Tapparan fanit tuntuu olevan tasan ainoa lahko joka toitottaa tuon paskan konseptin perään ja ei silti näy katsojamäärissä milläänlailla.
Alkuaikoina Tapparallakin oli joskus vain pari tuhatta katsojaa, viimeksi yli 4 000. Minä näen siinä yli 100 % nousun.
Mikä kilpailu toi tollanen edes on missä pitää voittaa, että pääsee omilleen. Jalkapallossa miljoonavoitot, kun pääsee jonkun konferenssiliigan parista pelistä jatkoon.
Ei sellaista seppoa ole syntynyt, joka takoo pystyyn sarjan, joka tuottaa miljoonia alkuvaiheessaan. Jääkiekon katsojamäärät nousevat Keski-Euroopassa koko ajan - osin uusien isojen hallien avulla - ja se tuo mukaan lisää sponsoreita, mikä kasvattaa lajissa liikkuvaa rahamäärää tulevaisuudessa. Kyllä siinä nousussa on mieluummin mukana, kuin katselee vierestä.
Itse kannatan Euroopan laajuista sarjaa ihan puhtaasta mielenkiinnosta ulkomaisiin huippujoueisiin (ne vähemmän huiput ovat kuriositeetti, mutta niissäkin voi tapahtua kehitystä, esim. Sheffieldissä). Lisäksi olen varma, että ottelut kotoisia joukkueita kovempia jengejä vastaan kehittävät. En voi todistaa väitettäni, mutta uskon, että CHL:n kärkikamppailut erityisesti Ruotsin ja Sveitsin huippuja vastaan ovat kehittäneet Tapparaa siihen, missä se on. Jos joku ei halua hyödyntää samaa, niin ei siinä mitään...
Euroopassa keksitään tekosyitä ettei tarvi noita pelejä pelata ja jotkut huippuseurat ihan häikäilemättömästi käy ottamassa takkiin.
Mikä
huippuseura käy ottamassa takkiin häikälemättömästi? Ilves?
Toki ensi viikolla Ilves voi ottaa paineettoman CHL-ottelun lähinnä treenimatsin kannalta, kun taas Tappara joutuu vääntämään tosissaan Lausannen kanssa. Ilves saa lepoedun paikallispeliin, mutta Tappara viritystä kovalta vastukselta.
Jos Liigassa halutaan tasata eroja, niin eikö se ole paras keino, että suurseurat väsyttävät itseään CHL:ssä, kun muut voivat keskittyä kotimaan sarjaan? Tapparakin on tainnut jonkin verran "jaella pisteitä" näiden CHL-otteluiden ympärillä. Ja toki ymmärrän, että niiden muiden suurseurojen pitäisi ensin päästä sinne...
Minulle sopisi oikein hyvin vapaaehtoinen eurooppalainen huippusarja. Kiinnostusta kasvattaisi parhaiten juuri se, että joka vuosi kohdattaisiin suunnilleen samat joukkueet. Koko mantereen näkökulmasta Tampere-Tukholma olisi melkein paikallisottelu. Joo tiedän, Tukholmastakin pitäisi ensin jonkun päästä sinne - mutta suljetussa sarjassa sekin olisi järjestelykysymys...