin typeryydestä huolimatta ajattelen, että se ei ole rasistinen siinä merkityksessä, jota rasismista nykyään käytetään.

Käytöskympin ja jopa ulosajon ymmärrän. Omissa papereissani perusteetta rasistiksi leimaaminen on yhtä paha teko kuin rasismi. Nyt onneksi kaikki osapuolet ovat ottaneet asiasta vastuun ja anteeksi on pyydetty.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Miksi käytöskymppi piti poistaa?

Viime kaudella oli muistaakseni kaksi (!) käytöskymppiä. Jo viime kaudella se oli korvattu pienellä kakkosella. Joo, tuleehan joukkueelle enemmän rankkua kerralla, jos napsit kakkosen kahvauksesta, mutta mussutat, niin saat lisäkakkosen. 2+2 min. Pyh, 2+10 min on äijämpi.

Miksi 10-minuuttinen tuhottiin?
 

Jukisto

Jäsen
Reunanen on vastuussa vain omista sanomisistaan, ei esim äärioikeiston. Onko enemmän ok pilkata puhevammaista kuin homoseksuaaleja? Toinen sääntökirjassa 0min, toinen 5+20min, vai mitä mieltä olet?
Joo, näin olin minäkin ajatellut, ja varmaan kaikki muutkin? Minusta molempien pilkkaaminen on tasan yhtä perseestä. Toinen ryhmä näistä kokee pahoinpitelyjä ja halveksuntaa säännöllisesti tuon ryhmän toimesta. Arvannet kumpi?
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarmo on kertonut itse, mitä ajattelee. Vika on liigassa, jos on käytännössä samaa mieltä ja antaa vain yhden ottelun pelikiellon. Nyt on latu täysin auki seuraaville "Tarmoille"
 

Jukisto

Jäsen
Mennään aika epämääräiselle alueelle, kun aletaan miettimään, että mikä saattaa olla pahempi haukkumasana millekin. Tapauksethan on aina yksilöllisiä, niin melko heikoilla hangilla ollaan, jos joku yksittäinen instanssi alkaa arvioimaan niiden raskauttavuutta. Tai mistä minä tiedän, ehkä Liigan toimiston seinällä on valmis taulu, missä esim. puhevikaiseksi haukkuminen saa 0 peliä kakkua ja homoksi haukkuminen 8 peliä. Siellä on kaikki mahdollinen ja demariksi haukkuminen tuottaa 1 pelin.

Tietysti mikään ei voi datan puutteessa perustua mihinkään, niin nuo perustuu vaan sen lakitaulun keksijän mielipiteeseen.
Ei se ole ollenkaan epämääräistä aluetta, jos säännöt olisivat selvät. Oletko ollenkaan perillä missä nyky-yhteiskunnassa mennään? Ilmeisesti et? Ainakin sen kuvan haluat itsestäsi antaa?

Seksuaalivähemmistöt kohtaavat edelleen väkivaltaa suuntautumisensa vuoksi esim. äärioikeistolta. Sinä olet huolisissasi kuitenkin puhevikaisten asioista?

Mistäs revit tuon ”demareiksi haukkumisen”? Kuulostaa nimittäin… Rumpujen pärinää… Äärioikeistolta :D
 
Viimeksi muokattu:

Jukisto

Jäsen
Tarkkana pittää olla. Viime keväänä erään pelaajan puhevikaa pilkattiin kaukalossa ja sitä tallennetta lähinnä liigan medioissa naureskellen jaettiin. Nyt on jotakuta sanottu ilmeisesti homoksi ja erittäin vahvat tuomitsemiset käynnissä.
En tiedä onko säännöt ihan ajantasalla, eihän homoudessa ole mitään pahaa, erikoista tai kiinnostavaa. Puhevika selvästi arempi paikka ja syrjivämpää. Miksi suhtautuminen näihin on niin erilainen?

