Mainos

Liigajoukkueiden kannattajaryhmät & -kulttuuri kaudella 2024–2025

  • 177 335
  • 1 140
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Nyt jotain lisää konkretiaa kaipaisi - mikä perus osallistujalla on jäänyt hampaankoloon reissusta - minkälaisen vastaanoton Ilveskannattajat olisivat sitten kaivanneet jotta olisivat tunteneet itsensä tervetulleeksi?

Riittävästi järkkäreitä turvatarkastukseen, jotta ei tartte kohtuuttoman kauan olla räntäsateessa... jospa jopa vaikka siä hallin sisällä pääaulassa? Järjestely- ja tahtotilaksysmys, lisätiedot Porista ja Vaasasta.

Kyse ei ole siitä, kuka vastaa myynnistä, vaan siitä miten seura asiasta tiedottaa myyntivastaavalle. Eli tiedossa on paljon väkeä. Tämä siis tarkoittaa ettei lihapiirakat lopu kesken, että hodareihin on enemmän täytteitä kuin pienet lasikipot, että kahviin riittää myös maitoa ekan erän jälkeenkin. Kaljaa kannettiin toisella erätaulla lisää alakerrasta, sitä piisas..

WC tilojen osalta ollaan tietysti hallin rakenteen kanssa naimisissa, siihen on vaikea vaikuttaa jos kannattajat halutaan pitää karsinoidusti omalla alueellaan.

Mitään isoja ongelmia ei ollut poistumisessa, tai ahtaus, mutta se on hallin rakenteen ”vika”. Kuitenkin portaiden alapäässä olisi ehkä voinut sinne pääovellekkin väkeä johtaa, karsinoidusti jos pakko, mutta kuitenkin.

Se, mistä peruskatsojan kritiikki tulee, että on vertailukohtia, jossa mikään järjestelyissä ei herättänyt ihmetystä tai viivästyksiä vs. Espoo, jossa kaikki vähän meni sinne päin, mutta ei ihan…

eli oisko niitä reissunjärjestäviä tahoja kannattanu kuunella? Soittaa vaikka Vaasaan tai Poriin?


Ketään ei pakotettu seisomaan vesisateeseen.

Kaikki eivät tulleet busseilla. Busseilla tuli se 1700 ja reilu tonni muita reittejä. Kyllä siä aika kauan sai omalla autolla ihan ajoissa (tuntia ennen) saapunut räntäsateessa seistä pelipaita päällä (takki tietty jäi autoon, narikkaakaan ei ollut, mutta sen toki arvasi etukäteen).

**

Ylipäätään Liiga:ssa ei ole yhteisiä toimintatapamalleja määritetty, sellaisia joita noudatettaisiin kaikkialla ja kaikkien kanssa. Tätä yritettiin parikytävuotta sitten kun liigafanit järjestäytyi jopa yhdistykseksi, mutta se kuoli nopsaan pois kun Liiga ei sitä neuvottelukumppaniksi hyväksynyt.

Vierasreissujen järkkäämisen pelisäännöt, toimintatavat ja yhteydenottojärjestelmät olisi yhtenäistyttävä koko Liigassa (parhaat käytännöt käytännöt käyttöön kaikkialla) jos halutana kulttuurin leviävän ja paranevan. Tämä olisi Liigan vastuulla. Ruotissahan tämmöset kannattajayhteistyövastuuhenkilöt on seuralle pakollisia by SHL. Liigassa ne on seuran oman tahdon vastassa. ilveksellä sellainen on, ja se on parantanut tilannetta merkittävästi ja edesauttanut kannattajatoiminnan kehitytymmistä
 

almaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit, LFC, Joe Sakic
Hienoa meininkiä kyllä Ilvesfaneilta ja sen suhteen kyllä paljon arvostusta. Toivottavasti isoja reissuja on luvassa lisää, niistä on kiva katsella koosteita ym. Ettei nyt kuitenkin vähän olisi noussut hattuun tuo kannattajatoiminta joillakin henkilöillä? Siltä se mun mielestä ajoittain vaikuttaa. Muistakaa nyt että se on vaan kannattamista eikä mitään elämää suurempaa juttua.

Ja mitä tuosta aiemmasta tarinasta voi sanoa? Tuntuu olevan ylimielistä menoa suuntaan jos toiseenkin.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Homman nyt vaan menee Lahessa niin, että tj. Pöyhönen pyörittelee yrityksille hommaa, eikä kiinnosta mitkään katsojat tai fanit. Kunhan yritysymyynti vetää!
Kuulostaa muuten täältä Oulusta luettuna aika tutulta. Meillä taitaa olla samalainen bisnesmalli!
 

Karpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Outoa vähättelyä, sekä tämä kommentti että koko Kiekko-Espoon toimiston pikeepaitamiesten toiminta. Aika ennenkuulumatonta, että asiakasta/yhteistyökumppania, joka on mukana 150 000 euron (kaikki kulut huomioiden) liikevaihdon tapahtumassa, kohdellaan noin. Missä tahansa vakavasti otettavassa officessa olisi päästetty kokousvieraat sisälle istumaan ja odottamaan. Olen istunut kovat kaulassa ja selkä suorana neukkarissa paljon vähemmästäkin. No joo, siellä Espoon toimistolla oli varmasti kaikki vielä sekaisin, ja uudet työntekijät vasta harjoittelivat kaikkea, mutta silti. Uskomatonta menoa, varsinaista puuhastelua.

Juuri näin. Kun hieman kauempaa ajellaan, niin ei ole tavatonta jos aikataulu hieman heittää suuntaan tai toiseen. Vieraanvaraisuudesta välittävien yritysten odotustiloista saattaa löytyä jopa kahvikone ja vesipiste, mutta vähintäänkin istumapaikkojen löytyminen pitäisi olla itsestäänselvyys.

Itseäni kuitenkin enemmän ihmetyttää tämä asiakastapaamisen aikainen lounaan mässyttäminen. Se jos mikä luo varsin ylimielisen ja epäammattimaisen kuvan. Erittäin harvinaista bisnesmaailmassa. Vieläpä kun K-Espoo oli tässä keississä myyjän, eikä ostajan asemassa. Uudelle liigaseuralle luulisi rahan kelpaavan.

Toivottavasti eivät kohtele potentiaalisia mainostajia/yhteistyökumppaneita samalla tapaa. Silloin ei tarvitse ihmetellä jos yritysmyynti sakkaa.
 

Bilbo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Oilers
Pakko kirjoittaa ja tuoda tähän keissiin vielä oma mausteeni yritys-asiakas näkökulmasta. Ilvesfoorumilla yksi matkanjärjestäjä onkin avannut omasta näkökulmastaan asioita, jotka eivät menneet Kiekko-Espoon puolesta ihan kohdilleen. Tietysti kuulematta toisen osapuolen kokemuksia, totuutta on vaikea tietää. Kyseinen kirjoittaja on aiemmin syksyllä kertonut kirjoittavansa järjestämiseen liittyvät kokemukset Ilvesfoorumille matkan jälkeen, eli itse pelin tapahtumat eivät ole aiheuttaneet alkusysäystä paljastuksen tekemiselle ja avautumiseen.

Mielestäni Kiekko-Espoon toimisto epäonnistui itse ottelutapahtumassa ja ASIAKKAIDEN palvelemisessa, myös vierasfanit ovat asiakkaita, huoh. Oman arvioni mukaan pelkkiä Ilvesfaneja ottelussa oli arviolta 3700. Heitetään lonkalta, että keskimäärin lipun hinta on 30e ja jokainen osti keskimäärin 10e ravintolaostokset tapahtuman aikana. Eli arvion mukaan vierasfanit toivat myyntiä sen 150 000e pelin aikana. Eli puhutaan kuitenkin merkittävästä väkimäärästä ja kasasta euroja.

Jo syksyn aikana Kiekko-Espoon toimistolla on ollut tiedossa, että pelkästään Osasto41:n kautta on tulossa yli 1000 kannattajaa + omatoimimatkaajat päälle ja tieto, että Ilves on aiemminkin liikuttanut megamatkoilla isoja kannattajamääriä mm. Poriin ja Vaasaan. On käsittämätöntä, että tällaista väkimäärää ei nähdä arvokkaina asiakkaina vaan pakollisena pahana, jotka ovat kertaluontoisia vierailijoita. Aika monella Liiga-paikkakunnalla tällainen väkimäärä, mediahuomio ja liikevaihto otettaisiin kultahansikkain vastaan ja matkan järjestelyissä autettaisiin parhaan mukaan. Muutamalta foorumilta (okei Tapparan foorumilta) lukenut mielipiteitä siitä, että sähköposti on hyvä tapa kirjallisesti sopia asiat ja miksi Osasto41:n väki mussuttaa tästä. Kyllä nykyajan yrityksissä osaavat henkilöt tietävät, että teams/puhelut ovat tehokkain tapa edistää asioita ja puheluista tehdään muistiot, joissa sovitut asiat on kirjallisesti sovittu ja muistiot voi sähköpostilla hyväksyä. Jostain syystä asiakasta ei tässä tapauksessa arvostettu tarpeeksi paljon ja haluttu kuunnella hyviä toimintapoja sekä aiempia kokemuksia vastaavista tapahtumista. Osaston puolelta kun on järjestetty aiemminkin isoja megamatkoja.

Aika vaikea kuvitella, että yritys A käyttäytyisi tapaamisissa epäkunnioittavaisesti ja amatöörimaisesti, jos vastapuolella on ASIAKAS yli 100 000e myyntimahdollisuuden kanssa. Miten reagoisitte oman joukkueen osalta, jos paljastuisi, että oman toimiston töppäilyjen takia vieraiden megamatkan kohteeksi valikoituisi joku toinen paikkakunta?

Kommentit itse ottelutapahtumaan, Turistin esitykseen, DJ:n "omaan esitykseen" ja kuuluttajan toimintaan liittyen. Jonkin verran olen lukenut kommentteja, että Osasto41 osalta oli junttia buuata ja chantata esitysten päälle. Osaavat toimijat olisivat käyneet vuoropuhelua ja ottaneet Osasto41 mielipiteet huomioon ennen ottelua (heh, puhelussa kenties) ottelutapahtuman suunnittelussa ja läpikäynnissä. Aika nopeasti olisi varmaan tullut tietoon, että kannustus alkaa ennen ottelua ja jatkuu koko ottelun. Ei ole kenties yllätys, että yleisö reagoi kaikkeen, mitä kentällä ja ottelutapahtumassa tapahtuu. Harmi myös Turistin ja Tuomaalan kannalta, ettei toimistonne ymmärtänyt isoa kuvaa. Musiikin jumputtamisesta, provoista ja ylimielisestä juontamisesta yms. puhumattakaan. Toki pahin ja tyhmin teko yleisön puolelta oli räkiminen ja poppareiden heittäminen, mutta aika pientä tältä väkimäärältä, eikö? Pohtisin kuitenkin, oliko tämä Kiekko-Espoon provoilun seurausta? Entä olisiko tyytyväinen asiakas toiminut näin?

Okei, kaikkia katsojia ja etenkään vieraskannattajia ei tarvitse palvella ottelutapahtuman aikana, mutta edelleen - Live is lifen soittaminen ei lopulta palvellut suurinta osaa asiakkaita. Se ei auta, että jälkikäteen selitellään tapahtunutta vahingoksi tai että mielensä pahoittajat eivät ymmärtäneet vitsiä. Mielestäni ihan ok, että Tapparafanit kuittailevat Ilvesfaneille ja toisin päin, nyt seuran puolelta oli tyylitöntä. Varmasti osa vierasfaneista koki, ettei heitä arvosteta Espoossa ja täten tulevaisuudessa Espoo ei välttämättä ole se houkuttelevin vaihtoehto vierailla. Tämän jälkikeskustelun perusteella moni kannattajaryhmä varmasti aprikoi voisiko oman joukkueen megamatka kenties suuntautua jonnekin toisaalle, jossa järjestelyt onnistuisi asiakasystävällisemmin. Taisi Kiekko-Espoon toimistolla unohtua suunnitella jälkimyynti ja se, että miten saadaan vieraskannattajat palaamaan joskus toistekin Espooseen.


Eli mitä haluan tällä kirjoituksella tuoda tänne foorumille? Tarkoitus ei ole dissata Kiekko-Espoon toimiston väkeä ja yksittäisiä ihmisiä, vaan lähinnä tapaa miten yleisötapahtumia nykypäivänä järjestetään. Ottakaa muut liigaseurat neuvosta vaari, kohdatkaa kaikki koti- ja vieraskannattajat asiakkaina ja jos tarvitsette apua tapahtumien järjestämisessä, kysykää muilta tahoilta neuvoja ja kokemuksia. Se on Liigan, jokaisen seuran ja kaikkien urheilun ystävien etu, että mediassa huomioidaan suuren yleisömäärät ja tapahtumat nostetaan positiivisina kokemuksina varsinkin niille, jotka eivät käy peleissä - tulevaisuuden potentiaalisille katsojille.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämän Moraalinvartijan teksti on kyllä yksi ylimielisimmistä kirjoituksista, joita on tullut hetkeen luettua. Jos asenne on alusta lähtien ollut tuo, kuten vaikuttaa, niin jännä homma että ne keskustelut ei ihan helppoja ole olleet. Eniten pisti hymyilyttämään valitus siitä, että espoolaiset olivat vaikuttaneet siltä, että "kyllä me osataan nämä jutut", mutta sitten koko omasta kertomuksesta paistaa läpi se, että "ei, kyllä me tiedetään miten tämä pitöisi tehdä".
Samaahan valitettiin Tapparan toimistosta silloin viime vuonna. Ei ollut kuulemma haluja keskustella asioista Osaston kanssa ja tehdä yhteistyötä. Aamulehden haastatteluissa taas Tapparan puolella oli ihan toinen näkemys tapahtumien kulusta. En tiedä mikä tässä on sitten lopullinen totuus tässä, mutta näiden tarinoiden lukeminen yksipuoleisesti vain toisen näkökulmasta ei taida olla kovin jätkevää.
 

