Liian halpoja asioita?

  • 8 612
  • 61

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmisillä on usein syytä arvioida käyttämänsä hyödykkeen hinta turhan korkeaksi joko itselleen tai ylipäätään. Mutta tietyt tuotteet tai palvelut joita käyttää ovat liian halpoja.

Nyt sanaista arkkua auki: Mitkä asiat ovat mielestänne liian edullisia? Nyt ei sitten mielellään oteta kantaa sellaisten hyödykkeiden hintoihin joita ei itse käytä. Eli itse en kommentoi kasvisravintoloiden hintatasoa tai tallinnanmatkojen hinnoittelua.

Aloitan:

- Bensa. Ei tarvitse kuin mennä Keravalle klo 21:n jälkeen niin tämä on todettavissa. Ja työmatkakustannuksethan saa vähentää verotuksessa kuitenkin.

- Alkoholi ulosmyytynä. Anniskeluhinnat ovat kyllä korkeat, mutta kaupasta tai Alkosta haettuna alkoholi on aivan liian edullista.

- Taksilla ajaminen. On todella edullista maksaa parikymppiä siitä ilosta, että pääsee kyliltä turvallisesti lämpimällä laatuautolla kotipihalle asti. Hinnat vaan korkeammalle, niin taksejen saatavuus kasvanee tarjonnan myötä paranee.
 
Viimeksi muokattu:

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti Schwalbe

- Bensa. Ei tarvitse kuin mennä Keravalle klo 21:n jälkeen niin tämä on todettavissa. Ja työmatkakustannuksethan saa vähentää verotuksessa kuitenkin.

Tästä olen samaa mieltä. Sais maksaa 3-4 kertaa nykyistä enemmän niin ei tulis kuin tuttuja vastaan. Moinen verovähennyskin olisi poistettava hetimiten jotta kaikki ihmiset muuttaisivat pääkaupunkiseudulle jossa lienee Suomen ainut toimiva joukkoliikenne

- Taksilla ajaminen. On todella edullista maksaa parikymppiä siitä ilosta, että pääsee kyliltä turvallisesti lämpimällä laatuautolla kotipihalle asti. Hinnat vaan korkeammalle, niin taksejen saatavuus kasvaneen tarjonnan myötä paranee.

Niinpä. Kyllä se taas vitutti perjantaina venata 3 minsaa pirssiä. Ja joutu vielä Volvon kyytiin alistumaan. Hinnat korkeammalle ettei joudu jonkun keskiluokan unelma-auton kyydissä matkustamaan.
 

Kyynis

Jäsen
Internetliittymät.

10-vuotta sitten hörhöjen määrä oli rajattu, eikä tullut netissä kuin tuttuja vastaan. Internet oli "nörttien" hommaa. Nykyään "nörtiksi" haukkujat imuttavat kilpaa pornoa ja kaikkea muuta minkä ostamiseen rahat ei riitä mm. musiikki ja elokuvat.

Lisäksi kaikkien hyödykkeitten hinnat joihin minulla on varaa saisivat kaksinkertaistua, että joutuisi ajattelemaan mitä tulee hankittua.

Kaikki elämänhallintaoppaat ovat aivan liian halpoja. Tyhmiltä kunnolla rahat pois.

Ruoka saisi olla kalliinpaa niin jäisi suurimmalta osalta murheet bensanhinnasta ja taksien hinnoista ja saataisiin maajusseille rahaa.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Viestin lähetti Schwalbe
Bensa. Ei tarvitse kuin mennä Keravalle klo 21:n jälkeen niin tämä on todettavissa. Ja työmatkakustannuksethan saa vähentää verotuksessa kuitenkin.

En tiedä oletko tosissasi, mutta tämä ongelma liittynee enemmän kilometrikorvausjärjestelmään ja tuo Keravan tapaus laajemmin nuorison tapaan käyttää rahansa. En tosin omista autoa, joten ei koske minua.

Viestin lähetti Schwalbe
- Alkoholi ulosmyytynä. Anniskeluhinnat ovat kyllä korkeat, mutta kaupasta tai Alkosta haettuna alkoholi on aivan liian edullista.

Ei minusta, tosin en osta Alkosta muuta kuin puna- ja portviinejä. Kumpikaan ei ole halpaa, ainakaan jos verrataan alkuperämaiden hintoihin.

