Mielestäni tämä sopiikin loistavasti tähän ketjuun, joten laitetaan tänne muutamaksi päiväksi jakoon.
Tein tuossa tappara.co:ssa pienen kyselyn, koska olen kiinnostunut jääkiekon markkinoinnista ja ylipäätään siitä, miten hallikokemus sekä katsojakokemus eroavat toisistaan.
Jonkin verran olen ihan omaksi huvikseni tutustunut urheilumarkkinoinnin teorioihin ja erityisesti André Bühlen ja Gerd Nuferin teos
Relationship marketing in Sports (2010) on herättänyt kiinnostukseni. Tässä kirjassa tekijät viittaavat pariinkin otteeseen muuttuvaan fanikulttuuriin, jonka ympärille on muodostumassa tai jo muodostunut kokonaan uusia faniryhmiä. Kirja perustuu tosin pitkälti esimerkkeihin, jotka liittyvät jalkapalloon ja huomattavasti isompiin seuroihin kuin suomalaiset jääkiekkoseurat.
Viime vuosina myös Suomessa on monesta suusta ruvettu puhumaan, että yhä useammin fanit jäävät kotiin ja seuraavat pelejä huomattavasti enemmän television välityksellä. Hallilla käyminen on joidenkin mukaan vähentynyt ja liigankin luvut osoittavat, että yleisömäärien trendi on ainakin joillakin paikkakunnilla laskeva.
Nykäisin tämän kyselyn kokoon varsin lyhyessä ajassa, joten en ole ehtinyt hirveämmin perehtyä ja ajatella kysymyksien seurauksia. Joka tapauksessa tavoite on lähinnä katsoa eri joukkueiden faneista, että voidaanko faneja luokitella eri tavoin ja löytyykö esim. hallikokemuksen & koetun pelin tasolla - tai niiden merkitystä arvioitaessa - jonkinlaisia yhdistäviä tekijöitä.
Tällä hetkellä vertailupohjaksi muodostuu nyt sitten eri joukkueiden fanit täällä netissä ja ne, jotka sattuvat kyselyn löytämään. Ajattelin pitää tuota kyselyä avoinna muutaman päivän (4 päivää) ja katsoa, miten eri joukkueiden faneilta saadaan vastauksia. Kysely ei vaadi sisäänkirjausta eikä tietoja tulla käyttämään kaupallisiin tarkoituksiin ja kysely jää tasolle "nice to know" - joskin yhteenvedon aion vastauksista julkaista. Tulosten luotettavuudesta ja vertailukelpoisuudesta on vaikea päätellä mitään, mutta katsotaan, mitä tästä tulee.
Jos kyselystä sattuu löytymään bugi tai se ei toimi, niin voi lähettää minulle henkilökohtaista viestiä! Tekeminen vie aikaa n. 5-10 minuuttia. Kysymyksiä on yhteensä 30.
Linkki johtaa kyselyyn, joka on luotu Google forms -työkalulla.
Yleiset kysymykset