Pakko kirjoittaa ja tuoda tähän keissiin vielä oma mausteeni yritys-asiakas näkökulmasta. Ilvesfoorumilla yksi matkanjärjestäjä onkin avannut omasta näkökulmastaan asioita, jotka eivät menneet Kiekko-Espoon puolesta ihan kohdilleen. Tietysti kuulematta toisen osapuolen kokemuksia, totuutta on vaikea tietää. Kyseinen kirjoittaja on aiemmin syksyllä kertonut kirjoittavansa järjestämiseen liittyvät kokemukset Ilvesfoorumille matkan jälkeen, eli itse pelin tapahtumat eivät ole aiheuttaneet alkusysäystä paljastuksen tekemiselle ja avautumiseen.
Mielestäni Kiekko-Espoon toimisto epäonnistui itse ottelutapahtumassa ja ASIAKKAIDEN palvelemisessa, myös vierasfanit ovat asiakkaita, huoh. Oman arvioni mukaan pelkkiä Ilvesfaneja ottelussa oli arviolta 3700. Heitetään lonkalta, että keskimäärin lipun hinta on 30e ja jokainen osti keskimäärin 10e ravintolaostokset tapahtuman aikana. Eli arvion mukaan vierasfanit toivat myyntiä sen 150 000e pelin aikana. Eli puhutaan kuitenkin merkittävästä väkimäärästä ja kasasta euroja.
Jo syksyn aikana Kiekko-Espoon toimistolla on ollut tiedossa, että pelkästään Osasto41:n kautta on tulossa yli 1000 kannattajaa + omatoimimatkaajat päälle ja tieto, että Ilves on aiemminkin liikuttanut megamatkoilla isoja kannattajamääriä mm. Poriin ja Vaasaan. On käsittämätöntä, että tällaista väkimäärää ei nähdä arvokkaina asiakkaina vaan pakollisena pahana, jotka ovat kertaluontoisia vierailijoita. Aika monella Liiga-paikkakunnalla tällainen väkimäärä, mediahuomio ja liikevaihto otettaisiin kultahansikkain vastaan ja matkan järjestelyissä autettaisiin parhaan mukaan. Muutamalta foorumilta (okei Tapparan foorumilta) lukenut mielipiteitä siitä, että sähköposti on hyvä tapa kirjallisesti sopia asiat ja miksi Osasto41:n väki mussuttaa tästä. Kyllä nykyajan yrityksissä osaavat henkilöt tietävät, että teams/puhelut ovat tehokkain tapa edistää asioita ja puheluista tehdään muistiot, joissa sovitut asiat on kirjallisesti sovittu ja muistiot voi sähköpostilla hyväksyä. Jostain syystä asiakasta ei tässä tapauksessa arvostettu tarpeeksi paljon ja haluttu kuunnella hyviä toimintapoja sekä aiempia kokemuksia vastaavista tapahtumista. Osaston puolelta kun on järjestetty aiemminkin isoja megamatkoja.
Aika vaikea kuvitella, että yritys A käyttäytyisi tapaamisissa epäkunnioittavaisesti ja amatöörimaisesti, jos vastapuolella on ASIAKAS yli 100 000e myyntimahdollisuuden kanssa. Miten reagoisitte oman joukkueen osalta, jos paljastuisi, että oman toimiston töppäilyjen takia vieraiden megamatkan kohteeksi valikoituisi joku toinen paikkakunta?
Kommentit itse ottelutapahtumaan, Turistin esitykseen, DJ:n "omaan esitykseen" ja kuuluttajan toimintaan liittyen. Jonkin verran olen lukenut kommentteja, että Osasto41 osalta oli junttia buuata ja chantata esitysten päälle. Osaavat toimijat olisivat käyneet vuoropuhelua ja ottaneet Osasto41 mielipiteet huomioon ennen ottelua (heh, puhelussa kenties) ottelutapahtuman suunnittelussa ja läpikäynnissä. Aika nopeasti olisi varmaan tullut tietoon, että kannustus alkaa ennen ottelua ja jatkuu koko ottelun. Ei ole kenties yllätys, että yleisö reagoi kaikkeen, mitä kentällä ja ottelutapahtumassa tapahtuu. Harmi myös Turistin ja Tuomaalan kannalta, ettei toimistonne ymmärtänyt isoa kuvaa. Musiikin jumputtamisesta, provoista ja ylimielisestä juontamisesta yms. puhumattakaan. Toki pahin ja tyhmin teko yleisön puolelta oli räkiminen ja poppareiden heittäminen, mutta aika pientä tältä väkimäärältä, eikö? Pohtisin kuitenkin, oliko tämä Kiekko-Espoon provoilun seurausta? Entä olisiko tyytyväinen asiakas toiminut näin?
Okei, kaikkia katsojia ja etenkään vieraskannattajia ei tarvitse palvella ottelutapahtuman aikana, mutta edelleen - Live is lifen soittaminen ei lopulta palvellut suurinta osaa asiakkaita. Se ei auta, että jälkikäteen selitellään tapahtunutta vahingoksi tai että mielensä pahoittajat eivät ymmärtäneet vitsiä. Mielestäni ihan ok, että Tapparafanit kuittailevat Ilvesfaneille ja toisin päin, nyt seuran puolelta oli tyylitöntä. Varmasti osa vierasfaneista koki, ettei heitä arvosteta Espoossa ja täten tulevaisuudessa Espoo ei välttämättä ole se houkuttelevin vaihtoehto vierailla. Tämän jälkikeskustelun perusteella moni kannattajaryhmä varmasti aprikoi voisiko oman joukkueen megamatka kenties suuntautua jonnekin toisaalle, jossa järjestelyt onnistuisi asiakasystävällisemmin. Taisi Kiekko-Espoon toimistolla unohtua suunnitella jälkimyynti ja se, että miten saadaan vieraskannattajat palaamaan joskus toistekin Espooseen.
Eli mitä haluan tällä kirjoituksella tuoda tänne foorumille? Tarkoitus ei ole dissata Kiekko-Espoon toimiston väkeä ja yksittäisiä ihmisiä, vaan lähinnä tapaa miten yleisötapahtumia nykypäivänä järjestetään. Ottakaa muut liigaseurat neuvosta vaari, kohdatkaa kaikki koti- ja vieraskannattajat asiakkaina ja jos tarvitsette apua tapahtumien järjestämisessä, kysykää muilta tahoilta neuvoja ja kokemuksia. Se on Liigan, jokaisen seuran ja kaikkien urheilun ystävien etu, että mediassa huomioidaan suuren yleisömäärät ja tapahtumat nostetaan positiivisina kokemuksina varsinkin niille, jotka eivät käy peleissä - tulevaisuuden potentiaalisille katsojille.