Noin muutoin liian halpaa on lainaraha tällä hetkellä, kohta saa taas velkakierteessä olevien asuntoja halvalla. Muutoinkin on ihmeellistä, että näillä eroprosenteilla vastanaineet pariskunnat hankkivat heti kättelyssä 80m2 ensiasunnon, velaksi. No, omapa on elämä. Lisäksi henkinen pääoma on kohtuuttoman halpaa tällä hetkellä.
 
Tupakka ja väkevät viinat saisivat maksaa huomattavasti nykyistä enemmän, vaikka valtio verotuloja menettäisikin. Vai menettäisikö?
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Liian halpoja

- Oopperaliput, teatteriliput
- Julkinen liikenne
- Viina
- Huoltoyhtiöiden palvelut
- Verotus liian löysä suurituloisilla
- Autokoulu ja siihen liittyvä ajo-opetus, eli siis ajokortti. Ajokortti saisi maksaa vähintään 2500€ ja enemmänkin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Miika Elomo
 

Richter_35

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Phoenix Suns, Arsenal
Itse en tällaista ketjua oikein ymmärrä, en oikein keksi mikä olisi liian halpaa... paitsä ehkä Lidl-bisse joka on aivan karmeata. Noh, huvinsa kaikilla, mutta mielestäni bensan hinta alas, ei ylös ja taksit ovat aivan liian kalliita jos vertaa moneen muuhun kaupunkiin (helsinki kun on nyt minun tapauksessa kyseessä). Mikä on liian halpaa? Ei mikään.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos (kun) on rahaa niin kaikki on halpaa

Mun puolesta vaikka kaikkia hintoja saa nostaa. Rahaa on joten kaikki tuntuu edulliselta.
 

scholl

Jäsen
Mikään ei ole liian halpaa, jos tuotteen tai palveluntarjoaminen kannattaa. Sen sijaan jos subventoidaan niin tuotteesta voi tulla liian halpa. Muutamia esimerkkejä:
- pummilla-ajaminen. Riski jäädä kiinni ei suhteessa naurettavan halpaan sakkoon
- uimahallissakäynti. Kannattaa verrata esim. SATS-kuntosalin kertalippuun, joka 20e. Uimahallissa lisäksi suuremmat kustannukset eli tekevät varmasti tappiota. Pitäisi olla ihmisillä jäsenyys tai sitten kalliit kertaliput
- teatteri/oopperaesitykset. Kannattaa vaikka käydä broadwaylla niin huomaa, ettei kulttuuri ole halpaa hupia
- joukkoliikenne lukuunottamatta lyhyitä trippejä ratikoilla, jotka ovat liian kalliita. Kohtuutonta, että 1 pysäkinväli maksaa saman kuin matka keskustasta vaikkapa jonnekin lähiöön lähes Vantaan rajalle
- opiskelijaruoka. Voisi olla kalliimpaa ja vähän parempaa (tai en tiedä onko parantunut, kun en aikoihin ole maistanut)
- lossiliikenne. Käsittämätöntä ettei tuolla esim. saaristossa lossilla ajaminen maksa, eikä myöskään silloilla ole siellä siltamaksuja kuten Tanska-Ruotsi välillä
- autopesu Etelärannassa ex palacen shellillä. Kuulemma vain 10e ulkopesu painepesurilla. Joko pesevät todella alhaisilla työvoimakuluilla tai huonosti. Itse en ole autojani sinne uskaltanut viedä
- 4-5e maksavat pizzat. Vaikea uskoa, etteivät olisi harmaan talouden piirissä
jne.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Liian halpoja

Viestin lähetti Jukan takahiukset
- Oopperaliput, teatteriliput
- Julkinen liikenne
- Viina
- Huoltoyhtiöiden palvelut
- Verotus liian löysä suurituloisilla
- Autokoulu ja siihen liittyvä ajo-opetus, eli siis ajokortti. Ajokortti saisi maksaa vähintään 2500€ ja enemmänkin.

SKP:n ja KTP:n jäsenkirjat.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
SKP = Suomen Kommunistinen Puolue, jäänyt roikkumaan vanhoilta ajoilta.

KTP= Kommunistinen Työväen Puolue, eräs ryhmä kommareita, jotka erosivat puolueesta ja perustivat oman leikkikerhon.
Toki voidaan tarkoittaa myös Kotkan Työväen Palloilijat.

Muuten liian halpoja ovat esim. kännykät, autot, lentoliput, konjakki ja sillai. Toki riippuu siitä mistä tykkää, mistä ei.....
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Viestin lähetti SherwoodinHartsa
SKP = Suomen Kommunistinen Puolue, jäänyt roikkumaan vanhoilta ajoilta.
KTP= Kommunistinen Työväen Puolue, eräs ryhmä kommareita, jotka erosivat puolueesta ja perustivat oman leikkikerhon.
Lyhenteet tiesin kyllä, mutta miksi Jermu laittoi ne juuri oman listani jälkeen? Oliko se lista sitten niin kommari vaikutteinen. Kyseisistä kirjoista ei itselläni ole hajuakaan. Eikä ne paljoa myöskään kiinnosta.
Onko niissä ollut sitten joitakin samansuuntaisia listauksia, vai?
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti scholl

- pummilla-ajaminen. Riski jäädä kiinni ei suhteessa naurettavan halpaan sakkoon

- uimahallissakäynti. Kannattaa verrata esim. SATS-kuntosalin kertalippuun, joka 20e. Uimahallissa lisäksi suuremmat kustannukset eli tekevät varmasti tappiota. Pitäisi olla ihmisillä jäsenyys tai sitten kalliit kertaliput

- opiskelijaruoka. Voisi olla kalliimpaa ja vähän parempaa (tai en tiedä onko parantunut, kun en aikoihin ole maistanut)


Sakko on 60€, joten ei se ihan halpa ole.

Mitään 20 egen kuntosalilippuja on ihan turha tähän verrata. Jäsenyys on sen sijaan naurettavaa vaatia, kun kysymyksessä on kuitenkin kunnan laitos. Miksei samantien maksullista jäsenyyttä kirjastoihin.

Opiskelijaruoka on aivan riittävän hyvää, eikä se ihme olekaan kun käytettävissä oleva raha yhtä ateriaa kohti on n. 5-7 kertainen peruskouluun verrattuna, missä sapuskat ovat sentään kohtuulliset.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Alex
Sakko on 60€, joten ei se ihan halpa ole.

No Helsingin liikenteessä matkustat kevyesti 30 kertaa jäämättä kiinni eli menet voiton puolelle kun vertaat kertalippuun. Nämä rikollisethan ovat itse todenneet, että kiinnijäämisriski on olematon. Monessa paikassa voi saada esim. jos heittää motarilla roskia auton ikkunasta tonnin sakon ja avot: tienlaidat ovat siistejä. Pummilla-ajossa ei ole kyse vahingosta niinkuin väärinpysäköinnissä joskus voi käydä, vaan samalla tavalla piittaamattomuudesta kuin mikä on tv-luvan maksamatta jättämisessäkin kyse. Kun joku ei maksa bussimatkoista tai tv-luvasta, muut maksavat pitkässä juoksussa enemmän. Eli siis se virhemaksu pitäisi olla esim. 300-500e niin tuntuisi jossakin.

Viestin lähetti Alex
Mitään 20 egen kuntosalilippuja on ihan turha tähän verrata. Jäsenyys on sen sijaan naurettavaa vaatia, kun kysymyksessä on kuitenkin kunnan laitos. Miksei samantien maksullista jäsenyyttä kirjastoihin.

Miten niin turha verrata? Joku käy mielummin vaikka spinningissä tai punttitreeneissä kuin polskii altaissa. Miksi on kunnan uimahalleja? Aivan turhaa, että on tuollaisia kunnanlaitoksia, jos eivät tule toimeen omillaan. Kunnan ei tule lähteä verorahoilla epäterveeseen kilpailuun muiden liikuntapalveluiden kanssa.

Viestin lähetti Alex
Opiskelijaruoka on aivan riittävän hyvää, eikä se ihme olekaan kun käytettävissä oleva raha yhtä ateriaa kohti on n. 5-7 kertainen peruskouluun verrattuna, missä sapuskat ovat sentään kohtuulliset.

No 10 vuotta sitten opiskelijaruoka oli ainakin sellaista moskaa, ettei sitä voinut syödä. Ehkäpä tilanne on sittemmin parantunut. Hyvä niin.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Re: Liian halpoja

Viestin lähetti Jukan takahiukset
- Verotus liian löysä suurituloisilla

Kerropas mulle tästä lisää! Kiitos!

Ai niin - määrittelepäs minulle ensin mikä on suurituloinen. Kiitos tästäkin.

Old TJ
 

Kattila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuka ketäkin soimaa.
Yksityisautoilu keskusta-alueella. Tupakka.

Jos järjenkäytöstä tehtäisiin maksullista, saattaisi senkin arvostus kohota.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Kattila
Yksityisautoilu keskusta-alueella.

Haluaisin kuulla tätä lisäinformaatiota?
Eikös autoilu per km maksa joka puolella about saman? Tasoittuu sillä, että periferiassa asuvat maksavat enemmän matkasta, kun taas keskustassa asuvat kalliimmista asunnoista ja pysäköinnistä. Olisi perin ihmeellistä, jos meillä pitäisi olla vielä kalliimpaa autoilu täällä sen takia, että ostamme kalliimpia asuntoja kuin landella asuvat. Ja periaatteessa autoilu on meille kalliimpaa myös siinä mielessä, että keskustan bensikset veloittavat yleensä gasosta enemmän litralta kuin mitä periferiassa esim. jossakin kehäteiden tienoilla on tapana maksaa. Ympäristön kannalta ainakin keskustassa asuvat ihmiset ovat hyviä, koska ajamme paljon vähemmän kilometrejä niin saastutamme samalla vähemmän.

EDIT: Kaupungit pysyvät elävinä ja hyvinvoivina vain siten, että täällä on mahdollistaa asua, työskennellä ja tehdä ostoksensa. Kuka kaipaa sellaista autiokeskustaa, missä ei ole kauppoja, eikä asuntoja, vaan kaikki asuisivat lähiöissä ja kävisivät ostoksilla valtavissa kauppakeskuksissa pitkien matkojen päässä
 

Kattila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuka ketäkin soimaa.
Viestin lähetti scholl
Haluaisin kuulla tätä lisäinformaatiota?
Eikös autoilu per km maksa joka puolella about saman? Tasoittuu sillä, että periferiassa asuvat maksavat enemmän matkasta, kun taas keskustassa asuvat kalliimmista asunnoista ja pysäköinnistä. Olisi perin ihmeellistä, jos meillä pitäisi olla vielä kalliimpaa autoilu täällä sen takia, että ostamme kalliimpia asuntoja kuin landella asuvat. Ja periaatteessa autoilu on meille kalliimpaa myös siinä mielessä, että keskustan bensikset veloittavat yleensä gasosta enemmän litralta kuin mitä periferiassa esim. jossakin kehäteiden tienoilla on tapana maksaa. Ympäristön kannalta ainakin keskustassa asuvat ihmiset ovat hyviä, koska ajamme paljon vähemmän kilometrejä niin saastutamme samalla vähemmän.

Jep, auton suuttimista tulevan mustan savun konsistenssihan on vakio.

Tiheästi asutetuilla alueille olisi mahdollista järjestää julkinen liikenne niin, ettei yksityisautoilua juuri tarvittaisi, kenties tehdä jopa julkisista samalla maksuttomia. Säästyisi ympäristö ja rahat. Ei siis tarvetta lähiöitymiselle vaan saasteettomampi ja turvallisempi keskusta. Voihan hyvin olla, että jättiostareiden sijaan pienemmät liikkeet saavuttaisivat läheisyydellään suosiota. Kaikki ne ostokset, joita ei saisi kulkemaan mukana voisi tilata kotiinkuljetuksina.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Kattila
Jep, auton suuttimista tulevan mustan savun konsistenssihan on vakio.

Tiheästi asutetuilla alueille olisi mahdollista järjestää julkinen liikenne niin, ettei yksityisautoilua juuri tarvittaisi, kenties tehdä jopa julkisista samalla maksuttomia. Säästyisi ympäristö ja rahat. Ei siis tarvetta lähiöitymiselle vaan saasteettomampi ja turvallisempi keskusta. Voihan hyvin olla, että jättiostareiden sijaan pienemmät liikkeet saavuttaisivat läheisyydellään suosiota. Kaikki ne ostokset, joita ei saisi kulkemaan mukana voisi tilata kotiinkuljetuksina.

En ymmärrä edelleenkään pointtiasi. Ongelmahan on lähinnä se, että landet änkeävät autoilla keskustaan, jolloin tulee ruuhkaa. Suomessa tosin tuollaisia ongelmia ei ole, koska meillä ei ole ruuhkia, mutta periaatteessa ei keskustassa asuminen autoa tee tarpeettomaksi. Keskustassahan julkinen liikenne on tarpeetonta, kun voi kävellä, mutta jos menee esim. harrastuksiin, golfaamaan, työasioille tms. niin autoahan tarvitsee aivan samalla tavalla kuin muuallakin. Sen sijaan joukkoliikennettä keskustassa asuva ei tarvitse mihinkään ja kaikenlisäksi sellaista ei ole kuin maksuton. Joku kaiken maksaa kuitenkin.

EDIT: Saisiko vielä kysyä, miksi laitoit linkin johonkin nilkkirikollisten sivulle?
 
Viimeksi muokattu:

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Viestin lähetti scholl
En ymmärrä edelleenkään pointtiasi. Ongelmahan on lähinnä se, että landet änkeävät autoilla keskustaan

En tiedä tarkoittiko alkuperäinen kirjoittaja tietulleja, mutta saattaisi olla ihan kokeilemisen arvoinen idea ainakin Helsnigin keskustassa. Kyllä siinä turha cruisailukin vähenisi, jos tietyin väliajoin joutuisi muutaman euron maksaamaan tullia.

Oikeassa ovat he, jotka sanovat että tarkastusmaksu julkisessa liikenteessä on liian alhainen. 50 € tai 60, ihan sama. Olen itse kulkenut n vuoden joka arkipäivä metrolla välin Itäkeskus - Kaisaniemi ja takasin. Sitä ennen kuljin n. vuoden väliä Herttoniemi-Kaisaniemi.

Kuljen ns. normaaliin työhöntulo-aikaan eli kaupunkiin n. 8.30-9.00 ja himaan 16.30-17.30. Näinä kahtena vuotena minua ei ole tarkistettu yhtään ainoaa kertaa. En ole edes koskaan nähnyt metrossa tai metroasemalla tarkastajia. Kyllä rupeaa pikkuhiljaa vituttamaan kun olen kuuliaisesti kuukausilipun aina ostanut, mutta olisin ihan hyvin pärjännyt ilmankin....ja säästänyt siinä sivussa rahaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Pitääkö tämä tarkastusmaksuitku ymmärtää niin, että ainoa syy lipun ostamiseen on tarkastusmaksun välttäminen? Ei siis kuluttajan palvelusta maksama hinta, jonka alhaisuuden takaa yhteiskunnan subventio.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Viestin lähetti scholl
Mikään ei ole liian halpaa, jos tuotteen tai palveluntarjoaminen kannattaa. Sen sijaan jos subventoidaan niin tuotteesta voi tulla liian halpa. Muutamia esimerkkejä:
- uimahallissakäynti. Kannattaa verrata esim. SATS-kuntosalin kertalippuun, joka 20e. Uimahallissa lisäksi suuremmat kustannukset eli tekevät varmasti tappiota. Pitäisi olla ihmisillä jäsenyys tai sitten kalliit kertaliput
- teatteri/oopperaesitykset. Kannattaa vaikka käydä broadwaylla niin huomaa, ettei kulttuuri ole halpaa hupia
- joukkoliikenne lukuunottamatta lyhyitä trippejä ratikoilla, jotka ovat liian kalliita. Kohtuutonta, että 1 pysäkinväli maksaa saman kuin matka keskustasta vaikkapa jonnekin lähiöön lähes Vantaan rajalle
.


Uintia ja liikuntaa subventoidaan terveyspoliititssta syistä . Lisäksi mon huomioitavam , että Helsingin kaupunki ei omista kaiki uimahalleja. Näin myös yksityinen halliyhtiö saa tukea.

Kulttuuriin pätee sama, halutaan että vähävaraisillakin on mahdollisuus kulttuurinautintoon..

Joukkoliikenteeseen pätee aivan sama, kyse on palveluntarjoamisesta, ei rahanteosta. Helsingistä muuten pääsee bussilla Keravalle asti 3,5 € hinnalla. Matkoja ei voi hinnoitella kaupungin sisällä matkan mukaan, miten lippuautomaattiin voi kertoa matkan pituuden ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös