Liigan kannattajatoiminta 2022–2023

  • 220 659
  • 1 545

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Ei se oikeasti voi kestää muutamaa tuntia kauempaa. Niiden kaiteiden muokkaaminen liikuteltaviksi ei ole mikään iso urakka ja katsomotasanteelta ylöspäin rivit on teleskooppeja joita voi työntää läjään.. isoin homma on uudelleen järjestellä ne paikat jotka jäisi uuden pyörätuolikatsomon alle...

Sen verta on tullut pideltyä roppukonetta, mutterimopoo, yms. että tiedän mistä puhun.
Näin juuri, lisäksi kun katsoo hissien sijainteja ja muita rakenteita, niin kohtuu helposti lähes mikä tahansa muutos olisi mahdollista. Kyllä tässä nyt on selittely päällä ja joku jättää työnsä tekemättä, ilmeisesti selittely on vain mukavampaa.
 

Cappe71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Thorengruppen IBK, CHL, Salibandy, Leki
Aitiot ovat vielä suhteessa korkeammalla pyörätuolipaikkoihin nähden. Laitoin aiemmin muistaakseni Areenan ketjuun tämän Aamulehdestä otetun kuvan sisäänkäyntiaulan kohdalta (eli pt-katsomon tasolta). Tästä voi jokainen päätellä, minkä verran näköhaittaa lipuista tulee fanikatsomon taakse pyörätuolikatsomoon ja mistä se Tapparan kielto pelin aikana liputtamisesta johtuu.
Yritäppä nyt tuossa sitten katsoa peliä
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Laitoin aiemmin muistaakseni Areenan ketjuun tämän Aamulehdestä otetun kuvan sisäänkäyntiaulan kohdalta (eli pt-katsomon tasolta). Tästä voi jokainen päätellä, minkä verran näköhaittaa lipuista tulee fanikatsomon taakse pyörätuolikatsomoon ja mistä se Tapparan kielto pelin aikana liputtamisesta johtuu.
Toimitsija-aition edessä pönöttävät kaikki neljä tuomaria ei taida olla tehtäviensä tasalla, kun lippujenkin takaa näkee, että Ilves pelaa 8 pelaajalla. Näyttäisi maalivahtikin viilettävän siniviivalla. Mediakuutiossakin näkyy käynnissä olevan pelin kuvan sijaan Ilveksen logo ja päädyn Zamboni-luukku on auki.

Pakkohan tuon on silti olla kesken pelaamisen otettu kuva, kun kerran sitä käytetään siihen todistusaineistona.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Kun täällä kaikkien joukkueiden kannattajat ovat saaneet lukea 138 sivua miten aitiot jaetaan, niin ottakaa yhdestä aitiosta penkit pois ja rullatuolit sinne. Toki jos jos yksi 500 euron känniporukka on kovempi kuin kannattajat, niin oma päätös. Saa käyttää.
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos mää varaan paikan läheltä kaukaloa, tiedostan sen, että en koko aikaa näe kiekkoa ja täten peliä, koska kaukalon laita ei ole läpinäkyvä ja jopa kaukaloa lähellä olevien aitioiden(jäähy, vaihto) pleksit rajoittavat kivasti näkyvyyttä. Menen silti tunnelman vuoksi vaikka tällaisille paikoille. Tällaiset mahdolliset näkyvyyttä haittaavat jutut olisi hyvä kertoa tapahtumaa järjestävän seurankin ja miettiä, miten lippunsa peliin myy, niin ei tarvitse jälkikäteen yllättyä ohhoh-tyyliin. #maalaisjärki
Muutenkin, jos haluaa vain ja ainoastaan katsoa peliä rauhassa omassa kuplassa, niin nykyajan areenat ja jäähallit ovat siihen huono vaihtoehto. Ei kuitenkaan olla missään kirkossa tai oopperassa, jossa kaikki istuu hiljaa perseet penkissä. Jos tarkoitus on nähdä koko peli ilman ulkopuolista häiriötä, niin kannattaa valita paikaksi oma koti ja cmore. Tämä on ihan yleisesti kaikille.
 

JiiGeePee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Pallo & Raha
Ei aikuisten kyllä sais tolla lailla viedä kannatusviirejä lasten käsistä. Onko ihme, jos aitotamperelaisiksi itsenä kokevat Maco (17v Kangasala) ja Hezzu (16v Parkano) pahoittivat mielensä. :(
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Pakkohan tuon on silti olla kesken pelaamisen otettu kuva, kun kerran sitä käytetään siihen todistusaineistona.
Tuossakin kannattaa huomioida se "lieventävä" asiahaara, että liput eivät suinkaan ole staattisesti samassa kohdassa vaan heiluvat. Joten näkörajoitteet vaihtuu ja myös tuossa kuvassa olevat esteet näkyy ajoittain ja ajoittain ei.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Ilveksen kotiotteluissa keskimmäinen kolmesta pyörätuolikatsomosta on poissa käytöstä. Kaksi eri pyörätuolikatsomoa on siis käytössä ja ne sijaitsevat enemmän kaarteen puolella josta ei ole niin suurta näköhaittaa.
Tällöinhän niitä pt-paikkoja on vähemmän, eikö? Eli sinänsä.. niin.

Itse en missään nimessä haluaisi lippuja näkökenttään, mutta minulla on mahdollisuus valita. Valitettavasti kaikki eivät voi. Toivottavasti pt-katsomo siirretään parempaan paikkaan, jotta osasto voisi jatkossa heiluttaa lippuja häiritsemättä niitä, jotka eivät voi valita.

Kurja juttu.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Osalla ja nähtävästi myös Osastolla linja että joko liput liehuu tai sitten ei kannusteta ollenkaan.
Minusta tämä on hyvin ymmärrettävää, vaikka itse en lippuja heilutakaan enkä henkilökohtaisesti pidä niitä tärkeänä asiana ollenkaan. Minulle olisi parempi, jos niitä ei pelin aikana heilutettaisi. Mutta jos mulle sanottaisiin, että huudan liian kovaa ja käskettäisiin olemaan hiljempaa, niin en todellakaan muuttaisi toimintatapaani. Mieluummin olen sitten kotona, jos en pysty osallistumaan kannustamiseen siten kuten olen aina tehnyt. Joillekin tuo lippujen heiluttelu on yhtä tärkeä asia kuin huutaminen minulle, joten pystyn samaistumaan asiaan hyvin.

Hallin nykytilanne pyörätuolipaikkoineen on nyt tämä ja sen mukaan on toistaiseksi elettävä. Sääntöjä noudatettava.
"Sääntöjä noudatettava" on paska argumentti. Ensinnäkin pitää ymmärtää, että on kahdenlaisia sääntöjä: yhdessä sovittuja ja yksipuolisesti määrättyjä. Ensin mainittuja pitää lähtökohtaisesti noudattaa, jollei eteen tule tilanne jota ei sääntöä sovittaessa huomioitu. Jälkimmäisten noudattaminen riippuu täysin siitä, miten oikeudenmukaisena sääntö koetaan ja mitä sen rikkomisen seuraukset ovat. Jos mä määrään säännön, että sä et enää saa kirjottaa tälle palstalle mitään, noudatatko sitä? Tuskin, sillä pidät sääntöä epäoikeudenmukaisena ja sen rikkomisen seurauksia mitättöminä. Jokainen meistä tekee itse päätöksen, mitä sääntöjä noudattaa ja mitä ei. En ole koskaan tavannut yhtäkään ihmistä, joka ei olisi jotakin sääntöä elämässään rikkonut.

Cheerleaderit ei tanssi pelin aikana, ettei yksittäisten katsojien näkymä peity. Pelin aikana ei myöskään päästetä ihmisiä katsomoon samasta syystä. Itsestään selviä asioita ja sääntöjä, joita noudatetaan.
Paskoja esimerkkejä. Cheerleaderit on ottelussa töissä, ja tekee mitä työsopimuksessa on sovittu. Ihmisten katsomoon päästäminen vasta pelikatkolla on ensinnäkin vakiintunut käytäntö, toisin kuin lippujen liehutuksen kielto. Toisekseen sä voit itse vaikuttaa siihen, milloin katsomoon pyrit. Jos et halua joutua odottamaan luukulla, älä tule kesken pelin. Jos haluat heiluttaa lippua pelin aikana, niin mihin katsomonosaan pitää mennä?

Mutta lippujen pitää liehua. Eikä siinä mitään, hienoltahan se näyttää kun ei tarvi itse olla takana. Siinähän on helppo kertoa prioriteeteista kun haitta ei koske itseä tai ei pidä kentän tai maalin näkemistä esteettömästi peliä seuratessa tärkeänä asiana. Voisi ajattelutapa muuttua monilla jos joutuisi pyörätuolikatsomoon vaikka oman jälkikasvun kanssa katsomaan lippumerta. Näköhaittahan tosin koskee pyörätulipaikkojen lisäksi myös osaa aitioita. Itse kun Ilveksen pelin kävin aitiosta katsomassa, niin joka ikinen reilusta kymmenestä vieraasta asiaa ihmetteli. Omaan piikkiin en tuollaista aitiota vuokraisi.
Mää kyllä väitän, että jos ne lippujen heiluttajat joutuisivat pyörätuolikatsomoon, heitä edessä oleva lippumeri ei haittaisi. Todennäköisesti heiluttaisivat lippua itsekin siellä pyörätuolikatsomossa, jos mahdollista. Ne tyypit jotka lippuja liehuttaa, pitää sitä erittäin tärkeänä osana tapahtumaa. Tärkeämpänä kuin kentälle näkemistä. Ei syy ole itsekkyys, vaan ristiriita prioriteeteissa.

Hienoa tunnelmaa arvostavat varmasti kaikki. En ole kuitenkaan vielä tavannut yhtään ihmistä, jolle esteetön näkymä kentälle tai maaliin ei olisi tärkein asia jääkiekkopeliä seuratessa.
Sä et sitten varmaan ole koskaan jutellut niiden tyyppien kanssa, jotka heiluttaa lippua kesken pelin.

Tulevaisuudessa asiaan tulee toivottavasti muutosta. Kiukuttelulla tai uhriutumisella ei kuitenkaan tätäkään asiaa varmasti edistetä.
Otetaanpa nyt huomioon, että nämä ongelmat ovat olleet tiedossa jo siitä asti, kun suunnitelmat ekan kerran olivat kannattajien nähtävillä. Pyörätuolikatsomon ongelmallisesta sijainnista huomautettiin. Virallisia kanavia pitkin yritettiin vaikuttaa, tuloksetta. Kannattajaporukoille oli luvattu, että heitä kuunnellaan, toiveet pyritään ottamaan huomioon ja olosuhteet paranevat Hakametsään nähden. Lopputulos on, että mitään luvattuja parannuksia (capotornit, vinssit, bandisaidat) ei toteutettu, tifot on kielletty ja nyt lippujakaan ei saa heiluttaa. Uskotko tosissasi, että asiaan tulee muutosta kiltisti sääntöjä noudattamalla ja kulisseissa diskuteeraamalla, kun se ei ole tähänkään mennessä onnistunut? Mitä muita vaihtoehtoja Osastolle jää, kuin nykyisen kaltainen mielenosoittaminen?
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan suora kysymys, mihin toivon rehellistä vastausta. Onko tämä se näkymä siis "koko ottelun" ajan? Tiedän sitten itse antaa oman kokemukseni liputteluista.

Nyt mennään muistikuvissa melkoisen kauaksi (edellinen lipullinen paikallispeli oli lokakuun alussa), joten ihan tarkkaa vastausta pysty ulkomuistista antamaan. Lippujen määrä ja paikka ei ole ollut pelistä toiseen vakio, joten kentästä peittyvä alue on vaihdellut ottelusta toiseen. Suurimpana ongelmana on ollut ainakin lähimmän maalin peittyminen yhden ison lipun liikkeen alle ja toinenkin maali on ollut välillä lippujen peitossa. Samat näköesteet ovat pysynyt aina koko ottelun läpi, ei nyt tule mieleen tilannetta, missä peitto on olennaisesti muuttunut.

