Pystyykö väärästä vaihdosta antamaan jäähyä jälkikäteen? Kysyn, koska en tiedä.
Miksi ei pystyisi? Jos esim. kahden tuomarin näkökulma täydentää toisiaan ja he toteavat tauolla jäähyn tunnusmerkistön täyttyvän.
Pystyykö väärästä vaihdosta antamaan jäähyä jälkikäteen? Kysyn, koska en tiedä.
Ei pysty, vaatisi sääntömuutoksen
Mikä sääntökohta estää jäähyn antamisen?
Säännöissä on määritelty tarkkaan jo se miten rangaistuksia annetaan:
Rangaistuksia voidaan määrätä milloin tahansa ottelun aikana. Ottelu koostuu 60 minuutin varsinaisesta peliajasta, jatkoajasta, voittomaalikilpailusta, pelikatkoista ja joukkueiden siirtymisestä jäältä pukuhuoneisiin. Tuomariston täytyy itse havaita rike, jotta rangaistus voidaan määrätä ja kirjata viralliseen ottelupöytäkirjaan. Tämä käsittää tapahtumat ennen ottelua, sen aikana ja ottelun jälkeen. ”Ennen” ottelua tarkoittaa hetkeä ennen ensimmäistä aloitusta, jolloin tuomaristo ja pelaajat ovat jäällä, mutta pelitilanne ei vielä ole käynnistynyt.
Ei siis näyttäisi olevan estettä antaa rangaistusta väärästä vaihdosta sen osalta mitä nyt tarkoitetaan HIFK vs Tappara. Tosin samanlaisia tilanteita on kohtuullinen määrä eikä niistä ole vihelletty tarkkaan missään sarjassa.
Edit: tottakai olen mielelläni väärässä
Itse asiassa voi. Säännöt ei kiellä makuuttamasta vaihtoon menevää ja vaihdosta tulevaa vaikka minuuttitolkulla tuolla vaihtoalueella, mikäli peli pyörii jossain muualla päin kenttää.Aluetta enemmän minua kiinnostaa se aika, minkä Mäntylä oli jäällä ylimääräisenä. Tai siis kauanko Tapparalla oli kuusi kenttäpelaajaa. Koska Mäntylä kompuroi tuomariin, venyi vaihtoaika pitkäksi. Ja se taas on Mäntylän vika, ei tuomarin (vrt. Grillforsin tötöily tuomarin kanssa kakkospelissä). Ei tuolla vaihtoalueellakaan voi sekunttitolkulla miehiä makuuttaa.
Ei liikaa pelaajia jäällä voi olla siirretty rangaistus. Siinä tapauksessa valmentaja voisi lähettää useita ylimääräisiä pelaajia kentälle, kun siitä ei tulisi kuitenkaan kuin yx kaksminuuttinen. Mitä tulee hidastuksiin, kuutioihin ja haastoihin, niin itse en kannatta minkään teknologian lisäämistä, kun tuomarivirheet(kin) kuuluvat pallopeleihin.
menisi kyllä härdelliksi noin.
Paljon pahempi härdelli se on, että ei-rikkonut joukkue menettää maalin liian hätäisen vihellyksen takia.
Itse asiassa voi. Säännöt ei kiellä makuuttamasta vaihtoon menevää ja vaihdosta tulevaa vaikka minuuttitolkulla tuolla vaihtoalueella, mikäli peli pyörii jossain muualla päin kenttää.
Ei liikaa pelaajia jäällä voi olla siirretty rangaistus. Siinä tapauksessa valmentaja voisi lähettää useita ylimääräisiä pelaajia kentälle, kun siitä ei tulisi kuitenkaan kuin yx kaksminuuttinen.
Niin, ottamatta nyt kantaa tähän eiliseen, mutta tosiaan onhan se nyt ihan syvältä jos joudutaan toteamaan, että "vastaavia sattuu joka peleissä useita, ei niitä voi viheltää". Miksi tehdä sääntöjä, joita ei edes haluta noudattaa? 1,5 metriä on mielestäni vieläpä melko tarkka määritelmä, joten miksi sellainen on keksitty, jos se kuotenkin on ihan sama.Mun mielestä tästä tapauksesta voitaisiin ottaa sikäli opiksi, että tuota lennosta vaihtamista alettaisiin vahtimaan tarkemmin. Kuten moni on täällä todennut, tuota 1,5m vaihtoaluetta rikotaan jatkuvasti, ja sääntökirjan mukaan siitä pitäisi viheltää joka kerta jäähy. Rapakon takana näin myös tehdään, eivätkä pelaajat varasta. Pikemminkin ovat ylivarovaisia tuon suhteen, ja hyppäävät kentälle vasta kun kaverilla on toinen jalka vaihdossa.
Paljon pahempi härdelli se on, että ei-rikkonut joukkue menettää maalin liian hätäisen vihellyksen takia.
Rapakon takana näin myös tehdään, eivätkä pelaajat varasta. Pikemminkin ovat ylivarovaisia tuon suhteen, ja hyppäävät kentälle vasta kun kaverilla on toinen jalka vaihdossa.
Oman tulkinnan mukaan seuraava ei anna linjurille mahdollisuutta raportoida.
Päätuomarilla on oikeus neuvotella linjatuomareiden kanssa maaliin johtaneista tilanteista. Jos linjatuomarin näkemyksen mukaan juuri ennen maaliin johtanutta pelitilannetta, hyökkäävä pelaaja syyllistyi rikkeeseen (iso rangaistus, pelirangaistus, ottelurangaistus tai epäurheilijamainen käytös) ja päätuomari ei huomannut rikettä, linjatuomari voi raportoida tilanteen päätuomarille, joka päättää, hylkääkö maalin ja tuomitsee rikkeestä rangaistuksen vai ei.
Liian monta pelaajaa jäällä ei kuulu ao kategorioihin.
Edit: tottakai olen mielelläni väärässä
Noh, voi olla että olen ylitulkinnut tuon asian. Sinänsä ihan sama millaiset vaihtomatkat siellä on, ei tuo olisi tuomareille mitenkään mahdotonta viheltää tarkemmin. En siis tarkoita sitä, ettei koskaan jäisi viheltämättä, vaan sitä, että linja on vähemmän salliva.Ootko sä nyt ihan tosissasi? Kyllä siellä NHL:ssäkin jää vääriä vaihtoja viheltämättä ihan jatkuvalla syötöllä, eivät ne pelaajat sääntökirjan ohjeiden mukaan vaihtoja sielläkään suorita.
Miksei esimerkiksi Rönn voinut myöntää että tilanne oli tuomarivirhe, jonka seurauksena asia voitaisiin sopia loppuun käsitellyksi.
Kaiken kaikkiaan hyvin hämärä asiakokonaisuus selittelyineen.
Nyt on hyvää settiä. Erittäin hieno kirjoitus. Kiitos!Ensinnäkin on täysin ymmärrettävää ja inhimillästä että tuomarivirheitä tulee, niitä tuskin saadaan koskaan kitkettyä. Kuitenkin se että selitellään, puolustellaan tuomaria tai pahimmillaan kiistetään virheet niin ne herättävät lähinnä epäluottamusta.
Ei ole suomalaisen jääkiekkoilun etu että tuomarin ratkaisusta tehdään kahden joukkueen ja tuomareiden välinen taisto, josta haetaan väkisin häviäjä, jotka voivat spekuloida pahimmilaan salaliittoteorioilla ja lahjotuilla tuomareilla. Miksei esimerkiksi Rönn voinut myöntää että tilanne oli tuomarivirhe, jonka seurauksena asia voitaisiin sopia loppuun käsitellyksi. Nyt kun sitä kelaillaan ja haetaan kaikkia mahdollisia selityksiä miksi tuomarit tekivät näin, niin ainut kuka siitä kärsii on Liiga ja erotuomarit. Jos tilanteen näyttää vaikka jääkiekkoasiantuntijalle Kanadasta, Ruotsista tai vaikka Sakasta niin tuomio olisi "liian monta pelaajaa jäällä, 2 minuuttia". Se että erotuomari johtaja yrittää etsiä puolia tilanteesta miksi siitä ei olisi kuulunut jäähyä, josta satunnaiskatsojalla voi olla täysin selkeä näkemys ei herätä hirveää luottamusta. Myöskään se että Tapparan maali syntyi tilanteesta jota edelsi tuomarivirhe, niin ei millään tavalla heikennä voiton arvoa. Se että virhettä ei pystytä myöntämään, osoittaa joko suurta tietämättömyyttä tai sitä että pelätään että oltasiin voitettu jotenkin väärin. Myöskään liigan ei pitäisi pelätä myöntää virhettä, joissain tapauksissa on helpompi nostaa kädet pystyyn ja myöntää virhe kuin jättää esimerkiksi niille jotka näkivät tilanteessa vahtovirheen, mahdollisuus haukkua tuomareita että eivätkö ne osaa sääntöjä.
Mieleen tulee heti kaksi tapausta, joissa virheen tunnustaminen "vastustajalta" on puhdistanut koko tilanteen, todettu että tuomari teki virheen ja thats it. Ensimmäinen tapaus on taannoin Ilves-Blues A-junioreiden finaalista kun Otto Koivula puski voittomaaliksi jääneen 2-1 osuman viimmeisellä minuutilla. 75% maalin nähneistä näki että tilanne oli pusku ja maali olisi pitänyt hylätä, varsinkin suurin osa Ilvesläisistä puolusteli Koivulan maalia pitkään, kunnes Koivula itse sanoi Aamulehdelle että puskuhan se oli. Kukaan ei ota mestaruutta pois, kukaan ei kiistä etteikö Ilves olisi mestaruutta ansainnut, tosin puhtaalla maalilla, mutta myöskään niiden 75%:n ihmisistä ei tarvitse miettiä näinkö minä vai tuomari väärin.
Toinen tapaus on aikanaan HIFK ottelussa tapahtunut episodi, jossa Söderholm myönsi tuomareille että taklaus oli puhdas kun HIFK:n pelaaja jäi makoilemaan taklauksen jälkeen kun tuomarit olivat muistaakseni alkaneet arpomaan siitä HIFK:n vastustajalle ulosajoa.
Liigan tuomarit eivät koskaan voita katosjien ja pelaajien luottamusta, jos virheen sattuessa sitä ei voida myöntää, vaan sitä pitää alkaa perustelemaan ihan millä vaan. Ja ihan millä vaan, voi olla harkinnan arvoinen tilanne, tai ettei nähnyt tilannetta tai joku muu pelin luonteen vastainen tilanne. Kyllä minä katsojana ymmärrän myös tuomareilta inhimilliset virheet, mutta en ymmärrä ratkaisuita joissa esimerkiski eilisestä tilanteesta edes vuorokautta myöhemmin kaikki erotuomareiden edustajat eivät näe Tapparalla liikaa pelaajia kentällä.
Tuleeko aina maalivahdin häirinnästä jäähy? Mielestäni ei.Ei kovinkaan selkeä homma, koska ei Rask tuosta jäähyä saanut.
@TosiFaniKyllä linja haudattiin median paineen takia, silloinen erotuomarijohtaja Arto I kommentoi asiaa medialle ja sanoi, ettei mistään nollatoleranssista oltu sovittu. Muutaman kierroksen ajan peli näytti jääkiekolta, mutta sitten palattiin miekkailuun takaisin.