Ilmeisesti et seuraa ollenkaan yhteiskunnallista toimintaa? Meillä on ääriliikkeitä ja puolue, joka tukee sitä toimintaa nyt hallituksessa (Persut).
 

Jukisto

Jäsen
Reunanen on vastuussa vain omista sanomisistaan, ei esim äärioikeiston. Onko enemmän ok pilkata puhevammaista kuin homoseksuaaleja? Toinen sääntökirjassa 0min, toinen 5+20min, vai mitä mieltä olet?
Tämä on yksi järjettömimmistä viesteistä mitä olen lukenut. Kiitos kuitenkin keskustelun herättämisestä! Ja ei, en toivo kenenkään pilkkaamista, jos sitä luulit.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
"Teon kohde ei ole pitänyt tekoa hänen henkilöönsä kohdistuneena loukkauksena" sanoo liigan tiedoite .. mikähän tässä nyt on niin vaikeeta?!?! Itse varmaan käyttäisin sanaa termiä, jos joku pistäisi kulkusille..
 
Viimeksi muokattu:

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Olin hetken pois tästä ketjusta kun meni niin raskaaksi ja nyt kun tulin vilkaisemaan niin nyt täällä jo kerrotaan miten äärioikeisto on se joka kiusaa homoja. Persutkin täällä jo mainitaan.. otetaas nyt vaan ihan rauhassa ja jätetään politiikka pois täältä.
Sori moderointi, on vaan kohtuullisen raskasta luettavaa.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
"Teon kohde ei ole pitänyt tekoa hänen henkilöönsä kohdistuneena loukkauksena" sanoo liigan tiedoite .. mikähän tässä nyt on niin vaikeeta?!?! Itse varmaan käyttäisin sanaa termiä, jos joku pistäisi kulkusille..
Älä tee tätä Kuopiossa, sillä siellä sinut leimataan rasistiksi.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Laitetaan tänne sama mitä Reunasen ketjuun:

Tuota niin. Pitkään mietin, että pystynkö ottamaan tähän asiaan kantaa, mutta päätän ottaa. Ikäni olen kuullut joukkuelajeissa hamekankaita, neiteilyjä ja näitä hintittelyjä, eikä ne koskaan ole hyvältä tuntuneet. Me seksuaalivähemmistöt ollaan aika vasta päästy eteenpäin siitä, että meitä ei väheksyttäisi arkikielessä ja ihan vaikka valtamedian viihteessäkin. Ei jääkiekko voi olla mikään saareke, jossa on ihan ok käyttää meitä haukkuvia sanoja. Ja kyllä, hintiksi, homoksi, neidiksi haukkuminen alentaa nimenomaan meitä ihmisinä. En minä halua kuulla missään, että jotain haukutaan hintiksi, kun se haukkuminen on suoraan verrannollinen siihen, että se hintti olisi jotenkin huonompi pelaamaan.

Itse teen aktiivisesti töitä urheilun saralla näistä paskoista eroon pääsemiseksi, niin lähinnä surettaa Jatkoajan palstan kirjoittajien vähättelyt.

Toivottavasti jaksat tätä duunia tehdä jatkossakin ja HOKI ÄIÄtkin ehkä vielä joskus kasvaa sen verran että ymmärtävät miksi se homottelu on väärin.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, ManU, Exeter City, TP-47
Kuhan aikani kuluksi kyselen. Olisiko Reunasta rangaistu, jos olisi huutanut ** vitun homoseksuaali**
Tai olisi huutanut vitun hetero. Tarkkuutta huutoihin.
Tunsin aikanaan tyypin, joka oli homoseksuaali. Ihan mukava kaveri selvinpäin. Päissään sille tuli joku identiteetti kriisi ja humalluttuaan alkoi hokemaan " oonks mä hintti vai oonks mä homo"
Sitten sitä kaveriporukassa ihmeteltiin mikä ero niillä oikein on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös