Liigajoukkueiden kannattajaryhmät & -kulttuuri kaudella 2024–2025

• 227 792
  • 1 438

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Täytyy kyllä arvostaa vaasalaista meininkiä. Tuntuu, että aina joku onnistuu loukkaantumaan mikä on varmaan jonkunlainen saavutus. Milloin syynä on pastillimies, milloin tifo joka viittaa muinaisiin tapahtumiin. Täältä peukkua, parempi hampaissa kuin jaloissa jne.

Bullseye

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kun oma faniporukkas saa lauantai-iltana tasan kerran äänensä kuuluviin kotihallissa puhevikaisella "Il-väs Tam-peee-RRe" -huudolla, niin kai siinä oli odotettavissakin n. 4 sivun verran itkua. Ei kai siinä, tsemppiä ja lutuurit, ehkä tekin joskus vielä.

Sandman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Täytyy kyllä arvostaa vaasalaista meininkiä. Tuntuu, että aina joku onnistuu loukkaantumaan mikä on varmaan jonkunlainen saavutus. Milloin syynä on pastillimies, milloin tifo joka viittaa muinaisiin tapahtumiin. Täältä peukkua, parempi hampaissa kuin jaloissa jne.
Tietty kynnys kun ylitetään, siitä on syytäkin loukkaantua, tässä tapauksessa kyseessä on hiukan muutakin kuin "muinainen tapahtuma".

Ströge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kun oma faniporukkas saa lauantai-iltana tasan kerran äänensä kuuluviin kotihallissa puhevikaisella "Il-väs Tam-peee-RRe" -huudolla, niin kai siinä oli odotettavissakin n. 4 sivun verran itkua. Ei kai siinä, tsemppiä ja lutuurit, ehkä tekin joskus vielä.
Juurikin näin. Pitävät itseään ylivoimaisina liigassa mutta totuus on kaukana siitä.

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Juurikin näin. Pitävät itseään ylivoimaisina liigassa mutta totuus on kaukana siitä.
Älkää nyt noin antako tappion masentaa. Kyllä se päivä vielä paistaa sinne Nikolainkaupunkiinkin.

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & feikkiheikit
Tämäkö on se, mikä määrää?
Historiattomuus ja sivistymättömyys täällä määrää.

Käyn harvoin täällä palstan Liiga -puolella, mutta olen kyllä aidosti yllättynyt näiden hurraavien junttien määrästä.

"Red Army"

Indeed.

Bullseye

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Älkää nyt noin antako tappion masentaa. Kyllä se päivä vielä paistaa sinne Nikolainkaupunkiinkin.
Tamperelaisena en kyllä yhtään lähtis kaivelemaan historiaa pidemmälle kuin 10v taaksepäin. Sun yrittämäs "Nikolainkaupunki" oli siihen maailman aikaan n. 17,5x kunnioitettavampi kuin teidän punaisuus. Offtopic sikseen: miten onnistuitte eilen häviämään meille? Teidän pelaajabudu kuitenkin varmaan tuplasti meidän?

Ikurin Vireä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves talvella ja Ilves kesällä, Ikurin Vire
Itse olen sitä ikäpolvea ja siitä onnellisessa asemassa, että olen päässyt kuuntelemaan puhetta ihmisiltä, jotka ovat itse eläneet tuon ajan ja joita tuo on koskettanut. Molemmilta puolilta. Mies, jonka veli perheineen tapettiin vain, koska ei halunnut valita puolta. Lapsi, josta tuli viisivuotiaana orpo Tampereen tapahtumien seurauksena. Kahden pienen lapsen äiti, joka menetti miehensä ja perheen ainoa palkansaajan. Olen kuullut sukulaisten kertomuksia henkilöistä, jotka ovat oman henkensä uhalla salakuljettaneet ruokaa vankileireille heille täysin tuntemattomille ihmisille, koska heitä ei kukaan muukaan ruokkinut. Miettimättä värejä ja keskittyen inhimillisyyteen. Näitä juttuja ei kerran kuultuaan pysty eikä halua unohtaa.

Jollei ihmisyys ja empatia nyt sitten kuulukaan näiden tifoilijoitten omiin vahvuuksiin, niin ainakin tietävät kusseensa kaikkien kanssakulkijoiden jaloille, koska otsikot Sportin kannattajien suuresta fanimatkasta ovat jo esillä. Ei-kenenkään yllätykseksi kannattajien ainoaksi otsikoiden arvoiseksi saavutukseksi on noussut tuo lakana. Kuinka tyhmä sitä voi olla?

Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyllä meillä on asiat Suomessa hyvin kun joudutaan keksimällä keksimään asioita mistä mieli pahoitetaan. Historia on hyvä pitää mielessä unohtamatta huumoria! Katso peilistä ja jos ilmeesi on niinkuin haistaisit pahaa hajua - > Löysää lippalakkiasi tai hitsaajan maskia. Lakanasta tuli hyvää muistutusta kaikille Suomen historiasta.

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tamperelaisena en kyllä yhtään lähtis kaivelemaan historiaa pidemmälle kuin 10v taaksepäin. Sun yrittämäs "Nikolainkaupunki" oli siihen maailman aikaan n. 17,5x kunnioitettavampi kuin teidän punaisuus. Offtopic sikseen: miten onnistuitte eilen häviämään meille? Teidän pelaajabudu kuitenkin varmaan tuplasti meidän?
Tuo oli kaupungin virallinen nimi yli 60 vuoden ajan. Jos se kiukuttaa, niin suuntaa kiukku niihin, jotka sen ottivat käyttöön.

Xnyl xnyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
1931
Vaasalaiset voittivat katsomossa kuten arvata saattoi tuollaisella vieraskannattajamäärällä. Ymmärtääkseni kotona hiljaisempaa teilläkin vaikka sama väki siellä seisoo.

Silti on mainittava, että Nokia Areenalla akustiikka ei päästä meteliä oikeuksiinsa. Jos täällä ilvesläinen väittää että voitettiin tänään metelin suhteen, se voi johtua siitä että istui kotijoukkueen kannattajia lähempänä. Ääni vain sattuu hukkumaan korkealle kattoon. Vaasassa tilanne kannattajakultturin näkökulmasta tässäkin paljon parempi olosuhteiden puolesta, kuten meidänkin reissulla saatiin huomata.

DJ-Juissi tajusi välillä jopa pitää musan pois (onneksi siinä "punainen ja valkoinen" huudossa), mutta ei silti verrattavissa ottelutapahtumaan Vaasassa vuosi sitten. Toki meidän areenalla kaupallisuus ja show-elementit viety pidemmälle ja tämä myös syö paljon kannattajien ääntä pelikatkoilla.

Ja mitä tulee tifoon niin... Hieno, mutta kyllähän toi särähti silmään hieman tyylittömänä. Ei mielestäni liity urheiluun tai kannattamisen verinen sisällissota. Turha tänne keskusteluun mitään politiikkaa on tuoda, tuskin se oli tifon tarkoitus. Mutta niin, tyylitön. Kalevankankaan hautuumaan tiilimuurin luodinreijät olkoon riittävä muisto niistä ajoista.

Noin muuten hyvä suoritus, vaikka maaleja ette yhtä enempää päässeetkään juhlimaan. Tervetuloa silti uudelleen!

Yukon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Se ja sama missä vaasalaiset olleet awaylla tai ketkä ovat Vaasassa käyneet vieraissa niin täällä on kyllä aina hirveä öyhötys käynnissä. Joka vitun kerta.

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Itse olen sitä ikäpolvea ja siitä onnellisessa asemassa, että olen päässyt kuuntelemaan puhetta ihmisiltä, jotka ovat itse eläneet tuon ajan ja joita tuo on koskettanut. Molemmilta puolilta. Mies, jonka veli perheineen tapettiin vain, koska ei halunnut valita puolta. Lapsi, josta tuli viisivuotiaana orpo Tampereen tapahtumien seurauksena. Kahden pienen lapsen äiti, joka menetti miehensä ja perheen ainoa palkansaajan. Olen kuullut sukulaisten kertomuksia henkilöistä, jotka ovat oman henkensä uhalla salakuljettaneet ruokaa vankileireille heille täysin tuntemattomille ihmisille, koska heitä ei kukaan muukaan ruokkinut. Miettimättä värejä ja keskittyen inhimillisyyteen. Näitä juttuja ei kerran kuultuaan pysty eikä halua unohtaa.
Mulla on vähän samansuuntaisia kokemuksia, koska vaimoni molemmat isoisät osallistuivat tuohon kahakkaan, toinen punaisten ja toinen valkoisten puolella. Punaisten puolella taistellut jäi vangiksi Tampereen taistelun jälkeen, joutui vankileirille ja palasi vuotta myöhemmin juuri ja juuri hengissä kotiinsa. Valkoisten puolella taistellut taas säilyi fyysisesti naarmuitta mutta näki painajaisia koko loppuelämänsä. Molemmat heistä kuolivat jo ennen vaimoni syntymää, mutta heidän tarinoitaan on kulkeutunut seuraavan sukupolven myötä paljon minunkin korviini. Koko Suomen sisällissota, jota ei koskaan olisi pitänyt päästää edes syttymään, oli ennen kaikkea suuri kärsimysnäytelmä.

Mitä vaasalaisten tifoon tulee, se varmasti tehtiin hyvässä hengessä ja ilman halua loukata ketään. En myöskään halua moittia niitä, joiden mielestä se oli hauska ja osuva, mutta itselleni se ei yllä mainituista syistä oikein maistunut.

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämäkö on se, mikä määrää?
Jos et mielipidettäni ymmärrä, tuskin voin asiassa enempää auttaa. Olin aidosti yllättynyt, että tässä kontekstissa tuota lakanaa osa piti mauttomana. Lainaamasi pätkä oli osa tuota kontekstia.

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Kai jonkun mielestä sekin on oivaltavaa fanikulttuuria, kun Englannin kannattajat laulavat pelti paljaana Saksassa toisen maailmansodan aikaisia voitonlauluja. Silloin tuokin tifo varmaan näyttää nerokkaalta.

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Mitä tässä nyt haetaan? Kutsutaanko tässä sitten Tamperetta suomalaisen kommunismin kehdoksi vai?
Noo, ei ne kovin väärässä ole. Täällä keskustassa ei oikein voi olla näkemättä tolppaa tai postilaatikkoa jossa ei Ilves-tarrojen vieressä sirppivasara-tarroja.
Lisäksi tuo areenan viereinen yliopisto on maan suurin syvänpäädyn kehto.

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio ja vuosiluvut 1923 & 1897
Mitä tässä nyt haetaan? Kutsutaanko tässä sitten Tamperetta suomalaisen kommunismin kehdoksi vai?
Sitähän se on niin historiallisesti, kuin myös nykypäivänä

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Se ja sama missä vaasalaiset olleet awaylla tai ketkä ovat Vaasassa käyneet vieraissa niin täällä on kyllä aina hirveä öyhötys käynnissä. Joka vitun kerta.
Toisaalta se on myös tämän palstan ja yleisesti muunkin median suola, että on jotain mistä "öyhöttää", kirjoittaa ja kommentoida. HMV-ryhmiä on ihan tarpeeksi.

repalefarkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
per aspera ad astra
Toisaalta se on myös tämän palstan ja yleisesti muunkin median suola, että on jotain mistä "öyhöttää", kirjoittaa ja kommentoida. HMV-ryhmiä on ihan tarpeeksi.
Näin se menee. Yksikin tippa läikkynyttä kaljaa lattialla ja sirkus on valmis.

Tuskin maltan odottaa ensi paikallista ja Otto Rauhalan saarnaa Osastolle.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Kyllä meillä on asiat Suomessa hyvin kun joudutaan keksimällä keksimään asioita mistä mieli pahoitetaan.
Vaasa halusi provosoida lakanallaan, lakanasta provosoiduttiin ja nyt siitä riittää parranpärinää ja monta sivua keskustelua. Missä se keksimällä keksiminen?

stlouis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punavalkoiset
Paikalla olleena, molempien on turha vouhottaa kumpi voitti katsomossa - tuo halli on hieno, mutta tunnelman kannalta katastrofi. Ensimmäisen erän olin lähempänä tampereen päätyä ja kuullosti siltä kun vaasalaisia ei olisi ollenkaan ollut paikalla. Toiseen erään menin lähemmäs vaasan päätyä ja piti oikein katsoa onko osasto jäänyt olueelle.

Molemmat veti hyvin, se ei vaan kuulu tuolla yhtään, luo sellaisen mielikuvan omille että tää hoidettiin 100-0 katsomossa.

Lakanasta, noh, kai se tavallaan osui ja upposi kun koko netti on sekaisin
Jatketaan...

Yrmy Nuhju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mulle tuli vaasalaisten tifosta mieleen sellainen ajatus, että tällainen poliittisesti tarkoituksellisen repivä punikit-lahtarit-suvakit-natsit-tyyppinen puhetapa on viime vuosina tehnyt somesta ihan helkutin ankean.

Kannattajatoiminnassa on tosi hienoa se, että siellä tosi erilaiset ihmiset myös poliittisten jakolinjojen eri puolilta sekoilee yhdessä, samalla puolella. Siinä on tänä päivänä jotain raikasta ja arvokasta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy