1. JOKERIT
Joukkueen runko on pysynyt pitkään yhdessä ja jengi on sitoutunut sataprosenttisesti Lämsän strategiaan, joka oikeutti viime kaudella Harry Lindbladin muistopalkintoon. Jokereilta puuttuu kärkiketjujen sentteri ja Teuvo Teräväinen viettää osan kaudesta muissa ympyröissä, mutta tietenkin Jokerit saa ehjät viisikot jokaiseen peliin. Timanttinen viisikkopeli ja vahva puolustus takaavat pisteitä silloinkin, kun suurten saappaiden hyökkääjät puuttuvat. Kuka nousee heiluttamaan tahtipuikkkoa kun kärkisentterit puuttuvat? Usko tai älä, niin Juhani Tyrväinen. Kauden aloitus on vaikea, mutta se ei ole mitään verrattuna viime vuoteen, jolloin joukkue meni aivan sekaisin avauskierroksilla mediakohuista ja pitkistä peli- ja toimitsijakielloista.
2. TAPPARA
Mua jopa harmittaa Barkov juniorin (mahdollinen) NHL-sopimus. Olisi huikeaa nähdä poika vielä liigajäillä ja katsoa, miten kokonaisvaltaiseen peliin, vastuuseen, supertähteyteen whatever rahkeet riittäisivät. Mikäli Barkov olisi Tapparan remmissä, mä nostaisin kirvesrinnat runkosarjarankingin ykköseksi. Rautakorven sapluuna tulee olemaan jälleen tehokas ja luotettava ja jengi tulee pitämään runkkarin kärkisijaa hallussaan, mutta alkukeväästä Rautakorven jengit yskivät snadisti. Uudet ulkkarit McRae ja Bailen ovat ylistetty monissa julkaisussa senttereiden ja pakkien eliittiin, mutta mulle aloitteleva AHL-jyrä ja yliopistopakki ovat melkoisia arvoituksia. ET-pelejä ei kannata liikaa tuijotella, noissa treenipeleissä onnistuneet eivät aina onnistu liigassa samalla tavalla.
3. JYP
Mä en käsitä miten Jyväskylän jengi voi säilyttää vahvan suoritustasonsa, vaikka siellä on valmentaja vaihtanut viime vuosina aika tiuhaan. Miten syvät perustukset Dufva on oikein valanut pukukoppiin, että kaksi märkäkorvavalmentajaa pystyvät vetämään samalla sapluunalla syksyt keväät? Nyt siellä on valmentajana ensimmäistä vuottaan jokin ysärikauden jyväjemmari, oliko se Vesa Ponto vai Mika Paananen? Käsittämätöntä! Huono jengi ei silti voita ET-lohkoaan. Viime kaudella mä ennustin, että JYP "yllättäisi" romahtamalla, mutta eipä sitä tapahtunut, eikä tapahdu nytkään. Tuppurainen tulee olemaan raivostuttavan hyvä. En silti uskalla veikata jyväskyläläisiä runkkarin voittajiksi.
4. KÄRPÄT
Onneksi olkoon Kärpät paluusta liigaeliittiin! Oululaisilla on pitkästä aikaa kunnollinen valmentaja ja tasokas jengi. Ja Juhamatti Aaltonen, jumalauta! Sydäntä lämmittää kun tällaisia taitavia taikureita tulee pelaamaan samaa liigaa. Kärpissä on tapahtunut muutoksia tärkeille pelipaikoille (ja valmennukseen) kuitenkin sen verran, että en usko kaikkien palasten loksahtavan paikoilleen noin vain. Kyseessä on silti ehdottoman vaarallinen jengi pelkästään kärkimiesten nimiä katsomalla ja mikäli Marjamäki onnistuu uransa toistaiseksi kovimmilla toteemilla ajamaan saumattoman pelisysteemin, niin Kärpät taistelevat runkosarjan voitosta.
5. LUKKO
Onks hei joku muu huomannut aiemmin, että Lukolla on aika kokeneita hankintoja tältä kesältä? Siis tuollaisia ukkoja, jotka vetävät ihan viimeisiä kausiaan? Lukko ui selkesti vastavirtaan kun katsotaan liigan yleistä trendiä, mutta se ei tietenkään tarkoita, etteikö strategia voisi tuottaa menestystä. Suurin kysymysmerkki on ECHL-vahti Zapolski, sekä se loukkaantunut ykkössentteri, jolla on tosi samanlainen nimi kuin tällä molarilla. Mulla on fiilis, että Lukolla ei ole ketunhäntää kainalossa, vaan Raumalla on kasassa ihan aidosti kovatasoinen jengi ja valmentaja. Mielenkiintoinen joukkue!
6. TPS
Tekisi mieli tiputtaa TPS ainakin sääleihin, mutta mulla sellainen toive, että tällä kertaa TPS:n ulkomaalaishankinnat olisivat oikeasti kovia, luovia ja kauniin taitavia pelaajia. Viime kaudella toivoin, että Locke olisi ollut true grit mitä tulee taitoon, luovuuteen ja pisteiden tekoon, mutta pieleen meni ja pahasti. Mikäli Dan Sexton ja Francis Pare ovat ykköskorin jätkiä, Brian Willsie palaa seuraan ja keväällä jo lopettamispäätöksen tehnyt Fredrik Norrena pystyy kannattelemaan roimasti uusiutunutta joukkuetta, niin silloin Suikkanen kyllä piiskaa joukkonsa voittojen tielle. Eniten epäilen tässä paletissa Norrenan tasoa.
7. ÄSSÄT
Mä en ala jauhamaan mistään mestaruuskrapulasta, vaan ihan vain siitä, että porilaisten riveissä ei mielestäni ole riittävästi osaamista pysyä liigan kärkiseurana. Pekka Virta on omaan makuuni valmentaja, jolla ei ole tarpeeksi herkyyttä katsoa oman joukkueen vahvuuksia ja heikkouksia ja toteuttaa peliä näiden oletusten puitteissa. Joukkueen runko on suht vahva ja sitä on täydennetty mielenkiintoisilla hankinnoilla, mutta mä en hyvällä tahdollakaan näe Ässille viime kevään tyylistä euforista keulimista. Tosin eipä sitä juuri kukaan nähnyt viime vuoden syksynäkään.
8. HIFK
Mun mielestä IFK:oon touhu ei ole hirveästi rauhoittunut Sopan keittämästä katastrofista, vaikka nyt pöydällä olevat pelimerkit ovat huomattavasti potentiaalisemmat kuin viime kaudella. Joukkueessa on niin paljon kysymysmerkkejä alkaen sen yhtenäisyydestä ja Summasen kompetenssista 2010-luvulla. Periaatteessa IFK voi kaiken natsatessa taistella runkosarjan kärkisijoista, mutta huonoimmassa skenaariossa se jää pudotuspeliviivan alapuolelle, kun 16 uutta pelaajaa ja epävakaan oloinen Summanen eivät löydä harmoniaa. Summasen sapluunaan kyllä sopii laadukas muukalaislegioona, mutta mikäli viisikkopuolustus ja maalivahtipeli pettävät, niin ei tätä kautta pelasta enää mikään. Laitetaan IFK:lle tällainen sijoitus hyvän ja huonon väliltä eli kotietu säälipoffeihin.
9. BLUES
Espoossa tulee olemaan mielenkiintoista katsoa, miten uusi valmentaja Jyrki Aho saa ryhmänsä pelaamaan, kun hän ei enää pysty rakentamaan Dufvan ja JYPin pohjille. Ei sillä, kyllä Blues on ollut hyvissä käsissä myös Marjamäen kanssa (joskin vuoden liian pitkään), mutta jonkinlainen uusiutuminen Bluesissa tulee tietenkin tapahtumaan. Mielestäni ainoa oikea ratkaisu oli lyödä Hirschovitsille kapteenin kirjain rintaan, sillä mitä enemmän Hirschovitsille antaa luottoa ja vastuuta, sitä varmemmin hän pystyy (tai ainakin on pystynyt) suorittamaan. Ehkä päällimmäinen syy, minkä takia pistin Bluesin näin alas, on se, että mä en tiedä tuosta vuoden 2012 Suomen mestarivalmentaja Ahosta edelleenkään, että osaako se oikeasti olla niin hyvä mitä JYPin otteet ovat antaneet ymmärtää.
10. ILVES
Ilves on kesän muotieläin. Typerän rohkeaa mainontaa, pientä suunsoittoa ja tämä liigan murhekryyni on tosissaan lähtemässä kauteen isoimmilla tavoitteilla. Mä uskon myös tähän vedätykseen ja Ilves pääsee pelaamaan Suomen mestaruudesta runkosarjan jälkeen. Tuomas Tuokkola on mun silmissä oikein pätevä ja lupaava valmentaja ja uskoakseni myös suurin syy siihen, minkä takia Ilves onnistuu kasvojenpesussaan. Lisäksi Daniel Corso on erittäin onnistunut hankinta Ilvekseen.
11. SAIPA
Mä veikkasin viime kauden kynnyksellä, että Pekka Tirkkonen näyttää hauista ja joukkue taistelee säälipaikasta viimeiseen asti. En ikinä onnitellut, joten ylävitonen hienosta viime kaudesta! Nyt kuitenkin vastaavaa yllätysmomentin luomaa henkeä ei enää ole ja onhan SaiPan pelaajamateriaali jokseenkin heikko. Tai mistä minä tiedän, mutta mun silmissä joukkue koostuu joukosta takuuvarmoja 20:n pisteen miehiä ja nimekkäin hankinta eli maalivahti Jussi Markkanen saattaa osoittautua nopeasti menneen talven lumiksi. Mä silti uskon Tirkkosen tekemiseen ja SaiPa taistelee jälleen paikasta sääleihin.
12. KALPA
Kaikki ovat samaa mieltä siitä, että Kasperi Kapasen ja Artturi Lehkosen otteita tulee olemaan tosi siistiä seurata. Noin muuten mä uskon, että jokseenkin nimekäs kuopiolaisryhmä tulee sulamaan Jari Laukkasen komennossa. Jotenkin pelaajalistaa katsomalla tulee fiilis, että näiden avainpelaajien parhaat hetket ovat jo olleet tai vasta tuloillaan, eikä Laukkanen saa tähän ryhmään tarvittavaa taktista otetta. Mä tiputan KalPan sittenkin yhtä sijaa alemmas, tätä kirjoittaessa KalPa oli omissa papereissani yhdentenätoista.
13. HPK
Ville Viitaluoma yllätti mut viime kaudella täydellisesti! Mä en olisi ikinä uskonut, että VV heittäisi uransa parhaimman kauden. Myönnetään siis, että kyseessä on liigan kärkijätkä. Mua kuitenkin epäilyttää muun rosterin riittävyys taistelemaan (sääli)paikasta auringossa. Kokemattomat maalivahdit (kaikkea hyvää molemmille!), ohut pakisto, hailakka hyökkäys ja hitto vie Kai Rautio ykköskäskijänä! Pieleen menee.
14. PELICANS
Monet lahtelaiset kummastelevat, että miksi Pelicans rankataan niin monesti jumbosijalle. Jonkun joukkueen on pakko olla viimeinen. Vaikka Pelicansilla on sinänsä leveä ja tasapainoinen pelaajamateriaali, se ei mielestäni ole erityisen tasokas ja miekankärki (vai mitä metaforaa te Lahdessa käytätte ykköskentän miehistä, pussinokka?) on vaatimaton. Aravirran joutsenlaulu tapahtui mielestäni jo Kärppien kanssa ja sekin hoilottelu meni epävireessä. Tsemppiä kuitenkin teille, altavastaajan asemesta on kiimaista ryöstää ja ansaitakin voittoja.