Tässä on ollut muutama päivä aikaa makustella tätä tilannetta ja jotain lopputulemiakin tässä on tullut.
Liiga peräänkuuluttaa alueen liike-elämän valmiutta nostaa tukeaan liigatasolle. Nythän on riski, että yksinään Kouvolan hiipuva talousalue ei liigajoukkuetta kahden liigajoukkueen (Pelsu, SaiPa) kainalossa kykene elättämään. Jos tällä hetkellä hallin mieleenpainuvimpia sponsoripaikkoja miehittää Grillinksa, niin selvää on, että kasvun rajat ovat lähellä tulla vastaan (olkoonkin, että ko. grillissä olen syönyt oikein maittavaa grillimättöä toissakesänä, kun tätini tiesi viedä minut sinne syömään, siellä on kuulemma seudun parhaat burgerit).
Näin ollen katseet kannattaisi varmaan kääntää etelään, eli Kotkaan. Kotkassa olen pyörinyt vähemmän, parit kerrat meripäivillä ja silleen, mutta minulla on vanhastaan mielikuva, että Kotka on alueena Kouvolaa selvästi elinvoimaisempi ja yrityselämältään vireämpi, ns. Kymenlaakson veturi.
Pohjois-Karjalassakin väki ajaa Joensuusta Kiteelle katsomaan pesäpalloa, joten mitenkään mahdoton ajatus ei ole se, että tarvittavaa kasvua olisi saatavissa Kookoollekin kaupunginrajojen ulkopuolelta.
Harvalla liigapaikkakunnalla on tällaista luksusta, että on ns. isompi mesta vieressä. Tämä pitäisi kääntää Kouvolassa nyt ehdottomasti vahvuudeksi. Esim. Vaasasta saa mennä 200 km joka suuntaan, eikä vastaan tule kuin peltoa.
Mitä ajatuksia herättää, ollaanko Kymenlaaksossa miten poteroituneita kaupunginrajojen sisälle?