Kyle

Jäsen
Vielä itsekin palaisin siihen viestiin jossa O41 jäsen kertoi oman näkökulmansa kuinka tuo fanireissu järjestettiin. Vaikka se oli vain toisen osapuolen näkemys niin varmasti myös Kiekko-Espoo sai hyvää oppia tulevaisuuteen tai ainakin siellä mahdollisesti on kohtia mitä hioa tulevaisuudessa. Ei se mieletäni ollut hyökkäys Kiekko-Espoota kohtaan.

Itse olen esimerkiksi hyvin skeptinen kuinka Tampereella pystyttäisiin organisoimaan vastaavan kokoluokan ~ 3 tuhannen vieraskannattjan marssi ja järjestelyt areenalla. Areenahan on toispuoleinen ja pelkästään paikallisotteluita ei ole saatu molempia faniryhmiä tyydyttävällä tavalla järjestettyä.

Olisikin mielenkiintoista, että sen sijaan tässä kiistellään onko näkökulma oikea vai väärä niin voisi pohtia mitä vaaditaan että vierasfanit voivat tehdä onnistuneen reissun.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Pakko kirjoittaa ja tuoda tähän keissiin vielä oma mausteeni yritys-asiakas näkökulmasta. Ilvesfoorumilla yksi matkanjärjestäjä onkin avannut omasta näkökulmastaan asioita, jotka eivät menneet Kiekko-Espoon puolesta ihan kohdilleen. Tietysti kuulematta toisen osapuolen kokemuksia, totuutta on vaikea tietää. Kyseinen kirjoittaja on aiemmin syksyllä kertonut kirjoittavansa järjestämiseen liittyvät kokemukset Ilvesfoorumille matkan jälkeen, eli itse pelin tapahtumat eivät ole aiheuttaneet alkusysäystä paljastuksen tekemiselle ja avautumiseen.

Mielestäni Kiekko-Espoon toimisto epäonnistui itse ottelutapahtumassa ja ASIAKKAIDEN palvelemisessa, myös vierasfanit ovat asiakkaita, huoh. Oman arvioni mukaan pelkkiä Ilvesfaneja ottelussa oli arviolta 3700. Heitetään lonkalta, että keskimäärin lipun hinta on 30e ja jokainen osti keskimäärin 10e ravintolaostokset tapahtuman aikana. Eli arvion mukaan vierasfanit toivat myyntiä sen 150 000e pelin aikana. Eli puhutaan kuitenkin merkittävästä väkimäärästä ja kasasta euroja.

Jo syksyn aikana Kiekko-Espoon toimistolla on ollut tiedossa, että pelkästään Osasto41:n kautta on tulossa yli 1000 kannattajaa + omatoimimatkaajat päälle ja tieto, että Ilves on aiemminkin liikuttanut megamatkoilla isoja kannattajamääriä mm. Poriin ja Vaasaan. On käsittämätöntä, että tällaista väkimäärää ei nähdä arvokkaina asiakkaina vaan pakollisena pahana, jotka ovat kertaluontoisia vierailijoita. Aika monella Liiga-paikkakunnalla tällainen väkimäärä, mediahuomio ja liikevaihto otettaisiin kultahansikkain vastaan ja matkan järjestelyissä autettaisiin parhaan mukaan. Muutamalta foorumilta (okei Tapparan foorumilta) lukenut mielipiteitä siitä, että sähköposti on hyvä tapa kirjallisesti sopia asiat ja miksi Osasto41:n väki mussuttaa tästä. Kyllä nykyajan yrityksissä osaavat henkilöt tietävät, että teams/puhelut ovat tehokkain tapa edistää asioita ja puheluista tehdään muistiot, joissa sovitut asiat on kirjallisesti sovittu ja muistiot voi sähköpostilla hyväksyä. Jostain syystä asiakasta ei tässä tapauksessa arvostettu tarpeeksi paljon ja haluttu kuunnella hyviä toimintapoja sekä aiempia kokemuksia vastaavista tapahtumista. Osaston puolelta kun on järjestetty aiemminkin isoja megamatkoja.

Aika vaikea kuvitella, että yritys A käyttäytyisi tapaamisissa epäkunnioittavaisesti ja amatöörimaisesti, jos vastapuolella on ASIAKAS yli 100 000e myyntimahdollisuuden kanssa. Miten reagoisitte oman joukkueen osalta, jos paljastuisi, että oman toimiston töppäilyjen takia vieraiden megamatkan kohteeksi valikoituisi joku toinen paikkakunta?