Tuolla aiemmin kommentoitiin liikkeessä olevien lippujen peittävän oikeasti vähemmän mitä staattinen kuva antaa ymmärtää. Omasta mielestäni staattinen näköeste on edestakaisin liikkuvaa parempi, mutta nämä taitaa nyt olla makuasioita.

Huvittavinta tässä Tapparan antamassa lippukiellossa on, mikä täällä on jäänyt vähäiselle huomiolle, että Tapparan Hautamäkihän sanoi kiellon koskevan isoja lippuja. Tuo lippukielto kuitenkin lukemani perusteella on koskenut kaikkia ja kaikenkokoisia lippuja ja varmaankin myös kaksikeppisiä. Eli tossa loppusuoralla Aki sitten veti ässän hihasta ja päätti, että otetaankin kaikki liput pois, mutta mä meen radioon sitten sanoon, että kielto koski vain isoja lippuja.

Tässä on nyt hyvinkin mahdollisesti viesti katkennut jossain vaiheessa välitysketjua, en osaa nyt tilannetta sen tarkemmin tietämättä sanoa, missä mahdollinen katkos on tapahtunut. Miksi oletetaan, että Tappara kusettaa tässä tarkoituksella?

Toivottavasti päästään sitten loppukaudesta keskustelemaan pelin ulkopuolisten asioiden sijaan itse peleistä. Se olisi kaikkien etu.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Mää kyllä väitän, että jos ne lippujen heiluttajat joutuisivat pyörätuolikatsomoon, heitä edessä oleva lippumeri ei haittaisi. Todennäköisesti heiluttaisivat lippua itsekin siellä pyörätuolikatsomossa, jos mahdollista. Ne tyypit jotka lippuja liehuttaa, pitää sitä erittäin tärkeänä osana tapahtumaa. Tärkeämpänä kuin kentälle näkemistä. Ei syy ole itsekkyys, vaan ristiriita prioriteeteissa.
Mielenkiintoinen näkökulma. Olisi kyllä melkoisen älyvapaata, jos kävisi em. tavalla ja sitten rutkuttaisi lipusta. On kuitenkin otettava huomioon, että ei se lippu juurikaan sitä heiluttajaa haittaa. Lisäksi kun nyt kärsijöinä on ihmisryhmä, joka ei voi valita paikkaansa hallissa, niin kyllä heidän ääntään pitäisi kuulla vähintään siinä missä liputtajankin.

Minustakin lippumeri on hieno, mutta ymmärrän kyllä hyvin, jos joitakin asia harmittaa. Ja onhan se hieman itsekästä olla huomioimatta asiaa, vaikka se faniryhmälle koville ottaakin.

En tiedä onko tuo isoin lippu kovinkaan tärkeä vai pärjäisikö noilla pienemmillä?
 

kepardi

Jäsen
"Sääntöjä noudatettava" on paska argumentti. Ensinnäkin pitää ymmärtää, että on kahdenlaisia sääntöjä: yhdessä sovittuja ja yksipuolisesti määrättyjä. Ensin mainittuja pitää lähtökohtaisesti noudattaa, jollei eteen tule tilanne jota ei sääntöä sovittaessa huomioitu. Jälkimmäisten noudattaminen riippuu täysin siitä, miten oikeudenmukaisena sääntö koetaan ja mitä sen rikkomisen seuraukset ovat. Jos mä määrään säännön, että sä et enää saa kirjottaa tälle palstalle mitään, noudatatko sitä? Tuskin, sillä pidät sääntöä epäoikeudenmukaisena ja sen rikkomisen seurauksia mitättöminä. Jokainen meistä tekee itse päätöksen, mitä sääntöjä noudattaa ja mitä ei. En ole koskaan tavannut yhtäkään ihmistä, joka ei olisi jotakin sääntöä elämässään rikkonut.
Paska argumentti tai ei, niin tapahtuman järjestäjä on se, joka kertoo kuinka tapahtumassa toimitaan. Se on kyllä käynyt yleisestikin ilmi, että kannattajaporukoilla on hankaluuksia sääntöjä ja määräyksiä noudattaa. Se, että sääntöjä ei ole tehty teidän kanssa tai hyväksytetty teillä, ei tee niistä sellaisia, että niitä ei pitäisi noudattaa.

Paskoja esimerkkejä. Cheerleaderit on ottelussa töissä, ja tekee mitä työsopimuksessa on sovittu. Ihmisten katsomoon päästäminen vasta pelikatkolla on ensinnäkin vakiintunut käytäntö, toisin kuin lippujen liehutuksen kielto. Toisekseen sä voit itse vaikuttaa siihen, milloin katsomoon pyrit. Jos et halua joutua odottamaan luukulla, älä tule kesken pelin. Jos haluat heiluttaa lippua pelin aikana, niin mihin katsomonosaan pitää mennä?
Lopputulema näissä mielestäsi paskoissa esimerkeissä on sama. Jos näitä ei noudateta, eivät ihmiset näe kentälle. Ja tämä jos mikä hermostuttaa kaikkia. Ja väitän kyllä, että ei lippujen heiluttaminen ottelun aikana mikään "oikeus" ole koskaan ollut, pikemminkin päinvastoin. Lippujen poistamista on tehty liigan historiassa muillakin paikkakunnilla.

Nykyisessä tilanteessa Areenassa asiasta kärsivät eniten ne, jotka eivät voi paikkaansa valita.

Sä et sitten varmaan ole koskaan jutellut niiden tyyppien kanssa, jotka heiluttaa lippua kesken pelin.
Ja sinä puhuit paskoista esimerkeistä tai argumenteista. Ei tosiaan oo tullut mieleen kysyä lippua heiluttavalta, että häiritseekö lippujen heilutus.

