Ratinen ei ole vielä mitään ihmeellistä päässyt liigassa näyttämään, joten en mitenkään voi miestä nostaa samalle viivalle Hongan kanssa, kun mietitään tulevalla kaudella läpimurtoa hakevia pelaajia. Ratisella on toki saumat lyödä itsensä läpi, mutta samalla viivalla Hongan kanssa hän ei ole, kun kauteen lähdetään.
En koe ongelmana, jos kaksikkoa ei asettele tasan yhtäläiselle läpimurtoviivalle. Kirjoitin viestini, koska täällä väitettiin
vajavaisin tiedoin potentiaalien olevan jo alkavan kauden aikajänteellä
eri luokkaa ja samaan aikaan ajeltiin kaksilla rattailla:
Heiskanen on toki huipputalentti, mutta tällaisia julistuksia "eri luokan talenttiudesta" ei ehkä kannattaisi tehdä, jos tietää jotain vain vertailun toisesta osapuolesta. Sinun tietämyksesi Anttoni Hongasta tuntuu olevan vajavaista.
Ratinen jäi Hongan varjoon Liigassa, kuten todettua, mutta jos huomioimme ainoastaan sarjatasot joissa kumpikin kiekkoili yli kymmenen ottelua, Ratisen pelillinen panos oli merkittävämpi, eikä kyseessä ole mielipide vaan fakta.
Tietysti voimme painottaa Mestiksen olevan eri pallopeli kuin Liiga ja olemme siinä sinällään ihan oikeassa, mutta eri peliä pelasivat myös kauden 2016-2017 Heiskanen ja kauden 2017-2018 Honka. Heiskasella oli hoidettavanaan monipuolisia top 4 -minuutteja vakimiehen vastuulla, kun taas Hongalle tarjottiin todella suojattuja ja hyökkäysvoittoisia seiskapakin minuutteja keikkaluontoisesti. Selvempi ero noissa Heiskasen ja Hongan kausissa oli kuin Hongan ja Ratisen.
Paino on meinaan sanalla 'päässyt'.
Tilanne liiganäyttöjen osalta olisi mun arvioni mukaan tasainen jos Ratinen olisi saanut useamman mahdollisuuden. Nythän yksi kolmesta ottelusta oli se kohuttu Nordiksen reservireissu jossa kaikki, Honkakin, olivat ymmärrettävistä syistä vaikeuksissa, mutta kaksi muuta eivät Hongan keskimääräisistä esityksistä paljoa jääneet. Kummassakin pisteille pääsy oli likellä: debyytissä Sportia vastaan Ratinen haisteli itsensä puolittain läpi ja Ilves-vierapelissä kikkaili kelpo vetopaikkaan, josta ei kuitenkaan ampunut itse vaan yritti pelata ketjukaverilleen varmaa maalia, syöttö vain valitettavasti jäi pelaajamassaan. Kauden ensimmäinen mestismatsi oli Ratiselta samaa sarjaa kuin noi kaksi normaalia liigaottelua, eikä se laittanut silloin ajatteluttamaan etteikö nuori mies pärjäisi jo Mestiksessä, ja otoskoon kasvu sitten todisti etten mä mitenkään kujalla keloissani ollut.
Sen sijaan vaikea uskoa että Honka olisi ollut valmis samaan vastuuseen kuin Heiskanen, vaikka saamansa pikkuroolin häikäisevän loistavasti hoitikin. Mihin perustan väitteeni? Näyttöihinsä A-nuorissa ja Mestiksessä. Niitä pelejähän Hongalle isompaa roolia jo viime kaudella vaatineet eivät tietääkseni tsekkailleet.
Heiskasta voi vailla huolta kutsua tasoa kovemmaksi talentiksi ilman että värilaseilla olisi toteamuksen kanssa mitään tekemistä. Jos odottaa Anttonin olevan ensi kaudella yhtä hyvä kuin Heiskanen oli U19-kautenaan, joutuu erittäin todennäköisesti pettymään. Olisin todella tyytyväinen jo Vatasen tulokasvuoden kaltaisiin esityksiin, eli reilut puoli pistettä per peli (ja lievä hapuilu puolustuspäässä sallittakoon), sillä en ole löytänyt riittävästi syitä miksi luonnehtia Honkaa Vadua lahjakkaammaksi. Saman korin äijiä ovat tällä hetkellä, mutta tilanne tietysti elää vielä ja saattaa muuttua.
Etenkin, kun kyse on taitelijasta, jotka ovat kovin herkkiä sieluja. Joko kaikki natsaa - tai sitten ei.
Ehkä ei kuitenkaan kannata lyödä taiteilijankuvaa noin ahtaaseen muottiin? Ja mä ainakin olen puhunut pelkistä pelityylillistä asioista, koska pohjimmiltaanhan tapahtumat kaukalossa ratkaisevat enkä edes tunne varsinaisia luonteenpiirteitään sen syvällisemmin.
Tässä tapauksessa esitykset jäällä eivät ole antaneet aitoa aihetta boom or bust -näkökulmalle. Junioripeleissä kiekkonsa kieltämättä lipsahti välillä pienen ylimieliseltä huokuneen "mä oon liian hyvä tähän sarjaan" -pelailun puolelle, mutta kevät Mestiksessä oli täysin toista maata. Niissä matseissa teki vahvan vaikutuksen se kuinka mies yksinkertaisti kiekollista peliään ja uhrasi kaiken voittamiselle. Tehopisteet syntyivät junnupelejä räkäisemmin, mutta selkää ei suoristeltu astettakaan vaan kroppaa laitettiin vastustajan vetojen eteen tilanteen niin vaatiessa. En siis näe miksei Ratinen osaisi hoitaa hommiaan hyvin ykkösestä neloseen. Mun mielestä ensi kauden lopputulema riippuukin enemmän Merikivestä kuin miehestä itsestään.