Olin ulkopuolisena, neutraalina kiekkokatsojana torstaina Porissa. Hieno kiekkonäytös, mutta vain tunnelman osalta. Itse peli oli tasollisesti heikoin, mitä olen vähään aikaan liigatasolla nähnyt. Liigatasoahan tässä voitaneen vaatia.
Eilisen kaltaisella pelillä kumpikaan joukkue ei ansaitse liigapaikkaa. Ei ainakaan Sport, jonka toiminta hyökkäysalueella oli junioriliigan tasolla. Varsinkin laukausten laatu (kvaliteetti, sanoisi Juhani) oli jotain aivan käsittämätöntä. Wanhaa kunnon vetolaukausta viriteltiin kyllä useaan otteeseen, mutta montako lämäriä viuhui kohti Eero Kilpeläistä?
Vauhti, jolla Ässät "murskasi" Sportin ei päätä huimannut. Esimerkkinä kallispalkkainen ja nelosketjuun vaipunut Marko Kivenmäki, jota taistelu voitosta ei näytä kiinnostavan pätkän vertaa. Missä on pelaajan ammattiylpeys, kun pelaamisen taso on eilisen kaltaista?
En jaksa uskoa, etteikö Sportilla ole jatkopeleissä mahdollisuuksia, jos Ässät jatkaa eilen nähtyä kävelyvauhtiaan. Mutta jos Ässistä löytyy edes ripaus siitä lähes sukupuuttoon kuolemassa olevasta porilaisesta hulluudesta, joka tässä tapauksessa tarkoittaa ensisijaisesti taklauksia, pitäisi Sportin jatkossa olla pelkkä vastaantulija. Mutta jaksaako/ viitsiikö Ässät asettaa itseään kunnolla likoon? Epäilen, että kävelystä siirrytään korkeintaan kevyeeseen hölkkään.
Juhanille pitää kyllä nostaa hattua mediapelin taitajana. Jos oma joukkue ei eilistä parempaan pysty, on puheenaihetta tarve siirtää tuomareihin. Kruus ja Vuohtoniemi onnistuivat eilen hyvin, joten voimistelunopettaja Tamminen voisi löytää jotain parannettavaa myös omasta toiminnastaan.