Otetaanpa nyt huomioon, että nämä ongelmat ovat olleet tiedossa jo siitä asti, kun suunnitelmat ekan kerran olivat kannattajien nähtävillä. Pyörätuolikatsomon ongelmallisesta sijainnista huomautettiin. Virallisia kanavia pitkin yritettiin vaikuttaa, tuloksetta. Kannattajaporukoille oli luvattu, että heitä kuunnellaan, toiveet pyritään ottamaan huomioon ja olosuhteet paranevat Hakametsään nähden. Lopputulos on, että mitään luvattuja parannuksia (capotornit, vinssit, bandisaidat) ei toteutettu, tifot on kielletty ja nyt lippujakaan ei saa heiluttaa. Uskotko tosissasi, että asiaan tulee muutosta kiltisti sääntöjä noudattamalla ja kulisseissa diskuteeraamalla, kun se ei ole tähänkään mennessä onnistunut? Mitä muita vaihtoehtoja Osastolle jää, kuin nykyisen kaltainen mielenosoittaminen?
Itse tiedän useitakin epäkohtia, jotka on palautteen jälkeen korjattu esim. MM-kisojen aikana. Itse olen edelleen sitä mieltä, että asiat ratkeavat kompromisseilla ja asiallisella keskustelulla.

Muistuu mieleen aika, jolloin Hakametsässä oli kesän aikana vaihdettu verkot vaaleiden sijasta tummiin. Kovasti oltiin sitä mieltä, että eihän niistä näe läpi ollenkaan. Pieniä oli murheet silloin.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Paska argumentti tai ei, niin tapahtuman järjestäjä on se, joka kertoo kuinka tapahtumassa toimitaan. Se on kyllä käynyt yleisestikin ilmi, että kannattajaporukoilla on hankaluuksia sääntöjä ja määräyksiä noudattaa. Se, että sääntöjä ei ole tehty teidän kanssa tai hyväksytetty teillä, ei tee niistä sellaisia, että niitä ei pitäisi noudattaa.
Tiivistän omat ajatukseni tästä:
1. Tapahtuman järjestäjällä on oikeus asettaa haluamansa säännöt
2. Tapahtumaan osallistujalla on oikeus valita, mitä sääntöjä noudattaa
3. Tapahtuman järjestäjällä on oikeus rankaista sääntöjen noudattamatta jättämisestä toimivaltansa puitteissa.

Ei ole mikään pakko noudattaa sääntöjä, jos pystyy kärsimään niiden rikkomisen seuraukset.
Lopputulema näissä mielestäsi paskoissa esimerkeissä on sama. Jos näitä ei noudateta, eivät ihmiset näe kentälle. Ja tämä jos mikä hermostuttaa kaikkia. Ja väitän kyllä, että ei lippujen heiluttaminen ottelun aikana mikään "oikeus" ole koskaan ollut, pikemminkin päinvastoin. Lippujen poistamista on tehty liigan historiassa muillakin paikkakunnilla.
Hakametsässä lippuja heilutettiin myös pelin ollessa käynnissä, mutta siellä ei tapahtumanjärjestäjä asiaan puuttunut. Olosuhteet ovat siis tässäkin suhteessa huonontuneet.
Nykyisessä tilanteessa Areenassa asiasta kärsivät eniten ne, jotka eivät voi paikkaansa valita.
Kyllä, ja tämä jos mikä on perseestä. Minusta on olemassa vain kaksi kelvollista ratkaisua: joko siirtyy kannattajakatsomo tai pyörätuolipaikat. Nykytilanteessa jonkun kokemus kärsii joka tapauksessa.

Ja sinä puhuit paskoista esimerkeistä tai argumenteista. Ei tosiaan oo tullut mieleen kysyä lippua heiluttavalta, että häiritseekö lippujen heilutus.
Niin no. Sanoit ettet ole koskaan tavannut ihmistä, jolle esteetön näkyvyys kentälle ei olisi tärkeää. Oletin, että tarkoitit tällä, että se on tärkeää kaikille. Mä tiedän porukkaa, joille se ei ole tärkeää. Yleensä ne on niitä, jotka heiluttaa sitä lippua. Harvemmin ihmiset katsomossa tekee asioita, jotka toisen tekemänä ärsyttäisi heitä itseä.

Itse tiedän useitakin epäkohtia, jotka on palautteen jälkeen korjattu esim. MM-kisojen aikana. Itse olen edelleen sitä mieltä, että asiat ratkeavat kompromisseilla ja asiallisella keskustelulla.
Mä oon yleisesti ottaen samaa mieltä - yleensä asiallisesti keskustelemalla saadaan parempi lopputulos kuin vastakkainasettelulla. Mutta tässä casessa taustat huomioiden ymmärrän oikein hyvin, miksi mieltä osoitetaan kuten on tehty. Suhtaudun tähän samalla tavalla kuin Elokapinaan - en mä itse sinne kadulle lähtisi istumaan, mutta ymmärrän heidän pointtinsa ja hyväksyn toimintansa. Vaikka se valitettavasti haittaakin viattomia sivullisia.

Muistuu mieleen aika, jolloin Hakametsässä oli kesän aikana vaihdettu verkot vaaleiden sijasta tummiin. Kovasti oltiin sitä mieltä, että eihän niistä näe läpi ollenkaan. Pieniä oli murheet silloin.
Tästä samaa mieltä. Hakametsässä oli murheet pieniä. Areena on tuonut paljon hyvää tamperelaiseen kiekkoiluun, mutta kannattajatoimintaa se latistaa merkittävästi (lippugate on tässä nyt vain yksi detaili muiden joukossa). Ajan kanssa tämän latistuksen kerrannaisvaikutus tulee luullakseni olemaan iso, jollei ongelmia saada ratkaistua. Kun areenan uutuuden viehätys kaikkoaa, ja tamperelaisjoukkueille sattuu heikompia kausia, niin mikä porukkaa silloin vetää halliin? Tunnelma, jos sitä on.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Ei aikuisten kyllä sais tolla lailla viedä kannatusviirejä lasten käsistä. Onko ihme, jos aitotamperelaisiksi itsenä kokevat Maco (17v Kangasala) ja Hezzu (16v Parkano) pahoittivat mielensä. :(
Kyllähän se on niin, että Kangasalta kotoisin olevien on syytä kannustaa vain Kisa-Eaglesia ja parkanolaisten joukkue on Parkanon Kiekko -83. Turha tulla Tampereelle mukakannustamaan Ilvestä, kun ei oo paljasjalkainen tamperelainen.

