Liigan Brändit - Joukkueiden identiteetit vai onko niitä kaikilla seuroilla?

  • 11 398
  • 55
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuli mieleen että onko nykyisessä liigassa vahvasti omaan tekemiseen pyrkivää Brändi-kiekkoa vuodesta toiseen kuin kahdella seuralla? Ensimmäisenä tietysti tulee mieleen HIFK ja KalPa.

KalPan nykyinen brändihän on itse lähtöisin jo Mestis-ajoilta ja melkein antaisin pientä kunniaa tämän tuomisesta Mika Pieniniemelle. Silloin aloitettiin tuoda vahvasti luisteluun ja liikkeeseen perustuvaa kiekkoa jota Virran tullessa ruotuun painotettiin vielä enemmän yhdistettynä voimakkaaseen kiekonhallintaan, kaukalon molemmissa päissä. Tuokkola taas toi oman mausteensa tähän eli pikkaisen suoraviivaisuutta lisää mutta edelleen vahvasti kiekon pitämiseen tilanteen niin vaatiessa. Kun uutta valmentajaa etsittiin niin silloin jo vahvasti annettiin signaalia että valmentajan pitää olla KalPan pelitavan näköinen. Samoin pelaajahankinnoissa painotetaan tietyn tyyppistä, nopeaa, taitavaa, pelaajatyyppiä.

Tämän taipaleen alkuaikoinahan KalPasta puhuttiin että pelaa kuin loistossaan olevat Kärpät, mutta pelaajamateriaali ei anna siimaa parempaan menestykseen. Tämä siis n. vuonna 2005.

Tietysti jos peilataan historiaa taaksepäin niin kyllähän KalPa tunnettiin jo 80-luvulla iloisesta ja vauhdikkaasta pelityylistä, mottohan täällä päin pallopeleissä on ollut jo vuosikymmenien takaa, "Naatitaan, ee laakasta".

Tähän väliin tuli sitten 90-luvun loppu jossa ei ollut mitään järkeä :)
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä menee nyt brändit ja pelityylit sekaisin.

HIFK:lla on brändi. Siitä syystä joukkueesta puhutaan aina stadilaisena, fyysisenä ja kovana rymistelyjenginä, silloinkin kun totuus on tyystin toinen. IFK on onnistunut luomaan itsestään mielikuvan mainitun kaltaisena jenginä, eikä asemaa horjuta esimerkiksi se, että kärkipelaajat tulevat kärjistetysti lähinnä Oulusta ja coachit ties mistä. Toki HIFK:n on myös hyvä ajoittain pelata "brändin näköistä" lätkää, jotta mielikuva säilyy ihmisten mielissä vahvana.

KalPalla on selkeä omannäköinen pelityylinsä, mutta brändinä se on vasta lapsenkengissä. KalPa on se hassu kiekkoa siirtelevä jengi tasan niin kauan, kun se pelaa niin, mutta ei yhtään pidempää.

Jokerit vähän ryssi ysärin lopussa omat hommansa, eikä sitä 90-luvun buumia onnistuttu hyödyntämään pitkäkestoisesti. Toki jääkiekkoa seuraavilla on käsitys siitä, millainen Jokerien pitäisi olla (menestyvä taitolätkäjengi liigan parhailla pelaajilla), mutta totuus on usein liian kaukana tästä, jotta äärimmäistä taitavuutta voisi pitää jotenkin Jokerien tuotemerkkinä.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Jokerit vähän ryssi ysärin lopussa omat hommansa, eikä sitä 90-luvun buumia onnistuttu hyödyntämään pitkäkestoisesti. Toki jääkiekkoa seuraavilla on käsitys siitä, millainen Jokerien pitäisi olla (menestyvä taitolätkäjengi liigan parhailla pelaajilla), mutta totuus on usein liian kaukana tästä, jotta äärimmäistä taitavuutta voisi pitää jotenkin Jokerien tuotemerkkinä.

Jokereiden tavaramerkki on ehdottomasti pirullisuus.

Tämä joukkue iskee silloin kuin sitä vähiten odotat. Ja pirullinen narri nauraa.
 

pete666

Jäsen
Suosikkijoukkue
BLUES
Tarviiko mun espoolaisena bluesin kannattajana sanoa tähän mitään?


- No hyvä.
 
Jokereiden tavaramerkki on ehdottomasti pirullisuus.

Tämä joukkue iskee silloin kuin sitä vähiten odotat.
Tuo pirullisuus nyt ei Jokereiden kohdalla päde kuin pelaajamarkkinoilla, joilla seura pirullisesti tarjoaa vähän enemmän palkkaa pelaajille kuin muut.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana odotukset ovat olleet jatkuvasti korkealla tuon massiivisella pelaajabudjetilla operoivan joukkueen kohdalla ja ilmeisesti sen takia joukkue iskeekin itsensä mestaruusjunaan melko harvoin.

Kehäkolmosen terveemmällä puolella Jokerit ovat brändäytyneet hyvin vahvasti ostojoukkueeksi joka on aina erityisen mukava voittaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lukon tavaramerkkeinä on häviäminen ja järjetön rahan polttaminen.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Juuri näin. Olisin voinut lainata koko viestinkin, sillä se oli puhdasta asiaa. Liigassa ei oikeasti ole kuin yksi brändi ja se on HIFK.

Kyllä mä näkisin Ässätkin brändinä - Ässiin yhdistyy paljon mielikuvia, jotka kantavat kaukalon ulkopuolellekkin, selkeä merkki brändistä. Porilainen hulluus you know.

Siinä ja siinä voiko Kärppien "Puolen Suomen joukkue"-mielikuvan laskea brändiksi, ehkä ei täysin.

Avausviestiin samoilla linjoilla kuin muutama muukin, KalPa:lla nimenomaan ei ole brändiä, selkeä peli-identiteetti kylläkin.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
TPS:n brändinä voisi pitää turkulaisuutta aika pitkälle. Niin hyvässä kuin pahassakin. Tutkimuksissa mitä tulee Turusta mieleen niin TPS niin tulee melkein aina kärjässä.

Kaiken tämän paskan pelillisen menestyksen keskellä, niin pitää muistaa, että TPS on kuitenkin ollut 90-luvun menestynein joukkue, 2000 luvun toiseksi menestynein ja 2010 luvun jaettuna menestynein joukkue. Sekä kaikenkaikkiaan Sm-liigan menestynein joukkue mestaruuksilla mitattuna.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Juuri näin. Olisin voinut lainata koko viestinkin, sillä se oli puhdasta asiaa. Liigassa ei oikeasti ole kuin yksi brändi ja se on HIFK.

Pakko heittää tähän kohtaan näkökulma naapurista. Eikös IFK:n kuuluisa brändi ollut lähinnä Matikaisen Penan juttuja? Hänen tj-aikanaan puhuttiin vuodesta toiseen "brändin näköisestä lätkästä", jossa tutinaa ja tötinää riitti ilman sen kummempaa menestystä. Penan lähdettyä ei IFK:n johtoportaassa olla keskitytty enää vaalimaan mitään brändejä vaan rakentamaan menestyvää joukkuetta. Myöskään se, miten IFK nykyisin itseään markkinoi mm. katukuvassa, ei vastaa perinteistä käsitystä IFK:n brändistä.

Kekäläisen aikana Jokerit yrittää selvästi profiloitua taas omavaraiseksi joukkueeksi, jossa perustana on vahva juniorituotanto ja yhtenäinen pelitapa aina C-junnutasolta edustukseen asti. Alku näyttää lupaavalta.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Avausviestiin samoilla linjoilla kuin muutama muukin, KalPa:lla nimenomaan ei ole brändiä, selkeä peli-identiteetti kylläkin.

Kalpan peli-identiteetti on vasta muutaman vuoden vanha. Muistan hyvin kun tuossa 90-luvun lopussa ja 2000-luvulla kaverien kesken pitkien kiekkojen, paniikkipurkujen ja futiksessa pitka ja peraan taktiikan noudattaminen oli meidan sanakirjassa "pelataan kalpaa". Joten se peli-identiteetti on lahiaikoina ollut jotain ihan muuta.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Okei, tullaan vastaan helposti. KalPasta on hyvää vauhtia kehkeytymässä omaan erilaiseen pelitapaan perustuen brändi vuosien saatossa. Näitä perinteitä on alettu pohjustamaan jo 80-luvulla mutta korpivaelluksen aikaan homma karkasi lapasesta joka suuntaan. Nyt omaa identiteettiä ollaan ajamassa monelle eri tavalla, pelitapa yksi, valmentaja toinen ja pelaajan prototyyppi kolmas.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Kalpan peli-identiteetti on vasta muutaman vuoden vanha. Muistan hyvin kun tuossa 90-luvun lopussa ja 2000-luvulla kaverien kesken pitkien kiekkojen, paniikkipurkujen ja futiksessa pitka ja peraan taktiikan noudattaminen oli meidan sanakirjassa "pelataan kalpaa". Joten se peli-identiteetti on lahiaikoina ollut jotain ihan muuta.

Seurasit tuolloin ennen WTC:tä Suomi-sarjaa ja Mestistä?
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Kärppä = vikkelä, ovela, juonikas

Siinähän niitä.

Vähän tämä Kärppien pelillinen identiteetti on haalistunut tällä kaudella, kun Kärpät on perustanut pelityylinsä pitkälti kovaan työntekoon ja tarkkaan puolustuspeliin. Ovelia ja juonikkaita pelaajia ei oikein nykyisestä joukkueesta löydy.

Mielestäni otsikkoa voisi laajentaa koskemaan ainoastaan näitä pelillisiä identiteettejä, koska mitään "brändiä" ei liigasta löydy kuin varauksin HIFK:lta.

Jatketaan määrittelyä muutaman joukkueen osalta, otantana pari viime kautta:

JYP - Puolustaa vahvasti koko viisikon voimalla, kova liike, aggressiivinen kavauspeli kotikaukalossa
Blues - Duunarihenkisyys ja asenne, ei koskaan anna periksi ja haastaa altavastaajana ennakkosuosikit vahvasti.
Pelicans - Aravirran suosima hyökkäävä pelityyli sopivalla fyysisellä lisämausteella on tullut takaisin Suikkasen myötä.
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yhtä paljon kun HIFK:n brändi nykyään on tuo vanha tunnettu fyysisyys ja kovuus, niin Ilveksen slogan pitää paikkansa: "Taitokiekkoa jo vuodesta 1931".
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Vähän tämä Kärppien pelillinen identiteetti on haalistunut tällä kaudella, kun Kärpät on perustanut pelityylinsä pitkälti kovaan työntekoon ja tarkkaan puolustuspeliin. Ovelia ja juonikkaita pelaajia ei oikein nykyisestä joukkueesta löydy.

No, kysymyshän ei ollut viimeisimmästä kaudesta, vaan noin yleisesti minkälaista kiekkoa on pyrkimys pelata. Kyllähän tämä Kärppien nuorisokaarti tähän sapluunaan sopii.
 
Kekäläisen aikana Jokerit yrittää selvästi profiloitua taas omavaraiseksi joukkueeksi, jossa perustana on vahva juniorituotanto ja yhtenäinen pelitapa aina C-junnutasolta edustukseen asti. Alku näyttää lupaavalta.

Kuulostaa ihan Bluesilta. Espoolaiseen lätkään voi myös liittää sitkeyden, periksiantamattomuuden ja helvetillisen taistelun, pientä kädettömyyttä tietenkään unohtamatta.

Usein sanotaan ja kirjoitetaan että Blues on HMV, mutta erilaisissa pleijariketjuissa ja spekulaatioissa meitä pidetään aika inhottavana vastustajana. Eli ilmeisesti herättää ainakin jonkun aistin vastustajissa?
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Kekäläisen aikana Jokerit yrittää selvästi profiloitua taas omavaraiseksi joukkueeksi, jossa perustana on vahva juniorituotanto ja yhtenäinen pelitapa aina C-junnutasolta edustukseen asti. Alku näyttää lupaavalta.

Brändillä ja todellisuudella ei välttämättä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Brändi myös muuttuu paljon hitaammin kuin todellisuus eikä läheskään aina, jos koskaan, ole sama kuin siellä yrityksen muistiossa, jossa kuvaillaan ko. yrityksen brändiä.

Jokereiden juniorityö on jo nyt todella hyvää ja menossa vielä parempaan suuntaan. Omia junnuja riittää kokoonpanoon ja vielä lainatavaraksi ympäri maakuntiakin. Silti brändi tuskin ainakaan kymmeneen vuoteen muuttuu yhtään miksikään ostojoukkue/rahalla saa, paitsi menestystä-mielikuvasta.

HIFK on tietysti se joukkue, jolla on sekä vahvin että myös ylivertaisesti paras brändi. Totuutta se vastaa ehkä enemmän satunnaisesti kuin pysyvämmin, mutta se ei haittaa menoa.

Kärpillä on myös brändintynkää 'puolen Suomen joukkueena', mutta toki myös pohjoisen pikku-Jokereina. Bluesin brändi sitten taas on, että 'rahalla ei todellakaan saa menestystä.' Eihän tämäkään tietenkään todellisuutta vastaa. Oikeastihan Blues on aivan loistava kasvattajaseura, tällä hetkellä ylisuorittaa budjettiinsa nähden ja pelaa oikeastaan aika kivaa lätkää. Sääli, että ketään ei kiinnosta.

Jos KalPalla brändi on, niin se on lähinnä alituinen vikinä ja väninä. Pelicans taas on hyvällä alulla rakentamassa hyvää ja selkeätä äijäily-brändiä. Jos homma pysyy kasassa muutaman vuoden, niin voi olla HIFK:n jälkeen bränsipuolella ihan parhaita. Brändi kun vielä sopii kaupunkiinkin kuin nenä päähän.

Lukon brändi on kultapossukerho ja Ässien pikku-HIFK. TPS:n brändiksi sopii sitten sisäänpäinkääntyneisyys ja itsetyytyväisyys. Onko JYP:illä brändiä ollenkaan? (Paitsi että penteleet tuppaavat voittamaan aika usein ihan salaa paljon jääkiekko-otteluita.) HPK on se väritön-hajuton-mauton pikkuseura, joka menestyy. Ilves on ominut Penailun ja 'piiri pieni pyörii'-leikin itselleen. Tappara oli joskus terästä, nykyisin aika ruosteessa. Niin ja mikäs vielä puuttui? Ai niin, SaiPa, eikö sitä vielä ole pudotettu Mestikseen? Ai ei? No onhan ne aina välillä ihan pirteän yritteliäitä. Ja pitää sitä kai joku paikka olla, johon pääkaupungin ylijäämät, uransa tötöilleet ja muut hylkiöt voidaan pistää siperiaankarkoitusta kärsimään. Rangaistuksensa hyvin käyttäytyen ja pelaten lusittuaan voi armo käydä oikeudesta ja pääsevät takaisin oikeiden ihmisten kirjoihin ja muihin joukkueisiin.
 

Sakkoliha

Jäsen
Mielestäni on hyvä, että IFK on jättänyt brändiä vähemmälle joukkuetta kasatessa. Kun Penan aikana joukkue kasattiin, niin sen piti olla brändin aikana. Nyt keskitytään kasaamaan sen sijaan voittava ja menestyvä joukkue, jossa on paljon taitoa ja myös sitä fyysisyyttä. Eihän siinäkään mitään järkeä ollut, että brändiä täytyi ylläpitää menestyksen kustannuksella.
 

trap

Jäsen
Kuulostaa ihan Bluesilta. Espoolaiseen lätkään voi myös liittää sitkeyden, periksiantamattomuuden ja helvetillisen taistelun, pientä kädettömyyttä tietenkään unohtamatta.

Bluesin menestysreseptiähän Jokerit on kopioimassa. Aiheesta oli pieni juttu ennen kautta Urheilulehdessäkin. Harmi, että Bluesissa on niin paljon ryssitty uskottavuutta ei-urheilullisilla tempauksilla, että seura on taas pudonnut pääkaupunkiseudun kolmoseksi. Vielä 2008 oli uskottavin seura.
 

Jne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal FC, Florida Panthers
Yhtä paljon kun HIFK:n brändi nykyään on tuo vanha tunnettu fyysisyys ja kovuus, niin Ilveksen slogan pitää paikkansa: "Taitokiekkoa jo vuodesta 1931".
Brändi ei aina vastaa, eikä ole tarkotus vastatakaan todellisuutta. Brändejä usein luodaan markkinoinnin avulla, millaisia mielleyhtymiä yrityksen tuotteista tai itse yrityksestä halutaan synnyttää muille. Esim. Mitä tulee mieleen ajatellessa Lidl:iä? Itselle tulee mieleen edullisuus, sillä Lidl on "pysyvästi halpa". He ovat onnistuneet markkinoimaan itseään markkinoiden halvimpana, vaikka kaikkien tuotteiden kohdalla tämä ei tietenkään pidä paikkaansa.

Myös IFK on onnistunut luomaan itselleen brändin. IFK on fyysinen ja taisteleva joukkue. Tämä miellekuva pätee myös muualla Suomessa, sillä IFK vetää halliin lähes poikkeuksetta enemmän katsojia kuin muut yhtä hyvät joukkueet (pisteissä, runkosarja 2012). Esimerkkinä tästä SaiPa:
SaiPa-IFK ottelu (ti ja ti) katsoja k.a.4336.
SaiPa-Ässät (to ja pe) k.a. 3156 ja
SaiPa - Pelicans (ti ja la) k.a. 3473
Toki IFK:n isolle katsojamäärälle Lappeenrannassa on muitakin syitä, mutta IFK:n vahva brändi on varmasti suurin syy tähän.
 

jeani

Jäsen
HIFK:lla fyysinen rymistely, Jokereilla taitokiekko. Ei sillä, että jokaisena yksittäisenä kautena joukkueet välttämättä näihin muotteihin sopisivat.

Muiden joukkueiden pelitavat ovat brändiytymättä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eilisten matsien (Hifk-Jok vs Jyp-Äss) loppukarkeloita vertailtaessa voisi olettaa, että Hifk:n brändikiekkoa ei pelata enää Helsingissä vaan ainoastaan Porissa ;)

Jos vakavasti puhutaan, niin mulla Ässien "brändi" linkittyy aika pitkälti tuohon Hifk:n vastaavaan, sillä erotuksella, että pelaajat ovat Porissa hieman puukätisempiä johtuen pienemmästä budjetista ja rahakirstusta.

Ehkä juuri siksi Hifk on monelle Ässä-fanille se kakkossuosikki, aina sattuu ja tapahtuu.

Hauska on ollut seurata muuten jyväskyläläisten reaktioita tämän porilaisen "brändikiekon" saavuttua piipahtamaan Hippoksella eilisen pelin lopussa.
Jää mietityttämään, että onko Jyväskylässä sittenkään pelattu pudotuspelejä viime vuosina, sillä suurin osa JYP-faneista kiitteli lopun hyvää menoa ja pieni ryhmä taas kitisi kitisemistään.. Eikö tämän pitäisi olla ihan perussettiä ja kuulua kokonaisuutena jääkiekon "brändiin" näin kevään korvilla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös