Tuo 2011 neljäs finaali oli hävettävä tapaus, mutta siinä lipunmyynnistä alkaen kaikki meni vihkoon. HIFK hoiti kotipeliensä myynnin paljon paremmin, kun taas Espoon liput tuli myyntiin kerralla julkisesti - ja myytiin minuutissa loppuun. Vielä kun sarja oli 3-0 HIFK:lle, lipuista sai oikeasti kovaa hintaa, minkä vuoksi todella moni satunnaisempi espoolainen myi lippunsa eteenpäin. Pelkästään huutonetissä oli muistaakseni monta sataa toteutunutta kauppaa. Sarjan toisessa pelissä Espoossa oli kyllä aika hyvä mekkala molemmin puolin. Viime kauden avaus Jokereita vastaan oli lipunmyynnin osalta hoidettu hyvin ja siellä oli aika kova tunnelma hallissa myös espoolaisten osalta, vaikka huomio keskittyikin Jokerien kanavien kautta myytyyn yläparveen. Toivottavasti Liigan kotiavauksen lipunmyyntiä ei nyt sössitä, vaan saadaan hyvä tapahtuma.En haluaisi vähätellä sitä espoolaista kannattajakulttuuria, mutta on vaan itsellä mieleen jäänyt nämä kevään 2011 finaalit, jossa meidän jengin fanit pitivät vierasmatseissa paljon isompaa meteliä, kun mitä ne Bluesin kannattajat jaksoivat kannustaa omiaan kotimatseissa. Muutenkin tuntui siltä, että noissa vieraspeleissä oli paikalla enemmän meitä vierasjoukkueen faneja, kun mitä paikallisia Espoon Bluesin kannattajia. Lisäksi tätä samaa ilmiötä on ollut havaittavissa myös muissa Bluesin kotipeleissä, joissa niitä vierasjoukkueen faneja on lähtenyt runsain määrin liikkeelle ja kotijoukkueen vähäinen kannustus jääkin helposti niiden vierasfanien pitämän metelin varjoon.
Toivoisin todella nyt sitä, että saataisiin myös sinne Espooseen ihan hyvä ja vakaalla pohjalla oleva kunnon liigaseura, joka keräisi niitä katsojia kotipeleihinsä ja saisi sitä lätkäbuumia aikaan myös siellä, ettei taas kymmenen vuoden päästä tämäkin joukkue olisi keikannut ja pelaisi jotain Mestistä tai Suomi-sarjaa jälleen kerran uudella nimellä.
Sanoisin että ne perinteet, joukkueen identiteetti, vakaus ja pysyvyys ovat kuitenkin käytännössä melko elinehto sille pysyvän fanikulttuurin rakentamiselle.
Muuten olen kyllä monesta asiasta samaa mieltä. Kulttuuria ei voi ostaa tai määritellä itse, se syntyy ajan kanssa. Jatkuva nimen tai logon vaihtaminen ei luo sitä kulttuuria, vaan hidastaa sen kehittymistä. K-Espoo ei aivan nollasta joutunut aloittamaan, kun seuran nimellä on kuitenkin vahvaa historiaa 80-90-luvuilla. Mutta onhan se selvää, että vaikka koko historia 80-luvulta olisi yhtenäinen, seura olisi isossa kuvassa nuori - ihan kuten Espoon kaupunkikin myös kaupunki-identiteetin osalta on.
Espoo on kuitenkin nyt aivan eri kaupunki kuin mitä oli 90-luvun alussa K-Espoon noustessa ensimmäisen kerran Liigaan. Asukkaita on yli 100 000 enemmän ja siteitä Espooseen myös enemmän. 90-luvulla luokkakaverieni vähemmistö oli syntyjään Espoosta, nyt taas omien lasten koulukavereista valtaosa on syntyjään espoolaisia. Espoolaisuus ja se side kotikaupunkiin on monella paljon vahvempi nyt kuin silloin oli.
Hyvä kasvualusta Espoossa on olemassa. Jos ei koko Liigan paras, ainakin lähellä sitä. Ja kasvunvara on varmaan eniten koko sarjassa. Kannattajat omalta osaltaan pyrkii tekemään duunia sen eteen, että areenalla olisi sellainen fiilis, että sinne olisi kiva tulla. Ei varmasti olla isoimpia, mutta kasvavia kuitenkin. Ei tuo Espoon kannattajakatsomoiden kesäkuun alkuun mennessä myyty 350 kausikortin määrä kuitenkaan ihan mitätönkään ole, vaikka tilaa vielä onkin. Positiiviset asiat kuitenkin aina ruokkii itseään ja saa sen lumipallon pyörimään. Toivottavasti niitä positiivisia asioita nähdään ensi kaudella muuallakin.