Ainoastaan mouhijärveläisillä on ulkopaikkakuntalaisina oikeus kannattaa ja nimenomaan Tapparaa.
 

Yabada

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Iso on suhteellinen käsite. Areenan alkuaikoina oli myös isot liput kielletty ja silloin määritelmä oli metri kertaa metri. Vaikuttaa kommunikaatioerheeltä, mutta pieni on kerroin sillekin, että Osastolle oli määritelmäkin kerrottu.
Näinhän se on, vaikea saada selkoa mitä Hautamäki tarkoittaa isolla. Itse miellän isoiksi nämä oikeasti isot liput, mitä molemmilta, Ilvekseltä ja Tapparalta, löytyy kannattajakatsomoistaan. Tähän on kyllä helppo löytää ratkaisu. Samanlainen ohjeplakaatti, mikä lentokentillä on käsimatkatavaroille, Tappara kehittää samanlaisen, mutta lipuille. On sitten jokaiselle selvää jatkossa, mikä on iso lippu Tapparan peleissä ja aiheuttaa esimerkiksi aitioihin suurta näköhaittaa.
Sopisi toimintatapoihinne.
Jotain jotain, kuitti kuinka Tapparan tarinat aina muuttuvat julkisuudessa, jotain jotain, joku huono provo.

Nyt mennään muistikuvissa melkoisen kauaksi (edellinen lipullinen paikallispeli oli lokakuun alussa), joten ihan tarkkaa vastausta pysty ulkomuistista antamaan. Lippujen määrä ja paikka ei ole ollut pelistä toiseen vakio, joten kentästä peittyvä alue on vaihdellut ottelusta toiseen.
Samoja kokemuksia tuosta, että lippujen määrä ja paikka vaihtuu, se toki on luonnollista. Nämä todella isot liput sitten taitavat olla jokaisessa ottelussa "omalla paikalla", mahdollisesti välillä saattaa rivit vaihtua.

Suurimpana ongelmana on ollut ainakin lähimmän maalin peittyminen yhden ison lipun liikkeen alle ja toinenkin maali on ollut välillä lippujen peitossa. Samat näköesteet ovat pysynyt aina koko ottelun läpi, ei nyt tule mieleen tilannetta, missä peitto on olennaisesti muuttunut.
Jos tässä puhutaan nyt näistä oikeasti isoista lipusta, mitä ylempänäkin tarkoitin, niin noita lippujahan ei ole alkukauden jälkeen heiluteltu juurikaan otteluiden ollessa käynnissä. Otteluiden lopussa voivat nousta, jos peli on ratkennut jo Ilvekselle, tai vastustajalle. Tarkoittaen vähintään kolmen maalin johtoa.

Oma kausikorttipaikka on Ilveksen kannattajakatsomon vieressä, alemmassa kerroksessa, ylimmillä riveillä, pt-paikkojen takana. CHL-otteluissa ja kauden ensimmäisissä kotiotteluissa yksi iso lippu tuli jatkuvasti oman näkökentän eteen ja maalia, sekä kulmaa, oli usein hankala nähdä. En muista itsekään tarkasti alkukautta, mutta väitän että syys-lokakuun vaihteessa tuosta ison lipun heiluttamisesta ottelun aikana luovuttiin. Tuosta oli paljon keskustelua omallakin foorumilla, kuinka paljon siitä on haittaa. En tiedä oliko myös areenalta/järjestysmiehiltä tuosta tullut palautetta, koska omaa näkökenttää tuo ei enää ole häirinnyt tuon syys-lokakuun vaihteen jälkeen. Enkä usko silmäni siihen tottuneenkaan, koska pelikatkoilla ja Liigan mainoskatkoilla tuohon isoon lippuun tulee joskus kiinnitettyä huomiota.

Ne pienet, tai siis pienemmät, liput kyllä siellä liehuvat ottelun ollessa käynnissäkin. Ja tästä syntyy varmasti näköhaittaa, varsinkin niille pt-paikoille, mitkä sijaitsevat siinä keskellä. Mutta niille viereisille pt-paikoille, eli A2 ja B2 katsomot, ei kyllä hirveästi näköhaittaa synny, paitsi sitten katkoilla ja esimerkiksi maalin tullessa. Laitojen kulmat kyllä välillä peittyvät lippujen taakse, mutta esimerkiksi siniviiva ja vastustajajoukkueen vaihtoaitio ja jäähyaitio näkyvät hyvin. Joskus tulee näköesteitä myös noille alueille, koska kuten sanoit, ei lippujen määrä ja paikka ole vakio, mutta pääasiassa omilta paikoilta olen nähnyt siniviivan ja pelaajat hyvin.

Tässä on nyt hyvinkin mahdollisesti viesti katkennut jossain vaiheessa välitysketjua, en osaa nyt tilannetta sen tarkemmin tietämättä sanoa, missä mahdollinen katkos on tapahtunut. Miksi oletetaan, että Tappara kusettaa tässä tarkoituksella?

