VMV on hyvä puolustaja hyvässä joukkueessa. Kun itseluottamus katoaa huonossa ilmapiirissä ja sitä huonommassa joukkueessa, niin sitä ei helpolla saada takaisin.
Mukavaa että joku otti kiinni viestiini. Itse asiassa pohdinkin että saatoin olla liian negis Vittasmäen suhteen tietyiltä osin. On täysin totta että tuuliajoilla olleesta organisaatiosta nimeltä TPS ei ponnisteta muihin ympyröihin kovinkaan nopeilla korjausliikkeillä tai välittömästi onnistuvalla sopeutumisella. Esimerkiksi viime kaudella Tepsissä Kai Suikkasen puolustuspelin organisointi oli niin puutteellista että siinä olisi Duncan Keithkin tehnyt merkkausvirheitä, mutta kun VMV:n kohdalla puhutaan useiden kausien ajan riivanneista ongelmista. En ihan täysin allekirjoita mielipidettäsi siitä että VMV voisi hyvässä joukkueessa olla hyvä puolustaja, voin yrittää tarkentaa omaa kantaani vielä vastaten tekstisi pilkottuihin osiin.
Yleensä olen samaa mieltä kanssasi, mutta nyt on pakko väittää vastaan. Mielestäni Vittasmäki pelasi paikoitellen ihan helvetin hyvin KalPassa. Erityisesti playoffeissa oli KalPan vakaimpia pakkeja ja oli lähes ainoa joka pystyi rauhoittamaan puolustusta. Mun tietääkseni VMV oli jo aikoja sitten signannut tulevaksi kaudeksi Ilvekseen, joten hän jatkoi matkaansa Kuopiosta vaikka siellä oltaisiin haluttu pitää hänet.
En ole perillä Vittasmäen, KalPan ja Ilveksen suunnitelmista ollenkaan joten saatat hyvinkin olla oikeassa. En kuitenkaan näe, että olisi ollut kovinkaan rationaalista Ilveksen palkata Vittasmäkeä "hyvissä ajoin", johtuen näyttöjen totaalisesta puutteellisuudesta.
Samaten pidän vähintäänkin outona että KalPa sitoutui pitämään miestä pelkästään näyte-ikkunassa tietyn ajan jos kerran paikallisten päättäjien mielestä olisi ollut niin edes lähelle niin vakuuttava kuin mitä esimerkiksi sinä yllä esität. Omaan silmääni heijastui Vittasmäen KalPa-otteita seuratessa kuvia täysin samoista pelillisistä ongelmista joiden kanssa paini Tepsissä lukuisten kausien ajan. Pelinluku, kiekolliset ratkaisut, sijoittumisvaikeudet nyt ihan päällimmäisinä sellaisina.
Tosiaan hyvän mestaruuskauden lisäksi monelta tuppaa unohtumaan, että kaudella 2012-2013 Vittasmäkihän oli jopa TPS:n paras puolustaja jos NHL-apuja ei lasketa. 60 matsiin ihan mukavat 8 paunaa ja +/- tilastokin oli plussalla, vaikka esim. pakkipari Rasmus Ristolaisella oli +/- tilastossa -7. Tämän kaudenhan jälkeen monet toivoivat TPS:n osiossa, että VMV:stä tehtäisiin joukkueen kapteeni ja jotkut arvuuttelivat jopa EHT-paikoilla, mutta se lopullinen läpimurto jäi sitten tekemättä. Olisin melkein valmis lyömään vetoa, että Veikka lyö tulevalla kaudella läpi jos saa isoa roolia Ipan puolustuksesta.
Voi olla, että olen itsekin tuolloin pitänyt miestä korkeammassa arvostuksessa tuolloin kuin mitä nyt pidän, en muista kovinkaan tarkkaan. Ainakin itse olen aikoinani mieltänyt VMV:n turkulaistaustan sekä sen joidenkin kommunikoiman potentiaalin tärkeiksi tekijöiksi miestä arvioidessa, mutta yhtään ei ole ollut ikävä miehen otteita vielä, ei vaikka kausi 12-13 nähtävästi olikin numerollisesti vähän parempi kuin mitä onnistuin muistelemaan.
Muistan tuon työsulkukauden otteistaan kuitenkin sen verran että noita samoja perisyntejään, joita ylle listasin, hän kyllä esitteli senkin kauden otteluissa. Jollakin tavalla voisi kuvitella että jos vierellä pelaa shattenkirkiä, martinezia, koivuja ja kumppaneita niin se plusmiinuskaan ei aivan kaaosmainen voi kauden päätteeksi olla. Sen sijaan muina kausina se on ollut saldona aivan järkyttävä. Jälkikäteen voidaan mielestäni kohtalaisen perustellusti jälkiviisaina todeta ettei tässä pelaajassa ollut juuri missään vaiheessa sellaista johtajuutta mitä kapteenilta soisi löytyvän, eikä kyllä EHT:llekaan minkäänlaista potentiaalia ole ollut näkyvissä.
En tiedä, mä en vaan yhtä kaikki näe tuossa miehessä enää minkäänlaista potentiaalia Liiga-tasolle, etenkään menestyvän jengin takalinjoilla. Jääaikaa on tullut, lisäksi eri valmentajilta näytönpaikkoja jopa ylivoimilla mutta pistesarake on näyttänyt maksimissaan vain kahdeksaa pistettä per kausi. Kiekollinen tekeminen ei riitä, eikä kyllä myöskään fyysinen preesenssi sen vastapainoksi. Vähän sellainen välimallin puolustaja, monet vaihdot ovat pelkkää selviytymistä tuon puutteellisen sijoittumisensa takia.