Olisin mielelläni väärässä, mutta itse kyllä uskon että pohjoinen tunteet sisällä pitävä kulttuurimme on yksi merkittävä tekijä kannattajakulttuurin laimeudelle (verrattuna esim. muuhun Eurooppaan). Olen huomannut, että kannustatpa miten vaan, niin joku katsoo sinua kieroon. Porukan hoilaaminen on OK, mutta kieroon katsominen kohdistuu siihen porukkaan kuulumiseen.
Olen myös miettinyt sitä, että mikä merkitys on ollut sillä, että nimenomaan jääkiekko on ollut valtalajina Suomessa viime vuosikymmenet. Ja taas tämän takia ehkä vaikutteita on monessa asiassa haettu ennemmin Pohjois-Amerikasta kuin muualta Euroopasta. Ja on saattanut myös johtaa ottelutapahtumien muovistumiseen entisestään, koska höntsä-Euroopan sarjojen tasolle on ennemminkin naureskeltu eikä kannattajatoiminnalle olla osattu antaa minkäänlaista painoarvoa, varsinkaan aikakaudella ennen Youtubeja. Nyt kuitenkin ajat ovat muuttuneet siltä osin ja vertailua pystyy tekemään kuka tahansa immeinen siitä, että missä jamassa asiat ovat ja mihin suuntaan niitä tulisi viedä.
Eli onko ollut enemmänkin niin, että kun tavallaan jalkapallokannattaminen on ollut vahvana pohjana suurimmassa osassa maita, niin tämän tyylin kannattajakulttuuri on siirtynyt helpommin myös muihin palloilulajeihin (jääkiekko, koripallo, käsipallo etc.). Ja tavallaan sitten taas tästä johtuen kun Suomen edustus muiden lajien osalta on ollut kohtuullisen onnetonta, niin se näkyy myös siinä, että kannattajatoiminta on myös jäänyt polkemaan jossain määrin paikoilleen. Nyt sitten yhä voimakkaamman globalisaation myötä myös Suomessakin alkaa ihan väkisin uudet tuulet puhaltamaan, vaikka jonkun matkaa jälkijunassa tulemmekin.
Hannutic heitti mielenkiintoista kysymystä ilmoille Ruotsin kannattajakulttuurin kehityksen suhteen ja tosiaan olisi myös mielenkiintoista kuulla, että mihin aikakauteen tuo muutos on mahdollisesti ajoittunut.
Tässä pätkää vuoden 1993 Hammarbyn ja AIK:n välisestä kiekko-ottelusta ja kuten huomataan, niin meininki on jo tuolloin ollut kohtuu erilaista, mitä vaikka Suomessa vastaavaan aikaan. Tosin Vaasa taitaa olla poikkeuksena, missä näitä vaikutteita on lähdetty hakemaan selvästi muita aiemmin ja tämänkin ilmiön taustoista olisi mielenkiintoista kuulla ihan tämän otsakkeenkin alla.
EDIT: SO11:lle peukkua uusista sivuista ja eiköhän se siitä lähde edistymään vähitellen.