Kommentit itse ottelutapahtumaan, Turistin esitykseen, DJ:n "omaan esitykseen" ja kuuluttajan toimintaan liittyen. Jonkin verran olen lukenut kommentteja, että Osasto41 osalta oli junttia buuata ja chantata esitysten päälle. Osaavat toimijat olisivat käyneet vuoropuhelua ja ottaneet Osasto41 mielipiteet huomioon ennen ottelua (heh, puhelussa kenties) ottelutapahtuman suunnittelussa ja läpikäynnissä. Aika nopeasti olisi varmaan tullut tietoon, että kannustus alkaa ennen ottelua ja jatkuu koko ottelun. Ei ole kenties yllätys, että yleisö reagoi kaikkeen, mitä kentällä ja ottelutapahtumassa tapahtuu. Harmi myös Turistin ja Tuomaalan kannalta, ettei toimistonne ymmärtänyt isoa kuvaa. Musiikin jumputtamisesta, provoista ja ylimielisestä juontamisesta yms. puhumattakaan. Toki pahin ja tyhmin teko yleisön puolelta oli räkiminen ja poppareiden heittäminen, mutta aika pientä tältä väkimäärältä, eikö? Pohtisin kuitenkin, oliko tämä Kiekko-Espoon provoilun seurausta? Entä olisiko tyytyväinen asiakas toiminut näin?

Okei, kaikkia katsojia ja etenkään vieraskannattajia ei tarvitse palvella ottelutapahtuman aikana, mutta edelleen - Live is lifen soittaminen ei lopulta palvellut suurinta osaa asiakkaita. Se ei auta, että jälkikäteen selitellään tapahtunutta vahingoksi tai että mielensä pahoittajat eivät ymmärtäneet vitsiä. Mielestäni ihan ok, että Tapparafanit kuittailevat Ilvesfaneille ja toisin päin, nyt seuran puolelta oli tyylitöntä. Varmasti osa vierasfaneista koki, ettei heitä arvosteta Espoossa ja täten tulevaisuudessa Espoo ei välttämättä ole se houkuttelevin vaihtoehto vierailla. Tämän jälkikeskustelun perusteella moni kannattajaryhmä varmasti aprikoi voisiko oman joukkueen megamatka kenties suuntautua jonnekin toisaalle, jossa järjestelyt onnistuisi asiakasystävällisemmin. Taisi Kiekko-Espoon toimistolla unohtua suunnitella jälkimyynti ja se, että miten saadaan vieraskannattajat palaamaan joskus toistekin Espooseen.


Eli mitä haluan tällä kirjoituksella tuoda tänne foorumille? Tarkoitus ei ole dissata Kiekko-Espoon toimiston väkeä ja yksittäisiä ihmisiä, vaan lähinnä tapaa miten yleisötapahtumia nykypäivänä järjestetään. Ottakaa muut liigaseurat neuvosta vaari, kohdatkaa kaikki koti- ja vieraskannattajat asiakkaina ja jos tarvitsette apua tapahtumien järjestämisessä, kysykää muilta tahoilta neuvoja ja kokemuksia. Se on Liigan, jokaisen seuran ja kaikkien urheilun ystävien etu, että mediassa huomioidaan suuren yleisömäärät ja tapahtumat nostetaan positiivisina kokemuksina varsinkin niille, jotka eivät käy peleissä - tulevaisuuden potentiaalisille katsojille.
Olipas helvetin hyvin kirjoitettu.

Tämän voisi lukaista jokainen joka tänne on viimeisen parin päivän aikana mussuttanut.

En yhtään ihmettele miksi Vaasassa hommat toimi niin hyvin.
 

Kyle

Jäsen
Samaahan valitettiin Tapparan toimistosta silloin viime vuonna. Ei ollut kuulemma haluja keskustella asioista Osaston kanssa ja tehdä yhteistyötä. Aamulehden haastatteluissa taas Tapparan puolella oli ihan toinen näkemys tapahtumien kulusta. En tiedä mikä tässä on sitten lopullinen totuus tässä, mutta näiden tarinoiden lukeminen yksipuoleisesti vain toisen näkökulmasta ei taida olla kovin jätkevää.

Itse en muista tuota tarkemmin, mutta lopputulemahan on se että Osasto on Tapparan isännöimissä paikallispeleissä piippuhyllyllä. Monet neutraalistikin katsojat pitävät kontrastia aika isona jos Ilveksen isännöimissä paikallispeleissä faniryhmät ovat vastakkaisissa päädyissä ja Tapparan isännöimissä vieraat on laitettu yläkertaan.

Ja kuten viittasin niin vika on myös Areenassa, mutta en ainakaan tämän lopputuloksen takia ole ihan vakuuttunut että jokainen kivi olisi käännetty.
 

IcePhoenix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Kärpät, Kiekko-Espoo
Mielestäni Kiekko-Espoon toimisto epäonnistui itse ottelutapahtumassa ja ASIAKKAIDEN palvelemisessa, myös vierasfanit ovat asiakkaita, huoh. Oman arvioni mukaan pelkkiä Ilvesfaneja ottelussa oli arviolta 3700. Heitetään lonkalta, että keskimäärin lipun hinta on 30e ja jokainen osti keskimäärin 10e ravintolaostokset tapahtuman aikana. Eli arvion mukaan vierasfanit toivat myyntiä sen 150 000e pelin aikana. Eli puhutaan kuitenkin merkittävästä väkimäärästä ja kasasta euroja.
Ihan ensimmäisenä sanottava, että tuo keskihinta tuskin pitää paikkansa, enemmistö siitä katsojamassasta, jonka juuri tuo megamatka toi oli luultavasti 20 euron ryhmälipuilla, josta toki vielä Ticketmaster ottaa oman provisionsa. Ravintolaostoksista taas Kiekko-Espoo ei saa käytännössä kuin hiluja, koska Restel pyörittää itsenäisesti sitä puolta. Näiden seikkojen takia megamatkan taloudellinen merkitys K-Espoolle on oletettavasti pienempi, kuin mitä monille muille seuroille.
 

Suomen Polak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Seattle Seahawks.
Itseäni kuitenkin enemmän ihmetyttää tämä asiakastapaamisen aikainen lounaan mässyttäminen. Se jos mikä luo varsin ylimielisen ja epäammattimaisen kuvan. Erittäin harvinaista bisnesmaailmassa. Vieläpä kun K-Espoo oli tässä keississä myyjän, eikä ostajan asemassa. Uudelle liigaseuralle luulisi rahan kelpaavan.
Tämä pisti omaan silmäänikin tuosta koko tekstistä eniten. Mikäli näin tapahtui, niin tuo jos joku on junttia ihan perus palavereissakin, mutta nyt oli kyseessä vielä näinkin tärkeä tapaaminen. Tuota ei voi edes selitellä kokemattomuudella, tuo on vain väliinpitämätöntä ja vähättelevää.
 
Viimeksi muokattu:

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Ylipäätään Liiga:ssa ei ole yhteisiä toimintatapamalleja määritetty, sellaisia joita noudatettaisiin kaikkialla ja kaikkien kanssa. Tätä yritettiin parikytävuotta sitten kun liigafanit järjestäytyi jopa yhdistykseksi, mutta se kuoli nopsaan pois kun Liiga ei sitä neuvottelukumppaniksi hyväksynyt.

Vierasreissujen järkkäämisen pelisäännöt, toimintatavat ja yhteydenottojärjestelmät olisi yhtenäistyttävä koko Liigassa (parhaat käytännöt käytännöt käyttöön kaikkialla) jos halutana kulttuurin leviävän ja paranevan. Tämä olisi Liigan vastuulla. Ruotissahan tämmöset kannattajayhteistyövastuuhenkilöt on seuralle pakollisia by SHL. Liigassa ne on seuran oman tahdon vastassa. ilveksellä sellainen on, ja se on parantanut tilannetta merkittävästi ja edesauttanut kannattajatoiminnan kehitytymmistä
En ollut itse reissulla mukana ja siitä onkin käyty jo paljon keskustelua, mutta tämä on kyllä niin täyttä asiaa. On kyllä käsittämätöntä, että Liigalla ei ole mitään toimintatapoja tai prosesseja siihen miten vierasreissut saataisiin mahdollisimman sujuvasti hoidettua. Kuitenkin vaikka kyse on yksittäisistä tapahtumista, niiden merkitys taloudellisesti ja kannattajakulttuurin näkökulmasta on suuri, joten olen kyllä ihmeissäni jos asiat ovat vielä näin lapsen kengissä. Veikkausliigassa nämä säännöt taitavat tulla suoraan UEFA:n kautta, eli jossain asiassa jalkapallo on merkittävästi jääkiekkoa edellä.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Jumalauta että olen pudonnut kyydistä, kun luulin Turistin tarkoittavan jotain tuntematonta nimitystä jostain pelaajasta.

No joo viikonloppuna täyttelin ristikoita, mutta pääsipä vanhuus taas yllättämään.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Ihan ensimmäisenä sanottava, että tuo keskihinta tuskin pitää paikkansa, enemmistö siitä katsojamassasta, jonka juuri tuo megamatka toi oli luultavasti 20 euron ryhmälipuilla, josta toki vielä Ticketmaster ottaa oman provisionsa. Ravintolaostoksista taas Kiekko-Espoo ei saa käytännössä kuin hiluja, koska Restel pyörittää itsenäisesti sitä puolta. Näiden seikkojen takia megamatkan taloudellinen merkitys K-Espoolle on oletettavasti pienempi, kuin mitä monille muille seuroille.
Okei, no siinä tapauksessahan on ihan perusteltua jättää vieraskatsojat katsomaan ottelu vaikka screeniltä hallin pihasta, kerta ei ole niin suurta rahallista merkitystä. Hajaantukaa.

Minusta jopa suurempi asia tulojen lisäksi on medianäkyvyys mitä tuollainen ottelu aiheuttaa. Varmasti jos katsomossa oli paikallisia satunnaiskävijöitä tai peräti ensikertalaisia, niin innosti tuollainen ottelutapahtuma käymään uudestaankin matsissa ja varmasti parit kuvat ja videot lähti someenkin joka vain kumuloi positiivista näkyvyyttä.
 

Bilbo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Oilers
Samaahan valitettiin Tapparan toimistosta silloin viime vuonna. Ei ollut kuulemma haluja keskustella asioista Osaston kanssa ja tehdä yhteistyötä. Aamulehden haastatteluissa taas Tapparan puolella oli ihan toinen näkemys tapahtumien kulusta. En tiedä mikä tässä on sitten lopullinen totuus tässä, mutta näiden tarinoiden lukeminen yksipuoleisesti vain toisen näkökulmasta ei taida olla kovin jätkevää.
Kyllä, kolikolla on aina kaksi puolta. Mutta mitä tiedetään, niin kyseinen moraalinvartija on ollut järkkäämässä useampaa megamatkaa, joista viimeisimmässä on liikuteltu 21 linja-autollista väkeä. Olkoon kuinka ylimielinen kaveri tahansa, niin ainakin on omalta osaltaan mahdollistanut ikimuistoisia reissuja.

(Tuohon lainamaani juttuun liittyen, eiks Tappara pienentänyt Ilveksen päädyn fanikatsomoa, jotta taakse saatiin omia faneja, jotka ei tykänneet lippujen heiluttelusta ja Osasto41 kiellettiin ainakin isommat liput)


Ihan ensimmäisenä sanottava, että tuo keskihinta tuskin pitää paikkansa, enemmistö siitä katsojamassasta, jonka juuri tuo megamatka toi oli luultavasti 20 euron ryhmälipuilla, josta toki vielä Ticketmaster ottaa oman provisionsa. Ravintolaostoksista taas Kiekko-Espoo ei saa käytännössä kuin hiluja, koska Restel pyörittää itsenäisesti sitä puolta. Näiden seikkojen takia megamatkan taloudellinen merkitys K-Espoolle on oletettavasti pienempi, kuin mitä monille muille seuroille.
No, me tuskin tiedämme todellista keskihintaa, mutta tiedämme, että ilvesläisiä oli paljon jokaisessa katsomonosassa aina aitioista piippuhyllylle kaikissa hintaluokissa.

Ja btw, kyseisen ottelun otteluisäntä oli sattumoisin myös Ilvesläinen, Finlandia Group, joka sponssaa Ilvestä jääkiekossa sekä jalkapallossa.
 

IcePhoenix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Kärpät, Kiekko-Espoo
Okei, no siinä tapauksessahan on ihan perusteltua jättää vieraskatsojat katsomaan ottelu vaikka screeniltä hallin pihasta, kerta ei ole niin suurta rahallista merkitystä. Hajaantukaa.

Minusta jopa suurempi asia tulojen lisäksi on medianäkyvyys mitä tuollainen ottelu aiheuttaa. Varmasti jos katsomossa oli paikallisia satunnaiskävijöitä tai peräti ensikertalaisia, niin innosti tuollainen ottelutapahtuma käymään uudestaankin matsissa ja varmasti parit kuvat ja videot lähti someenkin joka vain kumuloi positiivista näkyvyyttä.
Miksi pitää aina alkaa tahallaan vääristelemään viestin sisältöä? Pointti oli se, että tuon ison vierasmassan välitön taloudellinen lisätuotto tuskin on niin merkittävä kotijoukkueelle tässä tapauksessa, kuin jotkut maalaavat omissa viesteissään. Medianäkyvyys ja muut epäsuorat vaikutukset sitten ovat jo todella vaikeita asioita mitata.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Miksi pitää aina alkaa tahallaan vääristelemään viestin sisältöä?
Helposti sellaisen vähättelevän kuvan tuosta viestistäsi saa, kun lainaamasi Ilves-kannattajan kokemus oli, että asiakaspalvelu oli ollut kauttaaltaan huonoa ja vastaat siihen, että "no ette oikeasti tuoneet kovin paljoa rahaa K-Espoolle". Aivan kuin silloin ei kuuluiskaan saada hyvää asiakaspalvelua?

Toisekseen, olkoon se nettosumma 50 000 € tai 150 000 €, niin luulisi Liiga-nousijalle kelpaavan tuohi käteen myös ensi kerrallakin? Mutta tuleeko sitä ensi kertaa, jos vierailijoilla - eritoten järjestäjillä, jäi paska maku suuhun?
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mä uskon täysin, että Ilves-invaasion todellinen koko on tullut Kiekko-Espoon toimistolle jossain määrin yllätyksenä joka on alkanut valjeta vasta tapahtuman lähestyessä. Tuossa kesän alussahan toimistolla oli vasta aloittanut suurin osa nykytekijöistä, eikä siellä välttämättä ole oltu ihan kartalla siitä mistä oikeastaan puhutaan.

Sinänsä siis ihan hyvä, että epäkohtia nostetaan esiin. Taustoja tietämättömän näkökulmasta tapahtuma oli kuitenkin onnistunut ja tosta varmaan/toivottavasti otetaan oppia. Jos tuollaisia uudestaan tulee, sitten on jo ihan _kokemusta_ siitä miten asiat kannattaa tehdä.
 

J44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Varmasti on ollut Kespoonkin suunnalla todella paljon parannettavaa joissain asioissa ja siihen todellakin uskon. Silti...

Ei tarvitse kun lukea nämä alla olevat ensimmäiset kohdat tuosta matkanjärjestäjän tarinasta ja todenmukaisuus kokee suuren inflaation.

"Sitten avaamme Kespoon nettisivut, sieltä etsimme kohdan yhteystiedot."

"Helvetin monta kaveria, mitä erikoisemmilla titteleillä, mutta ei YHTÄKÄÄN puhelinnumeroa? Loistava alku."


Voin kertoa että tuolloin vanhoilta sivuilta löytyi yhdellä klikkauksella ne yhteystiedot, joista nimen alta löytyi kyllä puhelinnumero. Että nämä salaattitarinat sun muut voivat olla sitten ihan mitä vaan.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Aika erilaista on toimistojen käytös vieras joukkueen faneja kohtaan. Osa liigajoukkueista tarjoaa suoraan sähköpostilla sopuhintaisia lippuja faniporukoille. Myös osa liigajoukkueiden toiminnasta on kunnioittavaa vastustaja joukkueiden faneja kohtaan. Esimerkkinä vaikka TPSn joka varasi IFK-faneille oman pubin eräällä megamatkalla ja muutenkin järkkäreiden käytös heillä on ollut esimerkillistä. Toisena ääripäänä JYPin makkarapalkkalaisten käytös vierasfaneja kohtaan. Ei ole kerta eikä toinenkaan kun JYPin järkkärit ovat heittäneet vierasfaneja pois hallista niinkin erikoisesta syystä kuin että ovat nousseet seisomaan ja taputtamaan vieras joukkueen maalin jälkeen.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ihan mitenkään lauantain peliin viittaamatta, K-Espoohan järjesti jo Mestiksessä tapahtuman, jossa koko 401-403 yläparvi oli myyty EP:n ja OC:n oman lippulinkin kautta. Muihin katsomoihin oli myyty myös valtava määrä lippuja Jokerien kannattajille. Silloin myös EP+OC järjesti metroasemalta ison marssin paikalle. Ja silloin kyllä oli pidetty yhteisiä palavereita ja oltu hyvin yhteydessä puolin ja toisin. Espoossa siis itse asiassa on vuoden takaa kokemusta todella ison vieraskannattajaryhmän vastaanotosta ja palvelusta - ja ainakaan silloin en kuullut Jokerien suunnasta kuin hyvää palautetta isossa kuvassa.

Senkin vuoksi ihmettelen, miten vuoden sisään tilanne olisi muuttunut noin radikaalisti.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jotenkin tästä keskustelusta tulee käsitys että vieraskannattajia pitäisi palvella paremmin kuin normaaleja katsojia. Kyllä, hyvin pitää palvella, kaikkia. On tuo Metro areena ollut loppuunmyyty vuoden sisään useampaankin kertaan. Osoitan tässä tyhmyyteni kyseenalaistamalla sitä minkä takia ILVES-kannattajien saapuminen halliin on erilaista kun jos paikalle tulee HIFK- tai Jokerikannattajat? Oletettavasti kaljaa ja makkaraa menee jonkin verran enemmän kun vieraat tulevat parin tunnin ajomatkan päästä. Pitäisikö oikeasti nuoleskella ja mielistellä?

Ja kuten totesin, kaikkia pitää palvella hyvin.
 

Whistlr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Senkin vuoksi ihmettelen, miten vuoden sisään tilanne olisi muuttunut noin radikaalisti.
Ilveksen puolelta tulleista kertomuksista välittyi kevyt ylimielisyys Espoon toimiston väen suunnalta.

Voisi kuvitella, että mestis aikaan nähtiin enemmän media-arvoa ym. tuossa narripelissä, joten voi olla asenteellisuutta matkassa tätä nykyä järjestämisen kanssa. Espoossa on runsaasti kapasiteettia ottaa vastaan vieraskannattajia, niin kannattaahan noihin panostaa jatkossa. Rahaa jaossa.
 

Whistlr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Pitäisikö oikeasti nuoleskella ja mielistellä?

Ja kuten totesin, kaikkia pitää palvella hyvin.

Samaa mieltä, että ei ketään tarvitse ylipalvella. Juuri näitä isoja ihmismassoja kun osaa hallita ja prosessinomaisesti hoitaa, niin varmasti tulee jatkossa useampikin kannattajaporukka omalle isolle reissulleen Espooseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös