Liigan erotuomaritoiminta – ajatuksia ja kehittämisideoita

• 2 352 872
  • 15 982

juhnis

Jäsen
Kun Sveitsissä otettiin paitsiohaastot käyttöön, oli alkuun täysin arpapeliä hallista ja päivästä riippuen mitä kameroita oli käytössä, mihin ne olivat sijoitettuina ja mikä niistä sattui juuri sillä hetkellä toimimaan. Odotan mielelläni vaikka ensi kauteen asti, kunhan vain järjestelmä on käyttöönottohetkellä varmistettu jokaisella paikkakunnalla tasavertaisen toimintavarmaksi ja luotettavaksi.

Kevlar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kansas City Chiefs
Eniten mua ihmetyttää tuon linjatuomarin sijoittuminen tilanteessa, eihän se voi kunnolla tuolta nähdä että onko paitsio vai ei :D Ja tuohan nyt oli vähintään puolen metrin paitsio, vaikkei tämä alla oleva pysäytyskuva taidakaan ihan tarkasti olla tuosta kiekon ylimeno hetkestä, lähellä kuitenkin.
Kyllähän nyt vaikkei varsinaista paitsiohaastoa valmentajilla olekaan, niin nämä räikeät tuomarivirheet jotka pystytään nykykameroillakin todentamaan (ilman varsinaista siniviivakameraa) pitäisi videotuomarilla olla oikeus kutsua tuomarit katsomaan videolta tilanne uudestaan...
Lähetyksessä näkyi myös päätykameran kuva, toinen linjatuomari oli aikalailla siniviivan päällä. Jos oikein olen seurannut, on nykyään Liigassakin käytössä änärin käytäntö, että linjureilla on ”omat päädyt”, eli molemmilla oma siniviiva ja aloituspisteet. Tässä taitaa juuri tuo kuvassa näkyvä linjuri vain väistää peliä, kun ei ole hänen viiva.

axe

Jäsen
Mulle jäi nyt hyvin epäselväksi KalPan paitsiomaalissa tää Tuomaisen tilityksen kohta

– Minäkin tunteet pinnassa kysyin, että miksi paitsiomaalit hyväksytään, niin tuomari luisteli luokseni ja sanoi, että KalPan pelaaja luisteli takaperin.
niin mihin se takaperin luisteleminen nyt liittyi?

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minä en oikein lämpene sille ajatukselle, että paitsioita aletaan tarkastelemaan videolta. Voi olla, että se vetää linjureita viheltämään enemmän siihen suuntaan, että niukat tilanteet tuomitaan aina paitsioksi. Tämä tarkoittaa enemmän pelikatkoja ja vähemmän laadukkaita hyökkäyssinisen ylityksiä.

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Tuomareilla ei oikein ole sellaista tilastoa, mistä voisi päätellä kuinka hyvin he tuomitsevat, kun jokainen rangaistus tai viheltämättä jättäminen vaatii kuitenkin jonkunlaisen puolueettoman arvion siitä, oliko se oikein tehty vai ei.
Ei ole julkista, mutta jokaisen pelin päätapahtumat (maalit, jäähytilanteet (eli myös ohi menneet), pitkät, paitsiot jne) käydään videoilta läpi melko tarkasti tuomareiden ja erotuomarivalmentajien kesken.
Eniten mua ihmetyttää tuon linjatuomarin sijoittuminen tilanteessa, eihän se voi kunnolla tuolta nähdä että onko paitsio vai ei :D
Linjurin sijoittuminen tilanteessa oli riittävän hyvä. Viivan päällä jää erittäin helposti pelaajien taakse blokkiin. Tuo paitsio olisi pitänyt saada sata kertaa sadasta kiinni, ei selittelyjä.
Lähetyksessä näkyi myös päätykameran kuva, toinen linjatuomari oli aikalailla siniviivan päällä. Jos oikein olen seurannut, on nykyään Liigassakin käytössä änärin käytäntö, että linjureilla on ”omat päädyt”, eli molemmilla oma siniviiva ja aloituspisteet. Tässä taitaa juuri tuo kuvassa näkyvä linjuri vain väistää peliä, kun ei ole hänen viiva.
Näin selkeä paitsio pitäisi "vastuuttoman" linjurin ehdottomasti puhaltaa, vaikka toisella olisi kuinka hyvä näkemä tilanteeseen.
Minä en oikein lämpene sille ajatukselle, että paitsioita aletaan tarkastelemaan videolta. Voi olla, että se vetää linjureita viheltämään enemmän siihen suuntaan, että niukat tilanteet tuomitaan aina paitsioksi. Tämä tarkoittaa enemmän pelikatkoja ja vähemmän laadukkaita hyökkäyssinisen ylityksiä.
Millä logiikalla se tähän suuntaan menisi? Todennäköisesti siinä kävisi kuin futiksessa VAR:n kanssa, eli linjurit antavat tiukkojen tilanteiden mennä läpi, kun maali voidaan paitsiotapauksessa kuitenkin hylätä jälkeenpäin.

Kara

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siniviivan voi ylittää takaperin ilman paitsiota niin, että kroppa on hyökkäysalueella vaikka kiekko olisi vielä keskialueella. Kiekon pitää olla silloin toki hyökkäävän pelaajan hallussa ja syöttöä ei voi odottaa tuossa asennossa, eikä muita oman joukkueen pelaajia saa olla hyökkäysalueella.

Derksen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lippo
Itse haluaisin uskoa, että siinä kävisi toisin päin eli niukkoja tilanteita jätettäisiin enemmän viheltämättä. Perusteluna se, että linjureiden ei enää tarvitsisi viheltää paitsioita ikään kuin varmuuden vuoksi, koska maalin seuratessa siellä olisi se valmentajan haasto käytössä, eikä linjatuomarin mahdollinen virhe lopulta jäisi voimaan.

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Mulle jäi nyt hyvin epäselväksi KalPan paitsiomaalissa tää Tuomaisen tilityksen kohta

Todennäköisin vaihtoehto on se, että Tuomainen puhuu paskaa, koska hänet on julkisesti nolattu tuomareiden toimesta.

axe

Jäsen
Siniviivan voi ylittää takaperin ilman paitsiota niin, että kroppa on hyökkäysalueella vaikka kiekko olisi vielä keskialueella. Kiekon pitää olla silloin toki hyökkäävän pelaajan hallussa ja syöttöä ei voi odottaa tuossa asennossa, eikä muita oman joukkueen pelaajia saa olla hyökkäysalueella.
Toki toki, mää tiän kaiken! Mutta miten se liittyi tähän yhteen paitsiomaaliin tuossa Tuomaisen tilityksessä, kun yksikään KalPan pelaaja ei luistellut takaperin, kiekon kanssa tai ilman.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse haluaisin uskoa, että siinä kävisi toisin päin eli niukkoja tilanteita jätettäisiin enemmän viheltämättä. Perusteluna se, että linjureiden ei enää tarvitsisi viheltää paitsioita ikään kuin varmuuden vuoksi, koska maalin seuratessa siellä olisi se valmentajan haasto käytössä, eikä linjatuomarin mahdollinen virhe lopulta jäisi voimaan.
Olisi mahtavan ilahduttavaa, jos noin kävisi. Ja toki se voi mennä myös noin päin. Jotenkin mulla on sellainen tunne, että suomalaiset tuomarit pelkäävät virheitä ja nimeomaan niin, että virhe paljastuu. Jotain alkukantaista häpeää, en tiedä. Sen vuoksi olen taipuvainen ajatukseen, että Liigassa paitsioiden määrä kasvaisi videouudistuksen seurauksena. Toki ihan vain oma tunne asiaan ja homma voi mennä myös sinun ennakoimaan suuntaan.

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Se voi kyllä mennä äkkiä myös siihen suuntaan, että sellaisia 50/50 paitsioita ei vihelletä ollenkaan, vaan alitajuisesti ajatellaan, että voidaanhan ne sitten videolta katsella, jos meni vituiksi. Tähänhän suuntaan jalkapallossa on enemmän menty.

Maustemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Se voi kyllä mennä äkkiä myös siihen suuntaan, että sellaisia 50/50 paitsioita ei vihelletä ollenkaan, vaan alitajuisesti ajatellaan, että voidaanhan ne sitten videolta katsella, jos meni vituiksi. Tähänhän suuntaan jalkapallossa on enemmän menty.
Kunhan ei mene siihen suuntaan kuten jalkapallossa on käynyt että kelaillaan jotain 3 minuuttia sitten tapahtuneita viheltämättä jääneitä paitsioita jos ei ole tullut pelikatkoja ennen maalia.

Meikä83

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Calgary
Se voi kyllä mennä äkkiä myös siihen suuntaan, että sellaisia 50/50 paitsioita ei vihelletä ollenkaan
Epäilen myös, että juuri tähän se johtaisi.

Lisäksi voi olla vain omaa vikaa, mutta esimerkiksi maajoukkueen peleissä tai juuri päättyneissä nuorten kisoissa katsoin jokaista suosikkijoukkueen hyökkäystä paitsion pelossa. Jos oli hyvin epäilyttävä tilanne, niin melkein jopa toivoin hyökkäyksen aikana ettei tulisi maalia. Olisi harmittanut vain entistä enemmän, jos/kun se maali hylättäisiin. Paitsioiden haastaminen myös tuolla tavoin vähentää ainakin itsellä pelin seuraamisen nautintoa ja keskityn aivan vääriin asioihin pelin aikana. Toivon omasta puolestani ettei paitsioiden haastomahdollisuutta tulisi liigaan.

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Eniten mua ihmetyttää tuon linjatuomarin sijoittuminen tilanteessa, eihän se voi kunnolla tuolta nähdä että onko paitsio vai ei :D Ja tuohan nyt oli vähintään puolen metrin paitsio, vaikkei tämä alla oleva pysäytyskuva taidakaan ihan tarkasti olla tuosta kiekon ylimeno hetkestä, lähellä kuitenkin.
Kyllähän nyt vaikkei varsinaista paitsiohaastoa valmentajilla olekaan, niin nämä räikeät tuomarivirheet jotka pystytään nykykameroillakin todentamaan (ilman varsinaista siniviivakameraa) pitäisi videotuomarilla olla oikeus kutsua tuomarit katsomaan videolta tilanne uudestaan...
Tästä on helppo ostaa se Tuomaiselle annettu selitys takaperin luistelemisesta. Ei tosin ole kotijoukkueen pelaajasta kyse vaan paskasti sijoittuneesta linjurista ja Jukureiden pakeista. Melkoinen selitys tosiaan.

Kokonaisuutena niin paskasti kautta linjan tuomittu tilanne jälkijäähyineen että Savo-Karjalan kolmosdivari olisi tuolle nelikolle oikea paikka loppukaudeksi.

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kun Sveitsissä otettiin paitsiohaastot käyttöön, oli alkuun täysin arpapeliä hallista ja päivästä riippuen mitä kameroita oli käytössä, mihin ne olivat sijoitettuina ja mikä niistä sattui juuri sillä hetkellä toimimaan. Odotan mielelläni vaikka ensi kauteen asti, kunhan vain järjestelmä on käyttöönottohetkellä varmistettu jokaisella paikkakunnalla tasavertaisen toimintavarmaksi ja luotettavaksi.
Joudutaan odottamaan pitkään. Osa seuroista kiikuttaa kamerat varmaan panttilainaamoon heti kun silmä välttää.

repalefarkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
per aspera ad astra

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
En lämpeä myöskään. Joo on erittäin hienoa, että saadaan eilisen kaltaiset selkeät paitsiot pois ja siihen ne hyödyt jääkin. Noista voisi ajatella lähinnä, että sellaista sattuu vituttaa hetken ja eteenpäin. Paitsiohaastot tuovat noiden jo lueteltujen syiden lisäksi sen, että tutkitaan puolen sentin paitsioita videolta ja saatetaan hylätä maali. Ts. tilanne josta siitä paitsiosta ei kukaan hyödy, joo paitsiolle on selkeä sääntö viivasta, mutta paitsion idea on nimenomaan siinä saako siitä hyötyä vai ei.
Lisäksi pleijareiden jatkoaikamaali kannattaa aina haastaa katsoen olisiko siellä se millin paitsio olemassa kun ei ole mitään hävittävää siinä ja tiukassa paikassa ylipäänsä sitä voi aika herkästi käytellä.

Nosturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joudutaan odottamaan pitkään. Osa seuroista kiikuttaa kamerat varmaan panttilainaamoon heti kun silmä välttää.
Ei välttämättä pidä odottaa kovinkaan pitkään.
Raksilan jäähalliin ja todennäköisesti muihinkin halleihin on jo asennettu laitteet paitsion tarkistusta varten.
Olen itse asiassa ihmetellyt miksei niitä olla otettu käyttöön, ehkä siihen on joku hyvä syy.

Asennus ja laitteet on liigan vastuulla.

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei välttämättä pidä odottaa kovinkaan pitkään.
Raksilan jäähalliin ja todennäköisesti muihinkin halleihin on jo asennettu laitteet paitsion tarkistusta varten.
Olen itse asiassa ihmetellyt miksei niitä olla otettu käyttöön, ehkä siihen on joku hyvä syy.

Asennus ja laitteet on liigan vastuulla.
Minä käsitin että esim. Nordiksella niiden piti olla käytettävissä loka-/marraskuussa jo. En tiedä onko jonkun hallin kanssa ongelmia kun oikeaan käyttöön noita ei ole valjastettu. Nehän otetaan käyttöön sitten kun kaikki hallit tasapuolisesti ok.

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse kyllä mielelläni otan paitsiokamerat Liigaan. Nyt on mielestäni riskinä, että jos esimerkiksi playoffeissa tulee selkeä paitsiomaali, niin kyllähän nämä heikkomieliset Liiga-tuomarit kaivavat jonkun helpon jäähyn sille paitsiomaalin tehneelle joukkueelle tasoitellakseen virkaveljen virheitä. Joo toki linjatuomari siitä vastuussa, mutta silti.

Viimeksi muokattu:

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Paitsiohaastot tuovat noiden jo lueteltujen syiden lisäksi sen, että tutkitaan puolen sentin paitsioita videolta ja saatetaan hylätä maali. Ts. tilanne josta siitä paitsiosta ei kukaan hyödy, joo paitsiolle on selkeä sääntö viivasta, mutta paitsion idea on nimenomaan siinä saako siitä hyötyä vai ei.
Jos tilanteessa on puolen sentin paitsio, niin maalin hylkääminen on ainoa oikea ratkaisu. Ei kannata mennä paitsioon, jos pelkää videotarkastuksia.

Suosikkijoukkue
Tappara
Itse en ole paitsiokameroiden ja lisääntyvien haastamisien kannalla.

Ihan ensinnä pelkästään videotuomaroinnin tason vuoksi kotoliigassamme. Oikeasti olisi mielenkiintoista kuulla mistä tuomarit keskustelee videoita kelaillessa, koska lopputulokset oikeastaan kaikissa tilanteissa (maalit/isot jäähyt/haastot) voivat olla aivan mitä sattuu ja täysin päivästä kiinni. Mitään pitkän aikajänteen linjaa on todella vaikea havaita, jos mitään sellaista edes on. Luotto tiukkien paitsiotilanteiden tulkitsemisesta ei itsellä kovin optimista ole näillä näytöillä.

Toisekseen se auttamatta ajaa linjatuomarien lepsuuteen paitsioiden tuomitsemisessa, koska läpimenneen paitsion saa aina takaisin, mutta väärin vihellettyä ei. Tässä tullaan tilanteeseen joka ainakin itselläni tapahtuu seuratessani kisoja/liigoja joissa paitsiohaastaminen on sallittua, jossa tuomarit päästävät päivänselviä paitsioita läpi ja huomaan itse toivovani ettei kyseinen myllytys päädy maaliin, koska seurauksena videoiden kelailuhelvetti.

Nämä pitkät kelailut jo muutenkin syövät peliltä pois todella paljon ja näiden lisääntyminen joihin näissä tapauksissa lisättynä kellon kelailu taaksepäin eivät kyllä itselleni kuullosta siltä suunnalta mihin haluan jääkiekon menevän. Todella selkeät paitsiomaalit ovat Liigassa erittäin harvinaisia ja itse mielumminen otan yksittäiset niukat paitsiomaalit, kun lisää videokelailua.

Kevlar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kansas City Chiefs
Näin selkeä paitsio pitäisi "vastuuttoman" linjurin ehdottomasti puhaltaa, vaikka toisella olisi kuinka hyvä näkemä tilanteeseen.
Joo ehdottomasti! Pääpointti olikin tuo, että toinen linjuri on melkolailla optimipaikalla, eikä pelkästään tuota kuvassa olevaa heittää susille. Vähän vain liikaa lähti ajatus karkailemaan muihin juttuihin :D

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy