@AaTee Kyllähän pelko on omiaan ohjaamaan ihmistä. En nyt suoraan sano että esim B.Blood käy pari kertaa enemmän jännäpaskalla kun tietää GeneMattin olevan kokoonpanossa mutta, Töppönen ja Möttönen saattaa jättää typeryydet väliin turpasauna peloissaan. Itsekkin muistan kyllä joitakin vastustajia pelänneeni, heiitä vastaan pelatessan alitajunnansta tuli sellanen, pelonsekainen ääni, älä tee mitään typerää niin syöt illalla haarukalla, pillin sijaan.
Juu en Saipalaisena olisi kovin huolissaan, itse nyhjättiin n. 1kk sitten kyseisien joukkueen kanssa kaksi erittäin nihkeää peliä Lappeenrantaankin on näköjään saapunut kädet taskussa mentaliteetti, näitä ns. heittopussijengejä vastaan. Edariutta ilmassa? :)
Juu aivan totta, että pelko ohjaa ihmistä. Muttei tässä tilanteessa niinkään, kun en tosiaan näe siinä mitään pelättävää. Muutoin olenkin sitten juurikin eri mieltä. Ja paino sanalle
saattaa jättää. Voi toki olla näinkin. Mutta, jos näin on, ja jos noin pelaajat ajattelevat kuten kuvailet esim. itsesi tehneen, tähän jo viittasin sillä, että olen silloin yllättynyt miten suuria vellihousuja lätkäpelaajat sitten ovat..
Ei, en vaan millään usko olevan noin.
Samaten juuri tuo ajatusmalli, että "nyt en sikaile, kun se saattaa tulla haastamaan ja lyödä" .. minusta ollaan ihan lepikossa jo lähtökohtaisesti jos siellä näin mennään.
Eihän nyt voi olla lähtökohta, että turpaan saanti (mahdollinen saanti, tai sen "pelko") on ainoa jonka takia ei telota vastustajia tms? Nyt juurikin se peräänkuulutettu vastustajan kunnioitus? Pelataan sääntöjen puitteissa lähtökohtaisesti, riippumatta siitä onko vastustajalla nyrkkeilijöitä vai ei? Ylilyönnit ja aivopierut ym. sitten tulee siinä seassa ja hetkessä riippumatta myöskin siitä onko hanskaajia vai ei, mielestäni.
Itse taasen muistan omilta peliajoilta, ettei ikinä koskaan milloinkaan käynyt edes mielessä kun kentälle hyppäsi, että ketä siellä on vastassa ja että ketään tarvitsisi pelätä, saati sen mukaan sikailla tai olla sikailematta, tai pelaamatta jotenkin ihan normaalisti. Kyllä hanskattuakin tuli joku kerta kun tarpeeksi tunteet kuumeni ja joku tuli silmille, juuri tuolla nyhjäystyylillä josta nyt ei ole lapsille paljoa kerrottavaa, saati että siinä mitään pelkäämistä olisi ollut. Nyrkkiäkin naamaan joku kerta, puolin ja toisin.
(en tarkoita tässä millään tavalla, että mikään kovis nyrkkisankari olisin ollut, yritän vain avata sitä, ettei minua ainakaan "pelottanut" kukaan vastustajan pelaaja lähtökohtaisesti, saati se vaikuttanut peliin, sitä myöten on todella vaikea uskoa sen olevan näin muidenkaan kohdalla, varsinkaan tuolla tasolla)
Mutta joo. Asia tuskin miksikään muuttuu, vaikka siitä täällä pallottelisi kuinka paljon. Ymmärrän pointin jota haette, en vain itse usko asian olevan niin. Ollaan ilmeisesti vain eri mieltä, ei siinä.
Mitä tulee SaiPan otteisiin, tässä on jo vuosien saatossa tottunut, että yleensä ennakkoon vaikeimmat pelit on lähes poikkeuksetta nämä "ennakkoon helpot" -pitäisi olla varmat- voitot. Aina on kontattu selvästi listassa alempana olevia vastaan. (paria poikkeusta lukuunottamatta, jotka vahvistaakin säännön..)
Nyt tulee mieleen tältä kaudelta nämä Sport pelit, muutama KalPa, Ilves, Blues peli jne. joissa on ihan huolella kontattu. (ei mitään pois vastustajilta toki voitot voittoja ja ne ne maalit tehneet, on vaan itse perseilty ja löysäilty kyllä myös samalla)
Onneksi JYPpi on ennakkoon kova vastus, vaikka viime aikoina hiukan heilläkin yskinyt, mutta uskon, että siellä "voittamisen kulttuuria" enemmän tuntevina, herätään kyllä pleijjareihin ihan toisella tapaa. Se van ei riitä, SaiPa vie ;)