Runkosarjan voitosta olen samaa mieltä, JYP tuskin hyytynee, mutta ainakin meikäläisen papereissa JYP ja HIFK ovat aikalailla samalla viivalla, kun mietitään mestarisuosikkeja. [...]
Tällä hetkellä pidän kyllä suurena ihmeenä sitä, jos IFK ja JYP eivät pelaa finaaleissa, mutta onhan tässä vielä kautta jäljellä ja paljon. Tilanteet vaihtelee.
Olen jo vähän liiankin samaa mieltä kyseisen kirjoittajan kanssa, mutta haluaisin myös painottaa muutamaa asiaa.
Ilman JYP-lasejakin sanoisin JYPin vievän runkosarjan, koska yksinkertaisesti joukkue on niin vahva, että en usko samanlaista vaikeaa tappiokierrettä tulevan, kuten kahtena aikaisempana kautena kun JYP runkkarin vei. Realistina on kuitenkin sanottava, että tuskin JYP ihan näin suvereenisti runkosarjaa voittaa, toisin sanoin, ainakaan tällä pistekeskiarvolla. Huonompia hetkiä tulee varmasti, ja totta puhuen jopa toivoisinkin niitä tulevan nimenomaan siitä syystä, että joukkue kykenisi ne käsittelemään jo runkosarjan aikana, koska playoffit ovat ihan oma maailmansa ja siellä pitää kyetä nopeasti reagoimaan vaikeisiin hetkiin. Muuten ei ole mestaruuden arvoinen.
Toiseksi, moni on hehkuttanut JYPiä sen tehokkuudesta (olipa se katkerahkostikin myönnettyä tai ei), mutta nostaisin myös HIFK:in tällä hetkellä erittäin, erittäin kovaksi joukkueeksi. HIFK:illä tulee huonoja hetkiä ns. ei-merkityksellisissä (pahoittelen ehkä huonoa sanavalintaa - tarkoituksena ei ole mollata mitään joukkuetta, puhun nimittäin runkosarjan kärkitaistelu mielessäni), JYPillä ei pahemmin - tähän mennessä. Tärkeintä runkosarjan voitossa jyväskyläläisittäin olisi kotiedun saaminen toivottavaan loppuun saakka: silloin tulee olemaan muilla joukkueilla vaikeaa. Viimevuotinen hyytyminen on tänä vuonna paremmin estettävissä kahden vahvan peliä tekevän kentän avulla, eli toisin sanoin Hytösen hikipanta ei ole enää niin kireällä ja kosteana.
Kolmanneksi, Ässät ei vakuuttanut JYPiä vastaan, mutta muita Ässien pelejä katsoessani olen ollut positiivisesti yllättynyt. Joukkue pelaa vahvasti ja kovalla itseluottamuksella, ja olen vastaavasti yllättynyt, jos Ässät ei tänä vuonna välieriin mene. Kärpät esittäisin vieläkin pienenä kysymysmerkkinä Aravirran tulon myötä, ja uskon myös Jokereiden parantavan peliään. KalPa ei ole tänä vuonna vakuuttanut, vaikka ovatkin omissa arvioissani yläkanttiin pelanneet - Kapasen & co. lähtö oli mielestäni silti liian suuri menetys muuten hyvälle joukkueelle.
Neljänneksi, jotakin jännittävää tapahtunee, jos JYP ja HIFK ei pelaa finaaleissa, joskin toivoisin pohjoisempaa derbyä JYP-KalPa. Tosin, viime vuonnakin jotakin jännittävää tapahtui. Ja jännittävyydet eivät olleet jyväskyläläisten puolelta kovinkaan kivoja. Eikä HIFK:in, KalPan taikka Lukon puolelta.