Toivottavasti päästään sitten loppukaudesta keskustelemaan pelin ulkopuolisten asioiden sijaan itse peleistä. Se olisi kaikkien etu.
Olen tästä osin samaa mieltä, että viesti on katkennut mahdollisesti jossain vaiheessa. Yhdeksi kysymysmerkiksi on jäänyt, milloin tästä on esimerkiksi viimeksi keskusteltu, onko se tuon lokakuun ottelun jälkeen, vai onko otettu puheeksi esimerkiksi tämän vuoden puolella jossain vaiheessa. Tästäkin liikkuu kahta erilaista tarinaa tällä hetkellä. Samoin Hautamäki sanoi radiossa, että pelkästään isot liput olisi kielletty, mutta tosiasiassa katsomoon ei saanut viedä mitään lippuja. Tämä jos mikä näyttäytyy ihmeellisenä ja ristiriitaisena.

Ei tätä keskustelua itsekään enää jaksaisi jatkaa ja voisi pikkuhiljaa mennä jo eteenpäin. Samalla pidän kuitenkin hyvänä, että tästä on julkisuudessakin puhuttu ja jatkettu.

Ei nämä olosuhteet esimerkiksi parane kuin sillä, että aihe nostetaan julkisuuteen. Jatkoajan Isokosken kolumnistakin huomasi, että ei sielläkään päässä ymmärretty, mistä koko jutussa oli kyse. Sen sijaan kolumnissa keskityttiin vain "ruoskimaan" Osastoa, kuitenkin yrittäen verhota se positiivisuuteen. Ei onnistunut. Enkä tällä tarkoita pelkästään kannattajien olosuhteita, vaan myös niitä pt-paikkojen. Vaikka esimerkiksi olit jo vetäissyt tuonkin kortin esiin ettei Ilveksessä/Osastossa pt-paikoista välitetä.

Kun tämä aihe (pt-paikat) on pysynyt pinnalla syksystä lähtien niin odotinkin, että missä vaiheessa tuo kortti nostetaan esiin. Kokoajan on kuitenkin koitettu sinullekin sanoa, että asia on nostettu esille heti, kun suunnitelmat areenan katsomoista tulivat julkisuuteen. Eikä pelkästään keskustelupalstoilla, vaan myös kertoa tästä isosta viasta areenayhtiölle. Eikä pelkästään Ilveksen puolelta, vaan myös Tapparan puolelta.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Koska kannattajatoimintaa kuuluu skapailu kukaa vetää parhaiten, niin vedetään pientä yhteenvetoa. Aika paljon kertoo liigan tämän hetken kannattajatoiminan tasosta, että tuolla aika paljon harmaata massaa ja porukoita jonka nykykunnosta en tiedä mitään.

Arviointikriteereinä on esim. Millä mentaliteetilla vedetään kotona ja millaisella porukalla. Vierasreissuaktiivisuus, paljon reissataan ja kuinka isoja massoja liikutetaan. Katsomokoreot ja tekeminen vaikuttaa myös vaikuttaa asiaan.

Varsinkin tuolla alapään harmaalla osastolla voi olla sijoitukset miten sattuu, mutta ei sillä kyllä mitään merkittävää ole tapahtunut.

1. Ilves
+hyvä buugi ja isoin. Kuulostaa ja näyttää hyvälle.
-Vähän munaton
->Mikä sitä kehitystä estäisi

2. TPS
+Kovin vierasreissuaktiivisuus
-Kotona hyvän ja huonon päivän ero liian iso.
->lievää nousua

3. Kärpät
+Paras katsomokoreoissa
-Heikko vierasreissu aktiivisuus.
->Aika tasaista

4. Sport
+kotona hyvä
-Heikko vieraissa
->Ehkä vähän nousussa taas.

5. Tappara
+Liikuttaa hyvin porukkaa
-Todella heikko mentaliteetti
->Pientä nousua

6. KooKoo
+kotona ok ja vieraissa ok
-Vähän vaisu kokonaisuus
->lievää taantumista

7. Lahti
+Ihan ok sekä kotona, että vieraissa
-Vähän näkymätön ollut viimeaikoina

8. HPK
+Hyviä tifoja ja ihan ok meno
-Vähän vaisu kokonaisuus
->eos

9. HIFK
+Kotona hyvä
-Vieraissa heikko
-Pidemmällä aikavälillä valtavaa taantumista

10. Lukko
+Kotona välillä hyvä
-Vieraissa heikko
->Pidemmällä aikavälillä valtavaa taantumista

11. Ässät
+ Yritystä on
- Toteutus sakkaa
-Aika tasaista

12. JyP
+ Menee tällä hetkellä eos kategoriaan

13. Jukurit
+Ihan symppatinen plussaa CHL:stä
-Ei nää kyllä katsossa ketään vie.

14. Kalpa
Todella hiljaista.

15. Saipa
Luulen, että niitä vaan nyt vituttaa.
Willimiehet oli joskus ihan ok.
 
Viimeksi muokattu:

Nakkimuki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Montreal
Koska kannattajatoimintaa kuuluu skapailu kukaa vetää parhaiten, niin vedetään pientä yhteenvetoa. Aika paljon kertoo liigan tämän hetken kannattajatoiminan tasosta, että tuolla aika paljon harmaata massaa ja porukoita jonka nykykunnosta en tiedä mitään.

Arviointikriteereinä on esim. Millä mentaliteetilla vedetään kotona ja millaisella porukalla. Vierasreissuaktiivisuus, paljon reissataan ja kuinka isoja massoja liikutetaan. Katsomokoreot ja tekeminen vaikuttaa myös vaikuttaa asiaan.

Varsinkin tuolla alapään harmaalla osastolla voi olla sijoitukset miten sattuu, mutta ei sillä kyllä mitään merkittävää ole tapahtunut.

1. Ilves
+hyvä buugi ja isoin. Kuulostaa ja näyttää hyvälle.
-Vähän munaton
->Mikä sitä kehitystä estäisi

2. TPS
+Kovin vierasreissu aktiivisuus
-Kotona hyvän ja huonon päivän ero liian iso.
->lievää nousua

3. Kärpät
+Paras katsomokoreoissa
-Heikko vierasreissu aktiivisuus.
->Aika tasaista

4. Sport
+kotona hyvä
-Heikko vieraissa
->Ehkä vähän nousussa taas.

5. Tappara
+Liikuttaa hyvin porukkaa
-Todella heikko mentaliteetti
->Pientä nousua

6. KooKoo
+kotona ok ja vieraissa ok
-Vähän vaisu kokonaisuus
->lievää taantumista

7. Lahti
+Ihan ok sekä kotona, että vieraissa
-Vähän näkymätön ollut viimeaikoina

8. HPK
+Hyviä tifoja ja ihan ok meno
-Vähän vaisu kokonaisuus
->eos

9. HIFK
+Kotona hyvä
-Vieraissa heikko
-Pidemmällä aikavälillä valtavaa taantumista

10. Lukko
+Kotona välillä hyvä
-Vieraissa heikko
->Pidemmällä aikavälillä valtavaa taantumista

11. Ässät
+ Yritystä on
- Toteutus sakkaa
-Aika tasaista

12. JyP
+ Menee tällä hetkellä eos kategoriaan

13. Jukurit
+Ihan symppatinen plussaa CHL:stä
-Ei nää kyllä katsossa ketään vie.

14. Kalpa
Todella hiljaista.

15. Saipa
Luulen, että niitä vaan nyt vituttaa.
Willimiehet oli joskus ihan ok.
Voin lähes kokonaan allekirjoittaa ylläolevan, mutta kaksi kertaa tällä kaudella Lahdessa käyneenä on siellä ollut heikoin tunnelma peleistä, missä tällä kaudella olen käynyt. Toisaalta heidän vieraskannatuksestaan en tiedä, koska Poriin heillä ei ole reissuja suuntautunut.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Puheenaiheina mm. lippugate ja Osaston Porin reissu.
Tuosta podcastista jäi mieleen Porin järjestelyiden kehuminen mm. vieraskatsomon laajennuksen pyynnöstä ja Ässät raivasivat tilan mm. kausaripaikkoja siirtämällä ja sitten perään todetaan, ettei Tappara tee mitään vierasfaneille ja niin edelleen. Kyllä vieraskatsomon saa Tapparankin pelissä vastaavasti laajennettua, kunhan samalla tavalla ottaa seuraan yhteyttä ennen peliä. Hautamäki kertoi haastattelussa, että TPS teki näin megamatkaansa varten ja esimerkiksi Ilvekselläkin on tällaiseen sama mahdollisuus. Yhteydenottoja ei Ilvekseltä ilmeisesti ole kuitenkaan tullut.
 

Pukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koska kannattajatoimintaa kuuluu skapailu kukaa vetää parhaiten, niin vedetään pientä yhteenvetoa. Aika paljon kertoo liigan tämän hetken kannattajatoiminan tasosta, että tuolla aika paljon harmaata massaa ja porukoita jonka nykykunnosta en tiedä mitään.

Arviointikriteereinä on esim. Millä mentaliteetilla vedetään kotona ja millaisella porukalla. Vierasreissuaktiivisuus, paljon reissataan ja kuinka isoja massoja liikutetaan. Katsomokoreot ja tekeminen vaikuttaa myös vaikuttaa asiaan.

Varsinkin tuolla alapään harmaalla osastolla voi olla sijoitukset miten sattuu, mutta ei sillä kyllä mitään merkittävää ole tapahtunut.

1. Ilves
+hyvä buugi ja isoin. Kuulostaa ja näyttää hyvälle.
-Vähän munaton
->Mikä sitä kehitystä estäisi

2. TPS
+Kovin vierasreissu aktiivisuus
-Kotona hyvän ja huonon päivän ero liian iso.
->lievää nousua

3. Kärpät
+Paras katsomokoreoissa
-Heikko vierasreissu aktiivisuus.
->Aika tasaista

4. Sport
+kotona hyvä
-Heikko vieraissa
->Ehkä vähän nousussa taas.

5. Tappara
+Liikuttaa hyvin porukkaa
-Todella heikko mentaliteetti
->Pientä nousua

6. KooKoo
+kotona ok ja vieraissa ok
-Vähän vaisu kokonaisuus
->lievää taantumista

7. Lahti
+Ihan ok sekä kotona, että vieraissa
-Vähän näkymätön ollut viimeaikoina

8. HPK
+Hyviä tifoja ja ihan ok meno
-Vähän vaisu kokonaisuus
->eos

9. HIFK
+Kotona hyvä
-Vieraissa heikko
-Pidemmällä aikavälillä valtavaa taantumista

10. Lukko
+Kotona välillä hyvä
-Vieraissa heikko
->Pidemmällä aikavälillä valtavaa taantumista

11. Ässät
+ Yritystä on
- Toteutus sakkaa
-Aika tasaista

12. JyP
+ Menee tällä hetkellä eos kategoriaan

13. Jukurit
+Ihan symppatinen plussaa CHL:stä
-Ei nää kyllä katsossa ketään vie.

14. Kalpa
Todella hiljaista.

15. Saipa
Luulen, että niitä vaan nyt vituttaa.
Willimiehet oli joskus ihan ok.
Ihan hyvä lista. Itse laittaisin SaiPan kuitenkin KalPan yläpuolelle. KalPan voi sijoittaa vaikka sijalle 50. Syystä että; läpsyttimet.
 

WestCoast110

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, I Giallorossi
Voin lähes kokonaan allekirjoittaa ylläolevan, mutta kaksi kertaa tällä kaudella Lahdessa käyneenä on siellä ollut heikoin tunnelma peleistä, missä tällä kaudella olen käynyt. Toisaalta heidän vieraskannatuksestaan en tiedä, koska Poriin heillä ei ole reissuja suuntautunut.
Samaa mieltä tästä, olen Lahdessa käynyt viimeisen parin vuoden sisään useammankin kerran Tepsin ja yhdessä muussakin pelissä, niin tilanteesta huolimatta on kyllä todella vaisu meno. Pitkiä hiljaisia jaksoja pelissä kun ei yhtään mitään. Maalit ainoastaan herättäneet yleisöä.

Itsellä myös huonot kokemukset Oulusta, todella on viimeaikoina ollut vaisua katsomossa. Pitkään myös hiljaista pelissä ja jopa kannattajakatsomosta puolet ei välillä osallistu kannattamiseen ja ääntä pitää ehkä parisenkymmentä henkeä. Ehkä siellä tyytymättömyys näkyy nopeasti, vaikka vuosikymmentä tarkastellessa menestystä on tullutkin?
 

One-timer

Jäsen
2. TPS
+Kovin vierasreissu aktiivisuus
Millä tätä mitataan? Voin väittää että kookoon ollessa liigassa mikään porukka ei ole Kuudetta kenttäpelaajaa enempää reissuja tehnyt. Tällä kaudella en ole muiden tekemistä silleen seurannut mutta yllättynyt olen jos joku tekee enemmän reissuja. Tälläkin kaudella toteutumassa on 15reissua.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

OIi mukava kuunnella hyvätasoista keskustelua kannattajakulttuurista. Ei näitä tämän tason settejä ihan ruuhkaksi asti tule tuuteista pihalle.

Uutta viikkoa aluilleen ja Porin lauantaisen ottelun kautta taas suuri yhteistö ihmisiä on saanut positiivista virtaa arkeensa, niin kotona kuin vieraissa. Hienoa, että kaikki meni järjestelyiden osalta nappiin, vaikka jonkinlaista puutetta näemmä nousi pintaan ottelun oheispalveluiden suhteen.

Kuten nyt nähdään, niin täytyy sanoa että tuo Ilveksen kannattajatoiminta on herännyt aika kreivin aikaan. Jos näin isoa volyymia ja vipuvartta ei olisi saatu Nokialle toiminnan kehittämisen puolesta, niin olisi ollut erittäin suuri vaara teidänkin ottelutapahtuman typistämisestä tylsään NHL-tyyliseen malliin. Senpä takia näen ison kuvan kehityksen kannalta, niin Tampereella kuin valtakunnallisestikin, että tuo kannattajapäätyasia on saatava kuntoon kotipeleihinne ja näihin derbyihin. Hienoa kun keskutelussa nostettiin jo esille makustelua siitäkin, että jonain päivänä kannattajakatsomo voisi käsittää kotipeleissä koko päädyn.

Hyvin paljon tässä taatusti kyse tästä tosiaan, ettei osata arvostaa tai nähdä potentiaalia, miten isoja positiivisia kerrannaisvaikutuksia tällä kaikella olisi kaikilla tasoilla toimivaan kannattajatoimintaan liittyen. Tätä asiaa pyöriteltiin lähetyksessä hyvin ja juuri tuota miten jo silkasti nostaa joukkueen kiinnostavuutta muuallakin. Porin meiningeistä tuli nyt vahvoja näyttöjä ja lisää vipuvartta tähän asiaan. Nyt vain tosiaan hyvää keskustelua olosuhteiden puolesta. Tarvittaessa Ilves-perheen totaalista derbyjen boikotointia Tapparan isännöidessä, niin on hyvät saumat hakea kontrastia siihen, että mikä sitten on hyvä lopputulema. Tässä saa tosiaan olla tarkkana, että kannattaako kauhean kompromissisella mallilla sinne mennä kun sitä tietysti tässä nähtävästi yritetään tuputtaa. Myös sääntöjäkään ei välttämättä kannata alkaa rikkomaan. Iloisesti tervehtivät boikottilakanat tyhjässä päädyssä Tapparan isännöimästä derbyottelusta toiseen varmasti herättelevät ajatuksia ja kun tietävät mistä jäävät paitsi.

Nämä puheet joukkueen hylkäämisestä tällaisen protestin yhteydessä ovat täyttä soopaa. Tässä on kyse nimenomaan siitä, että kun sille joukkueelle haluttaisiin tarjota parasta mahdollista tukea kaikilla tasoilla. Ja jos mennään antamaan väärässä kohtaa väärällä tavalla periksi, niin lopputulemana voi olla melkoisen hyytynyttä meininkiä tulevaan. Ja tämä kiinnostaa tietysti myös meitä vieraskannattajia kun olemme Tapparan vieraana. Kuten on aiemminkin ollut esillä, niin Ilveksen kannattaa näyttää tässä tietenkin taas esimerkkiä ja kun ovat isännöimässä derbyä, niin Tapparan kannattajille taas tarjotaan niinikään parhaat mahdolliset edellytykset kannattajatoimintaan omassa päädyssään. Alentuminen kostokierteeseen ei palvele isoa kehitystä.

Muutenkin kun tässä ollaan kannattajakulttuurin kehityksessä valtavasti jäljessä johtavia maita, niin olisi erittäin toivottavaa nyt, että Nokiallakin nämä asiat laitetaan nopeasti kuntoon, jotta tuota etumatkaa saataisiin kurottua umpeen. Ja kun joku painaa kokonaisuuden kärkenä, niin tämä pitäisi poikia taas tervettä kilpailua sen osalta, että siellä alkavat valtakunnallisesti ryhmät takasijoituksillakin nostelemaan rimaa ja oman toiminnan tasoa. Kaikki on muokattavissa ja kuten täälläkin esitetty erilaisia keinoja olosuhteiden fiksaamiseen. Sitten vain penkkejä poistelemaan/valeskelemaan betonia/pystyttelemään uusia lasiseiniä, jos tämä on tarpeen kaikille tyydyttävän ottelutapahtuman luomiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Oulu
3. Kärpät
-Heikko vierasreissu aktiivisuus.
->Aika tasaista
Tähän joudun sen verran puolustautumaan, että tällä kaudella reissujen määrää rajoittaa se, että koko runkosarjassa on jotain 5 vieraspeliä lauantaina. Siihen nähden mielestäni Oulusta on reissattu ihan kohtalaisen hyvin, varsinkin jos vertaa siihen, että Oulussa on käynyt tällä kaudella vain aivan muutama kannattajaporukka reissulla, vaikka lauantaipelejä on lähestulkoon joka viikko.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös