Uusi kausi ja uudet kujeet lähestyvät vääjäämättömästi. Kyllähän ensi kaudestakin on odotettavissa äärimmäisen tasainen ja tilanteiden ennustaminen tulee olemaan hyvin vaikeaa.
Kärpät ja Lukko nousevat myös minun papereissani ykkössuosikeiksi. Materiaali ja valmennus ovat huipputasoa ja uskonkin, että nämä joukkueet kiikkuvat kärjen tuntumassa lähes koko kauden ajan. Lyön rahani Lukolle, koska olen enimmäkseen tunneveikkaaja, ja jos JYP ei vie mestaruutta kannatukseni kallistuu ehdottomasti Lukkoon ymmärrettävistä syistä.
JYP on luonnollisesti mestariveikkauksessa toinen rahallisen sijoitukseni kohde. JYPin menestyminen ensi kauden Liigassa on hyvin pitkälle kiinni siitä jatkuuko viime kauden sekoilu vai jatkaako joukkue siitä, mihin se pelillisesti jäi viime kevään Saipa-sarjassa. Toivon hartaasti, että Jyväskylässä taistellaan kärkisijoista.
TPS tulee todennäköisesti olemaan todella kova. Hankinnat ovat huippuluokkaa ja Suikkanen on Suikkanen. TPS tullee olemaan muutaman heikon kauden jälkeen jälleen joukkue, ei sekalaisesti purjehtiva tahdoton yksilölauma.
Tappara ja HIFK on myös helppo heittää kärkijoukkueiden kastiin.
Nuo kuusi joukkuetta ovat niin minun kuin käsittääkseni monen muunkin mielestä ennakkoon suorat pudotuspelipaikat nappaavat jengit. Viime kausien perusteella on kuitenkin hyvin todennäköistä, että vähintään yksi noista joukkueista floppaa. Kyse on loppujen lopuksi niin tasaisesta sarjasta, että halukkaampi ja paremmalla tunnetasolla liitävä joukkue voittaa ottelut. Parempi materia voittaa vain omatessaan vähintään yhtä hyvän positiivisen latauksen kuin mitä ennakkoon heikommalla on matkassa. Eikä sekään tietenkään aina riitä.
Saipa, Pelicans ja Blues ovat joukkueet, jotka saattavat taistella vaikkapa kotiedusta. Ässät ja HPK ovat myös yllätysvalmiita joukkueita. Ainoat joukkueet joiden minun on vaikea uskoa yltävän oikein mihinkään ovat Ilves, Kalpa ja Sport. Ilves ja Kalpa omaavat toki jonkinlaiset mahdollisuudet, mutta ne ovat minun papereissani niin häviävän pienet, etten tarjoa pitkässä sarjassa näille joukkueille kuin sijat 12.-13.
Jos Sport ei ole runkosarjan viimeinen, on se jo voittanut jotain enemmän kuin mitä sille on realistisesti tarjolla.
Mielenkiinnolla jään odottamaan, mikä joukkue on ensi kauden "Jokerit" ja mikä joukkue tulee puskista ja yllättää kaikki (paitsi ehkä omat kannattajansa).